| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Knowrud Veteran
|
Posted: 15.03.2026 23:20 Post subject: |
|
|
| Nok av eksempler, ikke bare Carrick, der nye trenere har kommet inn og snudd hele skuta på en uke. Mye handler om å gi spillerne ny tro, det mentale er ekstremt viktig. |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 16.03.2026 00:31 Post subject: |
|
|
Umulig å tallfeste eller forske på, men innimellom føles det som at 80-90% i fotball avgjøres av: Personkjemi, momentum, timing, stemning. Både i RBK og overalt ellers. På kort sikt. For å holde ting oppe over tid og fornye seg hele veien kreves det litt mer faglig ballast og virkelig hjerne. Jeg vet lite om forholdet mellom stallen og dagens trenere, men var ganske tett på i 2014 og det var kjelkete med Perry men framfor alt assistenten hans Wiggen. Det å bare møte opp og se Kåre I. der i stedet for å bli møtt av de to var ekstremt forløsende for store deler av den stallen, som faktisk hadde en hel del bra spillere hvorav mange på tur opp. _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
| Back to top |
|
 |
jfudh Senior
|
Posted: 16.03.2026 10:51 Post subject: |
|
|
God observasjon. Johansson virker å ha den faglige ballasten, og så har man hele veien håpet at kjemien og stemningen skulle komme. Det har den ikke, og nå virker det tvert imot å ha surnet helt. Jeg tror både Rosenborg og Johansson kommer til å få en opptur så snart han drar videre til en annen klubb, der han passer bedre.
Jeg håper bare det skjer uten for stor kostnad. Det var veldig synd at man forlenget ifjor sommer - da så man allerede at dette gikk sidelengs, og burde i det minste avventet og sett om han klarte å snu skuta før man forlenget. Drømmen hadde vært om en klubb i Allsvenskan mister/sparker treneren sin, trenger å få noen på plass fort, Johansson har fått beskjed av styret om at han er på vei ut, og alle skjønner at det beste hadde vært om han dro dit uten overgangssum eller sluttpakke.
Last edited by jfudh on 16.03.2026 10:53; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 16.03.2026 10:52 Post subject: |
|
|
Den andre omgangen mot Molde var mildt sakt skremmende
AJ har holdt på ganske lenge nå. Med flere oppkjøringen, kjøp av nye spillere plenty kamper og ikke minste tusen treninger.
Dwt må kunne forventes så mye mere en dette med RBK .
Det må være mulig å kunne gjøre dette mye bedre etter så lang tid.
Jeg tror alle egentlig er enig i at det vi presterte mot Molde var trist og skremmende dårlig.
Vi kan håpe på at vi tar oss sammen utover sesongen.
Men bra vii det ikke bli plutselig etter 3 år med AJ i ledelsen.
Han kommer ikke til å få sparken selv om vi skulle rykke ned. Det er lagt for mye prestisje i dette her fra styret og ledelse. Det sitter langt inne å innrømme feil vurderinger og for dårlige fotball kompetanse nå
Håper vi klarer å steppe opp _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Mighty Senior

|
Posted: 16.03.2026 11:25 Post subject: |
|
|
Det har blitt brukt som et ankepunkt at Alfred kun har vært juniortrener. Det er nok vært en litt urettferdig kritikk, og noe man har veid litt for tungt tidligere. Men jeg tror det er litt for få i trenerteamet som har innsikt i toppspillermentaliteten og vet hvordan å møte paletten av personligheter som er i en garderobe. Det handler ikke alt "riktig" men det å gjøre det som til en hver til vil fungere. Det å kunne veksle mellom å gi spillerne autonomi og strenge føringer i både treningshverdag og frihet på banen.
Sammensetning av trenerteamet er ikke bare for stort. Jordi kommer fra rollen som fysisk trener og er uten spillerfaring (futsal joda, men ikke helt det samme). Marcus Tjærnberg er uten toppspillererfaring og serniortrenererfaring. Tettey og Lunna er de eneste med spillererfaring, og førstnevnte virker å ha fått en stadig mindre rolle i klubben. Ingen av dem har trenererfaring på seniornivå.
Jeg tror trenerteamet er dyktige, legger mye arbeid i treningene og utvikler en del fotballferdigheter. Men de virker å være i utakt med spillergruppa. Usikkerheten kamufleres med stahet og rigidhet. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 16.03.2026 11:58 Post subject: |
|
|
Vi er svake på alle parametere under AJ. Til og med det som er gratis nemlig utholdenhet og innsats..
At vi skaper lite fremover og er lekk bak krever trener kompetanse å fikse. Men ork og innsatts går ikke på det. Så når det også er svakt blir alt svakt dessverre. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Number10 Veteran
|
Posted: 16.03.2026 13:37 Post subject: |
|
|
Hva var det som gjorde at RBK var det klart beste laget i serien, høsten 24, under Alfred?
Jeg tror han pr dags dato ikke har spillertypene han ønsker seg.
Det er også skader i laget, på spillere som kan utgjøre forskjellen.
Sahsah på høyreving, Nemcik på stopperplass, Selnæs sentralt, Pereira på venstre back og Nordli på venstre indreløper.
Med disse tilbake, i form, vel å merke, så kan man plutselig se ett helt annet RBK.
Men jeg tror ikke man ser ett RBK i form før til sommeren.
Alle må spilles i form, så kan det fort komme nå forsterkninger i sommervinduet.
Men, poengfangsten fram til runde 10, vil nok ha mye å si på tålmodigheten til de på brakka. _________________ «Koteng: Jo dårligere og dårligere det gikk, jo tryggere var vi på at Horneland var rett mann.» |
|
| Back to top |
|
 |
Orkdal1 Rutinert
|
Posted: 16.03.2026 13:40 Post subject: |
|
|
Alfred er ferdig, spørsmålet er bare hvor mange spikre styret mener det mangler i kista. Ser man på hva vi har prestert de siste kampene, motstanden vi møter de neste og at omgivelsene allerede er mentalt klare for Exit Alfred sier det seg selv at han ikke har lenge igjen.
Får Ole Sæther muligheten til å banke inn den siste spikeren på ett glissent Lerkendal mon tro? |
|
| Back to top |
|
 |
angvik Rutinert

|
Posted: 16.03.2026 13:48 Post subject: |
|
|
Jeg spredte galle i tråden her etter å ha blitt rævkjørt på Hamar også. Men nå er det to år og tre måneder. Fem(!) overgangsvinduer. To av dem med rause midler etter 200 millioner i spillersalg. 77 tellende kamper. Poengsnitt i Eliteserien på 1,56.
Hvor lenge skal vi late som dette er et prosjekt i utvikling?
Dette er jo ikke utvikling. Det er ikke engang antydning til utvikling. "Tendensene" vi har sett er tilfeldigheter. Tvert imot er det stagnasjon, handlingslammelse og sportslig tåkeprat.
Jeg er bare så drit lei av å høre om hvor bra det har sett ut på feltet i løpet av uka. At man har jobbet med det mentale. Stått i presset. Omstille seg når man ligger under. Det er fullstendig likegyldig. Jeg driter loddrett i hvor mange ligninger du klarte i matteleksa hvis du stryker eksamen. Tellende kamper er eksamen. Det er der du får svaret. Og der stryker Alfred Johansson.
Det verste er at laget ser ut som om det aldri har vært trent på noe som helst. Banespillet er feigt. Angrepene er tilfeldige. Bevegelsene henger ikke sammen. Altfor mye ser ut som om elleve mann møtes på parkeringa en kvarter før avspark og tenker at de får se hva som skjer.
Når vi møter bittelitt motstand, rakner jo faenskapet momentant. Rytmen forsvinner. Avstandene blir enorme. Presset sitter ikke. Ingen ser ut til å vite hvor de skal være, hvem som skal gå, eller hva som er planen når kampbildet snur. Det er passivt, puslete og fullstendig blotta for autoritet fra sidelinja.
Og dette er altså etter snart to og et halvt år.
Da holder det ikke å stå der og gnåle om intensjoner, utvikling og prosess. Da skal må for faen synes. Da skal vi som bruker tid og penger på dette forbanna sirkuset se et lag med mønstre. Et lag med tenning. Et lag med relasjoner. Et lag som er såpass drilla at det tåler press, motgang og dårlige perioder uten å falle sammen som et råttent uthus på Frosta.
Men vi gjør jo nettopp det. Hver jævla gang det butter.
Og det er dommen over Alfred Johansson. Han har ikke vært uheldig, i hvert fall ikke det siste halvannet året. Det er ikke uflaks og utur. Det handler ikke lenger om å trenge litt mer tid. Heller ikke at han mangler en spiller her eller der. Dommen er at laget fortsatt, etter over 100 treningsuker, ikke er i nærheten av å vise konturene av idéen som Alfred Johansson har solgt oss og styret.
Så hva er det egentlig Johansson har bygd? Hva er identiteten? Hva er det Rosenborg gjør, helt konkret, som får noen til å tenke at her ser vi et lag som er trent godt over tid?
For jeg ser det faen ikke.
Det får være nok nå. |
|
| Back to top |
|
 |
quentez Veteran
|
Posted: 16.03.2026 14:45 Post subject: |
|
|
| angvik wrote: | | Og det er dommen over Alfred Johansson. Han har ikke vært uheldig, i hvert fall ikke det siste halvannet året. Det er ikke uflaks og utur. Det handler ikke lenger om å trenge litt mer tid. Heller ikke at han mangler en spiller her eller der. Dommen er at laget fortsatt, etter over 100 treningsuker, ikke er i nærheten av å vise konturene av idéen som Alfred Johansson har solgt oss og styret. |
Man kan vel heller snu på det. Den perioden vi (trodde) vi så utvikling og fremgang høsten 2024 hadde vi faktisk ekstremt mye stang inn. Stort sett 1-målsseiere og avgjørende scoringer på overtid (Molde, Glimt, Godset).
I ettertid viste det seg at grunnpillaren i den gode sesongavslutningen var enkeltindivider som Broholm, Nypan og Tagseth. |
|
| Back to top |
|
 |
Troillongan Veteran
|
Posted: 16.03.2026 20:46 Post subject: |
|
|
Jeg skjønner ikke helt poenget med å vente til sommeren med å sparke AJ. Da er sesongen for lengst ødelagt. Skal det sparkes så gjør det nå.
Det var riktig å gi Affe tid, men dessverre vises det at selv etter to år, og flere overgangsvinduer, at dette kommer ALDRI til å funke. Skal man gi det mere tid må vi se utvikling. Akkurat nå forsetter utviklingen rett ned, nesten en prestasjon å få til. Om det er noe pondus i styret så er det rett ut etter VIF kampen. _________________ I kvit å svart.. |
|
| Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 16.03.2026 21:02 Post subject: |
|
|
Klubben skal ha kudos for å ansette og prøve Alfred. Det kunne ha funket. Dessverre gjør det ikke det. Alfred er ferdig.
Håper inderlig vi viser handlekraft å sparker han før sesongen er totalt ødelagt. Tapene kommer til å fortsette. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 17.03.2026 01:50 Post subject: |
|
|
Tipper han får minimum fem kamper før det gjøres noe. Samtidig kan vi stå med null seire ganske lenge fordi vi skal møte Enga (H), TIL (B), S08 (H) og Sandefjord (B) på de neste fire. Ingen av disse er på papiret noen lette trepoengere basert på historikk og prestasjonene til disse lagene siste årene.
Etter det så har vi Brann (H), Viking (B) og LSK (H) før det blir Aafk hjemme den 16. mai.
Så selv om jeg tidligere har trodd AJ kom til å få frem til VM nesten uansett så kan han fort være ferdig seinest etter kampen 16. mai fordi vi har et ganske tøft kampprogram frem til da og alle disse lagene kan bli veldig vanskelig å slå.
Enga er på en opptur og har bygget seg et bra lag. De dominerte ikke mot Sandefjord, men var klart best i duellspillet som er en av våre svakheter. De har gode enkeltspillere offensivt i tillegg til en god keeper som er i stand til å stenge buret selv om vi skulle ha en bedre dag offensivt.
TIL borte er alltid tøff og de vant veldig overbevisende mot FFK hjemme i første runde.
S08 har vi slitt med hjemme og siste seier på Lerkendal kom i 2020. Siste seier mot de kom i 2021, men det var på bortebane.
Sandefjord hadde en god sesong i fjor og er blitt et lag det er vanskelig å møte. De spiller tidvis veldig bra fotball.
Brann, Viking og LSK sier seg selv at er vanskelig lag å møte. Aafk med en heltent Kjetil Rekdal og Geir Frigård på benken er vanskelig nok i seg selv, men det å møte de hjemme 16. mai er enda verre. Det er sånn kamp jeg ser for meg de to elsker å være motsander i.
Så det er langt i fra sikkert at vi har tatt allverdens med poeng frem til da og etter det så venter KFUM borte og Bodø/Glimt hjemme før det blir VM-pause.
Det finnes i utgangspunktet ingen enkle kamper i ES, men vi møter egentlig bare gode lag som er i veldig god stand til å slå oss hele veien frem til VM-pausen. Det er noen åpne kamper, Enga er et lag vi plutselig kan rundspille liksom selv om jeg tviler på det. Tromsø åpnet bra, men klarer de å fortsette i det sporet? S08 kan slå begge veier det også, vanskelig å vite hvor gode de er men de har Karlsbakk og Sørli offensivt med Rosted og Utvik defensivt som kan gi oss utfordringer i begge endene av banen. Sandefjord er også ustabilt lag som har sine potensielle svakheter. Toppkamper/storkamper lever sitt eget liv og kan gjøre oss ekstra skjerpet.
Vi får se, men jeg tror Alfred skal vinne en del kamper i nærmeste fremtid om jobben hans ikke skal hengen i en stadig tynnere og tynnere tråd. I verste fall kan vi sette inn Maalen, Naustan, Tettey og PCS som en del av et trenerteam i alle fall om vi ønsker å kjøpe oss litt tid frem til det uansett er pause. Det avhenger jo av hvor fort det går før styret ikke er villig til å gi AJ lengre tid. |
|
| Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 17.03.2026 08:04 Post subject: |
|
|
Baklengsmaalen hadde vel en nesten like dårlig statistikk som AJ sist han var caretaker, om ikke verre? _________________ Han snakke som ein gud og træne som ei fett |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7363 Location: South-west coast exile
|
Posted: 17.03.2026 09:13 Post subject: |
|
|
Jeg antar litt at grunnen til at VM-pausen blir/ble brukt som et slags referansetidspunkt er at om man skal ha en ny trener så vil den nye treneren få en del tid med laget før det sparkes igjen etter VM-pausen?
Ellers er jeg som vanlig veldig enig med waterfalls. Vi møter mye tøff motstand fram til VM-pausen, og det er langt fra utenkelig at Alfred får fyken som resultat av det. Vi kan så klart ikke sparke han etter 1 seriekamp, det bør strengt tatt alle forstå. Han skal få litt tid til å snu dette, men det ser mørkt ut. Det gjør det. |
|
| Back to top |
|
 |
Tordenbukser Junior
|
Posted: 17.03.2026 10:32 Post subject: |
|
|
Jepp. Enig med waterfall.
Synes likevel hen underselger Tromsø. Jeg tror vi blir rævkjørt på Romsaa. Og det uten lube.
Et halvveis fungerende kollektiv kan ta poeng i de andre kampene frem mot 16.mai, men det har ikke RBK vært siden i fjor vår en gang.
ES har neppe vært så sterk som den er i år på veldig, veldig lenge. Den er faktisk så sterk at om det vi fikk servert på Aker er nivået, er det ikke utenkelig med nedrykkskamp.
Det er bare Haugesund som har vært dårligere enn RBK siden i for høst...
Jeg er også utrolig spent på lagoppstillinga til helga.
Det er i det hele fryktelig mange bananskall Affe skal unngå framover for å sitte trygt, og dette er en av dem etter min mening.
Personlig mener jeg Duris, Dino, Aslak og Mikkel må stå over. Med mulig unntak av Mikkel da det ikke finnes reelle alternativer (enn at vi har sluppet UYJ uten å hente forsterkning på stopperplass???).
Og kan vi snart få se en lagoppstilling der folk primært får spille der de "hører hjemme"?
Med dårlige resultater mot Enga og Tromsø, særlig om man spillemessig er såpass langt unna som man var på Aker, så mister han det som måtte finnes av støtte ute blant fansen.
Da faller øksa fort. |
|
| Back to top |
|
 |
siggen1 Proff
|
Posted: 17.03.2026 11:10 Post subject: |
|
|
Å vente for lenge med å sparke Johansen kan bli en kostbar affære.
Dette er en utrent fotballgjeng blottet for vinnermentalitet.
Den som skal ta over dette må ta over en gjeng som trenger 2-3 måneder før de er oppe på riktig nivå.
Blir det ventet for lenge i en liga som har bare jevne kamper bli stang ut i stedet for stang inn. Da vil man kjenne kniven å strupen og da er det enda mindre sannsynlig at kampene bikker vår vei når man spiller med skuldrene oppå hodet. |
|
| Back to top |
|
 |
Number10 Veteran
|
Posted: 17.03.2026 13:00 Post subject: |
|
|
Som det nevnes, var høsten 2024 bra, men da pga Nypan, Broholm og ikke minst, Tagseth.
Er Alfred’s spillestil veldig avhengig av enkeltspillere?
Vi trenger en trener som er god på detaljer og få samlet alle/kollektivet.
Som Nils arne gjorde.
I dag er det en kar i Bodø som gjør det med bravur. Dette virker det som Alfred mangler. Gå i dybden. Er det viktigere med fancy treninger, enn å trene på den man gjør i kamp.
Vært lite godfoten over det alfred har drevet på med.
Spillerkjøpene har vært svake, i tillegg til at flere som er kjøpt inn, spiller i andre posisjoner når de kommer til rbk. Stor svakhet. _________________ «Koteng: Jo dårligere og dårligere det gikk, jo tryggere var vi på at Horneland var rett mann.» |
|
| Back to top |
|
 |
angvik Rutinert

|
Posted: 17.03.2026 14:38 Post subject: |
|
|
Ja, jeg er enig i mye av vurderingen til waterfalls (sier generelt mye klokt). Men det ligger også en implisitt innrømmelse i at det liksom skal være så tøft.
Når vi sitter og ser på Vålerenga hjemme, Sarpsborg 08 hjemme og Sandefjord borte som kamper der det fullt mulig å stå igjen uten seier, så sier først og fremst noe om hvor langt elendige vi er.
Dette er jo ikke lag vi skal møte med følelsen av at uavgjort nesten er godkjent. Ikke etter 27 måneder med samme trener og med et prosjekt som går i riktig retning. Da skulle utgangspunktet vært at Rosenborg går inn i de kampene for å vinne, og at poengtap er unntaket. Nå høres det nesten ut som poengtap er det man planlegger for.
Vi og klubben kan godt erkjenne at dette er nivået laget faktisk holder nå. Men den erkjennelsen kan ikke brukes som en fordømt unnskyldning for dem som har ført laget dit.
Jeg opplever at Johanssons egen retorikk ofte forsterker inntrykket av at dette nivået er blitt normalisert også internt. At alle kamper er vanskelige. At alt er jevnt. At man må ta steg og bygge videre. Men nå er vi jo på vei til å institusjonalisere forventningen om at hver kamp er vanskelig og kan være et bananskall. Vi skal jo gå ut med en grunnleggende forventning om å slå Vålerenga, S08 og Sandefjord fordi trenerprosjektet har fått så mye tid at det har skapt et lag som er bedre.
Nå er alt farlig, alt er vanskelig og alt må tas som det kommer. Det høres ut som en klubb som har blir vant til middelmådighet. Bare tanken på å ha en sånn holdning gjør meg beint ut forbanna. |
|
| Back to top |
|
 |
pavel londak fan account Rutinert

|
Posted: 17.03.2026 14:48 Post subject: |
|
|
Det sier jo litt at vi har den ekstremt tamme målsetningen "være med å kjempe om europaplass", men at vi mest sannsynlig kommer til å bomme på denne målsetningen med glans.
Middelmådigheten er normalisert, men akkurat nå er vi mye dårligere enn middelmådig. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 17.03.2026 16:04 Post subject: |
|
|
Bare for å presisere kjapt et par ting:
1) Jeg forsøker ikke underselge Tromsø, jeg tror den blir tøff. Samtidig så var det forventinger før sesongen og de ble ikke mindre etter kampen mot FFK. Klarer de å stå i mot presset og forventingene? Det er ikke sikkert, men jeg tror nok vi får det tøft oppe i nord.
2) Jeg mener ikke at lagene i seg selv er så skumle, men de er skumle for oss per dags dato. S08, Enga og Sandefjord skal vi normalt sett ikke skjelve i buksene av, men det er lag som har høyt toppnivå samtidig som vi har et lavt bunnivå. Og de er oftere på sitt toppnivå enn vi er på vårt, men vi er oftere på vårt bunnivå. Da kan det bli tøffe kamper. |
|
| Back to top |
|
 |
NA Junior
|
Posted: 17.03.2026 18:01 Post subject: |
|
|
– Fikk du noen beskjed om hvorfor?
– Nei. Det er Alfred sitt valg. Han bestemmer det og sånn er det bare. Jeg gjør det beste jeg kan på trening, sier Fossum.
På spørsmål om hvorfor han likevel valgte å gjøre en endring mot Molde, svarer han slik:
– Jeg hadde en analyse av at det var viktig å få inn løpskraften til Jonas på midten. Det så jeg som en viktig komponent i denne matchen, og derfor tok jeg det valget, sier Johansson.
https://www.adressa.no/sp...-sitt-valg
Det at han ikke forklarer til en som har spilt så mye som Fossum i oppkjøringen, hvorfor han ikke starter synes jeg er svakt. Når det samtidig ikke er en mer dyp forklaring enn den han kommer med så kunne han ha sagt det i plenum. |
|
| Back to top |
|
 |
Orkdal1 Rutinert
|
Posted: 17.03.2026 18:01 Post subject: |
|
|
Vi har ikke Spillt fotball siden hjemmekampen mot tyskerne i fjor sommer.
Og Maalen kan foresten ryke å reise sammen med Alfred, totalt uaktuelt med han som noe caretaker frem til jul, som er den tiden det vil ta de på brakka å finne ny trener.
Da er det bedre med Tore på sporet med Mette Marit og Lille Marius som assistenter. Sleng med Durek så får han tømt sykestua.
Har egentlig ikke trua på at noen som helst klarer å få til noe som helst med det makkverket av ett utgangspunkt vi har blitt, det er helt mørkt, natta, ferdig.
Kan like så greit høre med Horneland om han gidder å prøve igjen, eller Kåre, eller begge 2. Har vanskeligheter med å se for meg at de klarer å gjøre ting verre i alle fall. |
|
| Back to top |
|
 |
Orkdal1 Rutinert
|
Posted: 17.03.2026 18:05 Post subject: |
|
|
| NA wrote: | | Det at han ikke forklarer til en som har spilt så mye som Fossum i oppkjøringen, hvorfor han ikke starter synes jeg er svakt. Når det samtidig ikke er en mer dyp forklaring enn den han kommer med så kunne han ha sagt det i plenum. |
Nå har jo Fossum snakket med media, så vi slipper nok å se mere til han på banen
Kanskje noen kan få Adressa til å lure frem en kritisk komentar fra Dino eller Duris før helga også?  |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 19.03.2026 14:23 Post subject: |
|
|
At vi var heldige og bikket noen kamper i vår favør på overtid høsten 24 betyr vel null og niks. Blir som å ansette Mons Ivar Mjelde forde han vant noen kamper for Brann en periode _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
|