| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Barney Veteran

|
Posted: 27.01.2026 20:12 Post subject: |
|
|
| waterfalls wrote: |
Jeg vil nå påstå at en spiller som er tatt ut på u15-landslaget er "oppdaget" allerede dog, da han hadde blitt vurdert som stort nok talent til å bli tatt ut på landslaget for sitt årskull. |
Ja, det var nok bare flaks som gjorde at han gikk all-in på å signere en 15-åring til Molde
Litt sånn pussig opplegg dette, skal han begynne å se på 12-åringer spille 9'er-fotball før man aksepterer at han kanskje kan å speide spillere?  _________________ Pensjonert. |
|
| Back to top |
|
 |
ErdoganLomas Rutinert
|
Posted: 27.01.2026 21:14 Post subject: |
|
|
| Jeg kan lite om hvor aktiv en speider er i rekruttering frem mot signering, men jeg vil tro de er svært viktige ift å selge inn klubben til både spiller og foreldre ( i tenårene) før reelle forhandlinger starter med klubben. Jeg tviler på at Vik kun har sendt en post-it lapp til Aker Stadion med anbefaling om kjøp av Haaland etter en G15 samling. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 27.01.2026 21:38 Post subject: |
|
|
| Kal-El wrote: | | Etter å ha hørt podkasten (https://open.spotify.com/episode/3Gv0sI00zjdjZcJyliV4m4?si=d7be62fe50d04d69 ) med kisen her, så er jeg fullstendig solgt. Dette blir dritbra, folkens! |
Hørte denne podden nå, enig i at han gir et bra inntrykk. |
|
| Back to top |
|
 |
Sobchak Proff

|
Posted: 27.01.2026 22:44 Post subject: |
|
|
| Satser på at han er like treffsikker og har samme gjennomføringsevne som sin amerikanske navnebror fra filmens verden. I så fall blir det bra, dette. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 27.01.2026 23:22 Post subject: |
|
|
| Barney wrote: | | waterfalls wrote: |
Jeg vil nå påstå at en spiller som er tatt ut på u15-landslaget er "oppdaget" allerede dog, da han hadde blitt vurdert som stort nok talent til å bli tatt ut på landslaget for sitt årskull. |
Ja, det var nok bare flaks som gjorde at han gikk all-in på å signere en 15-åring til Molde
Litt sånn pussig opplegg dette, skal han begynne å se på 12-åringer spille 9'er-fotball før man aksepterer at han kanskje kan å speide spillere?  |
Hva snakker du om?
1) Jeg har sagt opptil flere ganger siden ryktet dukket opp at det er ingenting å si på hans kompetanse, så jeg har akseptert for lenge siden at han kan å speide spillere.
2) Poenget mitt var utelukkende at man kan ikke gi ham æren for å ha oppdaget talentet Haaland når noen allerede hadde plukket ham ut til en landslagssamling. Man kan derimot gi han æren for å ha tipset Molde om ham og bidratt for at de fikk hentet ham, men det er altså folk som tar ut landslag som da allerede hadde sett at han var god nok i sitt årskull til å bli tatt ut på det landslaget. Og det var igjen noen som tipset Vik som gjorde at han dro å så på Haaland. Derfor mener jeg bare det blir feil å fremstille det som at Vik oppdaget Haaland.
Av og til lurer jeg på hvordan det står til med leseforståelsen, for ingenting av det du svarer meg har egentlig noe som helst med hva jeg skrev å gjøre.
Ikke sa jeg at det var flaks at Molde gikk all-in på ham og jeg har altså flere ganger skrytt av Vik sin kompetanse. Eneste jeg var uenig i er at han "oppdaget" Haaland da Haaland på det tidspunktet altså var landslagsspiller for u15. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 27.01.2026 23:30 Post subject: |
|
|
| dags wrote: | | waterfalls wrote: |
Det er å dra det litt langt, eller? |
Er det å dra det langt? En spiller på et aldersbestemt landslag blir jo vurdert som blant de fremste i sitt kull siden vedkommende er tatt ut på nettopp et landslag. Da er man ikke akkurat en helt ukjent spiller som "ingen" kjenner til.
I tillegg kan det jo nevnes at det var flere som hadde tipset Vik om Haaland som gjorde at han valgte å dra å sjekke ut spilleren.
Det var kanskje Vik som gjorde Molde oppmerksom på Haaland, men det var flere som hadde oppdaget talentet før Vik ble klar over det (både landslagstrener(e) for NFF og de som tipset ham).
"– Jeg hadde fått flere tips fra folk jeg kjenner om Erling og dro på en landskamp for G15 i Brumunddal i september 2015. Norge slo Sverige 3-1 og Erling scoret to fine mål. Der og da skjønte jeg at han hadde noe helt spesielt ved seg, sier Vik om kampen der Molde-spiller Andreas Uran scoret det tredje målet."
Så jeg står fjellstøtt i det jeg sa om at det ikke var Vik som oppdaget talentet Haaland, men jeg er også enig i at Vik trolig var den som satte Molde på sporet av ham. Så jeg diskrediterer ikke jobben han gjorde, det er kun at han var den som liksom oppdaget Haaland jeg ikke er helt enig i da opptil flere hadde sett noe ved Haaland før Vik gjorde det. |
|
| Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 28.01.2026 00:03 Post subject: |
|
|
Hmm strengt tatt Gry Marita Braut som oppdaget han først  |
|
| Back to top |
|
 |
kevinpieter Veteran

|
Posted: 28.01.2026 00:08 Post subject: |
|
|
Merkelig flisespikking. Hvis han finner den neste Haaland til oss så spiller det vel ingen rolle om han gjør det på sonesamling, landslagssamling, eller tilfeldigvis ser en gutt som trikser med en blikkboks i en bakgård. _________________ My meaning is bad, but my grammar is good. |
|
| Back to top |
|
 |
Skrulledude Senior
|
Posted: 28.01.2026 06:53 Post subject: |
|
|
| Terskelen er satt, folkens! |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 28.01.2026 07:37 Post subject: |
|
|
| kevinpieter wrote: | | Merkelig flisespikking. Hvis han finner den neste Haaland til oss så spiller det vel ingen rolle om han gjør det på sonesamling, landslagssamling, eller tilfeldigvis ser en gutt som trikser med en blikkboks i en bakgård. |
Med mindre han finner den neste Haaland på første sonefotball-cup i 3'er-fotball i 6-7 årsalderen så er han verdiløs!  _________________ Pensjonert. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 28.01.2026 08:26 Post subject: |
|
|
| Sønnen til Alfie Håland trenger selvfølgelig ikke å "oppdages". Folk er klar over han fra dag 1. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 28.01.2026 10:14 Post subject: |
|
|
| dags wrote: | | Det er å dra det litt langt, eller? |
Det som er litt spesielt i denne sammenhengen er metoden Solbakken-crewet bruker. I begynnelsen arrangerte Solbakken og Solskjær det såkalte Solskjær-akademiet, hvor de ulike NFF-kretsene sendte sitt største talent. Disse talentene ble så sendt til Kristiansund på treningsleir hvor de alle ble vervet av Solbakken.
I denne sammenhengen var det ikke snakk om imponerende speiding men heller at de slukte opp talenter som NFF allerede hadde plukket ut.
Solskjær-akademiet ble avviklet før Haaland slo gjennom (dette var fordi Røkke satte foten ned). Det er derfor mulig at det var gammeldags scouting involvert. Men når man kjenner til hvordan Solbakken-gjengen opererer gir det grunn til sunn skepsis. |
|
| Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 28.01.2026 10:19 Post subject: |
|
|
| Hvorfor ta noen på å være smarte? Det må gå an å være litt rasjonell. Kan være lurt å være litt litt selektiv med kritikken av noen om du vil være troverdig. Virker som Vik-skeptikere bare er ute etter å svartmale og gjøre alt han har gjort til noe kynisk og fælt – selv når den egentlige skruppelløse er Jim Solbakken og ikke Vik. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 28.01.2026 10:33 Post subject: |
|
|
Det handler ikke om å smartmale. La oss bruke et eksempel. La oss si at du skal ansette en regnskapssjef og det dukker opp en kandidat som har en ekstremt mye bedre CV enn alle andre med roller i ulike internasjonal storbanker.
Men midt opp i det hele har han også vært regnskapsfører for Pablo Escobar. Det betyr selvsagt ikke at han også er narkobaron. Det trenger ikke bety at han er kriminell i det hele tatt. Men du må jo da naturligvis spørre deg hvordan han fikk de ulike rollene i de internasjonale storbankene. Du kommer også til å spørre deg om han kommer til å være ærlig og redelig når han jobber for deg. |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 28.01.2026 11:41 Post subject: |
|
|
| robbie wrote: |
Det som er litt spesielt i denne sammenhengen er metoden Solbakken-crewet bruker. I begynnelsen arrangerte Solbakken og Solskjær det såkalte Solskjær-akademiet, hvor de ulike NFF-kretsene sendte sitt største talent. Disse talentene ble så sendt til Kristiansund på treningsleir hvor de alle ble vervet av Solbakken.
I denne sammenhengen var det ikke snakk om imponerende speiding men heller at de slukte opp talenter som NFF allerede hadde plukket ut.
Solskjær-akademiet ble avviklet før Haaland slo gjennom (dette var fordi Røkke satte foten ned). Det er derfor mulig at det var gammeldags scouting involvert. Men når man kjenner til hvordan Solbakken-gjengen opererer gir det grunn til sunn skepsis. |
Høres ut som en smart måte å jobbe på.
La oss håpe på Sverre Brandhaug-akademiet i Trondheim de neste årene!  _________________ Pensjonert. |
|
| Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 28.01.2026 11:50 Post subject: |
|
|
Det er helt fair å stille spørsmål ved hvordan han fikk jobbene sine. Men derfra og til å starte et slags korstog, hvor alle handlinger og intensjoner blir mistenkeliggjort basert på gamle og ganske løse saker fra Josimar, er det langt. Det meste der handler uansett om Escobar, og vi vet alle at han er slesk.
Og det er i hvert fall ikke behov for forslag om escobariske vedtektsendringer, slik én har vært inne på.
For øvrig heter vår «Escobar» på sport Finnbogason. Ikke Jim Solbakken, Ole Gunnar Solskjær eller John Vik. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 28.01.2026 12:02 Post subject: |
|
|
| Nei. Men i eksemplet mitt ansetter vi ikke Escobar. Vi ansetter en fyr med rent rulleblad og fin CV som også har vært regnskapsfører for Escobar. Spørsmålet er om det ville vært uproblematisk? |
|
| Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 28.01.2026 12:40 Post subject: |
|
|
| Spør du meg, basert på den informasjonen som finnes tilgjengelig om Vik, og hvilken stilling han skal ha, og hvem han skal jobbe med i RBK, så er svaret mitt at det er uproblematisk. |
|
| Back to top |
|
 |
kablap Senior
|
Posted: 28.01.2026 12:56 Post subject: |
|
|
| ola. wrote: | | Hvorfor ta noen på å være smarte? Det må gå an å være litt rasjonell. Kan være lurt å være litt litt selektiv med kritikken av noen om du vil være troverdig. Virker som Vik-skeptikere bare er ute etter å svartmale og gjøre alt han har gjort til noe kynisk og fælt – selv når den egentlige skruppelløse er Jim Solbakken og ikke Vik. |
Kritikken mot Solskjær-akademiet handler vel mest om (i mitt hode, iallfall) at NFF var(er) inkompetente og ureflekterte, og faktisk gir en spesifikk agent et fortrinn. Tilsynelatende uten å stille seg selv kritiske spørsmål. _________________ Kebab og klyster |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 28.01.2026 15:43 Post subject: |
|
|
Får håpe Vik kan bidra til at NFF gir oss fordeler fremover!  _________________ Pensjonert. |
|
| Back to top |
|
 |
O-Rex Veteran

Joined: 30 Aug 2005 Posts: 2158 Location: Oslo, 54 mil fra Mekka
|
Posted: 28.01.2026 15:49 Post subject: |
|
|
| Aristoteles wrote: | Hmm strengt tatt Gry Marita Braut som oppdaget han først  |
Kanskje, men kan det også tenkes at det var en jordmor eller sykepleier som oppdaget han først? Mor har vel begrenset utsikt i en fødsel? Eller går du så langt tilbake som første uteblivende menstruasjon etter befruktning? _________________ Her burde det stått noe kult. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 28.01.2026 16:24 Post subject: |
|
|
Poenget mitt kan vel oppsummeres så enkelt som dette:
Vik var den som fant Haaland for Molde.
Vik var ikke den som fant Haaland.
I mine øyne er det en forskjell der.
Så kan man gjøre masse humor ut av det her, mange gode forslag om hvem som var først i alle fall.
Som sagt, når NFF allerede var klar over ham og Vik hadde blitt tipset av andre om å se på Haaland så synes jeg det er innafor å mene at Vik ikke oppdaget talentet Haaland. Hadde Vik selv kommet over ham uten tips eller i en turnering eller lignende så hadde jeg i større grad sagt meg enig.
Og det handler ikke om å snakke ned Vik for min del altså. Han så talentet når han fikk sjansen og tipset Molde om ham, han hadde kontakter og nettverk som tipset ham om Haaland osv.
Alt dette er positivt slik sett. Så Vik gjorde en god jobb i forbindelse med Haaland han altså. |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 28.01.2026 19:31 Post subject: |
|
|
| waterfalls wrote: |
Som sagt, når NFF allerede var klar over ham og Vik hadde blitt tipset av andre om å se på Haaland så synes jeg det er innafor å mene at Vik ikke oppdaget talentet Haaland. Hadde Vik selv kommet over ham uten tips eller i en turnering eller lignende så hadde jeg i større grad sagt meg enig.
|
Fremdeles vanskelig å forstå poenget ditt her. Er det meningen at Vik, alene, skal ha oversikt over alle på 14-15 år som spiller fotball i Norge, eller er det greit at han lener seg på et omfattende kontaktnett?
Jeg tror vi skal lete lenge dersom vi leter etter geniet som oppdager talenter med et Excel ark i kjellerstua
 _________________ Pensjonert. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 28.01.2026 20:18 Post subject: |
|
|
| Vik oppdaget ikke Haaland, en helt tullete påstand. Ingen har sagt at det er diskvalifiserende at han ikke oppdaget Haaland. Er dette virkelig noe å krangle om? |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 28.01.2026 20:52 Post subject: |
|
|
Trikset er vel uansett ikke å "oppdage" de spillerne, men å vite hvilke som kan satses på og som kan ta steget fra juniorfotball eller fra lavere divisjoner og slå til på toppnivå.
Det er jo det vi trenger. Så vi ikke plukker opp en håndfull gråstein som bare forblir gråstein hver eneste sesong. |
|
| Back to top |
|
 |
|