English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2026
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 11, 12, 13  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
tigerbart
Veteran

PostPosted: 23.02.2026 23:52    Post subject: Reply with quote

Inntrykket er at dette har vedvart i mange år, kanskje helt tilbake til forrige "gullalder" for ca. 10 år siden. Litt av og på, og muligens en forverring over tid. Jeg følger riktignok ikke like mye med på andre staller, men det forundrer meg om vi ikke ligger verst an i Norge. Kan hende er det scouting som svikter, eller at vi satser for ofte på spillere vi vet er skadeutsatte og håper at de plutselig skal bli friskere enn de har pleid å være?
Back to top
View user's profile Send private message
Aristoteles
Veteran

PostPosted: 24.02.2026 02:18    Post subject: Reply with quote

Vet ikke hvorfor det er slik men vi er nødt til å finne det ut. Alt for mange skader konstant for oss.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 24.02.2026 09:11    Post subject: Reply with quote

Bart1 wrote:
Har vi faktisk flere skader enn andre lag, eller oppleves det bare slik? Og hvis vi ligger høyt: kan det handle om treningsbelastning, intensitet i spillestilen, overgang mellom ulike treningsregimer, underlag, restitusjon, eller rett og slett individuelle forutsetninger hos spillerne?

Jeg er ingen ekspert. Men mitt inntrykk er at dette er direkte koblet til stadige bytter i trenere og treningsregimer.

Det er ganske vanlige at det er mere risiko for skader når en spiller kommer til en ny klubb. Det er også mere risiko når en klubb får en ny trener. Vi har hatt 8 år med ustabilitet og 180 graders reversering av strategi og filosofi. I et forsøk på å vinne lotto har vi også gamblet mye med å hente spillere med skadehistorikk. Alle disse tingene forsterker hverandre og øker skaderisikoen.
Back to top
Looney
Senior

PostPosted: 24.02.2026 11:33    Post subject: Reply with quote

Jeg opplever også at det er relativt mye fravær grunnet influensa, omgangssyke osv. Bør klubben vurdere å stramme inn eller minne om krav til grunnleggende håndhygiene? Og når man bør holde seg hjemme etc?

Når ble dette sist gjennomgått, ikke bare med spillerne, men også med trenere og øvrig støtteapparat, inkludert kjøkkenet? Det er mange småbarnsforeldre involvert, med alt det innebærer.

Jeg tok en flytur for ikke så lenge siden, og da overhørte jeg en fra støtteapparatet som snakket med en annen passasjer, hvor vedkommende snakket om at de hadde omgangssyke hjemme.

Det er noe som glipper hos en del, om man ikke minnes på det.
WT62
Veteran

PostPosted: 25.02.2026 00:02    Post subject: Reply with quote

Kanskje feil tråd, men dypt imponert over Glimt nok en gang. Da vi kastet Eggen klærne i søpla så plukket KK de opp og utviklet Eggen 2.0
Men vi må erkjenne at lista ligger der den ligger og at vi har en lang vei å gå.
Back to top
enojado
Veteran

PostPosted: 25.02.2026 01:22    Post subject: Reply with quote

Det er en prestasjon at vi er så mye syke. Som sies i tråden og flere år tidligere. Hvor blir det av hygienen og selv isolasjonen når folk er syke? Er man to foreldre om barn så må man isoleres om man får omgangssyke. Det er tabu dette med barn og barnehage men vi har slitt der andre ikke har slitt i flere år. Vi må ta oss sammen og bli vesentlig strengere når det kommer til sykdom. Helt ekstremt mye sykdom har det vært. Neste rbk-er som sier at det er like ille hos andre lag må nesten vise til faktum.
Back to top
Driblevækk
Veteran

PostPosted: 25.02.2026 14:03    Post subject: Reply with quote

Uten å sammenligne kvalitet - BG slår stormakt etter stormakt i CL og vi sliter med å stille et fast lag. Pinlig
Back to top
Snabeltann
Veteran

PostPosted: 25.02.2026 16:54    Post subject: Reply with quote

Nå har jo også BG vært "i sesong" siden desember og RBK er fremdeles halvannen uke unna første tellende kamp på nesten 100 dager.
Back to top
Bart1
Veteran

PostPosted: 25.02.2026 18:56    Post subject: Reply with quote

Snabeltann wrote:
Nå har jo også BG vært "i sesong" siden desember og RBK er fremdeles halvannen uke unna første tellende kamp på nesten 100 dager.

Hvor har du det fra at de er i sesong nå? Hvilken liga er det du mener de spiller i?

Det gjør prestasjonen deres enda råere. Bodø/Glimt leverer i Europa uten å være i sesong. Det handler ikke om formtopp eller tilfeldigheter – det handler om struktur, kultur og en ekstremt tydelig spillidé.

Det eneste vi kan håpe på, er at Europa-kjøret går utover Eliteserien. For hvis vi tror vi matcher dem spillemessig, lurer vi oss selv. De har tempo, relasjoner og rolleforståelse vi ikke er i nærheten av. Det er ikke nivåforskjell - det er systemforskjell. Det ser ut som to forskjellige idretter.

Slik de fremstår nå, er de faktisk bedre enn det vi var under Eggen. Det trodde jeg aldri jeg kom til å si.
Back to top
siggen1
Proff

PostPosted: 25.02.2026 21:14    Post subject: Reply with quote

Jeg tror Europakjøret gjør BG enda bedre.
Se på Jens Hauge han blir vel henta til PL når Champions League eventyret deres er over etter denne runden.
Back to top
Ronster
Junior

PostPosted: 25.02.2026 22:03    Post subject: Reply with quote

Før var det en ulempe for norske lag å være utenfor sesong. Men som fotballen har utviklet seg de siste årene der de største klubbene spiller 2 kamper i uka og aldri får trent, kun restituert, så tror jeg faktisk det er fordel Glimt å KUN konsentrere seg om de få kampene i CL. Det er ikke sånn at de ikke er klare fysisk pga «pre season». De er i sesong, er kanskje av de best trente lagene i CL. Og går inn i hver kamp fulle av overskudd.

Se bare til England. Dette Man U laget hadde aldri vært på fjerdeplass nå med like stor kanpbelastning som konkurrentene. De ender på 40 kamper denne sesongen. Enkelte av de andre oppi toppen spiller nærmere 60 kamper.
Back to top
WT62
Veteran

PostPosted: 26.02.2026 08:53    Post subject: Reply with quote

I eller utenfor sesong ,uansett en helt urolig prestasjon og det med spillere som kom gratis eller billig.
Det som bekymrer meg litt er egentlig ikke det økonomiske gapet som åpner seg ,men om vi klarer å se at Eggen 2.0 fotballen som Glimt spiller sannsynligvis er den eneste måten små lag kan hevde seg på topp europeisk nivå. Det krever at man får spillere som tåler høy intensitet på trening og kamp og ikke ligger på benken hos fysioen, har fysiske forutsetninger for å takle dette spillet og riktig mentalitet. Tror at en spiller som Fredrik Sjøvold ikke varig er noe teknisk bindinger, men hvis man trener godt nok og med høy intensitet så vil ferdighetene øke tilsvarende.
Mens vi kjøper inn en Dino som aldri vil bli en god press-spiller på topp og vi ser i kamper at intensitet på trening er for lav, settes vi under press så florerer det med dårlige pasninger og mottak.
Det holder ikke å trene like godt som andre lag, vi må være vesentlig bedre og der tror jeg ikke vi er
Back to top
Sjiraff
Veteran

PostPosted: 26.02.2026 09:38    Post subject: Reply with quote

Hjelper jo heller ikke at vi har flust av akademispillere i a troppen. Det gjør noe med kvalitet og intensitet på trening.
Når vi da i tillegg har flust av skader og sykdom så får vi aldri det nivået vi trenger på trening.
attityd!
Proff

PostPosted: 26.02.2026 12:02    Post subject: Reply with quote

I takt med at de uttalte ambisjonene i klubben blir lavere og lavere, har også egen interesse i kluibben dalt betraktelig. Dette er første pre-season på kanskje 15 år at jeg ikke har sett treningskamper, fulgt med i overgangsvindu, sett intervjuer med trener etc. Det siste jeg fikk med meg, var at man vurderte å "omskolere" Selnæs til midtstopper... Unnskyld, men hva f***? Det er så vondfot, det. Implementer heller tydelige og innøvde bevegelsesmønstre fremover, så Selnæs får brukt sin fantastiske fot. Men neida.

Det er bare noe tafatt og grått over hele greia.

Men, det jeg egentlig skal frem til; gitt mangel på min egen innsikt - har folk trua i år? Ser det bedre ut enn i fjor? Er det noe som helst fremgang sportslig? Tror vi at Rosenborg 2026 blir bedre enn Rosenborg 2025? Hva er main concerns og key take aways?
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 26.02.2026 13:10    Post subject: Reply with quote

Nøkkelen til lykke er nøktern forventningsstyring. Gå på kamp for å støtte laget, så lykkes du hver gang. Gå på kamp for å innkassere seier, er oppskriften på mental uhelse. Meningen med livet er fremgang, ikke målgang.

Om vi blir gode? Tja, kanskje Smile Vi mangler 11 spillere enn så lenge så vanskelig å si. Dansken ser jævlig god ut og Jonas blir en tilvekst om han spiller i forsvaret eller på midtbanen.

Jeg tenker for øvrig at Selnæs kan bruke pasningsfoten sin godt i fra forsvaret også men han er vel mest aktuell for midtbanen enn så lenge.

Jeg er mest skeptisk til Dino og Duris.
Back to top
Bedreviteren
Rutinert

PostPosted: 26.02.2026 13:21    Post subject: Reply with quote

Hedning wrote:
Jeg tenker for øvrig at Selnæs kan bruke pasningsfoten sin godt i fra forsvaret også men han er vel mest aktuell for midtbanen enn så lenge.

Jeg er sikker på at sælnes ville vært en bedre stopper enn 6-er. Som stopper får han mer av spillet foran seg, han er svært god i duellspillet og en pasningsfot som gjør at han kan spille gjennom ledd. Som 6-er går det for fort og han bruker for lang tid med ballen (selv om noe av årsaken er manglende spillalternativer. Han er også for dårlig til å trykke etter og det blir for store avstander mellom leddene.

Han ville også passet inn i 3-4-3 som en av 3 stoppere i de kampene vi ligger under og har dårlig tid.
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 26.02.2026 14:06    Post subject: Reply with quote

Ja, jeg er egentlig enig. Dette er et godt lag:

Witry - Selnæs - Nemcik - Pereira

Jonas - Bomholt - Bolkan Nordli

JRS - Chiaka - Ceide
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 26.02.2026 14:43    Post subject: Reply with quote

I teorien finnes det argumenter for Selnæs som stopper. I praksis er jeg livredd for situasjoner som denne:

https://youtu.be/cWQocQVbZDU?t=313
Back to top
Duncan
Proff

PostPosted: 26.02.2026 14:46    Post subject: Reply with quote

Sette opp en 11-er uten Volden?! Neutral
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 26.02.2026 14:51    Post subject: Reply with quote

Ser overhode ikke at vi skule vært bedre med Selnæs som stopper enn stopperne våre. Tynn, veik, seig, treg, sint.

Stoppere trenger mer enn en god pasningsfot.
Back to top
pavel londak fan account
Rutinert

PostPosted: 26.02.2026 14:56    Post subject: Reply with quote

Skal vi evne å stå høyt og kompakt må vi ha stoppere med en viss fart. Vi kommer til å bli kontret i hjel med Selnæs som stopper. Det er mye viktigere med fart på stopperplass en på sentral midtbane.
Back to top
Bart1
Veteran

PostPosted: 26.02.2026 15:43    Post subject: Reply with quote

Hedning wrote:

JRS - Chiaka - Ceide

Dette laget, med Volden i stedet for Sælnes, er etter min mening mer enn godt nok til å kjempe om en topp 2-plassering.

Utfordringen vår ligger først og fremst i skader og sykdom - det er den største risikoen med årets stall.

I tillegg er det en viss usikkerhet knyttet til AJ: Får han satt en tydelig struktur på laget? Han er en ung trener med bare to års erfaring fra dette nivået, men med de rette holdningene. Jeg tror at han vil få gjennombruddet sitt i år eller til neste år. Kontiunitet og at alle spillere er klar for kamp har vært fremmedord i RBK alt for lenge..
Back to top
NA
Junior

PostPosted: 26.02.2026 16:34    Post subject: Reply with quote

attityd! wrote:
Men, det jeg egentlig skal frem til; gitt mangel på min egen innsikt - har folk trua i år? Ser det bedre ut enn i fjor? Er det noe som helst fremgang sportslig? Tror vi at Rosenborg 2026 blir bedre enn Rosenborg 2025? Hva er main concerns og key take aways?

Jeg tror vi kommer til å se bedre ut enn i fjor fordi den forbedrede økonomien har gjort at vi har en stall av høyere kvalitet. Men vi kommer nok ikke til å kjempe om noe annet enn en bronsjeplass til det er de andre lagene for langt foran, både lagmessig og individuelt. Jeg tror vi kommer til å se flere forsterkninger i de neste vinduene, og en fortsatt økning i kvaliteten på de som kommer inn.

At vi ikke har leid ut noen av juniorene i A-stallen enda, tror jeg kan ha med den store skadelisten vi har. Flere av de virker jo som om de kan bli gode nok hvis de går til noen klubber der de får spilletid i Obos/Eliteserien.

De to store problemene er dog mengden skader som gjør det vanskeligere å trene godt nok, og at Wahlstedt virker å være en merkbart dårligere keeper enn Tangvik
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 26.02.2026 16:38    Post subject: Reply with quote

Ser ikke ut som vi skal ta overganger og kontringer i år heller, og det skal trilles ball bakover. Så ikke store forskjellen tipper jeg.

Men får vi inn en høy kvalitet høyreving, og også muligens en stopper, da forventer jeg jo at 2-4.plass være mulig. Vet jo aldri hvem av lagene bak Glimt som presterer og hvem av dem som skal kjempe om nedrykk.
Back to top
pavel londak fan account
Rutinert

PostPosted: 26.02.2026 16:38    Post subject: Reply with quote

Bart1 wrote:
Hedning wrote:

JRS - Chiaka - Ceide

Dette laget, med Volden i stedet for Sælnes, er etter min mening mer enn godt nok til å kjempe om en topp 2-plassering.

Utfordringen vår ligger først og fremst i skader og sykdom - det er den største risikoen med årets stall.

I tillegg er det en viss usikkerhet knyttet til AJ: Får han satt en tydelig struktur på laget? Han er en ung trener med bare to års erfaring fra dette nivået, men med de rette holdningene. Jeg tror at han vil få gjennombruddet sitt i år eller til neste år. Kontiunitet og at alle spillere er klar for kamp har vært fremmedord i RBK alt for lenge..

Jesper Reitan-Sunde er absolutt ikke topp 2-materiale. Med mindre du mener topp 2 i Obos?
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 11, 12, 13  Next
Page 7 of 13

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb