| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
WT62 Veteran
|
Posted: 26.03.2026 21:08 Post subject: |
|
|
| AlfredoJojo wrote: | | WT62 wrote: | | Langt tilbake i tid så mener jeg RBK knuste Ranheim med tosifret i cup'en (16-0?) og NAE var rasende. Spillerne brukte ferdighetene sine til å vinne og ikke samhandling og spillmønster. Eggen så læring i alt. |
Alt er så jevlig useriøst på dette forumet at jeg ikke skjønner at jeg gidder å kommentere, men jeg gir det et forsøk. Du som mange andre har glemt de siste 30 årene, og det faktum at vi lever i 2026 og ikke i 1992. Nils Arne Eggen vurderte å gi seg som trener i 1982. Han var da 40 år gammel. Likevel kom vi tilbake til han år senere.
| WT62 wrote: | | Men som en kamp for å forbedre spillet frem mot neste seriekamp så hadde denne kampen tilnærmet null effekt.. |
Hva med å få tilbake minst fire klink A lag spillere i match form? Noe som kanskje har en effekt på spillmønstre du ser etter. |
Som jeg skrev så er det å få spillere tilbake positivt fra denne kampen.
Men samhandling gikk ikke av moten med NAE, bare se på hva Glimt presterer med Eggen 2.0 fotball. Poenget mitt er hvis du bruker treningskamper, spesielt i den situasjonen vi er nå, til å vinne kamper basert på individuelle ferdigheter/fysikk så vil verdien av dette bli begrenset når man møter lag med tilsvarende eller bedre ferdigheter/fysikk. Innøving av spillmønster og/eller struktur kan derimot gi en spillemessig fordel.
Og ett spillmønster skal øves inn for hele troppen ,ikke kun de beste spillerne.
Ett eksempel : vi sliter med vår defensive organisering ved balltap i eget lag, balltap gir for ofte motstander svære sjanser ,sist etter 3 minutter mot Enga.
Jeg ville ønske at man bruker en slik kamp til å terpe på en del strukturelle ting defensivt,men vi ser også i dag at balltap ga store overgangsmuligheter til Blink. der de ikke scoret så vil eliteseriespillere gjøre det. Og der ligger min kritikk,jeg klarer ikke å se at vi strukturert jobber med selve fundamentet i eget spill.
Og så kan det være med ett bedre fotball-øye enn mitt er uenig og ser at vi faktisk gjorde det i dag og det er selvsagt greit nok ( og egentlig å foretrekke) |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 26.03.2026 22:01 Post subject: |
|
|
| Synes vi ble gode i andre omgang. Samtidig så hadde vel kanskje dette med at Stjørdals Blink byttet ut sine beste spillere? |
|
| Back to top |
|
 |
JW Rutinert
|
Posted: 26.03.2026 23:56 Post subject: |
|
|
| Blink byttet 7 spillere i 2.omgang. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 27.03.2026 11:30 Post subject: |
|
|
Hadde dette vært TIL og ikke blink som ennå ikke har spillt telende kamp, ville vi ligget under 3-4 før pause.
Blink byttet så 7 spillere og da er vi nede på amatørnivå på de som kom inn.
Så vi får se mot TIL hva dette blir til, Denne kamoen kan ikke brukes til mye _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
HupOranje Senior
|
Posted: 28.03.2026 12:11 Post subject: |
|
|
| WT62 wrote: | | Langt tilbake i tid så mener jeg RBK knuste Ranheim med tosifret i cup'en (16-0?) og NAE var rasende. Spillerne brukte ferdighetene sine til å vinne og ikke samhandling og spillmønster. Eggen så læring i alt. Å vinne en løpeduell med en PostNord spiller er ikke læring, det er ren fysikk. |
Dette er et veldig godt poeng. Slike kamper er en gyllen mulighet til å trene spillestil, samhandling, angrepsmønster og mere i en kampsetting hvor både intensitet og skuldre er litt lavere. Å bruke en fotballkamp til å trene på det som skal gjøres når det spilles fotballkamp. |
|
| Back to top |
|
 |
Snabeltann Veteran

|
Posted: 28.03.2026 13:21 Post subject: |
|
|
| Så er jo omstendigheter en greie også da. RBK har hatt enorme problemer gjennom hele 2026 med skader og har stort behov for å gi kamptrening til spillere som har gått glipp av oppkjøringen. Ideelt sett har man alle spiller tilgjengelig hele tiden og da er det lett å prioritere å drille førsteelleveren, men RBK er rett og slett ikke i den situasjonen. |
|
| Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 29.03.2026 10:54 Post subject: |
|
|
| Apropos de omstendighetene: har ikke Rosenborg nærmest permanent store problemer med skader? Jeg tror en viktig vei framover er å finne ut av og løse skadeproblematikken som vi har slitt med i årevis. Er det noe galt med rekruttering, treningsregime eller fasiliteter? |
|
| Back to top |
|
 |
HupOranje Senior
|
Posted: 29.03.2026 11:37 Post subject: |
|
|
Skader er aldri bra. Det bør vi bli bedre til å forhindre. Og finnes det tall som sammenligner hvor mye skade det er i klubbene?
Men det største hinderet til å trene spillestil i treningskamper er av vi har kanskje ikke så utpreget spillestil. Hvis vi har en tydelig spillestil så vil denne gjelde også når det byttes på grunn av skade. Litt småjusteringer vil det være. Men det skal være gjenkjennbart også med innbyttere. |
|
| Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 29.03.2026 12:51 Post subject: |
|
|
| Ja, det kan godt tenkes. Og en tydelig stil må vi jo utvikle uansett. Jeg er usikker på de offisielle tallene på skader, men etter å ha fulgt med i mange år, har jeg lagt merke til at vi har har mye skader og ofte langvarige eller hyppig tilbakefallende (og sykdom!) på særlig våre viktigste spillere. Noen av de ferskeste eksemplene er vel Selnæs, Sæter og Nemcik. Og så har vi jo disse som nesten aldri spilte for oss pga. skader, som Augustinson. |
|
| Back to top |
|
 |
Snabeltann Veteran

|
Posted: 30.03.2026 14:12 Post subject: |
|
|
| uten faktiske tall så er jeg forsiktig med å mene at RBK har mer skader enn noen andre. Det føles alltid slik når det er din egen klubb, for der har du faktisk oversikt. Jeg kan ramse opp en haug med spillere og skader de siste to-tre årene for RBK og si at dette er alt for mye, men samtidig aner jeg jo ikke hva situasjonen er i eksempelvis Brann eller Viking til enhver tid. Jeg mistenker at RBK ikke har så fryktelig mye mer skader enn snittet, men for RBK er det veldig uvant å ha så lite bredde i stallen at skader ødelegger så mye. |
|
| Back to top |
|
 |
David Lee Gorgoroth Senior
|
Posted: 30.03.2026 19:39 Post subject: |
|
|
| Tipper på en tidlig forsvarssvikt som gir stjørdals blink ledelsen som resulterer i kollektivt nervesammenbrudd i RBK resten av kampen. |
|
| Back to top |
|
 |
Sobchak Proff

|
Posted: 31.03.2026 15:24 Post subject: |
|
|
| Er du en slags omvendt Nostradamus som spår utfallet av ting lenge etter at de har skjedd? Nailed it. |
|
| Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 31.03.2026 17:01 Post subject: |
|
|
| Snabeltann wrote: | | Jeg mistenker at RBK ikke har så fryktelig mye mer skader enn snittet, men for RBK er det veldig uvant å ha så lite bredde i stallen at skader ødelegger så mye. |
Gode poenger, kaptein. Tror helt klart at stallbredde gjør dette enda verre. |
|
| Back to top |
|
 |
|