English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Alfred Finnbogason
Goto page Previous  1, 2, 3, 4

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
tobbis1
Senior

PostPosted: 12.01.2026 16:20    Post subject: Reply with quote

Svarer veldig fornuftig på alle spørsmål. Vil være her alene fram til sommeren så får god tid til å jobbe lange dager. Ser nok fit ut til at han kunne spilt litt også!
Back to top
View user's profile Send private message
Troillongan
Veteran

PostPosted: 12.01.2026 17:04    Post subject: Reply with quote

Litt morsomt at han ble kontaktet så sent som i desember, samtidig som Tore langrenn sier at han har overbevist dem over en tid. Var vel nummer 88 på losten, eller noen i den dur.
AndreasR
Veteran

PostPosted: 12.01.2026 17:50    Post subject: Reply with quote

Tja. Rosenborg kan jo ha fulgt han over en periode før de tok kontakt med han. Må nesten regne med at en profesjonell aktør som skal ansette noen ville gjort det.
waterfalls
Veteran

PostPosted: 12.01.2026 19:45    Post subject: Reply with quote

Han har sikkert blitt fulgt litt over tid, men de lette jo åpenbart etter noen med mer erfaring først. Som Berdal sa så har kandidater falt av over tid av ulike grunner.

Noen sa nei til å være med videre i prosessen og ble dermed strøket fra listen tidlig, noen falt fra når de måtte bo fast i Trondheim, noen falt fra når de fikk presentert i mer detaljert grad hva jobben krevde av de, noen falt fra når de fikk rammebetingelser i form av økonomiske rammer for klubben/spillerlogistikken, noen falt av på grunn av rammebetingelsen for den ansatte (lønn osv.).

Så har sikkert klubben luket bort noen underveis som de kanskje ikke har ment er riktig match for klubben akkurat nå.

Jeg tror ikke de 100 navnene har vært rangert 1-100 for å si det slik, men det har sikkert vært noen som de har vært mer interessert i enn andre underveis i prosessen.

Det vi vet er at av de som var villig til å ta på seg jobben innen for de rammene klubben har satt og som klubben anså som aktuell så falt valget på Finnbogason. At kontakten ble oprettetet i starten av desember betyr bare at det var da klubben fant ut at han kunne være aktuell og kanskje tok vekk en del av fokuset på erfaring for eksempel.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 12.01.2026 21:32    Post subject: Reply with quote

– Jeg kan bruke min internasjonale erfaring, det å ha spilt på høyt nivå i mange forskjellige garderober. At jeg virkelig forstår spillernes perspektiv tror jeg er viktig fordi det til syvende og sist er den viktigste delen i Rosenborg.

– Ellers er jeg en strukturert person, så jeg ønsker å jobbe på en viss måte slik at vi tar gode avgjørelser sammen. Det tror jeg er nøkkelen for å få fremgangene vi ønsker oss.

Les mer: - Deler ambisjonene til klubben

– Jeg har mine meninger om hvor vi trenger å styrke oss. Vi skal også ha gode samtaler med trenerne de neste dagene. Men jeg må ha et fullt bilde og en full analyse før jeg setter ordentlig i gang, sier sportssjefen.

Les mer: Vurderte over 100 navn – derfor ble han Rosenborgs nye sportssjef

Islendingen kommer til Trondheim uten sin familie.

Først til sommeren vil de flytte til byen. Frem til da blir det bare besøk for RBKs nye sjef, som vil ha mest mulig fokus på jobb fra start.

– Den første tiden er det viktig med fullt fokus på jobb og jeg kommer til å bruke mye tid på kontoret og på treningsfeltet. Mange samtaler for å bli kjent med de andre. Det vil de neste ukene bestå av, sier Finnbogason.

Han jobbet tett med rekruttering og akademi og med trenerne i Breidablik. Breidablik, som for øvrig ble seriemester med Isak Thorvaldsson i 2022 og som har tatt sølv og bronse, før de i fjor ble nummer fem i den islandske toppdivisjonen.

Les mer: Tar fatt på toppjobben i RBK uten familien: – Det blir fullt fokus på jobben

Nidaros har glemt hele sluttspillet på Island! Finnbogason ble seriemester i første forsøk med Breidablik høsten 2024. I fjor ble derimot bare 4. plass.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef

PostPosted: 15.01.2026 18:14    Post subject: Reply with quote

– Jeg fikk høre det for noen uker siden. Så klart har jeg snakket med folk, felles kjente. «Hva er dette for en person?». Så har jeg snakket med ham. Allerede har vi møttes og snakket mange timer på Brakka, sier Johansson og utdyper sitt inntrykk:

– Det føles veldig bra. En person som har en enorm motivasjon og drive for å gjøre det bra for Rosenborg. Det kjennes artig, sier RBK-treneren.

Les mer: RBK-sjefen offensivt tilbake fra juleferie i Australia. Peker på fire punkter å forbedre i 2026
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 17.01.2026 16:06    Post subject: Reply with quote

TV-intervju med Syn
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 21.01.2026 19:11    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Branns «spiontokt» gikk ikke helt etter planen ...

Stusset litt på hvorfor han var i Marbella. Mulig det har vært nevnt i en aller annen sammenheng siste uka, men jeg leste først nå at han og familien har bodd der fram til nå: Alfreð: Tækifæri sem var of gott til að segja nei við (engelsk)
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 25.01.2026 21:43    Post subject: Reply with quote

Med tanke på at vi jakter Bomholm og/eller Olderheim som er i 20-30+ millioners klassen og en spiss med utkjøpsklausul på 30+ millioner

Lukter det litt full sjømann på dette her? En sportsdirektør som skal inn og satse?

Økonomien vår er vel ikke så stabil at vi har 60+ millioner til å svi av på spillere?
Back to top
quentez
Veteran

PostPosted: 25.01.2026 21:51    Post subject: Reply with quote

Skulle det være et tidspunkt hvor vi faktisk har mulighet til å være litt satsebuss så må det jo være nå? Sikkert litt slingringsmonn på hva vi faktisk har fått i cash her, men jeg teller hvertfall opp følgende:
- Nypan (175 mill)
- Broholm (80 mill)
- Holm (20 mill)
- Tangvik (35 mill)
- Klokkesvingen (100 mill+?)

Her teller jeg totalt inn rundt 400 mill kroner. I tillegg var det snakk om en eller annen videresalgsklausul på Tengstedt som kunne gi oss 50 mill? Fikk vel aldri helt bekreftet det.
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 25.01.2026 22:08    Post subject: Reply with quote

300 millioner+ i gjeld ved inngangen til 2025-sesongen. Et budsjettert underskudd på 9 millioner for 2025 der vi har anslått 35 millioner i spillersalg. Et etterslep på minst 100 millioner i vedlikeholdskostnader på stadion. Rundt 50(?) millioner på Ceide, Witry, Nordli og Duris.

Så si 450 millioner i minus fra gjeld, spillerkjøp, drift og vedlikeholdskostnader. (Som sikkert er litt feil fordi avskrivninger, fjernet lønnskostnader etc). Men kanskje 400 mill+ da.

Selvfølgelig gode penger inn fra Nypan, Broholm og hadde ikke fått med meg at vi får veldig gode penger for klokkesvingen.

Når man endelig kanskje har fått økonomien på stell etter mange brutale år med underskudd og høy gjeld, så virker det som man er fullstendig villig til å kjøre klubben langt i minus igjen de neste årene for å satse. Det er en vei vi har gått flere ganger, og sluttresultatet er ikke fint.

Men vi får vel snart budsjett for 2026 og oppsummering av 2025, så får vi se.
Back to top
h b
Veteran

PostPosted: 25.01.2026 22:50    Post subject: Reply with quote

De 100 mill for klokkesvingen går til vår del av utbyggingen av klokkesvingen, så de er ikke tilgjengelig.

Men når det er ferdig får vi vel ca 20 mill i leieinntekter årlig, om jeg husker rett.
Pokie
Veteran

PostPosted: 25.01.2026 23:02    Post subject: Reply with quote

Tror ikke vi skal tenke at klokkesvingen gir klubben mye kapital her og nå. Akkurat som at gjelden ikke bidrar til negativ egenkapital men gjør det dyrere å drive hvert eneste år, særlig i år med høye renter.

Tror spillersalgene gjør det mulig å på sikt investere en del mer i stallen over tid. Tror også at arbeidet som har vært lagt ned av Berdal tidligere år har bidratt til å dra kostnadene noe ned, og over i retning sport.

Vet mange er misfornøyd med han. Personlig er jeg meget godt fornøyd med han. Han virker å ha en mye grundigere tilnærming til ansettelser og virker å være god på å finne spennende typer, men som gjerne er uprøvde. Han har også vært tydelig på at spillerstallen (og spillerlogistikk) er det området av klubbens drift som både er det som koster desidert mest, men som også er det viktigste området man gjør investeringer. Jeg tror ikke man kan dømme han så mye på hvilket investeringsnivå vi tidligere har hatt da det for kun to år siden var nødvendig å gjøre ganske heftige tiltak for å gjøre klubben bærekraftig.

Det blir spennende å se om vi nå igjen kan investere i spennende caser med jevne mellomrom, hvor vi tidligere i større grad kun har hatt muligheten til å investere stort i enkelte vinduer.

I tillegg er det fint om vi i framtiden unngår slike brå endringer i tankegang som vi opplevde med Rekdal inn. Plutselig annen formasjon, annen tankegang og en helt annen måte å tenke spillerlogistikk. Der synes jeg klubben har bedre forutsetninger nå enn for 3-4 år siden for å finne riktige spillertyper. Mer spennende å se hvorvidt de som skal jobbe med spillerlogistikken er gode nok i sine roller.

Synes de navnene vi blir linket til nå er mye mer spennende enn i tidligere vinduer.

- George Best
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
moomoo
Veteran

PostPosted: 28.01.2026 16:01    Post subject: Reply with quote

En veldig trivelig og jordnær fyr som har gjort veldig godt inntrykk på de ansatte på brakka iallefall.
Gode skussmål er aldri feil og godt å se at han er folkelig, det hadde Nils satt pris på RBK
Neeskens, trenger du å låne en tampong?
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4
Page 4 of 4

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb