| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 01.04.2026 16:40 Post subject: |
|
|
Ja for det er så mye billigere at samtlige spillere ikke blir bedre, ingen europacupmuligheter og elendig plassering i eliteserien enn å sparke en trener som åpenbart ikke får det til.
Vannvittig at folk vil beholde han imo. |
|
| Back to top |
|
 |
Votten Proff

|
Posted: 01.04.2026 17:42 Post subject: |
|
|
| Der Kaiser wrote: | | Behold. Er på dyr treårskontrakt. Har vist at han med riktige spillere tilgjengelig, kan trene mesterlag, slik vi var siste halvdel av hans første sesong. Tror det blir fullstendig kaos om hele trenerapparatet skal ut byttes ut nå. |
Alfred Johansson har da på ingen som helst måte vist at han kan trene mesterlag! Hva i all verden for slags påstand er det der? To fulle sesonger på seniornivå, 4. plass og 7. plass. To deltagelser i NM, røk ut mot Sarpsborg 08 og Bryne.
Én god høst, og han er for alltid genierklært. |
|
| Back to top |
|
 |
Cyrilp Veteran
Joined: 03 Aug 2008 Posts: 4103 Location: Elsker Molde by, ikke MFK... Savner alltid Nidaros.
|
Posted: 01.04.2026 19:08 Post subject: |
|
|
Mitt eneste problem oppe i dette er at jeg er gammel nok til å huske alle trenersparkingene... og at ting ikke ble nevneverdig bedre etterpå, og så en ny trenersparking... osv osv osv...
Jeg tror ikke AJ greier å snu denne skuta... men jeg ser ikke noen annen umiddelbar trener (i alle fall ikke i Norge) som greier å løse våre langsiktige problemer... vi mangler en myndig og god trener med litt pondus som ønsker å spille den fotballen vi trenger. Det hjelper ikke vinne seriegull som trener, likevel klager folk, ikke morsomt nok, ikke bra nok angrepsspill... Bare vent... om 2 år og om BG taper noen kamper og ikke kommer seg til semien i CL så kommer folk der oppe til å rope etter Knutsens avgang.
MEN... jeg vil IKKE, aldri, overhodet i det hele tatt, ha Horneland som en løsning på våre problemer nå! Da tar jeg heller Perry 10.0.
Nå handler det som vi prater om her inne om å finne noe langsiktig, ikke nødvendigvis å bytte fra en trener som jobber langsiktig og ikke får det til også til den kortsiktige som får det til i løpet av noen måneder og som feiler sesongen etter.
Det å bygge laget skal ta noen år, ikke en høst. Men da må også vi supportere være villige til å tåle motgangen underveis. Selvfølgelig må en se en plan, gode spillerkjøp etc, noe vi sliter med akkurat nå.
Akkurat nå ser jeg ikke at AJ greier dette lengre, og jeg tipper han blir sparket etter hvert, men uten at jeg har noen innsikt i hvilke trenere som kunne gjort en bedre jobb pr i dag, så får det gå som det gjør nå, også må det en god plan til ovenfra for å få det til å sitte over tid. _________________ Samhandling: Et begrep som benyttes om koordinering og gjennomføring av aktiviteter i en prosess der ingen enkelt person eller institusjon har et totalansvar for prosessen. |
|
| Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 01.04.2026 19:39 Post subject: |
|
|
Kan da ikke la være å skifte trener bare fordi man ikke har truffet ved tidligere anledninger. Blir som å slutte å kjøpe spillere fordi man har floppet med andre.
Alfred har vært her i flere år, får utrolig lite ut av de spillerne vi har og laget spiller elendig. Det er ikke godt nok og da må vi prøve noen andre. |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 02.04.2026 07:29 Post subject: |
|
|
| Tror dagens styre i klubben føler seg forpliktet til å støtte Affe, mye pga sportsplanen, bla kontinuitet osv. Vi bør aldri ansette en urutinert trener, uten erfaring fra seniornivå. RBK er ingen utviklingsarena for et slikt trenersegment som Affe representerer. Stor tabbe av Dorsin og styret og forlenge med ytterligere to år, det gjør en oppsigelse veldig dyr. Likedan er støtteapparatet for stort nå, det gjør jo også en omveltning i trenerapparatet også svært dyrt. Noe må imidlertid gjøres i løpet av 2026, og rett folk på rett plass kan få til mye bra på kort tid. Mest realistisk er vel et stort skifte på tampen av 2026. Et hjertesukk: Gleder meg til CGJ er ute av klubben, hun har kostet oss dyrt. Viktig å få utsette prosessen til bygge damelaget inn på Lerkendal, det vil tvinge fram plastbane på sikt på stadion. Derfor må dette utsettes og deretter fjernes fra planen når CGJ er borte fra klubben . |
|
| Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 02.04.2026 13:56 Post subject: |
|
|
| Aristoteles wrote: | Kan da ikke la være å skifte trener bare fordi man ikke har truffet ved tidligere anledninger. Blir som å slutte å kjøpe spillere fordi man har floppet med andre.
Alfred har vært her i flere år, får utrolig lite ut av de spillerne vi har og laget spiller elendig. Det er ikke godt nok og da må vi prøve noen andre. |
Ja, noe må skje nokså raskt, enten at Alfred likevel får dreisen på ting, en slags vårløsning, eller at man finner et bedre alternativ. Men vi må unngå å kaste dagens team for så å bli stående å tvinne tommeltotter mens alle kvalitets-trenerne vi trodde vi skulle få takker nei. Det samme gjelder for så vidt spillere, der vi har sendt ut dem vi mente var for svake uten å ha bedre erstattere. (f eks Ulrik nå sist). Husker da vi måtte svi av mange millioner for å hente Hovland helt på tampen for noen år siden... Vi virker så dårlig forberedt på ting. |
|
| Back to top |
|
 |
AlfredoJojo Proff
|
Posted: 04.04.2026 23:21 Post subject: |
|
|
Helt enig i at vi er utrolig dårlig forberedt, og bruker alt for lang tid på å finne nye trenere.
Har 100% trua på Alfred for øyeblikket.
Men er enig i at grunnet uttellinga vi sitter igjen med, så bør vi i hvert fall ha startet på en eventuell ny trenerjakt allerede. Sånn at om noe skjer er vi i forkant, men tviler på at vi er. |
|
| Back to top |
|
 |
HupOranje Senior
|
Posted: 05.04.2026 11:49 Post subject: |
|
|
https://www.adressa.no/sp...-problemet
| Quote: | På spørsmål om det er Alfred Johansson som skal snu skuta for RBK, er de begge klokkeklare.
- Jeg tror ikke Alfred er problemet. Jeg har sagt til alle som spør meg at Alfred er den beste treneren jeg har hatt. Jeg vet at han ikke er problemet, sier Broholm.
Nypan stemmer i:
- Det er veldig enkelt å si at du bare skal sparke treneren. Det er det man sier hver gang et lag gjor det dårlig. Jeg skal ikke gå imot Alfred. Han har alltid hatt ryggen min, og jeg har trua på at han kan snu det. |
Det Affe har levert er ikke godt nok. Hvis dette fortsetter så vil han få sparken. Treneren blir holdt ansvarlig når laget ikke presterer.
Det er klart at det finnes trenere som ville ha gjort det bedre i samme situasjon. Men med den kroniske underpresteringen i klubben så kan jeg ikke skjønne at rekken med trenere har vært det eneste problemet. Håpet er at styringsplan, Affur, nye tanker rundt klubbdrift, osv snart begynner å vise effekt.
Vi får se om Affe snur det eller om han får sparken. Kanskje er han riktig for oss, kanskje ikke. |
|
| Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 05.04.2026 13:58 Post subject: |
|
|
| Det er 50/50. |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 05.04.2026 15:41 Post subject: |
|
|
Når Broholm sier AJ er den beste treneren han har hatt, så handler det jo først og fremst om tillit. Han fikk spille, fikk frihet og fikk være viktig. Klart du liker treneren da. Samme med Nypan. Det blir mer “han ga meg sjansen” enn en objektiv vurdering.
Ser du på hva som har skjedd etterpå, så sier det litt mer. Broholm i LOSC Lille under Bruno Génésio har knapt spilt, 1 mål og 1 assist, mest benk. Og at Génésio er bedre enn AJ er det vel ingen som tviler på.
Nypan var en fiasko i Middlesbrough FC, under både Michael Carrick og nå Kim Hellberg – begge på et høyere nivå enn AJ, uten at det er noen diskusjon. Nå er han i Manchester City under Pep Guardiola, og der er han jo nesten like langt unna førstelaget som jeg er.
Så har du det viktigste: med Broholm og Nypan tok RBK 1,8 poeng i snitt, uten dem 0,95. Det er nesten halvering. Da er laget for avhengig av enkeltspillere – en god trener tåler å miste to spillere uten at alt rakner.
Og det vi har hørt stemmer jo også: AJ har sine favoritter, andre blir fort frosset ut. Funker når det klaffer, men gjør laget sårbart.
Men samtidig… det gir jo faktisk litt håp. Får han en skikkelig bra førsteellever, så kan det funke.
Men nå holder det ikke med prat. Nå vil jeg se resultater. |
|
| Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 05.04.2026 17:39 Post subject: |
|
|
Det er vel uansett ingen spiller som vil stå å si at "treneren er ræva, han bør få sparken umiddelbart", da kan de nok glemme å spille flere kamper... _________________ Han snakke som ein gud og træne som ei fett |
|
| Back to top |
|
 |
Andy Pandy 27 Rutinert
|
Posted: 06.04.2026 08:00 Post subject: |
|
|
Tipper stemningen rundt AJ vil snu for mange etter dagens kamp, og i hvert fall hvis vi taper hjemmekampen mot Sarpsborg neste runde. Frykter stortap i dag – så lavt har vi sunket – og at stallen vår er så mye dårligere enn TIL, nekter jeg å godta, i hvert fall.
Det er riktig at vi har hatt litt for mye runddans på trenersiden, men man kan ikke bruke det argumentet for evig heller, særlig når det er klare tegn på at personalhåndteringen til AJ ikke er den beste, i hvert fall ikke i motgang. Taper trenere garderoben, er det ekstremt vanskelig å få den tilbake, selv om det finnes noen få unntak der ute. I England er de ekstreme på akkurat dette – da ryker treneren nesten bokstavelig talt med en gang! |
|
| Back to top |
|
 |
Goran Proff

|
Posted: 06.04.2026 08:50 Post subject: |
|
|
Du oppsummerer det jeg også tenker.
Tror dog ikke at de som støtter Alfred vil snu ved tap i dag, for de vil skylde på stallen og «lagbygget» uansett.
Jeg tror vi har en fair sjans i dag, så gode er ikke TIL. Håper på en god prestasjon hvor vi fremstår som et godt kollektiv.
Tromsø er favoritter og det bør passe oss bra.
Skulle vi tape i dag og ryke igjen mot Sarpsborg hjemme, er det jo vanskelig å se at Alfred kan sitte trygt. _________________ Stopp forfølgelsen av de paranoide! |
|
| Back to top |
|
 |
Pettergomes Rutinert
|
Posted: 06.04.2026 09:28 Post subject: |
|
|
Vi har ikke noe dårligere stall enn Tromsø nei. Halvparten av spillerne deres er jo fra akademi eller scoop/nøye scouting fra svensk "Obosliga".
De er bare jævlig mye mer samspilte og har mer kontinuitet i stallen, samt enklere + færre prinsipper i sin spillestil? Bodø Glimt jr. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 06.04.2026 10:20 Post subject: |
|
|
| Hvis han har tapt garderoben så er det slutt, men bortsett fra den artikkelen i VG i fjor høst så er det da ingen indikasjoner på det (anonyme kontoer på X teller ikke)? |
|
| Back to top |
|
 |
Bonnien Proff
|
Posted: 06.04.2026 18:26 Post subject: |
|
|
| Hvis (når) vi taper i dag så bør Alfred ryke. Kan ikke skylde på kontinuitet, prosess og utvikling da. Nå må vi se resultater. Det er få, om ingen, som snakker så mye som Alfred men som samtidig sier så lite. |
|
| Back to top |
|
 |
Nordens Lokomotiv Veteran
|
Posted: 06.04.2026 19:45 Post subject: |
|
|
Dette håndterer du ikke. Trodde på deg hele veien, men i norsk fotball må man faktisk håndtere angrepsspill. _________________ Nordens eneste fotballdiktatur |
|
| Back to top |
|
 |
VTB Proff

|
Posted: 06.04.2026 20:05 Post subject: |
|
|
Vi har bruk for Erik Hamrén. _________________ To stjærna ska bli tre - vi får aldri nok! |
|
| Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 06.04.2026 20:09 Post subject: |
|
|
Prate som ein gud å træne som ei fett _________________ Han snakke som ein gud og træne som ei fett |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 06.04.2026 20:27 Post subject: |
|
|
| Det bør være nok nå, det funket ikke som vi ønsket. Avslutt mens sesongen kan reddes. |
|
| Back to top |
|
 |
Fusion Veteran

|
Posted: 06.04.2026 20:28 Post subject: |
|
|
| Var veldig fan av Alfred i 2024, men nå bør det være over. Synd. |
|
| Back to top |
|
 |
angvik Rutinert

|
Posted: 06.04.2026 20:49 Post subject: |
|
|
Alltid vært skeptisk til denne ansettelsen. Jeg var kanskje forberedt på å spise hatten min høsten 2024, ingenting hadde gledet meg mer enn å ta feil. Men det vi ser nå må være sluttpunktet. Tre sesongoppkjøringer, fem overgangsvinduer og snart 80 tellende kamper. Vi er svakere, feigere og mer uorganisert enn før Alfred kom.
Dette har ikke skjedd over natta. Styret har sittet og sett på dette og svart kritikk med tomprat om kontinuitet. Kontinuitet. Handlingslammelse forkledd som ansvarlighet.
Johansson må gå etter denne kampen. Hvis Gotaas Johnsen og styret ikke handler nå, så forstår selv ikke de alvoret, eller de mangler ryggrad til å gjøre jobben sin.
Faen, dette er mørk. |
|
| Back to top |
|
 |
jadda Veteran
|
Posted: 06.04.2026 20:51 Post subject: |
|
|
Når man valgte å ikke gjøre noe på spillerfronten før vinduet stengte er vel ny trener eneste reelle virkemiddelet som er igjen for å snu dette. Gud Fader skal vite at det er en syklist og ikke Alfred som har hovedansvaret for at Rosenborg er der de er, men han gjør da heller ingenting som tyder på at han er rett mann. Soleklart svakeste prestasjon siden sommerpausen i fjor.
Ser ikke bort fra at han blir en god trener en gang, men det skjer ikke her. Kan ikke la være å bytte ut feil trener fordi vi har byttet ut feil trener før…
Ei heller kan vi vente fordi vi ikke vet hvem som skal ta over.
Nok nå. |
|
| Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 06.04.2026 20:58 Post subject: |
|
|
Jeg bare minner om at Alfred er svensk - fritt etter NAE.
Svensker funker ikke i Eliteserien. Norling, Haglund, J. Lennartsson, Stahre, Billborn - listen er lang. Hamrén et hederlig unntak - med tidenes beste og dyreste spillertropp. Det skinner veldig godt gjennom at Alfred har et sterkt, svensk DNA i trener-ryggmargen. Han er kommunegrå i sin offensive tankegang og langt unna Rosenborgsk i stilen.
Hjelper ikke at han har karisma som en Thinkpad. Ganske passende i grunn; han fremstår veldig som en analytiker i støtteapparatet. Han har en lang lang vei å gå før han er noe hovedtrener-emne. _________________ No al calcio moderno |
|
| Back to top |
|
 |
oskisjunior Rutinert
|
Posted: 06.04.2026 21:06 Post subject: |
|
|
| Dette kan ikke fortsette. Verste RBK-utgaven jeg har sett. Med god margin. |
|
| Back to top |