| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Mortenlj77 Veteran
|
Posted: 07.05.2026 14:37 Post subject: |
|
|
| eksilbaill wrote: | | Opplever at den siste kommentaren hans: "Kanskje jeg vet mer enn dere da" heller litt kaldt vann i blodet mitt i hvert fall. Jeg kunne godt tenkt meg å se Helstrup ta med seg litt fra Bodø, og fra det han oppnådde med Tromsø, til RBK. Men her sier vel Knutsen mellom linjene at RBK har forhørt seg, men at Gaute ikke er interessert. Så spørs det bare hvor mye man skal tro på en som ikke har lyst til å miste assistenten sin, eller fokuset på sin egen kamp. |
Ja det var spesielt den siste kommentaren jeg tenkte på også. Men som du sier kan det jo bare være fordi han er redd for å miste assistenten sin også da. |
|
| Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 07.05.2026 14:44 Post subject: |
|
|
| Men ingen overaskelse om Knutsen har rett, da TV2 ønsker store overskifter, sensajoner og ikke minst klikk.. |
|
| Back to top |
|
 |
Duncan Proff
|
Posted: 07.05.2026 14:48 Post subject: |
|
|
| Svartogkvit wrote: | Tallkombinasjoner bryr jeg meg lite om.
Jeg drømmer bare om å gå på Lerkendal og bli underholdt igjen. Kanskje allerede på søndag. |
Dette bør være det eneste som teller! Grunnleggende offensiv filosofi, og underholdning på Lerkendal. Hjelper lite å spille 4-3-3 om man leverer 0,5 mål per kamp.. |
|
| Back to top |
|
 |
Yv89 Veteran
|
Posted: 07.05.2026 14:58 Post subject: |
|
|
Kan jo være at kynikeren KK sier dette for å roe situasjonen før cupfinalen også da. _________________ Rosenborg. Min lidenskap, andres hat! Reise rundt å bare pisse på! |
|
| Back to top |
|
 |
Driblevækk Veteran
|
Posted: 07.05.2026 15:08 Post subject: |
|
|
| Kjenner ikke hele filosofien til fyren, men min umiddelbare reaksjon er at dette ikke er perfect match for oss. Hvorfor ikke gå for noen som faktisk står for den fotballen vi i Trøndelag faktisk har lyst å se? Såpass har jeg skjønt at denne karen ikke står for, selv om det antakeligvis ligner mer på dèt - enn det Affe stod for. |
|
| Back to top |
|
 |
Pettergomes Rutinert
|
Posted: 07.05.2026 17:21 Post subject: |
|
|
Høres ikke lovende ut på siste del av intervjuet med tv2 hvertfall.
" Skal vi begynne å ha en slik pressekonferanse i forhold til hypotetiske temaer? Nei, kutt ut! Vi er veldig glad for at han er i Glimt og det vil han være i overskuelig fremtid" sier Knutsen. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 07.05.2026 17:29 Post subject: |
|
|
Knutsen avkrefter ikke møte, jeg vil heller si at han er nærmere å bekrefte at det har vært en eller flere samtaler mellom Rosenborg og Helstrup.
Så er jo spørsmålet hva Knutsen mener med "overskuelig fremtid". Men så lenge Helstrup ikke har takket ja til noe tilbud eller fått noe tilbud så er han jo Glimt-trener frem til kontrakten går ut i utgangspunktet og det er også en overskuelig fremtid. Eller så er overskuelig fremtid frem til VM-pausen og at de har en "avtale" om at han ikke stikker før den tid uansett for eksempel.
Også må Knutsen si det han sier for å forsøke å skape minst mulig støy og usikkerhet før cupfinalen sånn at det stjeler/tar minst mulig fokus.
Også er det ingen som har rapportert at ting er nærmest klar heller.
Sundet skrev at det skal være mulig å få til.
Troillgutt skrev at Helstrup ikke har vært avkreftende mot innledende samtaler.
TV2 skrev at de vet det har vært møter mellom representanter for klubben og Helstrup. De skrev også at det er en del som gjenstår før et eventuelt formelt tilbud foreligger.
Ellers har adressa ligget veldig lavt i terrenget hittil. De har vel ikke en gang gjengitt saken til TV2 om samtalene med Helstrup så tipper de jobber hardt med å få en stor oversikt over statusen før de publiserer noe i stedet for å gjengi rykter eller andre medier. |
|
| Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 07.05.2026 18:08 Post subject: |
|
|
Adressa var jo likedan mtp AJ, om jeg ikke husker feil, han ble jo hevdet å være klar for RBK i dagesvis av div riksmedia, før Adressa gikk ut offisielt med det. _________________ Han snakke som ein gud og træne som ei fett |
|
| Back to top |
|
 |
orkdal,n Rutinert

|
Posted: 07.05.2026 18:21 Post subject: |
|
|
Jeg må si det samme som KK, slutt å koke suppe på en spiker. Selvsagt uttaler ikke KK det han gjør uten at han har dekning for det han sier.
Steng tråden og se framover, Helstrup blir i Bødø/Glimt! _________________ Nattbussen går halv ett! |
|
| Back to top |
|
 |
Rånny Legende

|
Posted: 07.05.2026 20:18 Post subject: |
|
|
https://www.nidaros.no/tr...113-838260
Gaute Helstrup: Slik Nidaros forstår det skal den nåværende Glimt-assistenten være et av de mer aktuelle navnene på listen, og et spor Rosenborg undersøker. Vakte stor oppsikt da han gikk fra hovedtrenerjobben i Tromsø til å bli Kjetil Knutsen sin høyrehånd i Bodø. Spilte med en femmer bak i Tromsø, men det stoppet ikke et utpreget 4-3-3-lag som Bodø/Glimt fra å hente ham i 2024.
Vil etter alt å dømme kreve en betydelig økonomisk pakke. Ifølge NRK så tjente Helstrup over 4.6 millioner kroner som Glimt-assistent i 2024. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
Kom_igjen_troillan Veteran
|
Posted: 07.05.2026 21:28 Post subject: |
|
|
| Troillgutt på Twitter wrote: |
Oppdatering på Helstrup.
Gaute har gitt beskjed at han gir RBK svar etter cupfinalen. Bodø lite imponert over situasjonen, synes det e unødvendig styr
Gaute har de siste åran leda en del Glimt treninga, der KK har tatt en litt mer «manager» rolle til tider.
Helstrup vil neppe vær billig. RBK spilt ut de fleste kortan sine i Norge no. Om Helstrup takke nei vil fokuset vær primært mot utenlandske kandidata
RBK jobbe parallelt med flere kandidata og har ingen planer om å stå med skjegget i postkassa om Helstrup takke nei🤍🖤
Aasmund Bjørkan skal også vær ute i «kulden» i Bodø. Aasmund og Gaute bestevenna så det kan også styrke posisjonen til RBK |
Meget interessant dette fra tidligere svært treffsikre Troillgutt!
Kilde: https://x.com/troillgutt/...3pHVzmeMqA _________________ – På slutten manglet de bare ett mål på å klare ekstraomganger.
Da angriper man, for de kan ikke score mål så lenge Rosenborg er i angrep.
Sitat Nils Arne Eggen etter 2-0 over BATE  |
|
| Back to top |
|
 |
Fightegutta Junior
|
Posted: 07.05.2026 21:32 Post subject: |
|
|
| Fint at Troillgutt erfarer igjen, men det alle venter spent på er innsideinfo fra vår tier 1 kilde Messi |
|
| Back to top |
|
 |
Ronster Senior
|
Posted: 07.05.2026 22:07 Post subject: |
|
|
| Driblevækk wrote: | | Kjenner ikke hele filosofien til fyren, men min umiddelbare reaksjon er at dette ikke er perfect match for oss. Hvorfor ikke gå for noen som faktisk står for den fotballen vi i Trøndelag faktisk har lyst å se? Såpass har jeg skjønt at denne karen ikke står for, selv om det antakeligvis ligner mer på dèt - enn det Affe stod for. |
Bedre match for oss finnes ikke, hvis vi ønsket å spille «Glimt fotball», som er det som ligner mest på den fotballen vi spilte da vi var gode. Etter Helstrup kom til Glimt har de utviklet seg kraftig, ikke minst blitt et lag som slår fra seg i Europa. Selvfølgelig har Helstrup bidratt.
Hentet av Glimt for å sannsynligvis ta over etter Knutsen den dagen han forsvant. Er han god nok for Glimt og den fotballen de spiller er han definitivt god nok for oss. |
|
| Back to top |
|
 |
jfudh Senior
|
Posted: 07.05.2026 22:42 Post subject: |
|
|
Huff, jeg prøver å styre begeistringen for den velduftende suppen, all den tid vi er på spiker-stadiet.
Men det er vanskelig å ikke forestille seg at Rosenborg - Glimt blir den store rivaliteten de neste årene dersom Helstrup kommer hit og blir her en stund. Man spiller samme fotball, og bytter på å vinne seriegull og spille i Europa. Potensialet er så mye større i Trøndelag enn i Bodø, så det er ikke vanskelig å se for seg at Helstrup i løpet av noen år tar igjen og går forbi Glimt.
Det må jo være dette som kan lokke Helstrup hit - noe mindre enn det og han blir heller med videre på oppturen i Glimt, og tar over når Knutsen gir seg om noen år. |
|
| Back to top |
|
 |
Maro Veteran

|
Posted: 07.05.2026 23:13 Post subject: |
|
|
Ser flere uvitende som skriver rundt omkring i sosiale medier at han må være dum hvis han vil ta over dette sunkne skipet her. Men jeg vil snu litt på det, er han tøff nok? Hvem er tøff nok til å ta oppgaven? Det er utelukkende det dette handler om. Og for å si det sånn - Trøndelag og supportere landet over er sulteforet som aldri før, så den treneren som står i spissen den dagen vi snur dette vil få hele Trøndelag med seg. Tviler på at det finnes en fotballjobb i Skandinavia som er bedre enn trenerjobben i et Rosenborg i medvind. Men er han tøff nok?
Ser ingen grunn til å stå i skyggen til Knutsen oppe i Bodø når han kan ta tidenes mulighet i Rosenborg. Uansett hvordan det skulle gå så ødelegger det på ingen måte noe for fremtiden hans som trener heller, for alle veit hva han er god for. _________________ Det kan stort sett bare gå oppover |
|
| Back to top |
|
 |
Pirlo Veteran
|
Posted: 07.05.2026 23:53 Post subject: |
|
|
Usikkert lodd å kaste 4 + mill i året på? En sterk tredjeplass med TIL på 3 sesonger, men nå altså assistenttrener. Pluss 3-5-2 og alt det der..
Men vi kan vel ikke akkurat velge og vrake. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 08.05.2026 01:34 Post subject: |
|
|
Helstrup er ikke noen 3-5-2 trener.
Han brukte det i TIL fordi det var det han arvet av Valakari og som passet best der og da. TIL var rimelig skakkjørt når han tok over den jobben i tillegg skal sies, så var en god prestasjon å ta de til tredjeplass. Han la grunnlaget for at de nå regnes med som et topplag.
I HamKam var det 4-2-3-1 som gjaldt. I Tromsdalen mest 4-4-2, 4-2-3-1 og 4-3-3. Alle skryter av ham, både eksperter og andre folk med kjennskap, eks-spillere, TIL-supportere som forsøker å være objektive (til tross for sviket). Heller ingen utpreget defensiv trener, men er både tilpasningsdyktig og fleksibel sies det. Veldig flink leder, flink til å få med seg spillergruppa, flink til å skape en felles forståelse der alle vet hva de skal gjøre, flink til å forberede laget før kamp med å terpe på kamprelaterte situasjoner.
Her er to utsagn fra to tromsø-supportere:
"TIL-supporter her, så jeg har sett mye 'Helstrup-fotball', i tillegg til noen av kampene hans når han trente Tromsdalen (TUIL) mellom 2011-2018.
I sistnevnte så var han jo kjent for å spille meget ballbesittende fotball med mye kreativitet i angrepsspillet (mye hælspark og flikker osv.). Mener å huske at 4-4-2 var den soleklart mest brukte formasjonen da.
Når han overtok TIL (etter en så där periode i Ham.Kam), så ble det sagt at han egentlig ikke var noen stor fan av tre spillere bak, men han overtok en stall hvor Simo Valakari hadde innprentet 3-5-2 og innrettet stallen etter det. Siden det fungerte bra etter at Helstrup overtok, så valgte han bare å fortsette med det.
Spillestilen var ganske lik det en ser av Tromsø i dag; mye pasninger og tålmodig angrepsoppbygging. Og til tross for at Helstrup en stund ble kjent for utsagn som at 1-0 var de beste seierne, så kan jeg aldri huske at han prøvde å legge laget bakpå for å forsvare ledelser i stor grad. Fokuset var, slik jeg ser det, 90% på angrepsspill - og etter hvert fikk han inn Jørgen Vik i trenerteamet for balanse (sistnevnte er mer opptatt av forsvarsspill).
Hvis han tar over RBK så tipper jeg at 4-4-2 eller 4-3-3 blir formasjonen han kommer til å bruke. At han legger om til 3 bak har jeg lite tro på, selv om RBK har noen spillere som kunne passet bra i en vingbackrolle (Adrian Pereira først og fremst).
Måten Helstrup forlot Tromsø på var selvsagt ikke perfekt, så en kan kanskje lure på hvor tålmodig og lojal han kommer til å være hvis han føler at han trenger nye utfordringer. Men jeg tror ingen trenger å bekymre seg for at hans plan (hvis han overtar RBK) vil være å spille forsiktig og kun tenke resultat."
og
"Jeg forstår heller ikke helt hvorfor Helstrup blant enkelte har fått et rykte som en defensivt anlagt trener. TUIL var tidvis sprudlende offensivt. Hamkam ble også et lag som fikk flere strenger å spille på.
Det TIL-laget han overtok etter Valakari trengte å bygges opp fra grunnen av etter at Valakari-prosjektet totalhavarerte med hele det siste året hvor han kun var opptatt av hvordan han selv og sønnen hans kunne komme seg best mulig ut av kontraktene sine. Helstrup førte laget opp og satte en interessant og kreativ spillestil. Ja, det kunne være kynisk om nødvendig, men det måtte det også være for å få resultater med det utgangspunktet han hadde.
Jørgen Vik ble, som du sier, hentet inn som assistent nettopp fordi han var sterkere enn Helstrup på det defensive, mens Helstrup ønsket helst å fokusere på å videreutvikle angrepsspillet. At Helstrup fikk ansvar for det defensive i Bodø/Glimt har jeg mest sett på som en innrømmelse fra KK om egne taktiske begrensninger og at B/G kunne bli alt for naive defensivt ute i Europa. Der så nok KK at TIL under Helstrup i større grad enn Glimt klarte å angripe med balanse og få mye ut av spillerne han hadde til rådighet.
Det at Helstrup var en kuk mot TIL til slutt tar ikke bort den jobben han faktisk gjorde mens han var der. Og da tenker jeg ikke bare på det som skjedde på banen. Fokuset på å helheten i klubben, akademiet, rekrutteringen, lokal forankring. Alt det Valakari sviktet sånn på fikk Helstrup i gang igjen. Selvsagt med dyktige folk rundt seg som Lars Petter Kræmer-Andressen og Jørgen Vik." |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 08.05.2026 09:03 Post subject: |
|
|
| Pirlo wrote: | Usikkert lodd å kaste 4 + mill i året på? En sterk tredjeplass med TIL på 3 sesonger, men nå altså assistenttrener. Pluss 3-5-2 og alt det der..
Men vi kan vel ikke akkurat velge og vrake. |
For min del er det helt greit å kjøpe en Oscar Aga mindre hver sesong såfremt det betyr at vi har en bra trener. _________________ Pensjonert. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 08.05.2026 09:10 Post subject: |
|
|
| Hadde tatt seg ut om planen var å stå med skjegget i postkassa. |
|
| Back to top |
|
 |
TAF Veteran

Joined: 24 Jul 2005 Posts: 2842 Location: Eksil i Kristiansand
|
Posted: 08.05.2026 09:31 Post subject: |
|
|
Vi har vel snart ikke plass til flere postkasser i skjegget. _________________ "En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE |
|
| Back to top |
|
 |
|