English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
John Vik
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
robbie
Veteran

PostPosted: 26.01.2026 14:52    Post subject: Reply with quote

JBH wrote:
En del her på forumet oppfører seg som fjortiser. «vi liker deg ikke, og du får ikke komme til oss fordi du har brukt en som vi ikke liker»
Djeezes Prøv å bli voksen da!!

Det handler ikke om en "agent vi ikke liker". Det handler om en person som har vært beskyldt for bedrageri. Det handler om at det øker risikoen for at Rosenborg blir dratt inn i lignende situasjoner i fremtiden.

La oss si at vi hadde ansatt en ny sjef for Lerkendal Eiendom som har hatt bakgrunn hos Pål Diskerud. Ville det vært ok? Er det verdt risikoen? Eller er det noe som bare bør interessere aktivistene i Dagens Næringsliv?
Back to top
View user's profile Send private message
Orkdal1
Rutinert

PostPosted: 26.01.2026 14:59    Post subject: Reply with quote

Noen hadde nok heller ønsket seg soloshow med Hoftun.
Disse noen er nok også litt enkle sjeler som henger igjen på 90tallet.

Tror dette er en knallsignering som sammen med 2x Alfred virkelig vil sette fart på veien mot hvor dette prosjektet var ment for 2 år siden. Vårrengjøring i stallen er i gang, rotta flytta sørover i dag, det letes på hyller langt over hvor man har lett de siste åra. Det skal endelig bli gøy med fotball igjen fremover.
Back to top
ErdoganLomas
Rutinert

PostPosted: 26.01.2026 15:01    Post subject: Reply with quote

I Molde står Vik bak overgangene til blant annet Haaland, Linnes, Holmgren Pedersen, Mannsverk og de afrikanske spillerne som kom til klubben mellom 2013-24. og det er i Afrika vi kan nyte godt av hans nettverk tror jeg Idea
Back to top
Snabeltann
Veteran

PostPosted: 26.01.2026 15:16    Post subject: Reply with quote

Wiseblood wrote:
Ja huff. John Vik scoutet Haaland og fikk han opp til Molde. Bare å styre unna. Vet åpenbart ikke hva han driver med.

Hvis du ikke evner å lese en godt skrevet artikkel så er det lov til å innrømme det altså.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 26.01.2026 15:25    Post subject: Reply with quote

Det burde heller ikke være en unnskyldning. Om han ikke evner å lese så mye tekst kan han fore linken inn i Chat GTP og få en fin oppsummering.
Back to top
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 26.01.2026 15:53    Post subject: Reply with quote

Dette er i hvertfall en mann med stort nettverk, mye kunnskap om spillerlogistikk. Har truffet meget bra i blant annet Afrika før. Sjelden har RBK hatt mer kompetanse på ledersiden. Kan være starten på noe stort!
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 26.01.2026 15:57    Post subject: Reply with quote

Helt enig. Svært gledelig at vi ansetter en mann med lang erfaring og god trackrecord i bransjen.

Får vi på plass en trener som holder nivået nå, så kan dette bli virkelig bra på sikt! Tommel'n opp!
ola.
Veteran

PostPosted: 26.01.2026 16:07    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Det burde heller ikke være en unnskyldning. Om han ikke evner å lese så mye tekst kan han fore linken inn i Chat GTP og få en fin oppsummering.

Jeg gadd ikke lese artikkelen, så jeg gjorde som du foreslo her.

Dette svarte ChatGPT da jeg spurte den om det var grunn til å være skeptisk til ansettelsen:

ChatGPT wrote:
Det er grunnlag for sunn skepsis, men ikke for panikk.

Josimar-artikkelen «Dobbeltagenten» (2018) viser at John Vik tidligere har vært del av et miljø rundt Ole Gunnar Solskjær og agent Jim Solbakken, der det i flere tilfeller ble reist kritikk om rolleblanding og interessekonflikter i overgangsmarkedet. Vik var medeier i agentselskap og hadde speiderroller i klubber der de samme personene satt på flere sider av bordet.

Samtidig:
• Artikkelen beskriver forhold som i hovedsak ligger 10–15 år tilbake i tid
• Vik er ikke dømt for noe
• Regelverket rundt agenter og habilitet er betydelig strammet inn siden den gang
• Rollen i RBK er en ren klubbrolle, ikke agentvirksomhet

Konklusjon:
Dette er ikke automatisk et rødt kort, men en ansettelse som bør følges med åpenhet, habilitet og tydelige skott. Skepsis ja – forhåndsdom nei.

Jeg slår meg derfor enn så lenge til ro med ansettelsen på bakgrunn av erfaringen og nettverket. Jeg har trua.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 26.01.2026 16:28    Post subject: Reply with quote

Det vi før håpe på er at han kommer hit nettopp fordi han ønsker å snu ryggen til Solbakken-kartellet og at Rosenborg er en mulighet til å starte på nytt. Forhåpentligvis har dette vært et tema i rekrutteringsprosessen.
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 26.01.2026 18:05    Post subject: Reply with quote

Altså isolert sett en skikkelig bra ansettelse, som kan bli bra for oss.

Men hvis det blir et bakdørs-Solbakken-prosjekt fordi Solbakken har slått opp med Molde etter at Erling Moe ble sendt på dør og trenger en ny norsk klubb å bruke i spillet sitt, så kommer det til å være med en ekstremt bitter bismak. Selv om det skulle bety gode signeringer.

Men er lov å håpe at dette bare er full klaff.
Back to top
enojado
Veteran

PostPosted: 26.01.2026 18:25    Post subject: Reply with quote

Har ikke MFK vært tjent med Jim sitt spill?
Back to top
RBKgutt
Senior

PostPosted: 26.01.2026 19:36    Post subject: Reply with quote

Kanskje vi har kommet til et punkt i denne klubbens historie nå at vi faktisk må tenke litt på oss selv. Være litt kyniske. Ansatte den beste til rollen. Jeg misliker Jim og alle rundt han like mye som alle andre, men hvis ansettelsen av han løken her betyr gode spillere inn og sportslig suksess, vær så god og velkommen Smile mulig jeg er blendet av at klubben endelig gjør noe fornuftig når det kommer til spillerrekruttering, men fuck it!
Back to top
mirar
Veteran

PostPosted: 26.01.2026 20:20    Post subject: Reply with quote

Fremtidig sportsdirektør?
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 26.01.2026 20:36    Post subject: Reply with quote

Er kompetanse og nettverk noe som trumfer alt?

Det er ikke slik at det Vik har holdt på med er det samme som alle andre og er helt normalt. Det er en kraftig forenkling av historikken hans.

Vik har fulgt Solbakken og Solskjær hele sin karriere. Jobbet for Solskjær når han trente reservene til United, jobbet med Solskjær i Molde og Cardiff, jobbet med Solskjær i Besiktas.

De tre eide vel sammen Dynamic Solutions før det ble problematisert i media eller lignende som gjorde at Solskjær og Vik solgte seg ut (fordi de måtte) og etterhvert ble det "rebranded" til Player Solutions. Han har vært ansatt i både Molde og Player Solutions samtidig.

En minstekrav er at han ikke har noen formelle roller eller tilknyttinger til Solbakken sine selskap. Men bli ikke overrasket over at vi ser det samme her som skjedde i Molde, hvor flesteparten av overgangene hadde klar tilknytting til Jim Solbakken og i alle fall 2/3 av spillerne i stallen hadde han som agent.

Og det setter oss i en veldig sårbar situasjon, for blir det en uenighet med agenten så kan det gå utover veldig mye annet i klubben. Det skjærte seg kraftig mellom Solbakken og Molde når de sparket Moe, som er kompisen til Solskjær som igjen er kompisen til Solbakken.

Jeg har mange bekymringer knyttet til denne ansettelsen og for meg er det sjokkerende at så mange tar såpass lett på denne ansettelsen eller hyller den fordi "han er kompetent og har godt nettverk". Det handler ikke om å være moralsk overlegne eller ikke være kyniske som resten. Det handler om hva som er til klubbens beste også på lang sikt, og jeg er ikke overbevist om at det å ansette John Vik i en slik rolle er det nettopp det.

Han skal få sjansen til å motbevise mine bekymringer selvsagt, men jeg frykter stor Solbakken-innflytelse og fremtidige meget shady avtaler som i beste fall er helt i grenseland. Som sagt, jeg skjønner ikke at noen kan ta lett på denne ansettelsen og bare avfeie bekymringene som prestenteres.

Jeg respekterer at andre ikke har samme syn på bekymringene som jeg har, men at de nesten avfeies som om det ikke er noen stor greie? Det sliter jeg litt mer med.

Håper dere som hyller denne ansettelsen eller avfeier bekymringene ganske lett i det minste har lest dere opp og snakker på bakgrunn av kunnskap.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 26.01.2026 21:15    Post subject: Reply with quote

Når man ser hvilke alternativer som har vært nevnt og hvem klubben har ansatt i tilsvarende roller tidligere så lever jeg fint med at vi har ansatt en som har erfaring fra denne bransjen fra tidligere.

Det er faktisk en realistisk mulighet for at denne ansettelsen styrker klubben. Veldig uvant!
Very Happy
2mas
Sjef

PostPosted: 26.01.2026 21:44    Post subject: Reply with quote

Litt div. uttalelser fra gamle dager:

Vik har i en årrekke vært ansatt i Solution, firmaet som drives av FIFA-agent Jim Solbakken som tidligere var Solskjærs manager. Nå har tomrefjordingen solgt seg ut og startet eget firma.

– Jeg hadde fem prosent av aksjene, men disse har firmaet overtatt. Årsaken er at jeg ikke kan være ansatt i et agentfirma og samtidig knytte meg fast opp mot MFK. Dette er utelukkende gjort for at jeg skal stå friere. Det er ingen konflikt inne i bildet, jeg kommer fortsatt til å jobbe for Solution på konsulentbasis, sier Vik, som blant annet anbefalte stortalentet Mats Møller Dæhlie til Manchester United.

Les mer: Skal speide for Solskjær

John Vik og Kjetil Rekdal har kjent hverandre lenge. De gikk på ungdomsskolen sammen i Molde i tre år.

- Han holder med Leeds. Jeg med Stoke. Vi hadde det tøft på skolen blant alle de som holdt med lag som vant mer, sier Vik - og ler godt.

Les mer: Tidligere Solskjær-speider ansatt hos Rekdal og Vålerenga

Den tidligere sjefspeideren i Molde har flyttet til USA. Han er en del av selskapet til Jim Solbakken, samtidig som han har en konsulentrolle i Molde.

Les mer: Langer ut mot Moldes samarbeid med Solbakken: –⁠ Latterlig
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Gofoten
Proff

PostPosted: 26.01.2026 21:45    Post subject: Reply with quote

Dette virker som en strålende signering. Jeg trur denne signeringen kan være en gamechanger for Rbk. Vi vet at kompetanse på scouting er ekstremt viktig og at det har vært en mangelvare i klubben. Jeg trur vi kan forvente oss spennende spillere inn på Lerkendal de kommende årene.
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 26.01.2026 21:46    Post subject: Reply with quote

Både Wisur Hansen og Fredheim Holm (som ble nevnt av adressa) har erfaring fra lignende roller.

At Vik har erfaring fra bransjen er fint. Historikken som følger den erfaringen hans er ikke like fin. Med mindre man har null problem med at man ansetter noen som har vært/er ansatt for, forretningspartner med og venn av Jim Solbakken over flere år.

Trioen Vik, Solbakken og Solskjær har definitivt sine skjelett i skapet for å si det sånn.

Men hei, hva betyr vel det så lenge han har erfaring, kontakter og nettverk? Hva det består av og hvordan han har bygget det opp og hvordan han har faktisk operert i sin yrkeskarriere er jo ikke så farlig. Det er det som står på papiret som er viktigst, ikke praksisen. RBK RBK RBK
Back to top
Ronster
Junior

PostPosted: 26.01.2026 22:30    Post subject: Reply with quote

Sterk ansettelse og virker langt bedre enn alle alternativene.

Jim Solbakken? Driter langt i han. Kan kjøpe så mange av hans spillere de bare vil så lenge det tar RBK til topps igjen!
Spiller faktisk ingen som helst rolle hvilken agent som representerer spillerne vi kjøper!
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 26.01.2026 23:17    Post subject: Reply with quote

Spiller ingen rolle om vi ender opp med at 2/3 av stallen har samme agent?

Du ser virkelig ingen problemer med det?

Det er problematisk uavhengig av hvem agenten er, men potensielt enda mer når det er Jim Solbakken. Hvis det forholdet skjærer seg så er man ganske fucked fordi man er egentlig veldig avhengig av den agenten.

Og Solbakken sin historikk i hvordan han opererer er mildt sagt problematisk den også, så det øker sannsynligheten for at klubben blir involvert i avtaler som i beste fall er shady og i grenseland - i verste fall i strid med regelverket og egentlig ulovlig.

Som sagt, greit at folk har ulikt syn på ansettelsen. Men for meg er det uforståelig at folk kan bare avfeie alle utfordringene knyttet til dette gitt historikken. Klarer folk virkelig ikke tenke litt lengre enn nesetippen og se det helhetlig bildet her? For all del synes det er en god ansettelse, men gjør det på tross av problematikken da. Ikke lat som at det er helt uproblematisk, men heller si at man mener Vik er verdt alle de potensielle negative konsekvensene og gjerne si noe om hvorfor også.

Kompetanse og nettverk synes jeg blir for lettvint argumentasjon. Hans kompetanse og nettverk er såpass sterkt knyttet til Solbakken og Solskjær sin business at man risikerer at det innebærer at mye er basert på at det ikke bare alltid er rent mel i posen for å si det sånn. Er det virkelig det man ønsker? Er det noe som er verdt å hylle?

CVen hans ser jævlig bra ut. Men man bør vel vurdere hvordan praksisen er først og fremst?

Jeg er åpen for at det kan bli bra, men jeg er veldig skeptisk. Regner med alle dere som hyller dette også innrømmer dere tok feil før dere kritiserer klubben den dagen dette eventuelt slår tilbake på oss.
Back to top
Aristoteles
Veteran

PostPosted: 26.01.2026 23:36    Post subject: Reply with quote

Har Vik gjort noe ulovlig eller moralsk forkastelig, i så fall hva?
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 27.01.2026 00:04    Post subject: Reply with quote

Nei, sikkert ikke. Men alt av koblinger til Jim Solbakken er uønsket blant ganske mange hardbarkede RBK-supportere.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
waterfalls
Veteran

PostPosted: 27.01.2026 01:14    Post subject: Reply with quote

Har vært involvert i en del overganger som er shady i alle fall, men om han selv har vært direkte deltaker eller bare en indirekte part som følge av de han samarbeider med er jo vanskelig å vite sikkert.

Nå ble Molde frikjent i saken om Fofana, men der var Vik en sentral brikke for at Molde kjøpte ham. Og han har ikke bare "koblinger" til Solbakken, det blir forenklet å si.

Han har som sagt vært deleier i det som het Dynamic Solutions.

Tror fordelingen var slik:
Jim Solbakken 30%
Ole Gunnar Solskjær 30%
Tore Christiansen 30% (Mannen bak Stavanger Oilers)
Frode Bjelland 10%

Så solgte Bjelland sin andel til Vik og Eirik Bakke slik at de eide 5% hver. Når Vik solgte seg ut vet jeg ikke, men sikkert rundt når han ble ansatt i MFK og Solskjær måtte gjøre det samme.

I tillegg har han vært ansatt i Solbakken sitt selskap, blant annet samtidig som han var ansatt i/hadde en konsulentrolle for Molde.
Bare det er jo etisk i grenseland å jobbe for et agentselskap OG en klubb samtidig da det kan oppstå flere interessekonflikter.

Og alt tyder på at de har et vennskap siden de har samarbeidet over så mange år. Vik var også involvert i Solskjær-akademiet (det het vel Statoil Talentleir offisielt etterhvert, så Equinor talentleir) når Solbakken på mange måter hadde en eksklusiv tilgang til landets yngste talenter.

Så om han selv ikke har krysset grensen så har han hatt en nær relasjon og jobbet for/sammen med personer som er kjent for å ha null problemer med å gjøre det. Også i forbindelse med overganger for spillere Vik har anbefalt, hvor Solbakken ved flere anledninger tilsynelatende aldri sendte inn en representasjonsavtale til forbundet slik at han kunne melke flere sider av bordet. Og Vik tjente jo penger på firmaet til Solbakken den perioden han var medeier. Og det er sannsynlig at Vik har anbefalt Solbakken til spillere han har funnet som har trengt representasjon gitt deres tilsynelatende nære relasjon.

Og dette samarbeidet har altså fortsatt frem til i dag. Vik sluttet jo i Molde etter Moe fikk sparken, det var jo noe Solskjær og Solbakken likte veldig dårlig. Og også Vik da tilsynelatende.

Det er en klar rød tråd her i alle fall.

Det handler ikke bare om en kobling til Jim Solbakken. Det handler om en veldig tett og nær relasjon hvor han har vært både medeier og ansatt. Mange av spillerne Vik har funnet til Molde har altså endt opp med Solbakken som agent (sikkert tilfeldig). Vik har om ikke selv direkte vært involvert i selve forhandlingene overgangene så har han hatt en indirekte rolle ved å jobbe tett med Solbakken til tross for alle avsløringene om han og metodene han har benyttet.

Så det har vært en klar sammenheng mellom Vik og Solbakken. Ikke bare "en kobling". Så en ansettelse av Vik øker sannsynligheten for at vi oftere gjør handler med Solbakken, som igjen øker sannsynligheten for shady deals. Og ikke minst øker sannsynligheten for at vi blir enda mer avhengig av å være på Solbakken sin side.

Nå som Solbakken har forlenget med NFF blir jeg jaggu ikke overrasket om Solskjær blir en høyaktuell kandidat som ny trener hvis Alfred ikke får til sesongstarten og Solskjær er ledig når sommeren kommer.

Handler ikke om å være kritisk til "alt av koblinger til Jim Solbakken" eller at Vik har "en kobling" til ham. Det handler om hans kobling til Solbakken og omfanget av den.
Back to top
Aristoteles
Veteran

PostPosted: 27.01.2026 04:51    Post subject: Reply with quote

Tusen takk for info Waterfalls Tommel'n opp!

Vanskelige greier når ingen har blitt dømt for noe. Kan liksom ikke regne alle som har vært i nærheten av noen som kanskje har gjort noe galt som uønsket heller. Tror jeg velger å forholde meg til at han ikke er dømt for noe og håpe det beste
Back to top
vegviks
Veteran

PostPosted: 27.01.2026 07:40    Post subject: Reply with quote

Jeg antar at folk på brakka vet minst like mye om dette som oss, om ikke mer. Dette har de veid for og imot, og sikkert diskutert med Vik sjøl, også. Dessuten er nok ikke Solbakken den eneste agenten som diver/har bedrevet lyssky virksomhet.

Håper vi holder stien vår ren, og at Vik kan finne gull. Gjerne noe kreativt, all den tid vi er for forutsigbare nå kontra da vi hadde Ceide, Tagseth, Boholm og Nypan samtidig
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Page 2 of 5

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb