English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Strategi for spillerkjøp
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 116, 117, 118  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 27.03.2007 17:58    Post subject: Reply with quote

Det spørs om dedt ikke blir et lite krakk her etterhvert. Fotball er in og hot for tiden, og alle skal liksom heie på et lag (eller kanskje like viktig, hate andre). Vi har hatt tidenes TV-avtale med kjempemargin, og tilskuertall msom setter nye rekorder for hvert år. Dette drar igjen til seg investorer, sponsorinntekter, og rike onkler som vil sole seg litt ekstra i glansen av lagets fans.

Etterhvert vil nok det uungåelige skje, at mange av de nye supporterene faller fra. Da vil det bli færre seere og salg av supporterutstyr, det blir mindre penger i potten fra både medier og investorer. Det at stort sett alt som kan krype og gå av klubber legger så mye penger i stadioanlegg om dagen bidrar vel heller ikke til økonomiske muskler i overgangsvinduer.

Jeg tror ting roer seg snart. Norske fotballspillere virker heller ikke veldig attraktive i utlandet (skjelden dyre overganger), så man blir i stor grad nødt til å selge og kjøpe av hverandre. Da kan ikke prisene være så høye med slunkne klubbkasser. Kanskje vi vil få en ny epoke med beinhard satsing påegenproduserte spillere?

Rosenborg har egentlig vært et steg foran når det gjelder spillerkjøp. Mens de andre klubbene ofte kjøpte svensker og andre utlendinger fra land i umiddelbar nærhet, kjøpte RBK svindyre norske spillere. Nå er de fleste TL-klubbene med på karusellen, og kjøper spillere av hverandre i 10 millionersklassen. Rosenborg er endelig godt i gang med egne talenter igjen, og er blandt de fremste i TL på dette.

Det er gengentlig små ting som kan sette igang dette krakket. Dersom Rosenborg begynner ei seiersrekke igjen med mange gull på rad, vil nok mange av de nye medgangssupporterene i klubber som Brann og VIF miste interessen. Det kom veldig mange nye unge supportere til i '04 og '05, da VIF viste det var mulig å ta gullet fra Rosenborg.
vemundo
Veteran

PostPosted: 27.03.2007 19:41    Post subject: Reply with quote

Det er ikke sikkert interessen får et krakk, den er mer et resultat av medienes satsing enn av RBKs nedtur tror nå jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
Bakklandia
Legende

PostPosted: 27.03.2007 20:44    Post subject: Reply with quote

Er det et lag her til lands som ikke har medgangssupportere, så er det nok Brann. Bortsett fra en og annen spredt cupsukess har d ejo ikke hatt sikkelig sukess siden før 1963, altså før brorparten av dagens Brann-supportere en gang var født.

Men ellers er jeg med deg.
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 27.03.2007 20:45    Post subject: Reply with quote

Joda. Grunnene kan være mange.

Men det er et problem at klubbene legger opp til det forbruket de har. Brann for eksempel, har hatt relativt grei suksess. De har fått mye nye spillere de siste årene med tunge navn. De har også fått in folk som Idar Vollvik og Hardball til å sponse gildet. Problemet er hva de gjør når disse midlene tar slutt. Sannsynligvis blir det ikke like mye TV-inntekter i år (selv om dette ikke er snakk om de enorme summene per lag), og dersom lag som Brann som er veldig avhengige av snille onkler plutselig står alene, har de et problem. Da kommer storklubbene fort tilbake der Kongsvinger var en årrekke i tippeligaen. De måtte selge halve laget hvert år for å holde skuta oppe.

EDIT: Brann var bare et eksempel. De aller, aller fleste lagene i TL (inkludert Rosenborg), og delvis 1. divisjon har hatt jevn og relativt stor økning av antall tilskuere de siste årene. Disse er da de som ikke før har vært på fotballkamp. Det er disse jeg kaller "medgangssupportere".
Recon
Legende

PostPosted: 27.03.2007 21:58    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:

EDIT: Brann var bare et eksempel. De aller, aller fleste lagene i TL (inkludert Rosenborg), og delvis 1. divisjon har hatt jevn og relativt stor økning av antall tilskuere de siste årene. Disse er da de som ikke før har vært på fotballkamp. Det er disse jeg kaller "medgangssupportere".

Arve Hjelseth opererer med uttryker som supporter, tilhenger, flanør osv.
Det du snakker om høres ut som flanører (a la slitsomme Cathrine Sandnes)

Siden jeg ikke gadd lese 472 sider nå fant jeg ikke noe sted i doktoravhandlingen hans om definisjoner på disse begrepene.

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 27.03.2007 22:50    Post subject: Reply with quote

Er ikke så nøye. De er i hvertfall nye tiskuere! Wink
HeiaVincent
Veteran

PostPosted: 28.03.2007 11:28    Post subject: Reply with quote

Eksempelet med Brann er ganske dårlig, all den tid de har fått eierskapet på deres nye (flotte) stadion. Dette vil føre Brann til å bli en økonomisk stormakt på lik linje med RBK langsiktig sett. Se på mitt lag, uavhengig av sportslige resultater så er vi på Norgestoppen hva angår ansvarlig og positiv økonomi. Vi hadde til og med tålt en liten stund nede i 1. divisjon. Men nok om det.
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 28.03.2007 14:58    Post subject: Reply with quote

Det jeg mener er at det har blitt flere klubber som handler i samme prisklasse som RBK etter hvert. De har høye lønninger og er dyre ved kjøp. Rosenborg hadde aldri i verden klart å finansiere disse kjøpene dersom de ikke hadde hatt penger fra CL. RBK gikk vel med underskudd på 7 mill i fjor,delvis pga manglende CL-spill.. Det som er saken her, er at enn så lenge er det ingen andre i Norge enn Rosenborg som har tjent på CL, gjennom sportslig suksess. Så lenge man ikke har CL penger, no de færreste har, er man avhengige av å få økonomisk hjelp for å være på linje med de som har CL-penger. Det er tross alt ikke så mange folk i dette landet, noe som gjør inntjeninger av penger vanskligere.
2mas
Sjef

PostPosted: 10.04.2007 13:09    Post subject: Reply with quote

Da Peter Ijeh ga laget sitt 1-0 i Stavanger, var hans nigerianske pass det aller siste Viking-fansen tenkte på.

Og da Marek Sapara endelig styrte inn 1-1 etter at Rosenborg hadde hatt to i tverrliggeren, så trønderne på stadion og foran TV-skjermene på ham som en av sine egne, ikke som slovak.

Les mer: Er du god nok, er du norsk nok

Som andre har påpekt, ser jeg ikke den store forskjellen på en stockholmare og en telemarking. Syns det er bedre med fem trøndere og seks utlendinger på laget enn en islending, fem nordlendinger og fem østlendinger, som alle drar så fort de får sjansen. Derfor er jeg veldig lei av å høre på syting fra andre, jf. FotballXtra på søndag.

RBK satser som aldri før på egenrekruttering, og det er ingen tvil om at klubben ønsker en trøndersk stamme på førstelaget.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
nastynick
Rutinert

PostPosted: 10.04.2007 14:07    Post subject: Reply with quote

som man ville sagt på forumet på hip-hop.no: WORD UP
Maradona
Veteran

PostPosted: 10.04.2007 19:28    Post subject: Reply with quote

Tror RBK fansen må være storfornøyd i framtida, hvis RBK har 50/50 deling av norske spillere kontra utenlanske spillere..

Men synes at fremtiden ser meget bra ut, foreløbig har a-stallen 4 norske ungdommer under 22 år. Og flere vil komme, vil tro at Mathisen og Aas vil komme opp i løpet av dette året..

Så når RBK kjøper spillere, så tror jeg ikke det er så viktig hvor de kommer fra, hvis resultatene blir gode så er vel alle fornøyd, og tror RBK skal glemme å tenke salgsprofitt, og heller tenke pengene som kan komme som et resultat av gode resultater i europa.. Så når RBK kjøpte Sapara, så bør ikke RBK tenke profitt ved et videresalg, men profitt ved hjelp av resultatene RBK som klubb skaffer seg..

Carew perioden, var egentlig veldig stor, for det første fikk RBK i pose ( spillersalg) og sekk ( premiepenger av UEFA), klart det er bedre å få oppfylt en skikkelig tursekk enn en Rema 1000 pose..

Så om en spiller koster 3 mill eller 30 mill er egentlig uiteressant, hvis resultatene i UEFA turneringene uteblir, for det er den RBK lever av i det lange løp...
Erik
Veteran

PostPosted: 10.04.2007 19:31    Post subject: Reply with quote

Nå vet vi jo alle hvor mye en rema 1000 pose tåler, fra tv-reklame før i tiden. Å du å morsom jeg er.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 11.04.2007 18:55    Post subject: Reply with quote

Mer TV2-syting over RBK-utlendingene på Tabloid om et par strakser.
Back to top
Mainn
Rutinert

PostPosted: 11.04.2007 18:56    Post subject: Reply with quote

Har tenkt lenge og vel og har falt på den konklusjon at jeg ikke kommer til å gå på Rosenborg-A-kamper dette året. Etter min mening har årets første 11-er for liten lokal tilhørighet. Det toppet seg allerede i første seriekamp mot Viking, da 8(!!!) av 11 spillere har utenlandsk pass. Dette blir alt for mye for undertegnede. Det hjelper lite at benken er fylt opp med nordmenn og at RBK i utgangspunktet kunne stilt med en ren trøndersk 11-er. De får vel 2.div spill, så da går jeg heller på disse kampene. Er jeg den eneste som har falt på den konklusjonen? syng Ud Smile
heja RBK2

Mainn
Back to top
Harald
Forumsjef

PostPosted: 11.04.2007 18:59    Post subject: Reply with quote

Som 1917 aka. Krøvel engang sagde:

Good riddance to bad rubbish!

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Haugen
Veteran

PostPosted: 11.04.2007 19:01    Post subject: Reply with quote

Adjø.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 11.04.2007 19:06    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Mer TV2-syting over RBK-utlendingene på Tabloid om et par strakser.

Ja, er det noe jeg absolutt ikke gidder å se så er det nettopp dette. For det første er denne diskusjonen så gammel og utdiskutert nå at det er uinteressant å høre oppgulpet enda en gang. Jeg vet nøyaktig hva som kommer der. For det andre er hele konseptet "Tabloid" uinteressant i seg selv. Er så utrolig lei av disse MikkeMus-debattprogrammene som tar opp temaer som skal løses på 15 minutter med tabloid diskusjon. Slik overfladisk og populistisk gjennomgang er så fordummende at jeg gjør det jeg kan for å unngå det.

Og Mainn: As-Salāmu `Alaykum som muslimene sier. Adjø.
Moltisanti
Veteran

PostPosted: 11.04.2007 19:16    Post subject: Reply with quote

Mainn: Hej då!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
SoZo
Rutinert

PostPosted: 11.04.2007 19:21    Post subject: Reply with quote

Mainn wrote:
Har tenkt lenge og vel og har falt på den konklusjon at jeg ikke kommer til å gå på Rosenborg-A-kamper dette året. Etter min mening har årets første 11-er for liten lokal tilhørighet. Det toppet seg allerede i første seriekamp mot Viking, da 8(!!!) av 11 spillere har utenlandsk pass. Dette blir alt for mye for undertegnede. Det hjelper lite at benken er fylt opp med nordmenn og at RBK i utgangspunktet kunne stilt med en ren trøndersk 11-er. De får vel 2.div spill, så da går jeg heller på disse kampene. Er jeg den eneste som har falt på den konklusjonen? syng Ud Smile
heja RBK2

Mainn

Vel Mainn, du kan ta en titt på laget som slo Molde 3-0 i 2002 og telle trøndere der. Det er ikke noe nytt at RBK stiller med få trøndere på laget, men jeg kan ikke huske at det har vært noe ramaskrik før som det er nå. Men problemet er vel ikke mangel på trøndere på laget, så mye som at du ikke liker hudfargen på de som spiller. Er det vel Mainn ( jeg ser du har behov for undrestreke hva du prøver å være)

Laget som banka Molde i 2002

Arni Gautur Arason
Christer Basma
Azar Karadas
Erik Hoftun
Janne Saarinen
Odd Inge Olsen
Bent Skammelsrud
Hassan El Fakiri
Ørjan Berg
Christer George
Harald Martin Brattbakk
Back to top
Joachim
Junior

PostPosted: 11.04.2007 19:23    Post subject: Reply with quote

Mainn wrote:
(..) og at RBK i utgangspunktet kunne stilt med en ren trøndersk 11-er.(..)

Mener du at den trønderske 11-ren kunne kjempet i toppen av Tippeligaen og i det hele tatt hatt en sjanse i Europa? Rosenborg satser sportslig, og da er ikke et lag bestående av kun lokale spillere godt nok. Kanskje er åtte utlendinger vel i overkant, men Tørum mente at disse fortjente en plass i startoppstillingen. Det gjør jeg også. Tror majoriteten av supporterne på Lerkendal gir f*** i om det er Riseth eller Sapi som scorer.

Harald wrote:
Som 1917 aka. Krøvel engang sagde:

Good riddance to bad rubbish!

Støttes. Tviler egentlig på at denne Mainn er en ekte supporter. Så det er bra at hans plass kan gå til noen som skjønner fotball.
Back to top
Mainn
Rutinert

PostPosted: 11.04.2007 19:44    Post subject: Reply with quote

Nordmenn er for meg helt greit, jeg snakker om utlendinger. Det jeg snakker om er lokal identitet. Ikke sikkert dere føler noe for det, kanskje er dere østlendinger, vestlendinger etc, men jeg som har fulgt RBK tett de siste 20-30 årene, har lokal identitet mye å si. Lokal identitet er for meg norske spillere.
Back to top
Haugen
Veteran

PostPosted: 11.04.2007 19:48    Post subject: Reply with quote

Er lokal identitet nordmenn, kommer det på det samme om vi er vestlendinger eller nordlendinger.

By the wat, trønder her.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Moltisanti
Veteran

PostPosted: 11.04.2007 19:49    Post subject: Reply with quote

Mainn wrote:
Nordmenn er for meg helt greit, jeg snakker om utlendinger. Det jeg snakker om er lokal identitet. Ikke sikkert dere føler noe for det, kanskje er dere østlendinger, vestlendinger etc, men jeg som har fulgt RBK tett de siste 20-30 årene, har lokal identitet mye å si. Lokal identitet er for meg norske spillere.

Lokal identitet betyr vel at de er trøndere, og da aller helst trondhjemmere. Om de kommer fra berum, stockholm eller Darfur har vel ingenting å si om du ikke er rasist.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
Mainn
Rutinert

PostPosted: 11.04.2007 19:52    Post subject: Reply with quote

for MEG betyr det mye om spilleren kommer fra Ranheim eller Bærum kontra Elfenbenskysten/Canada. Håper og tror FIFA/UEFA lager en regel som fremmer norske spillere i den norske ligaen.
Back to top
Joachim
Junior

PostPosted: 11.04.2007 19:59    Post subject: Reply with quote

Så at det er i hovedsak nordmenn på banen er godt nok for deg, Mainn? Vi skal altså ikke vinne serien og smake på det europeiske kirsebæret?

Jeg kan ikke se for meg et lag bestående kun av trøndere og andre nordmenn som er godt nok. Vi må spe på med en del utlendinger for å gjøre det så godt som Rosenborg satser på å gjøre det (Topp 30 i Europa). For en liten time siden sa Skutle at vi hadde betalt rundt 10 millioner for våre tre ivorianere, og for få samme kvalitet av spillere med norsk pass måtte vi ha betalt 30-50 millioner. Det er mye penger.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 116, 117, 118  Next
Page 10 of 118

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb