| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Sliter Veteran
|
Posted: 04.05.2026 10:18 Post subject: |
|
|
| Helstrup tror jeg vi kan glemme. I 2024 sesongen hadde han 4,3mill i skattbar inntekt som assistent. Hva skal han ha for å bli hovedtrener 6-7mill? Horneland hadde 3,5mill i brann og johansson hadde 2,2 i samme periode. |
|
| Back to top |
|
 |
jfudh Senior
|
Posted: 04.05.2026 10:44 Post subject: |
|
|
| håpløs wrote: | Hadde jeg vært Helstrup hadde jeg klinket til!
Nå har han jo fått en viss autoritet, men jeg lurer på om han forts blir litt for enkel som leder i Trondheim. |
Det enkle er ofte det beste! Det har Alfred Johansson bevist med motbevis.
| Sliter wrote: | | Helstrup tror jeg vi kan glemme. I 2024 sesongen hadde han 4,3mill i skattbar inntekt som assistent. Hva skal han ha for å bli hovedtrener 6-7mill? Horneland hadde 3,5mill i brann og johansson hadde 2,2 i samme periode. |
Dersom vi vet at vi får en trener som faktisk fungerer og får ut potensialet i spillertroppen og klubben - altså topp tre hvert år - er 6-7 mill. i året veldig, veldig billig. Får mangedobbelt avkastning bare fra Europa-pengene vi da vil få inn.
Dessverre er det vanskelig å si, for det virker som trenere med suksess andre steder mislykkes i Rosenborg... Så det er kanskje viktigere å bare finne en helt grei trener til et par mill. som faktisk klarer seg greit hos oss (les: øvre halvdel, gjenkjennbart angrepsspill...), enn en veldig bra og dyr trener der det er fare for at han faller gjennom. Vi trenger ro og optimisme igjen. Vi må få tilbake troen.
Det er noe helt annet å lede Tromsø og være assistent til super-Kjetil enn å lede dagens Rosenborg. |
|
| Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 04.05.2026 12:45 Post subject: |
|
|
Nå har klubben forsøkt seg på en ung, uprøvd skrivebordstrener uten seniorerfaring, og etter drøyt 28 måneder vet vi mer enn nok til å fastslå at det har vært en historisk flopp.
Vennligst avblås dette prosjektet snarest.
Etter 83 tellende kamper, 30 treningskamper og mer enn 100 treningsuker har Alfred Johansson og hans team ført A-laget rett ned i B-sjiktet av norsk toppfotball.
67 kamper i Eliteserien har gitt nøyaktig 100 poeng, et snitt på 1,5 poeng per kamp.
Trenden har vært spesielt ille etter sommerpausen i fjor, der man bare har kapret 25 poeng på 26 seriekamper, og blitt slått ut av to Norgesmesterskap og en europakvalik.
Lite tyder dessverre på at trenerteamet har verktøy i skuffen til å snu dette.
Til tross for at Alfreds team sikkert er hyggelige og ambisiøse folk med mange interessante tanker og teorier om spillet, skinner det ubarmhjertig gjennom at de ved ansettelsen i Rosenborg manglet erfaring på omtrent alle nivåer i fotballen:
Alfred: ingen erfaring på seniornivå som trener. Ingen erfaring på toppnivå som spiller.
Jordi: erfaring som fysisk trener og assistenttrener flere steder. Ingen erfaring på toppnivå som spiller.
Marcus Tjärnberg: erfaring som analytiker flere steder. Ingen erfaring på toppnivå som spiller.
Disse tre har til felles at de møtte hverandre i Djurgården for 13-14 år siden, og fant tonen.
Ingen av dem har spilt profesjonell fotball.
I Rosenborg har de fått leve ut drømmen om å lede en seniorklubb «på ordentlig», og nå vet vi at det har kostet klubben dyrt å være en boltreplass for denne troikaen å øve seg opp i faget.
Jeg tror det er helt urealistisk at Rosenborg i dagens situasjon kan plukke trenere på den hyllen man kunne ønske seg nå, enten det er fra konkurrenter som LSK (Ødegaard), Glimt (Helstrup) e.l.
Tviler også på om navn som Dahl Thomassen og i tilsvarende klasse vil være riktig medisin – og slike vil neppe til Trondheim og en klubb i fritt fall heller. Trenere fra toppklubber i Danmark eller 2. Bundesliga? Det skjer ikke.
Om klubben tør å ta nødvendig grep og snarest mulig fjerner Johansson, Aznar og Tjärnberg, bør de hente caretakers ut sesongen fra egne rekker, for det finnes tross alt mye kompetanse i klubben.
Mitt forslag på caretakers er akademileder Ole Christer Basma, spillerutvikler Per Ciljan Skjelbred og assistenttrener Alexander Tettey. Svakheten med disse tre er at de har minimalt med erfaring som hovedtrenere på seniornivå, i likhet med det jeg kritiserer Alfred & co for.
Det som imidlertid taler i favør av denne løsningen er den uhyre sterke spillererfaringen på toppnivå som disse tre besitter. Og i tillegg har de Rosenborgs spillestil og DNA i blodet.
De vet hvordan det er å leve med press som toppspiller, gjennom lange og gode karrierer hjemme og ute. Disse tre tror jeg kan ta litt av presset og alvoret av dagens spillerstall, forenkle og formidle prinsippene Rosenborg skal leve og ånde etter på banen.
Til sammen har Basma, Skjelbred og Tettey 8-900 kamper for RBK, et hundretalls landskamper (Skjelbred sågar 2,5 år som kaptein på landslaget), Basma 8 sesonger i Champions League, Tettey og Skjelbred 9-12 år som nøkkelspillere i sine respektive lag i Bundesliga, Premier League, Championship og fransk Ligue 1. Skjelbred var i flere år kaptein for Hertha Berlin, Tettey det samme for Norwich.
Denne trioen har så mye sølvtøy på peishylla fra den gang vinnerkulturen virkelig satt i veggene på Lerkendal, og de har ikke minst trent og spilt under en av tidenes beste fotballtrenere: Nils Arne Eggen.
Min antagelse er at de vil ta med seg både toppidrettskultur inn til dagens gruppe, men også kunnskap om psykologien i prestasjonsgrupper på dette nivået, som later til å ha kommet som et sjokk på Alfred-teamet. Jeg tipper at de også vil fungere meget godt sammen med Finnbogason, som har mye lik bakgrunn som spiller på et absolutt toppnivå gjennom en lang og god karriere.
Rosenborg i dag trenger sårt å få fotballfolk på feltet – ikke skrivebordsteoretikere hvis referanserammer er for snevre og lite profesjonelle.
Løpet er kjørt for å oppnå noe denne sesongen – til det har det vært utført for slett arbeid over for lang tid. Men det er fortsatt et potensial i spillerstall og klubb som jeg tror Basma, Skjelbred og Tettey kan bidra til å utløse. Og så får klubben se om det åpenbare trenertalentet Eggen Rismark kan hentes inn etter sesongen i Ranheim, eller om det kommer litt tidlig også for ham.
Last edited by oxbailla on 04.05.2026 12:59; edited 5 times in total |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 04.05.2026 12:57 Post subject: |
|
|
Enig i alt du skriver bortsett fra konklusjonen din.
Jeg mener vi må få inn noen med erfaring fra å få alle små detaljer til å fungere - istedenfor å ha en "caretaker", som knapt har erfaring fra å lede seniorlag. Vi har prøvd det og det var katastrofalt.
Det er bare detaljer som mangler. Problemet er at det er detaljer på omtrent alle områder som mangler - det er det kun en trener med erfaring som kan klare å fikse.
Få inn Horneland. Betal det han krever og vi vil ha et lag som kan dobble poengsnittet vårt i år, på kort tid. Eventuelt få inn en annen trener med erfaring til å kunne ordne opp i dette rotet. |
|
| Back to top |
|
 |
Danserud Rutinert
|
Posted: 04.05.2026 13:06 Post subject: |
|
|
| Om Helstrup kan ta med seg kravene til profesjonalitet, innsats og internjustisen fra Glimt så er han verdt pengene. |
|
| Back to top |
|
 |
Nordens Lokomotiv Veteran
|
Posted: 04.05.2026 13:15 Post subject: |
|
|
Har Hellstrup noe særlig greie på angrepsfotball? Han han er vel primært kjent som en som er god på defensiv struktur, ikke offensivt samspill som er det området vi må ha en trener som mestrer.
Er ikke hundre prosent overbevist selv, men kunne Deila vært en kandidat? Mister vel fort jobben i Israel etter en tur på fylla. _________________ Nordens eneste fotballdiktatur |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 04.05.2026 13:17 Post subject: |
|
|
| Bart1 wrote: | Enig i alt du skriver bortsett fra konklusjonen din.
|
Jeg hiver meg på denne også. Kritikken til Oxbailla er riktig. Men så hopper han til en konklusjon om at vi må gå i komplett diagonal 180 graders kursendring fra teoretikere uten praktisk erfaring til praktikere uten faglig erfaring.
Om det er noen ting vi må lære oss i denne klubben er det at når vi skal gjøre kursendringer er det ok med bare en korreksjon. Vi trenger ikke kaste ut alt som er gjort, både bra og dårlig, hver gang vi må gjøre endringer. |
|
| Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 04.05.2026 13:32 Post subject: |
|
|
Jeg mener egentlig nå at det er klink Horneland vi bør gå for. La ham revansjere seg. La han ta med seg alt han har lært og alle erfaringer. Det vil garantert gå mye bedre denne gangen, og vi får det presspillet Johansson ikke har klart å stable på beina.
Helstrup får vi ikke. Han tjener for godt som assistent, og venter nok bare som gjedda i sivet på hovedtrenerjobben i Glimt.
Hans Erik Ødegaard tviler jeg også på, fordi han har sitt prosjekt i LSK. Jeg tror dessuten Horneland er minst like god som ham, og Horneland er ledig.
Aksum i Mjällby er den mest spennende for meg, men muligens for uprøvd og risikabel, og bruker feil formasjon. Det blir vel ikke riktig nå etter Johansson. |
|
| Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 04.05.2026 13:32 Post subject: |
|
|
Ser selvsagt den. Men tror i dette tilfellet at en 180-grader er påkrevet.
Og med denne løsningen slipper man at det kommer en utenfra som skal bli kjent med troppen og enkeltspillere, ta med seg egne spillere inn i overgangsvinduet, assistent(er) osv osv. Vi vil jo ikke ha en ny Emberland her...
Viktig å presisere at dette er en løsning som er billig og midlertidig.
Det dreier seg om maks 23 seriekamper, ingen cup eller ecup.
Forslaget bunner også i en overbevisning om at dagens kurs er OBOS, og det trengs en radikal endring raskt, samtidig som at tryggheten i en skjør spillergruppe styrkes.
Så er jeg dels uenig i premisset at dette trekløveret har kun praktisk erfaring og null faglig ballast. |
|
| Back to top |
|
 |
siggen1 Rutinert
|
Posted: 04.05.2026 13:35 Post subject: |
|
|
Det er veldig vanskelig å vite hva vi skal ha når vi ikke vet hva vi kan få.
I den situasjonen vi nå står så vil vi måtte plukke fra det som evt er tilgjengelig, dette er ikke ideelt.
Derfor er det helt greit å bruke folk fra egne rekker som har kompetansen til vi ser hva som er tilgjengelig og viser hva vi faktisk kan få når vi har bedre kort på hånden.
Vi er ufattelig ræv pga Johanson og dette reflekterer ikke nivået på spillerne men spillernes treningsgrunnlag og trening og kamp instruks.
Mange grep må taes og vi vil fort få resultater. |
|
| Back to top |
|
 |
Søtvatten Veteran
|
Posted: 04.05.2026 14:02 Post subject: |
|
|
| Hvis vi kan få Horneland så er det en nobrainer. Ødegaard er interessant, men kan ikke se for meg at han dropper det han holder på med i Lillestrøm nå. Holder uansett Horneland foran, han kjenner klubben, lærte veldig mye her som han fikk ut i Brann, mens det egentlig var umulig for han å lykkes her sist med en spillergruppe som var mot han fra første dag. Likevel var han faktisk ganske nær å ta oss inn i CL den gangen. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 04.05.2026 14:04 Post subject: |
|
|
| Hvis han har lært seg å stole på vitenskap og teknologi, istedenfor kun sin egen synsing, så kan det jo bli bra. |
|
| Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 04.05.2026 16:28 Post subject: |
|
|
I utgangspunktet negativ til Horneland.
Hard jobbing og lange baller.
Men er kanskje det klubben trenger. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
Orkdal1 Rutinert
|
Posted: 04.05.2026 16:50 Post subject: |
|
|
| Hater å si det men vi trenger Kåre. |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7394 Location: South-west coast exile
|
Posted: 04.05.2026 17:08 Post subject: |
|
|
| Nei, det gjør vi ikke. |
|
| Back to top |
|
 |
eksilbaill Senior
|
Posted: 04.05.2026 17:17 Post subject: |
|
|
Enig: det er galskap å nevne Kåre.
Ta en kjapp titt på CV-en hans etter RBK, og gå videre.
Både styreleder og sportslig leder er utilgjengelige for media i dag. Er det lov å håpe at det er fordi de sitter og jobber intenst med å finne ny trener?
Spent på hva Affur kan bidra med. Han bør i hvert fall ha en litt bredere horisont enn resirkulasjon av de vante norske navnene. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 04.05.2026 19:17 Post subject: |
|
|
| RÃ¥nny wrote: | I utgangspunktet negativ til Horneland.
Hard jobbing og lange baller.
Men er kanskje det klubben trenger. |
Var vel ikke helt sånn det var i Brann i alle fall. Men at han krever full innsats fra alle spillerne stemmer bra.
I Haugesund og til dels Rosenborg var det mye lange baller. Med Brann så fikk han jo de til å spille ganske bra og underholdende fotball vil jeg si, selv om det ikke var tiki-taka det de holdt på med så var det heller ikke helt Tony Pulis. |
|
| Back to top |
|
 |
frank Proff
|
Posted: 04.05.2026 19:28 Post subject: |
|
|
Krysser fingrene for at stillheten skyldes at styret vil prøve noe nytt: ha ny trener klar før AJs avgang annonseres.
(Er jo kanskje det eneste de ikke har prøvd på lenge) _________________ "At folk drar opp Kåre Ingebrigtsen er helt tullete. Ikke er han god trener og attpåtil en helt for jævlig fyr som fikk vondt i stoltheten og gikk til sak mot klubben. Rettssak som loppet klubben for millioner. Sann historie"
- Flabbergast |
|
| Back to top |
|
 |
TI-84 Proff
|
Posted: 04.05.2026 19:37 Post subject: |
|
|
| Det er vel ikke helt lovlig? Mener å huske at dette ble nevnt da Kåre ble erstattet av Rino Coolen. Godt innsalg av Horneland over her, men finnes det ikke en rutinert trener i 3. Bundesliga eller tilsvarende i Nederland, gjerne 50-60 år, med litt eventyrlyst? |
|
| Back to top |
|
 |
Duncan Proff
|
Posted: 04.05.2026 19:53 Post subject: |
|
|
Vi trenger noen som beviselig har peiling, det vil si har skapt bedre resultater enn forventningene når de har fått jobbet over tid på et tilsvarende nivå som Eliteserien (som Alfred har fått hos oss). Gode kandidater i Eliteserien er Moesgaard og Ødegaard, der i hvert fall førstnevnte bør være mulig å friste.
Ganske nitrist at man er havnet på en hylle hvor vi er lite fristende for kandidater som Horneland, Aksum og Ødegaard..  |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 04.05.2026 19:55 Post subject: |
|
|
| TI-84 wrote: | | Det er vel ikke helt lovlig? Mener å huske at dette ble nevnt da Kåre ble erstattet av Rino Coolen. Godt innsalg av Horneland over her, men finnes det ikke en rutinert trener i 3. Bundesliga eller tilsvarende i Nederland, gjerne 50-60 år, med litt eventyrlyst? |
Jeg sliter litt med å forstå hvorfor vi skal være interessert i en trener som ikke har kommet seg over tredje nivå i Tyskland i løpet av en lang karriere skal være en mye bedre enn en kandidat vi greier å finne i Norge altså. Det er ikke idealisme som gjør at de forblir på et lavt nivå i hjemlandet. _________________ Pensjonert. |
|
| Back to top |
|
 |
jfudh Senior
|
Posted: 04.05.2026 20:01 Post subject: |
|
|
| Duncan wrote: | Ganske nitrist at man er havnet på en hylle hvor vi er lite fristende for kandidater som Horneland, Aksum og Ødegaard..  |
Forklarer nok også hvorfor styret er så lite villige til å sparke Johansson. Hadde man kunnet plukke fra samme hylle som man kunne for bare fem år siden tror jeg fort han hadde blitt sparket i fjor enten på sommeren eller i desember. Litt av problemet nå er at man er stuck med en dyr trener, mangler gode alternativer, og innerst inne tenker at Johansson eeegentlig burde få til det her, vi må bare vente til det klaffer - det hadde jo løst alle problemer... |
|
| Back to top |
|
 |
ballbingen Veteran
|
Posted: 04.05.2026 20:13 Post subject: |
|
|
| Orkdal1 wrote: | | Hater å si det men vi trenger Kåre. |
Vil IKKE ha Kåre, bare så det er sagt.
Men jeg tror faktisk det er nok potensiale i stallen vår nå at en trenger med noen av Kåres "ikke-sportslige" egenskaper (i tillegg til de nødvendige spoirtslige kvalifikasjonen) kunne vært gull verdt.
Det behøver ikke være noe langvarig prosjekt for å få oss til å se ut som et topp 6 lag... Og derfra kan man forhåpentligvis bygge videre |
|
| Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 04.05.2026 21:01 Post subject: |
|
|
| Hører Hege Riise er rykta inn. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 04.05.2026 21:26 Post subject: |
|
|
Folk vil ikke ha ditten og datten
Sannheten er jo at vi kunne plukket en random fyr på Nordre gt og vi ville prestert bedre.
Vi er der. Det ser vi
Spillerene vil ha en endring. Alt annet en de som er der nå vil være forløsende for prestasjonene. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
|