| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 03.01.2026 11:25 Post subject: |
|
|
Ikke lett å finne de 2-3 spillerne som man virkelig har lyst på, når man ikke har sportslig leder. De som skal finne spillere og forhandle med dem, mangler.
Jonas er sikkert en god spiller. Men er best på en plass som allerede er kjøpt inn en tidligere RBK’er som er yngre enn ham. Betalte en del for Witry i sommer. Vi trodde vel både Selnæs, Henriksen, Tettey og Skjelbred skulle briljere i Eliteserien og, men det gjorde de ikke. Alle hadde noen få kamper der de var meget gode. Men jevnt over ikke noe å skryte av. Kanskje Svensson og Midtsjø blir bedre. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 03.01.2026 12:47 Post subject: |
|
|
| Hyggelig av klubben å gi Svensson en retrettstilling, men sportslig sett gir det lite mening. |
|
| Back to top |
|
 |
Votten Proff

|
Posted: 03.01.2026 15:39 Post subject: |
|
|
Ironisk nok så er det i denne perioden med signeringer av tidligere RBK-helter at vi har falt nærmere og nærmere OBOS, moomoo.
To 9. plasser på tre sesonger. Tidligere RBK-helter som Per Ciljan Skjelbred, Markus Henriksen og Ole Selnæs har vært medvirkende.
Det er ingenting safe ved å signere mette fotballspillere. |
|
| Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 03.01.2026 18:07 Post subject: |
|
|
Heller enn Svensson separat kan vi se på spillere som har passert 30 år innen utgangen av august 2026:
- Dino Islamovic 32 år
- Ole Selnæs 32 år
- Aslak Fonn Witry 30 år
- Ole Sæter 30 år
- Iver Fossum 30 år
- Ulrik Yttergård Jensen 30 år
- Jonas Svensson vil ha fylt 33 år.
- Fredrik Midtsjø, om han kommer, vil ha fylt 33 år.
Regner med at i hvert fall Sæter forsvinner, men ellers er de fleste veldig aktuelle for førsteelleveren. Jeg ser nytten av å ha noen erfarne spillere, men dette er kanskje litt i overkant? For 5 år siden hadde det vært en seriøs utfordrer til seriegullet, nå er jeg i tvil om det holder til topp 6 engang. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
| Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 03.01.2026 18:09 Post subject: |
|
|
Jeg tilsier meg å være uenig.
Vell har vi vært uheldige med de hjemvennende helter så langt, aller mest økonomisk, men det er mange eksempler på eldre spillere som holder et høyt nivå når de setter kursen hjemmover.
Quagliarella var jo rimelig god da han kom "hjem" til Sampdoria og scoret vell over 25mål på under 40 kamper som 35 åring, Joselu som spilte for Stoke og newcastle og var helt middels satte kursen hjem og scoret 18 mål på 49 kamper for Real madrid som 33 åring, 5 på 10 for spania, i tillegg kan man jo nevne di natale, palacio, milito m.fl.
Poenget er at det kan gå begge veier sportslig, modric leverer jo enda også. Det som er viktig er at vi ikke setter av brøkdelen av lønnsbudsjett på slike signeringer og da mener jeg (om det er snakk om edruelig lønn) en helt riktig signering, ialelfall om man ser på troppen.
Vi får inn en spiller som var utrolig god og jevn over tid for Besiktas og top 3-5 backer i tyrkisk liga de senere årene og som nylig har spilt på høyt nivå relativt fast.
Selvfølgelig kan det hende han bidrar fint lite sportslig og går skadet som Ciljan, men han kommer med profesjonalisme, forbildelig innsats og forhåpentligvis bra sportslig suksess og på ok lønn. Risiko er det med alt, men dette tror jeg blir veldig bra både for Jonas og for RBK.
Vær gjerne uenig, men jeg mener det vil være en større tabbe å risikere å måte starte med 5-6 17-18-19 åringer samtidig i en sesong der alle forventer bedring fra i fjor. _________________
| Neeskens wrote: | | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
| Emilie wrote: | | Neeskens, trenger du å låne en tampong? |
|
|
| Back to top |
|
 |
Votten Proff

|
Posted: 03.01.2026 19:10 Post subject: |
|
|
Dette scenarioet du skisserer hvor vi risikerer å starte en haug med tenåringer er jo ikke i nærheten av å være realiteten. Du dikter opp falske scenarioer som du kan diskutere mot, det blir for dumt.
Klart Jonas Svensson fortsatt kan holde nivået, det er ikke der problemet med denne signeringen ligger. Hovedproblemet er at det er en ekstremt korttenkt signering, som kommer til å koste mye i lønnskostnader. Ja, han kommer selvfølgelig til å kreve en solid lønn. Vi styrker ikke elleveren og det er ikke en signering for fremtiden.
For å oppnå forbedring må vi faktisk gjøre noe annerledes. Da er det synd å se at klubben fortsetter i det samme sporet som før. |
|
| Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 03.01.2026 19:17 Post subject: |
|
|
Falske scenarioer?
Så du hvordan troppen så ut i høst eller?
Og har du notert at vi har hentet opp enda flere til A-Laget?
Jeg sier jo ikke at det er fasit, men jeg påpeker at Jonas kan være en veldig bra signering for oss, OM han ikke får hinnsides lønn og holder seg nogenlude skadefri.
Og mener du 2-3 år er kortsiktig når vi har en hauig superspennende spillere som kan ta steget inn på start 11 de neste par årene? jeg synes det er veldig smart for å ta presset bort fra de yngre om vi skulle ende opp som i fjor høst.
Det virker som om det er skrevet i stein at vi har tilbydd Jonas en kontrakt på veldig høy lønn, men det vet vi jo ingenting om og jeg sier jo at så fremt det er edruelig lønn så er jeg positiv, men jeg er ikke for enda en veteran som ikke har videresalgspotensialet skal heve skyhøy lønn, absolutt ikke! _________________
| Neeskens wrote: | | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
|
|
| Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 03.01.2026 19:21 Post subject: |
|
|
| Hovedproblemet er vel at man henter inn en spiller som har spilt hele sin proffkarriere på høyreback, der vi brukte 8-10 millioner i sommer for å hente en anne trønder. Nesten alle andre posisjoner er svakere besatt enn høyreback. |
|
| Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 03.01.2026 19:42 Post subject: |
|
|
Jeg skjønner godt at folk er bekymret for at en spiller som Mortensen f.eks som endelig viste gode takter når han fikk spilletid etter skadden til Witry skal stagnere pga mangel på spilletid og at det gir liten mening å hente tre høyrebacker der det ser naturlig ut som om Jonas blir andrevalg som utgangsposisjon, den bekymringen deler jeg til dels pga at jeg har hatt trua på Mortensen hele veien.
Men jeg tror klubben har en pålan og det er dels pga det de så i høst at ved flere skader på spillere kan det være kjekt å ha en erfaren spiller med høyt nivå inne som alternativ i flere posisjoner.
Jeg er ikke så blind at jeg ikke vil erkjenne at Jonas beste utgangsposisjon er høyreback etter så mange år i rollen, men jeg tror han i utgangspunktet er en signering som klubben gjør pga at han grunnet erfaring på høyt nivå kan dekke flere posisjoner ved skader.
En erfaren høyreback som er fotballintelligent nok og har løpskraft kan nok løse andre roller ved behov OM det behovet melder seg og jeg tror denne signeringen først og fremst handler om det, basert på høstsesongen i fjor.
Ingenting hade gledet meg mere enn om spillere som Borgersen, DAhl og slørdal etc tar steget og holder Jonas på benken og at vi ender opp med i verstefall ha en god backup i bakhånd OG at laget presterer bra totalt sett.
Derfor ønnsker jeg Jonas velkommen hjem om det blir en realitet, såfremt han ikke overgasjeres, DET bør klubben ha lært av! _________________
|
|
| Back to top |
|
 |
Wiseblood Veteran

|
Posted: 03.01.2026 22:17 Post subject: |
|
|
Tenker det kan være greit å få inn en Svensson med gode holdninger som stiller krav til omgivelsene. Det vi mangler i klubben er ledere som går foran i krigen og som tar ansvar og ikke gjemmer seg bort i kampene. _________________
|
|
| Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 04.01.2026 00:26 Post subject: |
|
|
Helt greit. Få inn han på høyrebacken og lån ut Mortensen så får man frigitt en plass på utlendingskvota også. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 04.01.2026 01:28 Post subject: |
|
|
| Trenger jo ikke utenlandskvote. Har ingen sportsjef, knapt en speider og er stort sett interessert i gamle, trønderske eks-RBK spillere. |
|
| Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 04.01.2026 01:50 Post subject: |
|
|
| Han har spilt i klubber som er dårligere eller på nivå rosenborg skal kjempe mot. Glimt hadde slått alle..Ingen tro på god retur, og med midtsjø bak i kulissene så blir det fort en traustig 2026-sesong. Det her har i alle fall jeg ingen tro på. |
|
| Back to top |
|
 |
Lord Oakley Veteran
|
Posted: 04.01.2026 08:26 Post subject: |
|
|
Laget som slo ut den Norske seriemesteren havna langt ned på tabellen i landet Svensson spiller i. Her skrives det sabla mye piss. Forstår det er skepsis knyttet til å hente en gammel RBK-er som har bikka 30. Men må være mulig å forsøke å se på fakta i alle fall...
Han har vært nada skadeplaget, har vært fast i 3 relativt gode klubber over de siste 7 årene; er kun det siste halvåret hvor han har sittet mer på benken etter et trenerbytte. Hans forse er fysikken, som en stor motsetning til spillere som Skjelbred og Tettey som slet med skader og fysisk var på hell.
Svensson kan fint spille indreløper, ingenting som tilsier at det ikke vil være en god løsning; så har vi en backup på backen i tillegg. Sier ikke han MÅ bli en ubetinget suksess; MEN han har langt, langt bedre forutsetninger for å gjøre det bra enn hva Tettey og Skjelbred hadde. Ryktet sier at han også vil komme tilbake på langt, langt lavere lønn, og han kommer hjem 2-3 år tidligere enn hva de nevnte gjorde. Her er det en stor oppside og en liten nedside (mtp økonomisk risiko). Får man signert Svensson så tror jeg man får tilført noe positivt til garderoben også, når det gjelder proffesjonalisme . |
|
| Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 04.01.2026 10:13 Post subject: |
|
|
Takk Oakley  _________________
|
|
| Back to top |
|
 |
Troillongan Veteran
|
Posted: 04.01.2026 10:43 Post subject: |
|
|
Tipper han har en prestasjonsbasert lønn, så benkesliting vil gi lite utgifter. I og med at vi har fått opp flere unggutter nå er nok Jonas en viktig brikke mtp rutine, kultur og treningshverdag. Hårreisende mtp at vi ikke har hentet andre, ja, men isolert sett helt grei signering. _________________ I kvit å svart.. |
|
| Back to top |
|
 |
Votten Proff

|
Posted: 04.01.2026 13:22 Post subject: |
|
|
| Legg bort pratet om Svensson på indreløper. Om vi henter han for å spille på midtbanen har vi ihvertfall gitt opp. En 33 år gammel høyreback som ikke har spilt på midtbanen siden han var 20 år gammel. |
|
| Back to top |
|
 |
siggen1 Proff
|
Posted: 04.01.2026 15:05 Post subject: |
|
|
Fair nok. Bruk han som back da. Flytt Pereira opp som kant. SÃ¥ har vi Vittry,Svensson,Mortensen om de 2 plassene.
Jeg hopper ikke i taket av signeringen men den kan være bedre enn folk forventer. Den frigjør midler og den tilførerer erfaring og glød. Men alt bunner ut i lønnskostnadene som jeg faktisk tror de må ha lært av må holdes i nøkterne rammer. |
|
| Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 04.01.2026 15:07 Post subject: |
|
|
| Lord Oakley wrote: | | Her skrives det sabla mye piss. |
her var det mye piss. Skjelbred var nesten ikke skadet før han gikk til rosenborg. Vi har en kjede med sipllere som overhodet ikke har prestert etter de kom tilbake. Å komme å si at Svensson skal inn som indreløpr i eliteserien når han selv ikke har spilt midtbane på over 10 år er helt absurd. Snakk om å romantisere en back og male roser på veggen.. |
|
| Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 04.01.2026 15:44 Post subject: |
|
|
| siggen1 wrote: | | Den frigjør midler og den tilførerer erfaring og glød. |
På hvilken måte frigir signeringen midler? |
|
| Back to top |
|
 |
siggen1 Proff
|
Posted: 04.01.2026 19:19 Post subject: |
|
|
| Free transfer? Normal lønn |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 04.01.2026 19:25 Post subject: |
|
|
Men den frigir jo ikke midler?
Vi må jo bruke midler på å signere ham/lønne ham?
At noe frigir midler betyr jo at man reduserer kostnadene/utgiftene man allerede har. For eksempel ved å selge eller låne ut spillere. |
|
| Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 04.01.2026 19:38 Post subject: |
|
|
Det er vell ingen som har sagt Jonas kommer hit for å spile indreløper er det?
Alt som er sagt er at han KAN bekkle den posisjonen ved behov. En posisjon som krever løpskraft som Jonas besitter, HVIS det blir behov (ref høstsesongen i fjor).
Det frigir heller ikke midler all den tid han skal ha lønn, men det kan gi oss større trygghet og frihet til å bruke flere av de pengene vi har til rådighet på et par virkelig gode spillere som har videresalgspotensialet.
Ingen av oss har fasiten, men jeg velger å tro at klubben har en plan med denne (potensielle) signeringen som gir mening. _________________
|
|
| Back to top |
|
 |
Votten Proff

|
Posted: 04.01.2026 19:54 Post subject: |
|
|
| Joda, klubben uten sportslig leder har sikkert en strålende plan. |
|
| Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 04.01.2026 21:17 Post subject: |
|
|
Enig i at det er på grensa til Absurd at vi enda ikke har en SD på plass, en må lure på om det er sovepiller i kaffeen på brakka  _________________
|
|
| Back to top |
|
 |
|