|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Barney Veteran

|
Posted: 04.06.2026 11:35 Post subject: |
|
|
| saft wrote: |
er det sportslig resultatforbedring de neste 6 mnd man er ute etter ved å forsøke å kaste CGJ ? I såfall tror jeg de bommer, tror spillergruppa har 0 interesse av hvem som er styreleder. Og jeg tror du selvfølgelig du har misforstått de om du tror det er kortsiktig resultatforbedring de er ute etter med mistillitsforslaget |
Det handler ikke om resultatforbedring, det handler om makt og om hva RBK skal være. Uansett utfall på EOÅ, så er det i beste fall snakk om en utsettelse før klubben for alvor faller ned i avgrunnen. _________________ Pensjonert. |
|
| Back to top |
|
 |
saft Junior
|
Posted: 04.06.2026 11:40 Post subject: |
|
|
| AndreasR wrote: | | saft wrote: | | AndreasR wrote: | | Men når man har nådd dit at det er mistillit, skal man forsøke å ordne opp nå, eller vente til neste ordinære årsmøte i februar mens vi planlegger bortekamper på Ranheim, i Moss og Sogndal? |
er det sportslig resultatforbedring de neste 6 mnd man er ute etter ved å forsøke å kaste CGJ ? I såfall tror jeg de bommer, tror spillergruppa har 0 interesse av hvem som er styreleder. Og jeg tror du selvfølgelig du har misforstått de om du tror det er kortsiktig resultatforbedring de er ute etter med mistillitsforslaget |
Vil da tro at de 50+ som har signert har hatt sine grunner til det. Og nå er det ikke bare de siste 6 mnd klubben har vært dårlig sportslig, vi nærmer oss et år snart. Samt mye rot og støy i fjor høst med saker i media om dårlig stemning mellom ledelse og ansatte hvor fryktkultur ble nevnt. |
Da var det nok jeg som misforsto. Forsto det slik at du mente at vi burde få kastet CGJ nå istedefor å vente til årsmøt, fordi det ville føre til at RBK rykker ned om vi venter.
Å når resultatforbedring blir nevnt så er det selvsagt frem i tid jeg sikter til, altså de neste 6 månedene. Fullstendig klar over at de allerede passerte månedene med resultater er nitriste, men tror ikke det kan forandres om ny styreleder kommer inn.
Når det kommer til definisjonen av trussel tror jeg ikke denne er langt unna: "Et utsagn eller en handling som varsler negative konsekvenser dersom noen ikke gjør eller unnlater å gjøre noe." Så får vi nesten bare være uenig om at det ikke var dette 50+ gjengen gjorde. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 04.06.2026 12:24 Post subject: |
|
|
@saft
Hvis dette er en trussel, da må du være enig om at alle krav om EOÅ som handler om mistillit da er en trussel?
Uavhengig av om man selv støtter eller er motstand av forslaget selvsagt.
Hvis ikke er jeg spent på hvordan man kan kreve et EOÅ med bakgrunn i mistillit uten at det er en trussel?
Alternativene er de samme så lenge det er mistillit som er årsaken, enten blir det EOÅ eller så trekker de det er mistillit til seg og grunnlaget for EOÅ er borte.
Om det sies eksplisitt eller bare er implisitt endrer ingenting i praksis, når det foreligger et krav så er det kun to mulige utfall. Enten trekker den/de det er mistillit til seg eller så blir det EOÅ.
Jeg synes det hadde lignet mye mer på en trussel hvis de hadde kommet til styreleder og sagt "enten trekker du deg eller så vil vi sette i gang en prosess hvor vi kommer til å samle nok signaturer til å kreve EOÅ med mistillitsforslag mot deg". Nå informerte de om at kravet for EOÅ allerede er oppfylt, men ga beskjed om at det kravet ville bortfalle om hun trakk seg fordi da var grunnlaget også borte.
Så eneste konklusjonen jeg kommer til er at per definisjon så må alle krav om EOÅ som går på mistillit også regnes som en trussel hvis man skal tolke alt såpass bokstavelig. |
|
| Back to top |
|
 |
Oddis Senior
|
Posted: 04.06.2026 12:41 Post subject: |
|
|
Waterfalls:
Slike ting skal gå gjennom årsmøtet, det er de som innsetter og avsetter styret (og dets leder).
Ifølge reglene er det fritt frem å kreve EOÅ bare man har nok stemmer. Nå er det nok stemmer visstnok, og da burde grupperingen krevd EOÅ, ikke kreve at styreleder går av FØR EOÅ.
Det betyr at denne grupperingen går bak ryggen på mange medlemmer, deriblant meg (som er helt ukjent med dette). Slik skal det ikke være i en voksen organisasjon. Jeg er uinteressert i å bytte styre inntil jeg ser alternativet. |
|
| Back to top |
|
 |
Danserud Veteran
|
Posted: 04.06.2026 12:48 Post subject: |
|
|
| AndreasR wrote: | | Danserud wrote: | | waterfalls wrote: | [
Her har man fulgt de demokratiske spillereglene |
Dette er jo ikke sant. Man har, angivelig, samlet underskrifter, for så å true styreleder med å kreve ekstraordinært årsmøte om hun ikke trekker seg, pr sms. |
Hvorfor lyver du? |
Hvilken del av det jeg sier er løgn? |
|
| Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
Posted: 04.06.2026 12:52 Post subject: |
|
|
Oddis, det er jo nettopp å kreve EOÅ denne gruppen med folk har gjort ettersom CGJ ikke ønsket å trekke seg. Det ble gitt beskjed om at det eksisterte nok underskrifter til å kreve EOÅ, men at det ryddigste ville være at hu gikk av. Så ble det gjort avtale om å avvente til etter ny trener var på plass, en avtale som styret valgte å se bort fra. _________________ Påmeldt |
|
| Back to top |
|
 |
Troillongan Veteran
|
Posted: 04.06.2026 12:59 Post subject: |
|
|
Greit nok at styret «brøt avtalen» og lanserte ekstraordinært flr ny trener var ansatt. Men, ingenting av denne støyen midt i trenerjakten hadde ippstått om medlemmene selv hadde ventet til etter ferien med hele opplegget, sms’er og fandens oldemor. Der er jo de som startet hele greia, på helt feil tidspunkt! _________________ I kvit å svart.. |
|
| Back to top |
|
 |
saft Junior
|
Posted: 04.06.2026 13:08 Post subject: |
|
|
| waterfalls wrote: | @saft
Hvis dette er en trussel, da må du være enig om at alle krav om EOÅ som handler om mistillit da er en trussel?
Hvis ikke er jeg spent på hvordan man kan kreve et EOÅ med bakgrunn i mistillit uten at det er en trussel?
Alternativene er de samme så lenge det er mistillit som er årsaken, enten blir det EOÅ eller så trekker de det er mistillit til seg og grunnlaget for EOÅ er borte.
Om det sies eksplisitt eller bare er implisitt endrer ingenting i praksis, når det foreligger et krav så er det kun to mulige utfall. Enten trekker den/de det er mistillit til seg eller så blir det EOÅ.
Jeg synes det hadde lignet mye mer på en trussel hvis de hadde kommet til styreleder og sagt "enten trekker du deg eller så vil vi sette i gang en prosess hvor vi kommer til å samle nok signaturer til å kreve EOÅ med mistillitsforslag mot deg". Nå informerte de om at kravet for EOÅ allerede er oppfylt, men ga beskjed om at det kravet ville bortfalle om hun trakk seg fordi da var grunnlaget også borte.
Så eneste konklusjonen jeg kommer til er at per definisjon så må alle krav om EOÅ som går på mistillit også regnes som en trussel hvis man skal tolke alt såpass bokstavelig. |
Jeg mener at når det legges frem et ultimatum, enten så går du av eller så leverer vi inn krav om EOÅ, så må det i mitt hode betegnes som en trussel ja. Det hadde vært det samme om en styreleder sier til sin medlemsmasse at enten så støtter dere mitt forslag eller så går jeg av. Man prøver å fremtvinge en reaksjon for å få det utfallet man ønsker seg.
Om man skal gjøre det uten en trussel så er det jo bare å printe ut det google docs brevet de viste frem og på den måten kreve EOÅ, som er normal måte å få det gjort på. Man trenger til og med ikke varsle vedkommende om at det foreligger mistillit før kravet om EOÅ legges frem.
Mener du det er en vesentlig forskjell på: "se her, her har vi samlet signaturene vi trenger, enten går du av eller så krever vi EOÅ" og "Du går av nå (eller etter trenerjakten som de tillot å vente på), eller så begynner vi å innhente signaturer for å få et EOÅ". Det er to sider av nøyaktig samme sak, jeg tørr påstå at det ikke er noe problem å få innhentet 50 signaturer blant en medlemsmasse på 2500 for noe som helst, så jeg tror ikke CGJ var betvilende til om det var signert eller ikke på den første samtalen de hadde. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 04.06.2026 13:10 Post subject: |
|
|
| Oddis wrote: | Waterfalls:
Slike ting skal gå gjennom årsmøtet, det er de som innsetter og avsetter styret (og dets leder).
Ifølge reglene er det fritt frem å kreve EOÅ bare man har nok stemmer. Nå er det nok stemmer visstnok, og da burde grupperingen krevd EOÅ, ikke kreve at styreleder går av FØR EOÅ.
Det betyr at denne grupperingen går bak ryggen på mange medlemmer, deriblant meg (som er helt ukjent med dette). Slik skal det ikke være i en voksen organisasjon. Jeg er uinteressert i å bytte styre inntil jeg ser alternativet. |
Eneste grunnen til at de ikke krevde EOÅ var fordi styre og/eller styreleder ba de avvente til ny trener var ansatt. Det var styret som valgte å innkalle til EOÅ på egenhånd etter å ha bedt medlemmene vente.
CGJ har to alternativer når hun mottar informasjonen om at det er samlet nok underskrifter til at det kan kreves et EOÅ og at bakgrunnen for dette er misnøye mot henne.
Hun kan velge å fortsette frem til EOÅ, slik som hun gjorde i dette tilfellet, eller hun kan velge å trekke seg. Dette er altså uavhengig av hva som blir sagt eksplisitt eller implisitt, ingenting endrer seg i praksis om hvorvidt de ber henne vurdere å trekke seg eller ei.
Årsaken til at de ba henne vurdere å trekke seg var også fordi styret ba de om å vente til ny trener var på plass.
"– Sms-en var for å svare opp styrelederens ønske om å holde igjen ekstraordinært årsmøte til ny trener er på plass. Dette måtte jeg sjekke med de andre, og komme tilbake til henne, sier han.
Adresseavisen har sett tekstmeldingen hvor medlemmene åpner for å vente, men som samtidig kommer med et tydelig budskap om at Gotaas Johnsen i stedet må vurdere å trekke seg."
La oss diskutere med bakgrunn i hva som har skjedd her.
Er du enig eller uenig i at CGJ i praksis har to valg når hun blir informert om at det foreligger et krav om EOÅ med bakgrunn i mistillit mot henne?
Er du enig eller uenig i at de to valgene er enten å fortsette frem til EOÅ eller å trekke seg i forkant av EOÅ?
Er du enig eller uenig at om hun blir bedt om å vurdere å trekke seg i praksis endrer ingenting om hvilke valg hun har i en slik situasjon?
Om du er uenig i noe av dette, gjerne forklar hvorfor. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 04.06.2026 13:29 Post subject: |
|
|
| saft wrote: | | waterfalls wrote: | @saft
Jeg mener at når det legges frem et ultimatum, enten så går du av eller så leverer vi inn krav om EOÅ, så må det i mitt hode betegnes som en trussel ja. Det hadde vært det samme om en styreleder sier til sin medlemsmasse at enten så støtter dere mitt forslag eller så går jeg av. Man prøver å fremtvinge en reaksjon for å få det utfallet man ønsker seg.
Om man skal gjøre det uten en trussel så er det jo bare å printe ut det google docs brevet de viste frem og på den måten kreve EOÅ, som er normal måte å få det gjort på. Man trenger til og med ikke varsle vedkommende om at det foreligger mistillit før kravet om EOÅ legges frem.
Mener du det er en vesentlig forskjell på: "se her, her har vi samlet signaturene vi trenger, enten går du av eller så krever vi EOÅ" og "Du går av nå (eller etter trenerjakten som de tillot å vente på), eller så begynner vi å innhente signaturer for å få et EOÅ". Det er to sider av nøyaktig samme sak, jeg tørr påstå at det ikke er noe problem å få innhentet 50 signaturer blant en medlemsmasse på 2500 for noe som helst, så jeg tror ikke CGJ var betvilende til om det var signert eller ikke på den første samtalen de hadde. |
Vi kan jo starte med å holde oss til grunnleggende fakta.
Det var styret som ba medlemmene om å vente til ny trener var på plass. Medlemmene åpnet for å gjøre dette, men de ba samtidig da styreleder om å vurdere å trekke seg i stedet. Det du kaller ultimatum eller trussel kom slik jeg har forstått det først og fremst som en tilbakemelding i etterkant av at styre ba de om å vente.
Styreleder ble informert over telefon om at det forelå nok signaturer til å kreve et EOÅ. Jeg mener det er mer ryddig enn å bare sende et docs-dokument med signaturer pluss et skriv eller lignende hvor man redegjør for dette.
Ja, jeg mener det er en forskjell på å enten true med å skaffe signaturer for å kreve et EOÅ og det å faktisk informere om at det foreligger nok signaturer til et krav. Kravet ble informert om, styret ønsket at de skulle vente og det ble deretter inngått en dialog mellom flere parter. Jeg mener at når kravet allerede ligger der så er det ikke noen trussel lenger, det er realiteten. Når et slikt krav foreligger så har styreleder kun to valg, trekke seg eller bli sittende til EOÅ. Kravet til EOÅ er allerede oppfylt og bakgrunnen er mistillit mot styreleder, så det eneste som kan forhindre EOÅ er da at styreleder trekker seg. Da er det jo heller ikke unaturlig at de som står bak kravet ber styreleder vurdere å trekke seg, for det er uansett det eneste alternativet til EOÅ når kravet er oppfylt og varslet om/levert.
Jeg synes det hadde vært en mye mer kritikkverdig opptreden å bare sende over listen med signaturer og et skriv hvor man krever EOÅ, enn at man tar seg bryet med å ringe for å informere og er åpne for å gå i dialog.
Men om de hadde gjort som du sa, så hadde det fortsatt vært både ultimatum og en trussel for å bruke logikk. I det kravet foreligger så har jo styreleder to valg, gå av eller bli sittende hvor kun det å gå av forhindrer et EOÅ. Så det man egentlig sier er at bare det å sende et krav om EOÅ på bakgrunn av mistillit i seg selv er en trussel og et ultimatum fordi det utløser akkurat de samme mekanismene og alternativene, det er ingenting som endrer seg eller blir annerledes. Hendelsesforløpet videre blir akkurat det samme, enten trekker styreleder seg på bakgrunn av kravet som har blitt fremmet eller så blir styreleder sittende frem til EOÅ. Uavhengig om det blir gjort på måten du skisserer som et alternativ eller måten det ble gjort på denne gangen. |
|
| Back to top |
|
 |
saft Junior
|
Posted: 04.06.2026 14:17 Post subject: |
|
|
@waterfalls
ang vente på avklaring av trener:
Det skjønner jeg ikke blir akseptert av medlemmene. De legger frem sin greie for styreleder, og da burde de stå på at hun må ut eller så blir det krav om EOÅ.
ang fremleggelse av docs-dokumentet:
Jeg vet ikke hvordan eller til hvem docs dokuemtet med signaturer skal sendes til for å starte en slik prossess, men jeg vil mene det er ryddigere å si at de krever EOÅ, enn å si at "vi kommer til å kreve EOÅ om du ikke går av". Men der er vi uenige, det må være lov.
ang skaffe signaturer først eller sist:
Tror ikke det har noen relevant forskjell for utfall eller fremdrift, var vel aldri tvil fra noen hold om det var mulig å oppdrive 50+ signaturer.
ang trussel/realitet:
Nei, det var ikke en realitet, all den tid de ikke leverte kravet, men selvfølgelig, jeg betviler ikke at den ville blitt levert.
ang trussel/ultimatum:
det er vel samme greia. "Går du ikke av, så skjer dette"
Men jeg tror ikke vi blir enige uansett, jeg personlig synes dette var en dårlig utført handling fra medlemmene. Dårlig stil av av styret (om det var slik at det forelå en avtale, nå sier jo medlemmene at det var en avtale fra begge sider og styret mener det var en avtale en vei). OG jeg skjønner ikke at situasjonen rundt CGJ var/er så prekær akkurat nå at mistillitsforslaget måtte på bordet nå, og ikke kunne taes ved årsmøte. Må være mye bedre at det blir tatt når valgkomiteen har kommet med en innstilling etter en prossess, men da valgte man jo CGJ sist så hvem søren vet. |
|
| Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
Posted: 04.06.2026 14:19 Post subject: |
|
|
| Danserud wrote: | | AndreasR wrote: | | Danserud wrote: | | waterfalls wrote: | [
Her har man fulgt de demokratiske spillereglene |
Dette er jo ikke sant. Man har, angivelig, samlet underskrifter, for så å true styreleder med å kreve ekstraordinært årsmøte om hun ikke trekker seg, pr sms. |
Hvorfor lyver du? |
Hvilken del av det jeg sier er løgn? |
Alt. Demokratiske regler er fulgt og ingen er truet. _________________ PÃ¥meldt |
|
| Back to top |
|
 |
Oddis Senior
|
Posted: 04.06.2026 14:19 Post subject: |
|
|
Saft  |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 04.06.2026 14:38 Post subject: |
|
|
Det var et ønske fra styre og det ble akseptert at man kom tilbake til dette etter trenerjakten samtidig som de da oppfordret styreleder til å vurdere å trekke seg i stedet. De gikk med på dette for å forsøke å begrense støyen mest mulig og i et forsøk på å gjøre ting mest mulig skånsomt for klubben i den situasjonen man var i.
Det må sendes til noen i styret som igjen må fremlegge saken for resten av styret for å kunne godtas, da det er styre som formelt sett må bestemme når og hvor et EOÅ skal foregå innenfor de rammene som settes av NIFs lov og klubbens vedtekter om jeg ikke tar helt feil.
De sa jo først at de krevde EOÅ over telefon, hvorfor du til stadighet nekter å anerkjenne dette momentet skjønner jeg ikke. Det var i påfølgende sms etter at styreleder i telefonsamtalen spurte om de var villig til å vente til ny trener var på plass og i påfølgende møter hvor det ble enighet om å avvente at styreleder ble bedt om å vurdere å trekke seg i stedet slik jeg har forstått det. Uten at det utgjør noen forskjell i praksis, med en gang styreleder er informert om kravet og bakgrunnen er mistillit så er valget enten å trekke seg eller bli sittende til EOÅ er gjennomført.
Har trolig liten betydning for fremdrift, men det har betydning i form av hva som er å anse som en trussel eller ei i mine øyne. Har man oppfylt kravet så er det ikke lenger en trussel, det er naturlig handlingsforløp at alternativet til et EOÅ er at styreleder trekker seg når det rettes mistillit mot vedkommende.
Det var en realitet. Kravel ble holdt tilbake etter oppfordring fra styret og til gjengjeld ba de altså styreleder vurdere å trekke seg. I det øyeblikket styreleder er informert om at det foreligger et krav så har vedkommende to valg, bli sittende eller gå av.
Hvordan mener du dette skal løses bedre? Jeg hadde personlig satt pris på å bli informert i forkant over telefon eller lignende enn å bare få tilsendt et krav "ut av det blå" og hadde satt pris på å fått til en dialog for å få en forståelse av situasjonen før noen avgjørelse ble tatt.
Hvorfor det måtte skje nå vet jeg ikke, men den eneste forklaringen jeg kan se som holder vann er at de anser den varslingssaken som såpass alvorlig og som et såpass sterkt symbol på hvordan tingenes tilstand internt i klubben er at de mente det rett og slett ikke kunne vente i over et halvt år til før det skjedde en endring.
Ellers blir det jo uansett foretatt en prosess av VK i forkant av et EOÅ, de har jo allerede startet jobben med å kartlegge aktuelle kandidater frem mot neste årsmøte. Nå blir dog prosessen annerledes siden hele styret har stilt sine plasser til disposisjon og de må fremskynde arbeidet med aktuelle kandidater. Jeg tipper dog at deler av det nåværende styret kommer til å fortsette, men hvor mange som forsvinner er vanskelig å si. Jeg har hørt om et ønske om å bytte ut et annet konkret styremedlem tidligere og jeg har lest noen snakke om at det er tre stykker totalt som definitivt ønskes byttet ut inkludert CGJ og det styremedlemmet jeg har hørt navnet på.
For ordens skyld er det varamedlem Arne Nypan, uten at jeg helt har forstått hvorfor. Jeg har forstått det slik at det er manglende tillit på bakgrunn av ting som har blitt gjort og/eller sagt uten at jeg vet hva som har skjedd. |
|
| Back to top |
|
 |
Zzyzx Veteran
|
Posted: 04.06.2026 14:59 Post subject: |
|
|
Nå er det jo uansett ganske tåpelig å kreve avgang fra styret basert på 65 underskrifter og 65 medlemmer av RBK sine meninger.
Hele denne saken er pinlig håndtert fra kravstillerne sin side. Helt feil tidspunkt som nevnt tidligere, men skal man først be om at styreleder skal gå av så be om ekstraordinær generalforsamling og sett det på dagsorden at de har mistillit til styret / styreleder, så kan alle andre også få være med på beslutningen.
Hvorfor skal 65 medlemmer bestemme at styreleder skal gå av? Hva er det for noe slags forsøk på demokrati? |
|
| Back to top |
|
 |
saft Junior
|
Posted: 04.06.2026 15:03 Post subject: |
|
|
#1: Jeg har ikke sagt noe om når eller hvordan ønsket om å avvente til etter trenerjakten ble lagt frem, skjønner bare ikke hvorfor de godtar det om de mener hun er såpass tragisk i sin stilling at de lufter dette nå. Hadde de ville tatt det på mest skånsomme måte hadde de ventet til årsmøte, så det faller på sin egen urimelighet.
#2: Det jeg til stadighet ikke tar inn over meg er at de valgte å ta det med CGJ først. Hjelper ikke å kreve det over en telefonsamtale, som du selv skriver i avsnitt 2. Om dette ikke ble lagt frem for CGJ først for å presse henne til å gå av "frivillig" skjønner jeg ingenting, derav mener jeg de bruker det som en trussel.
#3: Argumentet nå er jo at "det er ikke medlemmene som har bedt om EOÅ, det er styret selv". Jeg hadde også gjort dette om noen var blåst nok til å varsle meg om at de uansett kom til å gjøre og jeg hadde hatt et samlet styre bak meg. Og "ut av det blå" kom det helt sikkert ikke, hun har nok fått ganske mange hint om at folk var misfornøyde.
#4: mulig jeg er mer kynisk enn deg da @waterfalls, men jeg tror ikke de prøvde å ta det med CGJ først av goodwill og gi henne en heads up. De ønsket nok å unngå EOÅ og at hun stille og rolig skulle fratre.
#5: varslingssaken aner jeg ikke nok om, eneste tanken jeg har der er at ingen av de redaktørstyrte mediene tar borti det, så det fremstår veldig som en ord mot ord greie.
#6: Jeg tror nok helt sikkert håpet til 50+ gjengen er at CGJ + de/den de ikke liker ikke vil stille, men ettersom de sto såpass unisont ser jeg ikke bort fra at nåværende styre stiller som en enhet, og så går samtlige av om EOÅ stemmer for at et eller flere av styret skal byttes ut (ren gjetting). Uansett så blir det vel bare en løsning frem til ordinært årsmøte |
|
| Back to top |
|
 |
Mighty Proff

|
Posted: 04.06.2026 15:03 Post subject: |
|
|
| CGJ går av ifølge adressa. Får ikke lest artikkelen. |
|
| Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 04.06.2026 15:14 Post subject: |
|
|
– Jeg har kommet til det punktet at nok er nok. For min egen del, for min egen helse og for min familie. Dette intervjuet handler egentlig ikke om meg i styrestolen. Det handler om hvordan jeg har opplevd reisen i Rosenborg.
– Det har vært mange søvnløse netter i lys av det som har skjedd de siste fjorten dagene, og det har vært krevende. Summen av flere ting har gjort at nok er nok, sier Gotaas Johnsen.
– Vi har kommet dit hen at det er en klubb som vanskelig lar seg lede. Og det er heller ikke fair overfor de som sitter igjen i styret, eller de som kommer etter meg, at de skal oppleve det samme. Det er litt av bakteppet til hvorfor jeg velger å snakke.
– Når jeg får en tekstmelding om at enten så trekker jeg meg, ellers så blir det et opprivende årsmøte og et åpent sår i klubben. Jeg har ikke noe valg. Jeg blir jo satt sjakkmatt og styret blir satt sjakkmatt.
Styret valgte selv å kalle inn til det ekstraordinære årsmøtet som trolig avholdes etter sommeren.
– Det er egentlig for å si at nok er nok. Vi har blitt en klubb som ikke lar seg styre, og vi har hele tiden forsøkt å skape ro. Vi har inngått kompromiss med ulike supportere og ulike meninger, fordi styret sitter ikke på den absolutte sannhet om alt. Men når vi begynner å bevege oss ut i det udemokratiske, da må vi sette ned foten.
– De hadde sikkert vunnet hvis jeg hadde trukket meg, men det har vært uaktuelt fra dag én. Fordi det bryter med alt jeg står for. Hvis jeg som styreleder skulle gått av uten å ha tatt det til årsmøtet, så respekterer jeg ikke demokratiet vi er en del av.
Gotaas forteller at det er flere bakenforliggende årsaker til hvorfor hun har besluttet å ikke fortsette.
– Mest av alt handler det jo om det direkte mistillitsforslaget jeg er blitt forelagt. Det er mange påstander som jeg synes er vanskelig å ta innover meg og anklager som jeg ikke nødvendigvis kjenner meg igjen i.
– Jeg får påstander om at jeg skaper frykt, lyver og at jeg ikke vet hva jeg holder på med. I den konteksten vi står, så blir det krevende. Ikke bare for meg, det har også vært krevende for mine styrekolleger.
Styrelederen forteller at dette ikke er noe som har begynt nylig, men at det har vært slik over tid.
– Rosenborg er et medlemsdemokrati, og det innebærer at vi har et årsmøte hvor vi skal diskutere saker som angår klubben. Utover det har vi medlemsmøter og et medlemsråd som vi etablerte i etterkant av årsmøtet i 2024. Det handlet om å få supportermassen nærmere på oss, og holde konstruktiv dialog gjennom året. Det er jo det et medlemsdemokrati skal være. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
cbas10an Senior
|
|
|
| Altså, hun stiller ikke til gjenvalg. Blir sittende fram til ekstraordinært årsmøte. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
|
|
| Mighty wrote: | | CGJ går av ifølge adressa. Får ikke lest artikkelen. |
Velger å ikke ta gjenvalg på EOÅ. I motsetning til å gå av.
| Quote: | | – Jeg har kommet til det punktet at nok er nok. For min egen del, for min egen helse og for min familie |
|
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 04.06.2026 15:15 Post subject: |
|
|
Det var en klok avgjørelse som burde kommet tidligere og fra henne selv uten dette presset fra medlemmene, eierene av klubben. Litt for stor og komplisert verv for henne.
Men fint at hun nå overlater dette til andre.
Takk for innsatsen og lykke til videre. _________________ Medløpere.
Last edited by Neeskens on 04.06.2026 15:17; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 04.06.2026 15:17 Post subject: |
|
|
| Nei, dette var ikke noe heldig avskjedsintervju. For ei sutrekjerring. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 04.06.2026 15:17 Post subject: |
|
|
| Zzyzx wrote: | Nå er det jo uansett ganske tåpelig å kreve avgang fra styret basert på 65 underskrifter og 65 medlemmer av RBK sine meninger.
Hele denne saken er pinlig håndtert fra kravstillerne sin side. Helt feil tidspunkt som nevnt tidligere, men skal man først be om at styreleder skal gå av så be om ekstraordinær generalforsamling og sett det på dagsorden at de har mistillit til styret / styreleder, så kan alle andre også få være med på beslutningen.
Hvorfor skal 65 medlemmer bestemme at styreleder skal gå av? Hva er det for noe slags forsøk på demokrati? |
Igjen, det kreves 50 underskrifter for å kreve EOÅ. Når det kravet er oppfylt og bakgrunnen er mistillit så har styreleder to valg, enten bli sittende eller gå av.
Så vidt jeg har forstått så oppstod "kravet" i forbindelse med at styret ba om at dette kunne vente til etter ny trener var på plass og at de som stod bak kravet om EOÅ til gjengjeld ganske tydelig ga CGJ beskjed om å vurdere å gå av i stedet. |
|
| Back to top |
|
 |
Yv89 Veteran
|
Posted: 04.06.2026 15:18 Post subject: |
|
|
Skal altså ikke trekke seg, for da "vinner" medlemsmassen. H.*.*.S _________________ Rosenborg. Min lidenskap, andres hat! Reise rundt å bare pisse på! |
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 04.06.2026 15:22 Post subject: |
|
|
| Quote: | For det hun sier hun gjør nå er ikke å trekke seg, men å ikke stille til gjenvalg.
Av den grunn mener hun at medlemmene som kom med kravet ikke går ut som «vinnere».
– De hadde sikkert vunnet hvis jeg hadde trukket meg, men det har vært uaktuelt fra dag én. Fordi det bryter med alt jeg står for. Hvis jeg som styreleder skulle gått av uten å ha tatt det til årsmøtet, så respekterer jeg ikke demokratiet vi er en del av.
– Hadde det personlig vært enklere å trekke seg?
– Ja. Da hadde jeg bare gått ut døra og sagt at noen andre får ta over. Men det ville vært udemokratisk og feigt, svarer hun. |
Det fremstår som det klart mest sannsynlige at hun har satt i gang hele dette sirkuset for at det skal se litt penere ut på hennes egen CV. Jo, du har trukket deg, men du har revet med deg klubbens omdømme og skapt forferdelig mye unødvendig støy i samme slengen. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
| SITATET |