| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Snabeltann Veteran

|
Posted: 13.11.2025 12:03 Post subject: |
|
|
| Strengt talt så er jo ikke evne til å presse fra midtbaneleddet og fart i kroppen det samme. Fart er veldig viktig i det første pressleddet hvis man skal presse høyt,men indreløper/sentral midtbane er ikke det første pressleddet. Der handler det mer om vilje og timing til å ta steget frem på sin mann, posisjonering slik at man kan stenge pasningsvinkler og skape avskjæringer, og generell forflytningsevne og ikke minst kapasitet. Men disse forflytningene i midtbaneleddet gjøres sjelden i høyt tempo. Hjelper det å være kvikk? Ja, absolutt, men det handler om mye mer enn det. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 13.11.2025 12:42 Post subject: |
|
|
Men det blir viktig når vi har Selnæs som sentral. Han har sine styrker selvsagt. Men han er treg og stasjonær. Da blir det viktigere at indreløperne kompenserer med komplementære ferdigheter. Dette er grunnen til at f eks Fossum har slitt med å sette preg på laget.
Det blir gjort verre av at Dino i likhet med Selnæs er treg og stasjonær. Det hemmer lagets evne til å presse og evnen til å sette fart når vi vinner ballen.
Midtsjø før han dro hadde godt tempo og var bevegelig. Jeg aner ikke hvilken tilstand han er i nå. Det lover selvsagt ikke godt at han har vært langtidsskadet. Men det er ingen automatikk i at han har mistet farten. |
|
| Back to top |
|
 |
siggen1 Proff
|
Posted: 13.11.2025 13:34 Post subject: |
|
|
| For meg så vrenger det seg inni meg når jeg ser han linkes. Hadde det vært OBOS og man skulle restrukturert etter at lønnskostnader måtte kuttes og man trengte rutine sammen med ungguttene så ja. Men for å henge med i toppserien så er dette kun 2 steg tilbake . |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 15.11.2025 08:56 Post subject: |
|
|
Både Sælnes og Midtsjø er etter hvert såpass forbi sitt toppnivå at de først og fremst bør brukes som rutinerte støttespillere – i garderoben, på trening og som innbyttere som kan komme inn og stabilisere kamper. At de fortsatt starter jevnlig, fremstår som svak klubbdrift. Da forutsetter jeg også at lønnsnivået deres ikke ligger langt over det en typisk «squad player» bør ha.
Spilletid er en begrenset ressurs, og den må brukes der den gir størst avkastning – enten i form av sportslige prestasjoner her og nå, eller i utviklingen av spillere vi faktisk kan selge videre med fortjeneste. Klubben må begynne å prioritere deretter. |
|
| Back to top |
|
 |
Votten Proff

|
Posted: 15.11.2025 10:03 Post subject: |
|
|
| Danserud wrote: | | Godt at de som evt. skal ta avgjørelsen faktisk har mer enn synsing å basere den på. |
Godt at de som evt. skal ta avgjørelsen har haugevis av feilsigneringer å se tilbake på... |
|
| Back to top |
|
 |
Flabbergast Veteran
|
Posted: 15.11.2025 10:39 Post subject: |
|
|
| Keenoir wrote: | | Både Sælnes og Midtsjø er etter hvert såpass forbi sitt toppnivå at de først og fremst bør brukes som rutinerte støttespillere – i garderoben, på trening og som innbyttere som kan komme inn og stabilisere kamper. |
Dette er mer enn gode nok argumenter til å styre langt unna, og bør ikke stå i noen rekrutteringsstrategi |
|
| Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 15.11.2025 18:12 Post subject: |
|
|
| Midtsjø over Zeidan og Fossum. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 07.01.2026 22:37 Post subject: |
|
|
Etter det Adresseavisen forstår er Midtsjø stadig høyaktuell for en retur.
Det skal fremdeles være spørsmålstegn rundt kneskaden.
Men, ifølge Adresseavisens opplysninger, er det positive signaler rundt at 32-åringen gjør RBK-comeback når han blir 100 prosent skadefri.
Les mer: Kan gjenforenes: Én av dem er enig med RBK |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 07.01.2026 22:42 Post subject: |
|
|
| Det som er gunstig med Jonas og Fredrik, såfremt dem er friske og raske, er at disse to kjenner til hvordan RBK har spilt angrepsfotball tidligere og sånn sett kan være en ressurs både på banen og i diskusjoner med trenerne. Begge har rutine og kan også være læremestre og referanser for unggutta i troppen ang profesjonalitet. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 08.01.2026 01:27 Post subject: |
|
|
Det samme tenkte vi jo med Tettey, Skjelbred og Selnæs også.
De to førstnevnte var vel utvilsomt flinke i garderoben (selv om Tettey var spiller veldig kort skal sies). Selnæs tror jeg er flinkere enn man kan få inntrykk av, men fremstår mer usikkert.
Eneste oppsiden med Midtsjø er at man har fått observert ham direkte selv over lang tid, både i opptrening og på trening og hvordan han har vært når han har vært med på deler av treninger med resten av laget.
Så der bør klubben ha et veldig godt grunnlag å basere sin beslutning på i alle fall. |
|
| Back to top |
|
 |
Vegard2711 Legende

|
Posted: 08.01.2026 01:52 Post subject: |
|
|
| Så har Svensson og Midtsjø alltid hatt tempo i beina, noe som ikke kan sies om så mange av de andre tidligere spillerne man har signert. Så på tross av alder så vil de jo fortsatt ha brukbart tempo fortsatt som jo er en viktig del av spillet. |
|
| Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 08.01.2026 02:09 Post subject: |
|
|
Noen kjøp flopper. Kan ikke slutte å kjøpe spillere av den grunn.
Noen spillere som kommer tilbake vil også floppe, betyr ikke at alle vil gjøre det.
Bør behandle hver enkelt sak som en separat avtale da det faktisk er det de er. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 08.01.2026 19:35 Post subject: |
|
|
Jeg er ikke i mot disse signeringene altså, hvis det var det inntrykket jeg ga.
Det var bare at argumentasjonen til Josinho opplevdes veldig lik som den som var når PCS, Tettey og Selnæs kom hjem så jeg mener ikke det er argumenter som veier tyngre for at Svensson og Midtsjø har større sjanser for å være gode signeringer enn de tre forennevnte.
Både Svensson og Midtsjø kan bli gode signeringer og de kan bli flopper. Så lenge kontraktene er fornuftig så mener jeg det er fair av klubben å hente hjem noen av disse og jeg tror de utenomsportslige og litt usynlige bidragene kan ha gjort signeringene mer verdt enn hva deres sportslige prestasjoner kanskje skulle tilsi. |
|
| Back to top |
|
 |
Danserud Rutinert
|
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 15.01.2026 11:05 Post subject: |
|
|
Jeg tenker vi må stole på at AJ vet hva han gjør. Han har hatt ansvar for spillerlogistikken de siste to årene, og bør få bestemme hvem som skal inn og ut, slik at det passer med spillestilen hans.
Midtsjø kommer trolig inn, og det er ikke noe som er bestemt over natta - det er en gjennomtenkt prosess. Jeg har full tillit til at AJ sitter på mer informasjon enn oss. Dette blir bra. |
|
| Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 15.01.2026 11:57 Post subject: |
|
|
| Det har jeg. Treneren definerer behovene og fungerer som bestiller, mens Finnbogason følger opp og gjennomfører. Selv om sportslig leder formelt har ansvaret for spillerstallen, bør treneren sette kravene. Han har nå bygget stall i to år, og det er viktig at vi fortsetter i nøyaktig samme spor - uavhengig av ny sportslig leder. |
|
| Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
Posted: 15.01.2026 13:02 Post subject: |
|
|
Er jo akkurat det vi vil unngå. Å bytte hele laget fordi sen forrige treneren har kjøpt inn spillere som ny trener ikke liker _________________ http://www.youtube.com/wa...r_embedded |
|
| Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 15.01.2026 14:44 Post subject: |
|
|
| Kommer Midsjø inn, så regner jeg med at Fossum er på tur ut. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 15.01.2026 16:10 Post subject: |
|
|
Det er ganske tynt på midtbanen fra før av dog. Pluss Väänänen har vel kun kontrakt ut 2026 for øyeblikket også.
Vi har 8 midtbanespillere oppført på RBK.no
Fossum
Bolkan Nordli
Selnæs
Väänänen
Sletsjøe
Borgersen
Holmen
Slørdal
Sletsjøe ønsker vi vel å selge/låne ut. Selnæs har blitt luftet som å teste som stopper. Duris kan dog spille indreløper, mens Borgersen vil jeg tro er mest aktuell som kant for øyeblikket. Så selv med Midtsjø inn så er det ganske tynt for øyeblikket, derfor ser jeg ikke noen automatikk at noen må være på vei ut selv om Midtsjø er på vei inn.
Men jeg blir ikke lei meg om Fossum forsvinner. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 15.01.2026 16:42 Post subject: |
|
|
Får vi en skade i den situasjonen så er det Borgersen+ving/back ut av posisjon som er eneste innbytter av noe som helst kaliber. Det er jo ikke holdbart.
Fossum blir i en rotasjonsrolle, med mindre vi henter inn noen andre.
Og Santi vil nok fort et sted hvor han kan spille 6ern og være anker, slik han også spiller på landslaget og er der han trives best. Så spørs om han fornyer. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 15.01.2026 18:06 Post subject: |
|
|
| Tipper han har gitt signaler om at han vil bort. |
|
| Back to top |
|
 |
Sjiraff Veteran
|
Posted: 15.01.2026 18:12 Post subject: |
|
|
| Bart1 wrote: | | Det har jeg. Treneren definerer behovene og fungerer som bestiller, mens Finnbogason følger opp og gjennomfører. Selv om sportslig leder formelt har ansvaret for spillerstallen, bør treneren sette kravene. Han har nå bygget stall i to år, og det er viktig at vi fortsetter i nøyaktig samme spor - uavhengig av ny sportslig leder. |
Men hele poenget med endringen som RBK har gjort er jo at vi skal ansette trenere og kjøpe spillere basert på filosofien som klubben har satt. Slik ønsker vi å spille og slike spillere trenger vi. Selvfølgelig vi en trener komme med "vi trenger en midtbane/indreløper eller ving feks, men det er Alfred2 som da kommer fram med navnene.
Slik skal vi kunne ansette den neste treneren som da kan benytte de samme spillerne vi har uten at det blir krise. Slik at vi slipper den dritten vi har vært gjennom der feks Rekdal plukket ut hvem som skulle inn, og da neste trener inn ikke ville bruke de osv osv. _________________ Never Wake A Sleeping Ninja Cow |
|
| Back to top |
|
 |
Sjiraff Veteran
|
Posted: 15.01.2026 18:15 Post subject: |
|
|
Problemet mitt med både Jonas og Fredrik inn er at jeg føler vi begynner i feil ende. Vi trenger kvalitet og gjerne noen som kan selges inn. Vi trenger stopper, ving, spiss og indreløper. Alle kjøpene bør være klare førstevalg. Det skjer selvfølgelig ikke, men de burde være det.
I stede går vi for nok x spillere, eldre, skadeutsatt og i tillegg skal bruke en av de i "feil" posisjon. Helt merkelig greie _________________ Never Wake A Sleeping Ninja Cow |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 15.01.2026 20:17 Post subject: |
|
|
| 2mas wrote: | | Tipper han har gitt signaler om at han vil bort. |
Santi?
Ja. Enig. Han får begrenset spilletid og han spiller alltid i feil posisjon. Hvis han har lyst til å etablere seg på landslaget og spille på styrkene sine så er ikke RBK stedet å være så lenge Selnæs er her. |
|
| Back to top |
|
 |
|