English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
John Vik
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Barney
Veteran

PostPosted: 27.01.2026 08:05    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
Nei, sikkert ikke. Men alt av koblinger til Jim Solbakken er uønsket blant ganske mange hardbarkede RBK-supportere.

Blir vanskelig å drive fotballklubb i Norge uten å komme utenom ham.

Tror for øvrig det er veldig greit at vi ikke lar folk som gjør hatet mot Solbakken til personligheten sin avgjøre så veldig mye når en akterutseilt klubb som RBK skal prøve å karre seg tilbake til medaljeplass igjen.
h b
Veteran

PostPosted: 27.01.2026 08:36    Post subject: Reply with quote

Tror nok en del av hatet var pga at det var M*lde. Tok noen snarveier Hoftun også, som vi skal være glade for at forbundet ikke gikk dypere inn i.
Nordens Lokomotiv
Veteran

PostPosted: 27.01.2026 08:58    Post subject: Reply with quote

vegviks wrote:
Jeg antar at folk på brakka vet minst like mye om dette som oss, om ikke mer. Dette har de veid for og imot, og sikkert diskutert med Vik sjøl, også. Dessuten er nok ikke Solbakken den eneste agenten som diver/har bedrevet lyssky virksomhet.

Jeg vil nesten tenke at det er en forutsetning. Fotball er business og du er ikke en god forretningsmann om du ikke er litt slu.
Habilos
Senior

PostPosted: 27.01.2026 09:26    Post subject: Reply with quote

Selv skulle jeg ønske at vi også her, gikk for en ung, sulten og moderne type, ala de andre vi ble linket til. Når det er sagt, har vi jo det allerede representert i Finnbogason (og dels kanskje også i Alfred, Erik Selnæs og øvrige på analyse + Dalum).

Ut fra hva Finnbogason sier, så var det ønskelig med en litt annen type enn ham selv. Vi skal jo på mange måter bygge et rekrutterings- og speiderapparat fra grunnen av her, og da er det sikkert ikke dumt med noen inn med lang erfaring fra forskjellige klubber. Den positive oppsiden, er at vi potensielt kan få i pose og sekk, med både moderne tanker, verktøy og sult, i tillegg til erfaring og etablert nettverk. Nedsiden er helt klart dersom vi blir Solbakken sin nye lekeplass. Det siste synes jeg de bør konfronteres med så tidlig som mulig og her ønsker jeg trygge og gode svar fra vår nye HoR.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende

PostPosted: 27.01.2026 09:29    Post subject: Reply with quote

Barney wrote:

Tror for øvrig det er veldig greit at vi ikke lar folk som gjør hatet mot Solbakken til personligheten sin avgjøre så veldig mye når en akterutseilt klubb som RBK skal prøve å karre seg tilbake til medaljeplass igjen.

50% hate var
30% hate solbakken
5% hate uefa
5% hate molde
10% elske rbk (men stort sett ikke noen i styret, noen av de ansatte, eller spillerne.).
Back to top
svein_b
Junior

PostPosted: 27.01.2026 09:35    Post subject: Reply with quote

Det er vel ingen av de som er skeptiske til John Vik som stiller spørsmålstegn ved kompetansen og erfaringen. Han er jo nå den eneste i ledelsen med kompetanse og erfaring, så ja, en slik ansettelse skriker klubben etter.

Men Jim Solbakken er ikke bare en "upopulær agent" som har vært tilknyttet vår erkerival, han er en jævla kjeltring.

Men kult at så mange gir faen i historikken til Vik og hvem han har stått nærmest i alle disse årene. Det er altså så kult å være så skruppelløs og kynisk! Rått!
Back to top
ola.
Veteran

PostPosted: 27.01.2026 10:37    Post subject: Reply with quote

svein_b wrote:
Men Jim Solbakken er ikke bare en "upopulær agent" som har vært tilknyttet vår erkerival, han er en jævla kjeltring.

Har du dekning for eventuelt skrive samme setning, men bytte ut "Jim Solbakken" med "John Vik" da? I så fall, nevn mer om hva som gjør John Vik til kjeltring, så kan jeg prøve å forstå.

Josimar-artikkelen (altså KI-oppsummeringen om Vik i den) ga meg ikke et inntrykk av at Vik selv var noen stor kjeltring eller kyniker.

Jeg kan derimot tydelig se at Vik har hentet mye bra til Molde, og det er ingen tvil om erfaringen og kompetansen hans – som vi sårt trenger og har trengt lenge i RBK …
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 27.01.2026 11:34    Post subject: Reply with quote

ola. wrote:
Har du dekning for eventuelt skrive samme setning, men bytte ut "Jim Solbakken" med "John Vik" da? I så fall, nevn mer om hva som gjør John Vik til kjeltring, så kan jeg prøve å forstå.

Nei det finnes ingen bevis for at John Vik er en kjeltring. Men når vi ser nærmere på CV-en hans ser du at at oppholdene hans i Molde, Man U, Cardiff og Besiktas har gått parallelt med periodene hvor Solbakken har tappet de samme klubbene for ressurser.

Dette gjør at jeg er skeptisk til hva han har bedrevet i de nevnte klubbene. Har han faktisk drevet med speidervirksomhet, eller har han bare vært en døråpner for Solbakken slik at klubbene utelukket kjøper fra blokka til Solbakken?

Uansett. Fasitet får vi når det begynner å ramle inn nye spillere. Om vi forsterker stallen og får bedre resultater er jeg villig til å bite meg i tunga og akseptere en overvekt av Solbakken-klienter.

Men om klubben vår havner i gjeld igjen takket være sløsing på dyr dritt mens Solbakken ler hele veien til banken vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Jeg har ikke energi til å være etterpåklok.
Back to top
Kal-El
Junior

PostPosted: 27.01.2026 11:35    Post subject: Reply with quote

Etter å ha hørt podkasten (https://open.spotify.com/episode/3Gv0sI00zjdjZcJyliV4m4?si=d7be62fe50d04d69 ) med kisen her, så er jeg fullstendig solgt. Dette blir dritbra, folkens! Ellers meget positiv til det som skjer på brakka om dagen. RBK profesjonaliseres over hele linja.
ola.
Veteran

PostPosted: 27.01.2026 11:47    Post subject: Reply with quote

Jeg tror virkelig ikke at vi får noen Jim Solbakken-overkjøring av klubben på grunn av Vik.

Én ting er at det er Finnbogason som tar de endelige avgjørelsene rundt spillerkjøp, og han har åpenbart ambisjoner og mål om å gjøre en best mulig jobb. Da tror jeg virkelig ikke at noen Vik/Jim Solbakken-konspirasjon er mulig i RBK.

En annen ting er at Vik har i alle fall hentet gode spillere til Molde. Gi meg de beste spillerne mulig til RBK, så er virkelig agenten ubetydelig. Solbakken kan når som helst signere hvem som helst av nåværende RBK-spillere uansett.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 27.01.2026 12:04    Post subject: Reply with quote

Ja. Det er Finnbogason som tar de endelige avgjørelsene. Dette kan være ett hint om hvilken retning han ønsker å gå.

Jeg sjekket hvem han pleide å ha som agent da han var aktiv og ser at han var tilknyttet CAA Stellar. Dette er agentbyrået som ble etablert av Jonathan Barnett. En fyr som er så tvilsom at han får Solbakken til å fremstå som en pusekatt.

Jonathan Barnett ‘threatened to kill’ alleged victim and her children, says court filing
Back to top
netrom84
Senior

PostPosted: 27.01.2026 12:11    Post subject: Reply with quote

Ser noen snakker om at ledelsen i RBK sikkert har vurdert Vik sin historikk og sånn sett må vi akseptere det når de velger å ansette han. Vil minne om at også Hoftun ble vurdert til stillingen og etter sigende var det personer i styret som hadde han som beste kandidat.

Vik sin knytning til Solbakken er dypt problematisk. Jeg vil nesten si så problematisk at det kanskje er på tide å få inn en vedtektsendring på årsmøte. Det burde ikke være nødvendig, men jeg stoler ikke på Solbakken og han vil helt sikkert prøve seg på fanteri når han nå får en venn høyt oppe i RBK.

Tenker en slik formulering kunne fått plass i vedtektene.

"RBK skal ikke i noen sammenheng gå inn i forhandlinger eller avtaler med noen som har direkte knytninger til Jim Solbakken sine selskaper. Dette gjelder også ansatte, spillere eller trenere som benytter seg av Jim Solbakkens tjenester som agent, rådgiver eller andre former for samarbeid."

Selvsagt vil dette eventuelt bli bråk. Det er en detaljstyring som ikke er veldig heldig, men jeg begynner å helle mot at det kanskje er nødvendig.

RBK kan ikke styre hvilke tjenester spillere bruker Jim Solbakken til, men RBK står i sin fulle rett til å selv bestemme hvem de skal inngå avtaler med. Har du Jim Solbakken som agent innebærer det at man ikke kan bli spiller av RBK eller får forlenget eksisterende avtale.
Back to top
ola.
Veteran

PostPosted: 27.01.2026 12:13    Post subject: Reply with quote

Vi kan ikke sitte og dømme folk basert på ganske løse koblinger. Alle vet at agentbransjen har sine svarte får, men det betyr ikke at alle som har vært i nærheten av dem er suspekte.

Med den logikken kan man heller ikke håpe at Mike Jensen noen gang skulle få en rolle i RBK. Han hadde jo Alan Hvedehave som agent, og han mistet lisensen i 2023 på grunn av en privat straffesak. Da må vi i så fall antyde at Jensen heller ikke er til å stole på … og det blir jo helt feil.

Poenget er at man må skille mellom folk og hvem de en gang har hatt som agent. Hvis ikke ender man opp med å mistenkeliggjøre alt og alle.
Back to top
ola.
Veteran

PostPosted: 27.01.2026 12:15    Post subject: Reply with quote

Netrom84:

Ja, som du sier selv: Ikke veldig heldig å gjøre. Faktisk veldig uheldig. Vi må stole på at lederne av RBK vil gjøre det beste for RBK uansett. Uten detaljstyring fra følelsesstyrte fans uten noen befatning om hva som skjer bak kulissene.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 27.01.2026 12:40    Post subject: Reply with quote

Hedning wrote:
Barney wrote:

50% hate var
30% hate solbakken
5% hate uefa
5% hate molde
10% elske rbk (men stort sett ikke noen i styret, noen av de ansatte, eller spillerne.).

Very Happy

Ikke bare skal det klages over det meste som skjer og de fleste som er involverte i driften av klubben, vi skal tydeligvis også gi dem så vanskelige arbeidsvillkår som overhodet mulig:

netrom84 wrote:

Tenker en slik formulering kunne fått plass i vedtektene.

"RBK skal ikke i noen sammenheng gå inn i forhandlinger eller avtaler med noen som har direkte knytninger til Jim Solbakken sine selskaper. Dette gjelder også ansatte, spillere eller trenere som benytter seg av Jim Solbakkens tjenester som agent, rådgiver eller andre former for samarbeid."

Selvsagt vil dette eventuelt bli bråk. Det er en detaljstyring som ikke er veldig heldig, men jeg begynner å helle mot at det kanskje er nødvendig.

Aristoteles
Veteran

PostPosted: 27.01.2026 12:44    Post subject: Reply with quote

[quote="ola."]Vi kan ikke sitte og dømme folk basert på ganske løse koblinger. Alle vet at agentbransjen har sine svarte får, men det betyr ikke at alle som har vært i nærheten av dem er suspekte.

Dette er viktig. Det er ikke greit å dømme noen pga at noen i deres omgangskrets har gjort noe galt. Noen ville ikke hente kfum sin spiss fordi hans far hadde dopet seg. Det blir for dumt.
Back to top
kablap
Senior

PostPosted: 27.01.2026 12:54    Post subject: Reply with quote

At Solbakken har operert i gråsonen, eller langt over, er jo velkjent og godt dokumentert. Ville ikke likt å fått han inn i klubben. Heldigvis har seriøse aktører som DN og Josimar dokumentert mye av svineriet.

Med Vik er det annerledes, han har jo hele veien hatt langt mer beskjedne stillinger og det er vanskeligere å knytte ulovligheter, umoral og sleiphet til han. Kompetanse og erfaring har han tydeligvis mye av.

Inntil videre velger jeg å være betinget positiv, på tross av koblingen hans til Solbakken.
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 27.01.2026 13:30    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Wiseblood wrote:
Ja huff. John Vik scoutet Haaland og fikk han opp til Molde. Bare å styre unna. Vet åpenbart ikke hva han driver med.

Det er en vell kreativ tolkning. Har du noen kilder på at Vik "oppdaget" Haaland? Haaland var vel Solbakken-klient fra begynnelsen av og Vik var en av fotsoldatene hans.

Tar vel et halvt sekund eller noe med et søk, så ser du historien bak. Men for all del, du mener hva du vil. Så det var bare oppspinn at han oppdaget Haaland under en U-15 landslagskamp, og at det her er Jim Solbakkens verk.

https://www.aftenposten.n...-aar-siden
netrom84
Senior

PostPosted: 27.01.2026 13:58    Post subject: Reply with quote

ola. wrote:
Netrom84:

Ja, som du sier selv: Ikke veldig heldig å gjøre. Faktisk veldig uheldig. Vi må stole på at lederne av RBK vil gjøre det beste for RBK uansett. Uten detaljstyring fra følelsesstyrte fans uten noen befatning om hva som skjer bak kulissene.

Utfordringen er at det beste for RBK ikke nødvendigvis er så lett å se når man står midt oppe i situasjoner. Det er ikke sånn at Hoftun tenkte at det ikke var det beste for RBK å bli med på pristriksingen av spillerne i Pall Gunnarsson saken. Det var nok en pragmatisk tanke om at dette måtte vi gjøre for å få hentet spillerne.

Når vi nå henter en person som beviselig har hatt så tette bånd mot Jim så er dette kanskje måten å sikre oss mot Jim sine kromspring?

Men jeg trur ikke forslaget hadde blitt vedtatt. Vil tru et styre nok hadde brukt alle sine virkemidler for å stoppe en slik detaljestyring.
Back to top
ola.
Veteran

PostPosted: 27.01.2026 14:10    Post subject: Reply with quote

For å si det så mildt jeg kan: Forslaget er direkte og ytterst håpløst.

Å vise til Hoftun blir urimelig, all den tid han var åpenbart inkompetent.
Back to top
Stallone
Senior

PostPosted: 27.01.2026 16:38    Post subject: Reply with quote

Tidligere atferd er den beste indikatoren for fremtidig atferd. Det gjelder all menneskelig aktivitet, valg og, atferd og handlinger generelt i møte med samfunnsaktuelle problemstillinger. For Vik sin del så bør han være et unntak fra regelen. RBK bør helst ikke være koblet til Solbakken.
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 27.01.2026 18:20    Post subject: Reply with quote

[quote="Aristoteles"]
ola. wrote:
Vi kan ikke sitte og dømme folk basert på ganske løse koblinger. Alle vet at agentbransjen har sine svarte får, men det betyr ikke at alle som har vært i nærheten av dem er suspekte.

Dette er viktig. Det er ikke greit å dømme noen pga at noen i deres omgangskrets har gjort noe galt. Noen ville ikke hente kfum sin spiss fordi hans far hadde dopet seg. Det blir for dumt.

Vik er jo mer enn bare i "Solbakkens omgangskrets" og har mer enn bare "en kobling" til Solbakken.

Vik har vært tilknyttet Solbakken og Solskjær så og si hele sin karriere som speider. Han har vært forretningspartner og ansatt.

Synes det blir feil å fremstille det som om at Vik selv ikke har vært en stor del av Solbakken sin business og vice versa. Det er problematisk. Det betyr ikke at det er feil av Rosenborg å ansette Vik, men det betyr at man skal ha gjort jævlig nøye vurderinger og hatt jævlig gode avklaringer på forhånd for å unngå at Vik=Solbakken fortsetter. For vi kan ikke ha en rekrutteringsansvarlig som først og fremst jobber for å fremme klientene til en spesifikk agent. Var det ikke det mange problematiserte også med Dorsin da? At han hentet ofte spillere som ble representert av Nordic Sky?

Vik og Solbakken er såpass tett knyttet sammen gjennom sine karrierer på så mange måter at man kan ikke bare avfeie det med at man ikke kan dømme noen på grunn av omgangskrets eller at agentbransjen består av shady folk eller at man kan ikke utelukke alle som har en kobling til Jim Solbakken.

Sannsynligheten er jo stor for at Vik enten direkte eller indirekte har vært involvert, og han har i alle fall visst om, i måten Solbakken driver business på. Kritikken kommer jo fordi at de har vært så tett at det er umulig at Vik har stått på utsiden som en intetanende uskyldig part. Han har anbefalt spillere til Solbakken samtidig som han har anbefalt de til Molde (tross alt jobbet for begge samtidig). Han har bidratt til å åpne døren for Solbakken gjennom å tipse han om spillere, tipse spillere om han og ikke minst anbefalt kjøp av spillere som er representert av Solbakken. Med støtte fra Solskjær selvsagt.
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 27.01.2026 18:43    Post subject: Reply with quote

Wiseblood wrote:
Tar vel et halvt sekund eller noe med et søk, så ser du historien bak. Men for all del, du mener hva du vil. Så det var bare oppspinn at han oppdaget Haaland under en U-15 landslagskamp, og at det her er Jim Solbakkens verk.

https://www.aftenposten.n...-aar-siden

Jeg vil nå påstå at en spiller som er tatt ut på u15-landslaget er "oppdaget" allerede dog, da han hadde blitt vurdert som stort nok talent til å bli tatt ut på landslaget for sitt årskull.
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 27.01.2026 18:45    Post subject: Reply with quote

Selvfølgelig bør vi ikke innføre noe årsmøte vedtak mot å jobbe med Jim Solbakken. Åpner man opp for slik detaljstyring så har man allerede tapt, da får man heller forsøke å få personer som har verdier og som man stoler på ikke vil røre Jim Solbakken med en ildtang valgt inn i styre om man ønsker det så sterkt at man mener det er innenfor med et årsmøtevedtak.
Back to top
dags
Veteran

PostPosted: 27.01.2026 18:58    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:

Jeg vil nå påstå at en spiller som er tatt ut på u15-landslaget er "oppdaget" allerede dog, da han hadde blitt vurdert som stort nok talent til å bli tatt ut på landslaget for sitt årskull.

Det er å dra det litt langt, eller?
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Page 3 of 5

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb