| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
2mas Sjef

|
Posted: 18.02.2026 18:40 Post subject: |
|
|
Den delvise suksessen i kvalifiseringa til Conference League ga inntekter fra UEFA på 23 milllioner. Rosenborg solgte dessuten billetter og supporterutstyr for henholdsvis sju og fire millioner mer enn budsjettert.
Dessverre ble også mange av kostnadene høyere enn forventet. Reise- og arrangementskostnadene var anslått å bli 43 millioner, men de endte på hele 58 millioner. Lønnskostnadene ble 131 i stedet for 123 millioner, mens nedskrivinger etter spillersalgene ble elleve millioner høyere enn budsjettert.
Les mer: Dobbel regnskapsrekord for Rosenborg i fjor
Jeg prøver å få mer detaljer. Vil gjette at noe dreier seg om tiltak ifm. konsertene til Åge Aleksandersen, høy strømregning for undervarme samt ekstra reiser ifm. avansement i e-cup.
Note 7 er interessant:127 millioner i tilgang spillerkontrakter tyder på veldig mye større overgangssummer for Emil Ceide, Witry, Nordli og Duris enn antatt. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.02.2026 23:35 Post subject: |
|
|
Jeg tullet litt i forrige innlegg: Det er ikke snakk om store nedskrivinger på f.eks. Nypan, Broholm og Holm, som ikke hadde særlig verdi i balansen. Derimot er det store avskrivninger etter aktivering av alle de store spillerkjøpene i fjor sommer. Har korrigert i saken.
Her er andre detaljer, som lovet:
Arrangementskostnader og baneleie
Økt aktivitet gjennom flere kamper enn budsjettert. Økte krav for politi og sikkerhet er kostnadsdrivende – i tillegg kommer det inn flere bøter enn ventet som øker denne kostnaden.
Partner, reklame- og VIP-kostnader
Økt aktivitet gjennom flere kamper enn budsjettert – i tillegg har vi en priseffekt rundt Hospitality som øker kostnadene våre.
Trenings-, utstyrs- og reisekostnader lag
Største andelen knyttes opp til økt reise/hotellkostnad for A-lagene våre. Kamp mot Mainz trekker spesielt opp denne kostanden da Charterleien var mer kostbar enn forventet. Investering i infrastruktur rundt A-lagene bidrar også til økte kostnader her. |
|
| Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 25.02.2026 22:52 Post subject: |
|
|
| Ble det gitt noe forklaring på hvorfor kontantstrømanalysen viser at vi brukte 120 mill på spillerkjøp i 2025? |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 25.02.2026 23:42 Post subject: |
|
|
Jeg flyttet innlegget ditt hit.
Jeg var nok generelt litt "oppspilt" forrige onsdag da jeg skulle omtale regnskapstallene. Du har først og fremst helt rett i at korrekt tall er 125 millioner og ikke 127, som jeg skrev over.
Glemte samtidig at signerings- og lojalitetsbonuser inngår i tallet. Jeg vet ikke fordelinga, men Adressa spekulerer i 60 mill. i overgangssummer. I så fall har veldig mye havnet i lomma på spillerne sjøl. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 26.02.2026 17:20 Post subject: |
|
|
Reagerte på den forklaringen i går. Så vidt jeg kan forstå det, så er det i strid med retningslinjene for klubblisensen.
Retningslinjer økonomi
| Quote: | 1.1.2.3 Kapitalisering av overgangsutgifter
Dersom lisenssøker/lisensinnehaver velger å kapitalisere spillerrettigheter som en immateriell eiendel skal følgende prinsipper gjelde for regnskapet i den økonomiske lisensdokumentasjonen:
Anskaffelsen av en spillerrettighet må bokføres i regnskapet når alle vesentlige vilkår for at overgangen skal gjennomføres er oppfylt. Det vil si at betingelsen er ubetinget, noe som innebærer at det må være en juridisk bindende avtale mellom de to klubbene og mellom den kjøpende klubb og spilleren.
- Det er kun følgende summer som kan aktiveres i balansen:
- Kontraktssum fra kjøpende klubb til selgende klubb for den spesifikke spilleren, inkludert kompensasjon for trening og utdanning samt solidaritetsmidler
- Direkte henførbare agent-/formidlerhonorar pådratt i forbindelse med kontraktsinngåelse med den spesifikke spilleren
- Direkte henførbare kontraktsavgifter (avgift til forbund)
- Denne summen skal ikke inneholde andre honorarer som for eksempel sign on fee, lojalitetsbonus eller lignende |
Og videre
| Quote: |
- Sign on fees kan ikke aktiveres som spillerrettighet under immaterielle eiendeler. Disse kan balanseføres som forskuddsbetalte kostnader etter hvert som de inntreffer
- Lojalitetsbonuser og andre typer bonuser spillere har kontraktsfestet kan ikke aktiveres som spillerrettighet under immaterielle eiendeler. Disse kan balanseføres som påløpte kostnader etter hvert som de påløper
- Alle former for vederlag til spillere (slik som sign on fees og lojalitetsbonuser) må behandles som personalkostnader og ikke overgangskostnader ved kjøp av spillerrettigheter. |
|
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 03.03.2026 22:32 Post subject: |
|
|
Berdal:
- Jeg ser at det har vært litt diskusjon om de 125 millionene bare var spillerkjøp. I regnskapet vårt så inkluderer det både spillerkjøp, signeringsbonuser, lojalitetsbonuser og agenthonorarer. Når du rapporterer for å få klubblisens, så er det bare kjøpesummen. Da blir signeringsbonuser og lignende lagt på lønna. Men regnskapsmessig er det sånn vi gjør det - og alltid har gjort det.
Les mer: Rosenborg igjen sikret stort overskudd |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 04.03.2026 10:18 Post subject: |
|
|
| Veldig fint med en forklaring naturligvis. Vil dog hevde at det er feil praksis. Hadde vært interessant å vite hvordan andre Eliteserieklubber praktiserer det. |
|
| Back to top |
|
 |
|