English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Ekstraordinært årsmøte 2026
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
siggen1
Rutinert

PostPosted: 03.06.2026 22:04    Post subject: Reply with quote

Helt nødvendig å gjøre dette.
Det blir som å legge ut med Cruiseskip på åpent hav med lekk skrog å fortsette med dette.Egentlig ett under at det har overlevd så langt som til nå.
Hestekur og atter hestekur skal ondt fordrive
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran

PostPosted: 03.06.2026 22:29    Post subject: Reply with quote

Danserud wrote:
waterfalls wrote:
[
Her har man fulgt de demokratiske spillereglene

Dette er jo ikke sant. Man har, angivelig, samlet underskrifter, for så å true styreleder med å kreve ekstraordinært årsmøte om hun ikke trekker seg, pr sms.

Man har ikke truet per sms. Det er en uryddig fremstilling fra CGJ.

"13. mai ringte initiativtager bak underskriftskampanjen, Steffen Berg, styreleder Cecilie Gotaas Johnsen for å informere om kravet.

Ifølge Berg ble samtalen fulgt opp av en sms senere samme dag. Det var innholdet i denne sms-en Gotaas Johnsen refererte til som «krevende» under pressekonferansen.

– Sms-en var for å svare opp styrelederens ønske om å holde igjen ekstraordinært årsmøte til ny trener er på plass. Dette måtte jeg sjekke med de andre, og komme tilbake til henne, sier han.

Adresseavisen har sett tekstmeldingen hvor medlemmene åpner for å vente, men som samtidig kommer med et tydelig budskap om at Gotaas Johnsen i stedet må vurdere å trekke seg."

https://www.adressa.no/sp...et-kortene

Man har altså informert styreleder om at det foreligger nok signaturer til å kreve et EOÅ på bakgrunn av mistillit mot henne per telefon. Alternativet til et EOÅ er at hun trekker seg, noe som er naturlig når grunnlaget for EOÅ er mistillit til henne. Om hun trekker seg forsvinner grunnlaget for EOÅ, noe hun kunne gjort uavhengig om det ble sagt eksplisitt eller ikke. For implisitt er jo saken uansett helt lik så lenge det er mistillit mot henne som er årsaken til at det kreves EOÅ.

Ikke har det vært trusler, ikke har det vært mafiametoder og ikke har det vært stilt ultimatum på noen annen måte enn det som automatisk blir naturlig i en slik situasjon. SMS-en var en oppfølging av telefonsamtalen.

Hvordan mener du man skulle gått frem i en slik prosess da? Varslet styreleder om at "Hei, det er stor misnøye med deg slik jeg oppfatter det. Kommer derfor til å forsøke å samle minst 50 underskrifter for å kreve EOÅ som støtter mistillit mot deg". For deretter å informere om at nå er underskriftene i boks? Skulle de ikke gitt henne muligheten til å trekke seg selv i stedet for å bli kastet på EOÅ av medlemmene? Det er jo ikke alle som mener det er riktig at de selv fortsetter når det er nok medlemmer som har mistillit til å kreve et EOÅ og misnøyen er bredt forankret på tvers av ulike grupperinger.

Så fortell meg hva som er brudd på de demokratiske spillereglene her?

At de samlet nok underskrifter til å kreve EOÅ? At de informerte om det over en telefonsamtale? At de tok styrets tilbakemelding til etterretning og var villig til å vente? At de var villig til å gå i dialog og redegjøre for sin misnøye i et møte med fire representanter fra styret og representanter for medlemmer som har sin forankring i ulike grupperinger? At de ga henne valget om å trekke seg sånn at grunnlaget for å kreve EOÅ forsvant?
Back to top
Troillongan
Veteran

PostPosted: 03.06.2026 22:39    Post subject: Reply with quote

Alt er innenfor både demokrati og spilleregler, det er jo ikke problemet. Utfordringen er tidenes dårligste timing! Vi hadde sjansen bare for boen måneder siden. Vi har en ny sjans neste år. Sittende styre skal uansett ansette neste trener. Selv om det var klubben som sprakk nyheten nå, var det uansett ikke de som satte i gang hele snøballen. Den her ballen har ingen positive sider! Nytt styre hadde vi fått over jul uansett.
AndreasR
Veteran

PostPosted: 03.06.2026 23:03    Post subject: Reply with quote

Danserud wrote:
waterfalls wrote:
[
Her har man fulgt de demokratiske spillereglene

Dette er jo ikke sant. Man har, angivelig, samlet underskrifter, for så å true styreleder med å kreve ekstraordinært årsmøte om hun ikke trekker seg, pr sms.

Hvorfor lyver du?
waterfalls
Veteran

PostPosted: 03.06.2026 23:13    Post subject: Reply with quote

Kan ikke skjønne annet enn at den varslingssaken ble katalysatoren. Uten at jeg har noen formening om hva som stemmer av de ulike versjonene som har blitt delt.

"Adresseavisen har fått tilgang til dokumentet. Oppsummert står det:

Klubben har hatt negativ utvikling økonomisk, sportslig og organisatorisk.

Det har over tid oppstått økende bekymring rundt ledelse, kommunikasjon, åpenhet og behandling av klubbens medlemmer og tillitsvalgte.

Manglende åpenhet rundt klubbens arbeid med strategiplan.

Det reageres på håndteringen av en henvendelse fremsatt som et formelt varsel."

Optimalt sett hadde dette blitt en sak på det forrige årsmøtet, men mitt inntrykk er at den Farstad-saken gjorde at mange mente det ble umulig å ta ordet med beskyldninger om at medlemmer av bestemte grupperinger hadde bedrevet hets mot styre og styremedlemmer. Skal jeg gjette så satt de nok med et inntrykk av at enhver kritikk ville kobles opp mot hetsen, og dermed ville fokuset på innholdet i kritikken drukne og forsøk på å ta det opp senere ville hatt det samme bakteppet.

Jeg mener de burde tatt den sjansen uansett. Jeg mener også at styret burde lagt opp til en debatt rundt misnøyen og alt det negative på det forrige årsmøtet.

Reagerer også på denne uttalelsen fra nestleder Landsem i adressa:

"– Det er riktig at det ble enighet om at kravet om ekstraordinært årsmøte ikke skulle sendes inn før etter ny trener var på plass. Slik jeg oppfattet avtalen, gjaldt den kravet fra medlemmene og ikke et gjensidig krav for begge parter, skriver han i en e-post."

I alle fall hvis det stemmer at det var styreleders ønske om å holde igjen i utgangspunktet:

"– Sms-en var for å svare opp styrelederens ønske om å holde igjen ekstraordinært årsmøte til ny trener er på plass. Dette måtte jeg sjekke med de andre, og komme tilbake til henne, sier han."

Da gir det lite mening at avtalen kun tilrettelegger for at medlemmene ikke skal sende inn kravet, mens styret kan gjøre dette når det var styreleders ønske i utgangspunktet at det skulle avventes.

"Christer Nesset reagerer når han hører styrets forklaring.

– Var vi i samme møte? Berg og styremedlemmene tok hverandre i hånda etterpå. Jeg synes det er veldig spesielt å hasteinnkalle til ekstraordinært årsmøte, når de selv har bedt om å unngå nettopp det midt i en trenerjakt.

Landsem svarer:

– All den tid ultimatumet sto, var det irrelevant for trenerjakten. Vi måtte informere aktuelle kandidater uansett."

Men hvis det var irrelevant for trenerjakten, hvorfor da be om at medlemmene skal avvente? Jo, det var nok for at styret ønsket å være i forkant og forsøke å ta kontroll over situasjonen og styre narrativet (hvis opplysningene stemmer).

I tillegg har CGJ fremstilt det som at hun ble varslet via sms, mens hun unnlot å nevne at det hadde vært en telefonsamtale i forkant som utløste at det kom en sms i etterkant. Hun sa også at det hadde vært møte med flere som har signert det brevet, og med mindre hun siktet til møte med Kjernen så stemmer heller ikke den påstanden fra vår styreleder da kun 1 av 4 som stilte i det møtet som representanter for ulike grupperinger hadde signert kravet.

Som styreleder så burde man fremstille slike ting presist og være nøye med detaljer, og det er heller ikke smart om styrets prosess kan oppleves uryddig i etterkant. Når de inviterer til dialog og motparten føler det var et ryddig møte for begge parter så blir det jo noe ironisk at styret snakker om "en kniv i ryggen man ikke vet når blir trykt inn" samtidig som deres handlinger selv kan oppleves som et slags tillitsbrudd fra deler av medlemsmassen.

Jeg vet ikke hva som stemmer, men det virker å være bekreftet at det var en telefonsamtale i forkant av sms-en som CGJ ikke informerte om i sin redegjørelse med pressen. Jeg sier ikke det var bevisst, det har sikkert kokt i hodet og lett å glemme detaljer, men det er nettopp det å være bevisst på detaljene og gjengi så korrekt som mulig som er det smarteste å gjøre i en slik situasjon. For motparten kommer garantert med sin versjon om de ikke mener fremstilling gir et korrekt bilde.
Back to top
orkdal,n
Rutinert

PostPosted: 03.06.2026 23:23    Post subject: Reply with quote

Det som stemmer er at man kaster ikke styreleder utafor årsmøtet såfremt det ikke har skjedd noe kriminelt eller ulovlig.
At en liten gruppering skal kunne sitte og true styreleder ut av jobben etter at hun er lovlig valgt av årsmøtet er rett og slett betenkelig.
machiavelli
Veteran

PostPosted: 03.06.2026 23:32    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:

Optimalt sett hadde dette blitt en sak på det forrige årsmøtet, men mitt inntrykk er at den Farstad-saken gjorde at mange mente det ble umulig å ta ordet med beskyldninger om at medlemmer av bestemte grupperinger hadde bedrevet hets mot styre og styremedlemmer. Skal jeg gjette så satt de nok med et inntrykk av at enhver kritikk ville kobles opp mot hetsen, og dermed ville fokuset på innholdet i kritikken drukne og forsøk på å ta det opp senere ville hatt det samme bakteppet.

Jeg mener de burde tatt den sjansen uansett. Jeg mener også at styret burde lagt opp til en debatt rundt misnøyen og alt det negative på det forrige årsmøtet.

Høres egentlig ut som man enten var for feige eller ikke var så misfornøyde at det var grunnlag for å stille mistillit.

Uansett så er det helt håpløst å komme drassende med det i etterkant.

waterfalls wrote:

Men hvis det var irrelevant for trenerjakten, hvorfor da be om at medlemmene skal avvente? Jo, det var nok for at styret ønsket å være i forkant og forsøke å ta kontroll over situasjonen og styre narrativet (hvis opplysningene stemmer).

Tipper at de i møtet litt ad-hoc tenkte at det ville være en god løsning, men har i etterkant har drøftet og konkludert med at ansettelsesprosessen blir påvirket uansett. Siden det ville vært veldig uryddig å ikke fortelle en potensiell ansettelse hva som skjer i klubben, og særlig med noe så stort. At det er ikke realistisk eller hensiktsmessig å stå i den situasjonen hvor man bare sitter og venter på at den grupperingen skal fyre løs mistillitsforslaget de har gitt et helt klart signal om at kommer, og at dette da må løses og avvikles så fort som mulig.
Back to top
Motgangssupporter
Junior

PostPosted: 03.06.2026 23:48    Post subject: Reply with quote

Personlig så vet jeg ikke hvilken side jeg havner på I det EOÅ. Det kommer helt ann på hvilken informasjon som begge sider kommer med før møtet, og hvilke alternativer VK kommer med. Men må bare si at det ikke oser tillit av et styre som gir en f.... I muntlige avtaler som er gjort
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 03.06.2026 23:51    Post subject: Reply with quote

Det som stemmer er at hvem som hvilket som helst medlem kan samle minst 50 underskrifter fra klubbens medlemsmasse og kreve EOÃ….

Det som stemmer er at det er bred støtte i misnøyen mot styreleder og ikke bare en liten gruppering.

Det er ingen som har truet henne. Det er i henhold til klubbens vedtekter samlet nok underskrifter til å kreve et EOÅ, og i forbindelse med at grunnlaget var misnøye mot styreleder har de valgt å informere om at kravet selvsagt bortfaller om hun trekker seg.

Det er også en mulighet for at klubben ikke har behandlet et varsel i henhold til lovverket, og det er mye som tyder på at den saken er katalysatoren for at dette skjedde nå. Om styreleder har gjort noe galt i den saken aner jeg ikke og har derfor ingen formening om, men håper jo selvsagt at det er klubbens versjon som er nærmere sannheten enn varslers versjon. Samtidig virker en del av de som er misfornøyde å være av den oppfatning av at det er sistnevntes versjon som er nærmest sannheten basert på SoMe og andre ting.

Man kan kritisere timingen. Man kan være uenig i grunnlaget også. Men det er ingen som har truet, ingen som har bedrevet mafiametoder eller lignende.

De demokratiske spillereglene er fulgt. Informasjonen ble overlevert over en telefonsamtale, deretter ble det man snakket om fulgt opp via sms og deretter et møte hvor ene parten tolket det som gjensidig enighet om å vente til etter trenerjakten var over med å overleve kravet formelt (noe styre/styreleder selv visstnok foreslo først).

Jeg har fortsatt til gode å se noen forklare hvordan man burde overlevert et slikt krav på en annen måte. At man er uenig i både timing og grunnlag betyr ikke også at måten man kontakten CGJ og informerte om varsel osv. skjedde på en kritikkverdig måte. Skal man kritisere så må man nesten også ha et bedre alternativ til hvordan det kan gjøres selv, også må man skille mellom de ulike delene av denne saken. Hvis ikke blir det bare krøll når man skal diskutere.

Den ene delen er timingen for når dette ble gjort.
Den andre delen er grunnlaget for dette kravet.
Den tredje delen er måten kravet ble fremlagt og måten styreleder og deretter styret ble informert.

De henger selvsagt sammen, men selv om man mener del 1 og del 2 er sterkt kritikkverdig eller man er veldig uenig i hele saken betyr ikke det at også del 3 ble gjort på en dårlig måte.

Så har styret valgt å selv innkalle/varsle om EOÅ på akkurat dette tidspunktet uten at noe formelt krav er overlevert.

Jeg skjønner at styret ønsker å være i forkant av en slik situasjon, men jeg synes ikke styret opptrer noe mer redelig enn motparten hvis de foreslår å vente og får aksept får dette før de selv velger å gjøre dette offentlig. Jeg synes ikke styreleder selv opptrer noe mer redelig om hun bevisst ikke gjengir hendelsesforløp på korrekt måte, men fremstiller det som om det kom en sms som startet denne saken i stedet for en ryddig telefonsamtale. En styreleder som ikke gjengir fakta korrekt i sin redegjørelse overfor media (hun har kun vært i et møte som gjaldt kravet direkte og i det møte var det kun en som har signert kravet, ikke flere som hun selv hevdet).

Det er noen som kun ser en side av denne saken og som jeg mener i prinsippet opptrer delvis på samme måte som de som får kritikk av de samme personene.

For ordens skyld så sitter ikke jeg på informasjon som tilsier at det er nødvending med EOÅ og derfor mener jeg også timingen er dårlig. Men mitt inntrykk er at perspektivet til de som står bak dette og som står bak misnøyen er at varslingssaken ble katalysatoren som gjorde at de valgte å handle nå fordi det på en måte ble toppen av kransekaka, samtidig som den isolert sett kan være ganske alvorlig og et symbol på hvordan kulturen i klubben har blitt under dagens ledelse (slik jeg tolker de som står bak misnøyen).

Sett i ettertid burde også ting blitt adressert på forrige årsmøte, men mitt inntrykk er altså at den Farstad-saken (hvor hetsen er uakseptabel og må tas tak i av klubben siden de ikke kan dele informasjon med utenforstående av hensyn til personvern visstnok) hvor det kom sterke beskyldninger om hvor hetsen kom i fra gjorde at de opplevdes som et umulig klima for disse å ta ordet eller fremme forslag. Jeg mener begge parter som visste om stor misnøye/uenighet på det tidspunktet hadde et ansvar for å skape en diskusjon om veien videre.
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 04.06.2026 00:07    Post subject: Reply with quote

machiavelli wrote:
waterfalls wrote:

Høres egentlig ut som man enten var for feige eller ikke var så misfornøyde at det var grunnlag for å stille mistillit.

Uansett så er det helt håpløst å komme drassende med det i etterkant.

waterfalls wrote:

Tipper at de i møtet litt ad-hoc tenkte at det ville være en god løsning, men har i etterkant har drøftet og konkludert med at ansettelsesprosessen blir påvirket uansett. Siden det ville vært veldig uryddig å ikke fortelle en potensiell ansettelse hva som skjer i klubben, og særlig med noe så stort. At det er ikke realistisk eller hensiktsmessig å stå i den situasjonen hvor man bare sitter og venter på at den grupperingen skal fyre løs mistillitsforslaget de har gitt et helt klart signal om at kommer, og at dette da må løses og avvikles så fort som mulig.

1) Man kan si at dette er noe de kom med i etterkant, men mitt inntrykk er at det var slik de opplevde situasjonen der og da, og derfor var det ingen som tok ordet utenom styreleder selv og avtroppende leder for Kjernen. Og derfor ble det heller ikke fremmet noen saker eller andre forslag, ingen tok ordet for å diskutere noe som helst. Noe som er svært uvanlig på et årsmøtet, det er nesten alltid noen som har en mening de vil fremme. Så for meg fremstår det høyst reelt at de opplevde det slik.

Kan rett og slett hende at de konkluderte med at i nåværende klima så kommer vi trolig til å tape og da er det bedre å forsøke å vente et år. Men så oppstod det blant annet offentlig informasjon om denne varslingssaken pluss en enda sterkere negativ utvikling som førte til at de mente dette måtte tas tak i med en gang i stedet. Jeg blir skuffet hvis det viser seg at det ikke var konkrete årsaker som tilsa at dette ikke kunne vente til årsmøtet skal sies.

Jeg mener allikevel at ordet burde blitt tatt når misnøyen uansett var der.

2) Men da hadde jo det ryddige vært å varslet om at det vil bli innkalt til et EOÅ i etterkant av vedtaket. Det er jo veldig dumt av styret å be om at de som krever EOÅ om å avvente for å selv innkalle bare noen dager etterpå. Det skaper jo bare mer misnøye fordi det som opplevdes som ryddig fremstår plutselig uryddig og som at styret har begått et løftebrudd. Da burde styret faktisk vært voksne nok til å si "vi har drøftet saken og funnet ut at det beste er om at innkalling/varsling om fremtidig innkalling til EOÅ skjer omgående i stedet for å vente." Om det er styret som kaller inn etter eget vedtak eller på bakgrunn av et krav som er formelt overlevert er for meg ubetydelige formaliteter så lenge kravet er varslet og gyldigheten ikke bestridt. Her har styret i stedet klart å fremstille det som at de fikk en brå sms med et krav, som gjorde at de måtte handle nå mens realiteten kan være at det ble varslet overfor en telefonsamtale og deretter ba styret motparten om å vente før de selv fant ut at de ikke skulle vente. Som sagt, i så fall fremstår det veldig uryddig og unødvendig dårlig håndtert av styret i etterkant av det møtet.

Jeg vet ikke helt om jeg personlig mener det er riktig å si at det har kommet noen innkalling heller så lenge det ikke foreligger noen konkret dato, men heller at det har kommet en orientering om situasjonen som har oppstått og et varsel om at det vil komme et EOÅ på et fremtidig tidspunkt med innkalling senere innenfor de fristene som står i vedtektene.
Godt mulig det teknisk sett kan kalles for enn innkalling det som har skjedd også, men jeg mener innkalling skjer først når det foreligger dato og tidspunkt og mulighet for påmelding. Men det blir på siden.
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 04.06.2026 08:17    Post subject: Reply with quote

Dette viser igjen at vi har FEIL styre
CGJ burde trukket seg. Landsem har rykket opp og vi kunne gått videre som klubb.
Det var jo ønsket til denne gruppen.
NÃ¥ setter Styret hele klubben i fare igjen.
netrom84
Senior

PostPosted: 04.06.2026 08:55    Post subject: Reply with quote

Problemet med Farstad-saken er etter min mening flere.

1. Det pekes mot fraksjoner ev RBK-supportere på Øvre Øst uten at det presiseres noe mer.
2. Ett oppgjør mot hets og sjikane ble et oppgjør med supporterkultur generelt. Bluss, bannere etc ble sauset inn i en sak om hets og sjikane.
3. Spesielt dette sitatet kan tolkes som at de som er kritisk til kvinnesatsningen ikke unner kvinner til å spille på Rosenborg:

"– Kommentarene gjemmer seg gjerne bak økonomi, forsvarlig drift og oppmøte på kamp. Men det bunner i hvem som får høre til i klubben. Og om jentene har like mye rett til å være en rosenborger som gutta."

Når man sauser så mye sammen i en artikkel dagen før årsmøte som sannsynlig vil inneholde en del spørsmål om budsjettet og sponsorinntektene til kvinnelaget, så forstår jeg at det ikke er spesielt innbydende å ta ordet om akkurat økonomien til kvinnelaget.

Så kan man gjerne si at det er feigt å la seg kue slik, men de fleste hadde nok årsmøte fra 2 år før i minne. Et årsmøte som fortsatt brukes som eksempel fra en del som skrekken i forhold til overstyring av styre. Det årsmøte burde heller omtales som et årsmøte der medlemsdemokratiet blomstret.
Back to top
Thorkris
Junior

PostPosted: 04.06.2026 09:56    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
Dette viser igjen at vi har FEIL styre
CGJ burde trukket seg. Landsem har rykket opp og vi kunne gått videre som klubb.
Det var jo ønsket til denne gruppen.
NÃ¥ setter Styret hele klubben i fare igjen.

Om det det er feil styre eller ikke får man avgjøre på denne EOÅ.
Men er uenig i at CGJ burde trukket seg som følge av en misstilit som er kommet på bakgunn av en liste som er undertegnet av 50+ medlemmer.
eksilbaill
Senior

PostPosted: 04.06.2026 10:12    Post subject: Reply with quote

orkdal,n wrote:
Det som stemmer er at man kaster ikke styreleder utafor årsmøtet såfremt det ikke har skjedd noe kriminelt eller ulovlig.
At en liten gruppering skal kunne sitte og true styreleder ut av jobben etter at hun er lovlig valgt av årsmøtet er rett og slett betenkelig.

Fasit
Back to top
saft
Junior

PostPosted: 04.06.2026 10:28    Post subject: Reply with quote

Å påstå at en beskjed som i praksis lyder «Vi har over 50+ underskrifter som støtter mistillit til deg som styreleder. Vi ber deg trekke deg, ellers krever vi ekstraordinært årsmøte» ikke er en trussel, er for meg vanskelig å forstå.

Når styreleder og styret etter interne diskusjoner kommer fram til at styreleder ikke har foretatt handlinger uten bred støtte i styret, og derfor anser dette som mistillit mot styret som helhet, mener jeg det er helt naturlig at samtlige stiller plassene sine til disposisjon. Dette er måten et styre bør håndtere en slik situasjon.

At 50+-gruppen ikke så den reaksjonen komme, er egentlig litt oppsiktsvekkende. Enda mer merkelig er det at de samtidig virker komfortable med at et styre de mener ikke forvalter tillitsvervet de er gitt av årsmøtet på en god måte, skal stå for klubbens kanskje viktigste ansettelse de neste årene. Det fremstår ikke spesielt gjennomtenkt.

Det eneste punktet hvor jeg er skuffet over styret i prosessen rundt ekstraordinært årsmøte, er dersom det faktisk ble inngått en avtale mellom partene om å holde saken internt til ny trener var ansatt, og styret likevel valgte å bryte denne avtalen.

Jeg er heller ikke uenig i at CGJ ikke har ledet klubben slik jeg selv ville gjort det, eller at resultatene på flere områder ikke har vært gode nok. Men dette er utfordringer som har eksistert lenge før dagens styre ble valgt på siste årsmøte.
Back to top
Oddis
Senior

PostPosted: 04.06.2026 10:51    Post subject: Reply with quote

Styret er valgt av årsmøtet. Årsmøtet er øverste organ.

Da er det selvfølgelig en "trussel" at en gruppering krever at styreleder går av for å unngå EOÅ.

Det er alle medlemmer som velger styret, ikke en gruppering.

Ingen grove feil har blitt gjort av styreleder, så vidt jeg kan forstå, og derfor gjør styret det eneste riktige i denne situasjonen.

Det er ganske urovekkende at ikke flere forstår hvordan en organiasjon fungerer.
Back to top
Bart1
Veteran

PostPosted: 04.06.2026 10:57    Post subject: Reply with quote

Jeg mener at spørsmålet her er om styret har tillit fra oss medlemmer? Hvis vi mener at resultatene er for svake og at vi tror at det kan finnes mer kompetente styrer som får bedre resultater for klubben om de kommer inn, så bør dette gjøres så snart som mulig. Jeg driter i hvem som har rett og hvem som har feil, og hva en eventuell potensiell ny trener måtte tenke. Det blir aldri noe perfekt tidspunkt.

Fiks dritten nå!
Back to top
AndreasR
Veteran

PostPosted: 04.06.2026 11:05    Post subject: Reply with quote

Men når man har nådd dit at det er mistillit, skal man forsøke å ordne opp nå, eller vente til neste ordinære årsmøte i februar mens vi planlegger bortekamper på Ranheim, i Moss og Sogndal?
saft
Junior

PostPosted: 04.06.2026 11:08    Post subject: Reply with quote

Bart1 wrote:
Jeg mener at spørsmålet her er om styret har tillit fra oss medlemmer? Hvis vi mener at resultatene er for svake og at vi tror at det kan finnes mer kompetente styrer som får bedre resultater for klubben om de kommer inn, så bør dette gjøres så snart som mulig. Jeg driter i hvem som har rett og hvem som har feil, og hva en eventuell potensiell ny trener måtte tenke. Det blir aldri noe perfekt tidspunkt.

Fiks dritten nå!

perfekte tidspunkt finnes nok ikke, men det er en jo slik at man har en periode i mars/april hvert år hvor årsmøter avholdes, hvor en valgkomite vet at møtet kommer i god tid og hvor man får tid til å sette sammen en innstilling for et best mulig rustet styre for den neste perioden. og hvor misfornøyde medlemmer har mulighet til å melde inn sine saker slik at medlemsmassen får tatt en samlet avgjørelse.
Back to top
netrom84
Senior

PostPosted: 04.06.2026 11:09    Post subject: Reply with quote

Nå må vi da slutte å kalle dette en trussel.

En gruppe ønsker å skifte ut styreleder. Enten kan det skje via ekstraordinært årsmøte eller ved at styreleder selv trekker seg.

Det å informere styreleder om de to alternativene er da bare å synliggjøre realitetene.

Hadde man eksempelvis sagt "spark Berdal", viss ikke krever vi ekstraordinært årsmøte og kaster deg så ville det lignet mer på en trussel. Men det at den man har mistillit mot oppfordres til å trekke seg på egen hånd som et alternativt til EOÅ er bare en logisk konsekvens.
Back to top
NA
Senior

PostPosted: 04.06.2026 11:13    Post subject: Reply with quote

netrom84 wrote:

En gruppe ønsker å skifte ut styreleder. Enten kan det skje via ekstraordinært årsmøte eller ved at styreleder selv trekker seg.

Det å informere styreleder om de to alternativene er da bare å synliggjøre realitetene.

Hadde man eksempelvis sagt "spark Berdal", viss ikke krever vi ekstraordinært årsmøte og kaster deg så ville det lignet mer på en trussel. Men det at den man har mistillit mot oppfordres til å trekke seg på egen hånd som et alternativt til EOÅ er bare en logisk konsekvens.

Nå må du innse at det er en trussel!
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 04.06.2026 11:14    Post subject: Reply with quote

Det dere som mener det er en trussel i praksis sier er at ethvert mistillitsforslag er en trussel.

For alternativet til et EOÅ vil alltid være at den/de det er mistillit mot trekker seg. Det er bare to alternativ i en slik situasjon, enten EOÅ eller at noen trekker seg.

Når styreleder ikke ønsker å trekke seg så sier det seg selv at hele styret må stille seg bak styreleder og stille sine plasser til disposisjon slik at VK kan gjøre en grundig jobb og står fritt til åta i mot innspill som går på hele styret når det kommer til sin innstilling.

Jeg tror nok det er flere som trolig hadde sittet mindre trygt på neste årsmøte om det ikke hadde blitt EOÅ. Ikke de ferskeste, men noen av de som har sittet litt lengre.

Det handler ikke om at gruppen ikke har forutsett at en slik situasjon kan oppstå, overraskelsen handler om at de på oppfordring fra styre og/eller styreleder ble enig om å avvente til ny trener var ansatt før det ble krevd EOÅ for deretter oppleve at styret selv velger å holde pressekonferanse mer orintering om saken og varsler at det vil bli avholdt et EOÅ på et fremtidig tidspunkt. De fleste hadde nok blitt overrasket over at det de trodde var en gjensidig enighet etter oppfordring fra motparten ikke ble overholdt av den parten som oppfordret til å avvente.

Eller så er det jo en gang slik at det først og fremst er Finnbogason som leder jakten på ny trener og han har de tillit til. By Rise er styrets representant og jeg har ikke hørt noe om at det er en person man ikke har tillit til. Så er Berdal involvert, men siden han også er ansatt så hadde ikke det endret seg umiddelbart bare det hadde blitt valgt et nytt styre.

I praksis så hadde nok veldig lite endret seg om man hadde valgt et nytt styre til å ansette ny trener siden det først og fremst er klubbens ansatte som leder prosessen i det daglige, mens styre er de som ansetter. Det eneste logiske argumentet med å ikke ha tillit til at sittende styre ikke skal ansette ny trener er at man ikke har tillit til at styret ansetter den treneren som anbefales av sportslig leder. Hadde styret og styreleder kjørt hele prosessen så hadde nok ting stilt seg annerledes, men styret blir først og fremst orientert av de som har fått i oppgave av å finne ny trener som styret skal ansette.

Misnøyen med CGJ har jo vart over tid. Mange var skeptiske når hun først ble innstilt, men hennes bakgrunn og det hun sa offentlig gjorde at man valgte å ha troen. På papiret har hun mange gode egenskaper fremstår det som. Så må man huske at det i 2024 kom et benkeforslag som fikk omtrent 30% av stemmene uten at det var særlig bredt forankret og heller ikke godt kjent at det ville komme. På samme årsmøte ble hun innstilt for et år selv om normen er at styreleder innstilles for to år. Så var hun oppe til valg i 2025 på et tidspunkt hvor det var litt ro rundt klubben og ble dermed gjenvalgt for to år. Så var 2025 og 2026 mer tilbake til slik hennes tid som styreleder har vært med murring og misnøye som virker å bare ha økt. Og hvor denne varslingssaken virker å være katalysatoren (uten at jeg vet det) som gjorde at nok medlemmer mente at endring må til.

Hvis det viser seg at den varslingssaken er håndtert helt korrekt og ikke særlig kritikkverdig så burde dette ha ventet til neste årsmøte mener jeg. Jeg tipper det også vil komme et krav om at det skal foretas en grundig ekstern evaluering av hele klubben på EOÅ, fordi det er mange ting som må sees på og forbedres.
Back to top
saft
Junior

PostPosted: 04.06.2026 11:14    Post subject: Reply with quote

AndreasR wrote:
Men når man har nådd dit at det er mistillit, skal man forsøke å ordne opp nå, eller vente til neste ordinære årsmøte i februar mens vi planlegger bortekamper på Ranheim, i Moss og Sogndal?

er det sportslig resultatforbedring de neste 6 mnd man er ute etter ved å forsøke å kaste CGJ ? I såfall tror jeg de bommer, tror spillergruppa har 0 interesse av hvem som er styreleder. Og jeg tror du selvfølgelig du har misforstått de om du tror det er kortsiktig resultatforbedring de er ute etter med mistillitsforslaget
Back to top
AndreasR
Veteran

PostPosted: 04.06.2026 11:22    Post subject: Reply with quote

NA wrote:
netrom84 wrote:

Nå må du innse at det er en trussel!

Det er ikke en trussel. Lover og regler er fulgt.
AndreasR
Veteran

PostPosted: 04.06.2026 11:25    Post subject: Reply with quote

saft wrote:
AndreasR wrote:

er det sportslig resultatforbedring de neste 6 mnd man er ute etter ved å forsøke å kaste CGJ ? I såfall tror jeg de bommer, tror spillergruppa har 0 interesse av hvem som er styreleder. Og jeg tror du selvfølgelig du har misforstått de om du tror det er kortsiktig resultatforbedring de er ute etter med mistillitsforslaget

Vil da tro at de 50+ som har signert har hatt sine grunner til det. Og nå er det ikke bare de siste 6 mnd klubben har vært dårlig sportslig, vi nærmer oss et år snart. Samt mye rot og støy i fjor høst med saker i media om dårlig stemning mellom ledelse og ansatte hvor fryktkultur ble nevnt.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Next
Page 10 of 14

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb