English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Akademispillerne
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 111, 112, 113  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ola.
Veteran

PostPosted: 16.12.2025 13:03    Post subject: Reply with quote

Og det er på ingen måte sånn at ikke pappa Dorsin har kunnet gjøre noe for å gjøre RBK til et sted et stortalent vil være. Dette er jo en fallitterklæring.

Mikael Dorsin har sittet år etter år som sportssjef i RBK, tydeligvis vel vitende om at RBK ikke er et godt nok sted for talenter. Det er signalet han sender … som fortsatt aktiv, men avtroppende sportslig leder …
Back to top
View user's profile Send private message
Akademia
Senior

PostPosted: 16.12.2025 14:05    Post subject: Reply with quote

Leo har kun avtale ut 2026, signerte ikke 3-årskontrakt når han signerte proffkontrakt.
Overgangssummen blir vel noe av det samme vi fikk for Patrick T.J, som er snakk om et beskjedent beløp.

Jeg vet at akademiet har et godt rykte blant supportere og her inne, men sannheten er vel at blant spillerne så er det noe helt annet. Bare her i Norge ligger vi langt bak de fremste akademiene. Viking har f.eks nesten tre ganger så mange ansatte knyttet til sitt akademi. Heldigvis har vi blitt reddet av tilgang til mye talent og kan plukke fra et stort geografisk område.
Back to top
moomoo
Veteran

PostPosted: 16.12.2025 14:37    Post subject: Reply with quote

Viking har tre ganger så mange ansatte i akademiet?
Fikk ikke vi nettop toppscore på akademiet?
Neeskens, trenger du å låne en tampong?
Back to top
Thulian
Veteran

PostPosted: 16.12.2025 14:43    Post subject: Reply with quote

Akkurat som forventet når faderen meldte sin avgang.
Ikke overrasket over at det ble FCN heller.

Tviler på at vi får all verden i overgangssum, lov å håpe på 5 mill? Neutral
Får håpe videresalgs klausulen som ser ut til å være med er på pene 20/25% i alle fall, men har ingen videre store forhåpninger heller.

Leo Dorsin kunne (og burde) blitt den neste store ut fra Rosenborg om noen år, isteden stikker han før han i det hele tatt har blitt et navn her.
Men dette føyer seg bare inn i rekken av kjedelige nyheter for vår del, og for min del drar entusiasmen enda et hakk lengre ned.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address MSN Messenger
Akademia
Senior

PostPosted: 16.12.2025 15:10    Post subject: Reply with quote

moomoo wrote:
Viking har tre ganger så mange ansatte i akademiet?
Fikk ikke vi nettop toppscore på akademiet?

Ja, det stemmer. I starten av året hadde vi en fysio på 60 spillere. Uten at jeg har tall på det, så vil jeg si at ingen har hatt flere skader på sitt akademi de siste 2 årene. Det er snakk om vekstrelaterte skader og belastningsskader som har blitt avdekket sent på grunn av manglende ressurser. Det har blant annet vært enormt med tretthetsbrudd.

HAM-KAM fikk vel 5 stjerner de også tror jeg, så jeg er ikke helt overbevist over at scoren der avgjør kvaliteten på akademiet. Her innretter akademiene seg scoring-system uavhengig om hva den faktiske gevinsten er mtp spillerutvikling.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 16.12.2025 15:42    Post subject: Reply with quote

RBK har vært konkursen nær i flere år, så det overrasker ikke. Jeg forventer en langt høyere satsing på akademiet i årene fremover.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 16.12.2025 15:51    Post subject: Reply with quote

Akademia wrote:
Jeg vet at akademiet har et godt rykte blant supportere og her inne, men sannheten er vel at blant spillerne så er det noe helt annet. Bare her i Norge ligger vi langt bak de fremste akademiene. Viking har f.eks nesten tre ganger så mange ansatte knyttet til sitt akademi. Heldigvis har vi blitt reddet av tilgang til mye talent og kan plukke fra et stort geografisk område.

Nei, nei, nei, jeg klarer ikke mer negativ input. Alt er jo rævva. Snart kommer Kjello og forteller oss at vi likevel er konkurs og at utbyggingen i Klokkesvingen er en skandale. Jeg er så lei.
Back to top
Akademia
Senior

PostPosted: 16.12.2025 16:02    Post subject: Reply with quote

Også vil jeg poengtere at inntrykket mitt er at kompetansen på de trenerne, fysio og spillerutviklerne som er der er god, men at man mangler ressurser til å drive et akademi på det nivået som kreves og ettertraktes blant talentene i dag.
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 16.12.2025 16:17    Post subject: Reply with quote

Problemet er vel at vi per dags dato ikke har pengene til å ansette enda mer ressurser i akademiet, selv om det på lang sikt trolig lønner seg. Det skal vel også bli et enda bedre tilbud på jentesiden enn det er i dag, som jeg vil tro blir prioritert først også deretter kan man bygge opp akademiet som helhet enda mer.

Så bør vi ha som mål å ha det beste tilbudet i Norge i alle fall på sikt. Nå fikk vi vel fem stjerner for første gang, så det tyder på at det ikke akkurat er bekmørkt heller. Så får vi tro/håpe at det jobbes med saken.

På en måte håper jeg klubben har en slags intern avtale om at x antall % av salgssummer av egenutviklede spillere øremerkes akademiet. Om det er 1%, 5%, 10% er ikke så farlig. Bare sånn at også akademiet nyter direkte av den gode jobben som gjøres der når spillere tar steget og lykkes.
Back to top
Snabeltann
Veteran

PostPosted: 16.12.2025 16:21    Post subject: Reply with quote

RBK får fem stjerner på akademiklassifiseringen og har gitt spilletid på A-laget til hele 15 egenutvikledespiller (de fleste av de U19) i 2025, men neida, akademiet er skakkjørt! Rolling Eyes

Sikkert rom for forbedring på akademiet i RBK, men jeg tror ikke det er mangel på ansatte som gjør at Leo Dorsin eller Patrik Tørset Johnsen velger å gå til andre akademier på kontinentet når de får tilbudet. Man får heller vende på det og se at RBK produserer (i samarbeid med barndomsklubbene de kommer fra selvsagt) såpass gode unge spillere at det er vanskelig å beholde de lenge nok til at de får bidratt sportslig i RBK. Akademiene i større klubber er som blodhunder når de aner muligheten til å sikre seg en ung og lovende spiller, de har nok ressurser til at de bare trenger at 1 av 50 blir en suksess.
Back to top
Messi
Veteran

PostPosted: 16.12.2025 16:50    Post subject: Reply with quote

Du må også regne med de som ikke valgt RBK-akademiet eller dro, som Sjøvold, Holm og Hjelde.. Mangler sikkert noen også..

Godt mulig at RBK-akademiet har 5 stjerner i Norge, hvor mye er de stjernene verdt i utlandet? 2 eller 3?
Back to top
EHAa
Junior

PostPosted: 17.12.2025 01:26    Post subject: Reply with quote

Her er det virkelig ingen grunn til panikk.

Folk er forskjellige: Noen vil begynne å jobbe rett etter videregående, andre vil ta en lang utdannelse. Og noen vil studere i hjembyen sin, mens andre vil ut og se hva verden har å by på.

Sånn er det i fotballens verden også. Noen vil raskest mulig til utlandet, noen trives i en trygg akademitilværelse, mens atter andre ønsker å spille voksenfotball i ung alder.

Salmar-akademiet er ikke dårlig bare fordi en ungdom eller to velger å gå en annen vei!

Salmar-akademiet leverer både gode resultater i serie og cup, og de får frem massevis av landslagsspillere og spillere som tar steget opp i A-laget. De 5 stjernene i akademiklassifiseringen viser at resultatene er oppnådd som følge av langsiktig og systematisk arbeid.

Og folkens: Vi må kunne unne Leo Dorsin suksess. Han er en (snart) 16 år gammel gutt som har fått sjansen til å prøve noe som de fleste av oss bare kunne drømme om. Det å håpe at han mislykkes hører ingensteds hjemme.

Heia Rosenborg og heia Salmar-akademiet!
Back to top
Aristoteles
Veteran

PostPosted: 17.12.2025 02:35    Post subject: Reply with quote

Noen som vet hvor mye vi faktisk får for han?
Back to top
Lord Oakley
Veteran

PostPosted: 17.12.2025 04:57    Post subject: Reply with quote

Har ikke peiling, men ville tippet ca 10 mill og gode videresalgsprosenter.
Back to top
Aristoteles
Veteran

PostPosted: 17.12.2025 05:25    Post subject: Reply with quote

Om det er 10 mill og videresalgsprosenter for en 16 åring som så vidt jeg vet ikke har noe å vise til enda er jo slett ikke galt. Kan dog ikke si jeg har fulgt med på han selv så aner ikke hvor god han er.
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 17.12.2025 07:37    Post subject: Reply with quote

Litt spent på hvordan denne gutten utvikler seg videre, opptrer som en moderne utgave av en klassisk RBK-indreløper. Dog er han ikke så fysisk robust, men det kommer nok etter hvert i Danmark. Der nede lønnes lovende juniorer med både en og to mill dkr. Angående gode rekrutter som dro bort i tidlig alder er både Holm og Hjelde plaget med skader. Sander Brostrøm dro til Midtjylland fra RBK som 16-17 åring i 2022, det gikk ikke bra.
Back to top
Messi
Veteran

PostPosted: 17.12.2025 17:46    Post subject: Reply with quote

Så mye som 10 mill + god videresalgsprosent får ikke RBK. Tror nærmere 3 mill + 20 % videresalg.
Back to top
Akademia
Senior

PostPosted: 17.12.2025 18:28    Post subject: Reply with quote

Jeg tror selv det er høyt. Men tror man skal være glad at man sitter igjen med noe i det hele tatt her. Han trengt ikke å signere kontrakt nå sist, og tror kanskje overgangen var god planlagt allerde.

Jeg blir veldig overrasket hvis Leo ikke har det som skal til. Han har egentlig ikke utmerket seg spesielt på verken G15 eller G17 sammen med en veldig god årgang, men han har konkurrert med en helt annen fysikk enn de han han spilt mot. Han har tidvis lekt med motstandere, selv om de har løpt dobbelt så raskt som han. Så har han ofte kommet til kort pga fysikk. Teknisk, taktisk og mentalt er alt på plass, mangler bare fysikken.
Back to top
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 04.01.2026 13:46    Post subject: Reply with quote

Ser på Twitter at det meldes at Marcus Knutsen ( 17 år ) er klar for Hoffenheim..

- Torgeir Børven
Back to top
Akademia
Senior

PostPosted: 04.01.2026 14:41    Post subject: Reply with quote

Marcus Knutsen har nettopp fylt 16 år. Har hatt amatørkontrakt i 2025, så han står uten kontrakt fra 01.01.
Som jeg har nevnt tidligere her, så har dette svært gode 2009-kullet skapt litt trøbbel i RBK. Det er flere fra dette kullet som vurderer andre alternativ.Mange av disse som er mer en god nok for RBK2, men der er det allerede fylt opp med 2007- og 08-kullet. Fleste av de står med amatørkontrakter, slik at vi risikerer å miste enda flere her.
Back to top
Vegard2711
Legende

PostPosted: 04.01.2026 15:01    Post subject: Reply with quote

Husker tilbake til 98-kullet som var så lovende så var de så mange gode spillere at ikke alle kunne spille fra start. Var jo en av grunnen til at Dennis Tørset Johnsen dro ut i sin tid. Han fikk stort sett bare spille juniorfotball mens andre på hans alder som han konkurrerte mot (Helmersen, Solbakken, Tobias Gran og Erik Nordengen blant annet) spilte seniorfotball. Et år eldre Sivert Solli var jo også konkurrent og på midten på den tiden spilte jo Hou Sæter og Erlien.

Med historikken til den familien etterpå hadde han sikkert dratt uansett men det gjorde nok valget lettere å dra ut når han var bak i køen i samme årgang.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 04.01.2026 19:49    Post subject: Reply with quote

Erik Grøtte (14) har allerede hospitert hos Rosenborg i ett års tid. Før jula fikk han bekreftelsen på at det var et vellykket opphold.

Etter å ha imponert trønderne med solid spill, nærmest som fast inventar på laget, fikk han kontraktstilbud om klubbytte like før jul.

– Det er godt å få det på plass, sier 14-åringen rolig.

(...)

– Hva er din beste egenskap på banen?

– Hm. Det må være én mot én. Jeg kan passere folk både med fart og dribling, svarer Erik.

Det har Rosenborg også lagt merke til, som har valgt å satse på oppdalingen i en kant-rolle.

Les mer: NÃ¥ har Rosenborg sikret seg sin tredje oppdaling
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef

PostPosted: 12.01.2026 21:24    Post subject: Reply with quote

Jørgen Sønstebø skal spille for Stjørdals-Blink ut 2026-sesongen.

(...)

- Jørgen har hatt en fin utvikling i Stjørdals-Blink siden sommeren og får nå muligheten til å ta nye steg der i 2026. Vi har store forhåpninger på vegne av Jørgen og ser fram til å følge han og Blink gjennom sesongen, sier teknisk leder i Rosenborg, Per Jarle Dalum.

Les mer: Sønstebø lånes ut til Blink
Back to top
JW
Rutinert

PostPosted: 13.01.2026 11:50    Post subject: Reply with quote

Vemund Thue Gabrielsen trener nå med Stjørdals-Blink.
Fun fact: begge RBK 2-kapteiner fra 2025 er for øyeblikket med Blink, i tillegg er Molde 2 -kapteiner fra 2024 og 2025, Magnus Solheim og Adrian Viken, i troppen til Blink.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 14.01.2026 21:15    Post subject: Reply with quote

Det var veldig artig med kontraktsfornyelse, sier Niklas Hauge Børset. For godt og vel ett år siden signerte han for Rosenborg G15. Nå har han fått fornyet.

Les mer: Niklas (15) har signert ny kontrakt med Rosenborg: – Det viser at det går an
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 111, 112, 113  Next
Page 112 of 113

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb