| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
2mas Sjef

|
Posted: 17.10.2025 22:41 Post subject: |
|
|
– Etter finalen i 96 etter finalen [sic] hadde jeg lyst til å komme ut i Europa, men man kunne ikke bare velge og vrake. Agenten min var mer eller mindre enig med Viking. Jeg var litt på tur dit, før Gunnar Wilhelmsen hadde gjort avtaler på bakrommet, som han pleide å gjøre. Plutselig var jeg i Rosenborg i stedet, mimret Rushfeldt.
Storscoreren sa byens nåværende ordfører, og daværende TIL-sjef, ga klar beskjed om at en overgang til oljebyen i vest ikke kom på tale.
– Jeg skjønte at det ble Rosenborg. Jeg snakket med Gunnar, som sa «det blir ikke Viking, så du trenger ikke tenke mer på det». Det ble RBK og det ordnet seg fort. Det var klart lenge før jeg var involvert, sa Rushfeldt på Blårock.
Rushfeldt ble til slutt solgt til RBK for sju og en halv millioner kroner, som var norsk overgangsrekord. Den forrige rekorden internt i Norge var på 1,25 millioner kroner, da Andreas Lund ble solgt fra Start til Molde.
– Det var godt betalt på den tiden. Det ble rett til slutt.
Les mer: Karrieren kunne tatt en helt annen vending: – Gunnar sa jeg ikke trengte tenke mer på det |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 28.10.2025 23:00 Post subject: |
|
|
| Rotsekk hadde besøk av Hamrén i helga. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 03.11.2025 21:59 Post subject: |
|
|
Etter endt sportslig karriere og et par desennier senere var Carsten aktuell igjen og da som administrator. I årene 1975–76 satt han som klubbens styreleder, et verv han også tok på seg i 1984. Og da Rosenborg Ballklub fikk sitt eget sted å være i 1978, var han en sentral person i det omfattende arbeidet med rehabiliteringen av den gamle tyskerbrakka.
Les mer: Minneord om Carsten Dreier |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 15.11.2025 18:45 Post subject: |
|
|
- Flere av Nidelv-spillerne, som noe senere dominerte juniorfotballen i Norge, gikk på Berg skole. Der gikk også jeg. «Storongan» så at jeg utmerket meg og ordnet med et tilbud. Jeg skulle få en stor bunke med Donald-blader, om jeg meldte meg ut av Strinda IL og inn i Nidelv. Først da jeg startet på Strinda realskole og gymnas, meldte jeg overgang, forteller Erling Næss.
- Det morsomme med «overgangssummen» var at bunken med Donald-blader inneholdt verdens aller første Donald-blad. Jeg har det ennå. En Adressa-journalist ville skrive om det for noen år siden. Han hadde med seg en «forståsegpåer», som konstaterte at bladet er det aller første og at andre førsteutgaver var solgt på auksjon for 30-40.000 kroner!
Les mer: - Rosenborg e laget mitt
Ser at dokumentarfilmen fra 2017 er mulig å se på Youtube. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 16.11.2025 19:38 Post subject: |
|
|
De norske herrene taper altså 9-0 for Johan Cruyff og resten av stjernene i Rotterdam, og ender som nummer tre i gruppa - der også Belgia og Island var med.
På høyreback fikk nordtrønderen Erling Meirik (76) kjørt seg.
- For mitt vedkommende var den andre omgangen et rent intervall med å hente ballen ut av nettet og ta den med til midtstreken, spøker Meirik overfor Dagbladet.
Les mer: Ble bråk i NRK: - Skammelig |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 10.12.2025 21:37 Post subject: |
|
|
Ã…ret er 1999.
Foran 40.000 tilskuere på Westlfalenstadion sendte Rosenborg sjokkbølger gjennom Fotball-Europa.
Trønderne vant 3–0 mot den tyske storheten, som to sesonger tidligere hadde gått til topps i Champions League.
– Det gjorde sterke inntrykk. Vi markerte etterpå, slik seg hør og bør, vi gutta, sier Sørensen om feiringen.
Les mer: – Det var en ut-av-seg-selv-opplevelse
Ola By Rise spilte med både Odd Iversen (født 1945) og Steffen Iversen (født 1976). Han spilte for Nils Arne Eggen og med sønnen Knut Torbjørn, en gutt Ola By Rise vokste opp med i Trondheim.
Les mer: Den trofaste
Roar Strand er Norges mestvinnende fotballspiller. 21 trofeer kan ingen matche. Selv Ryan Giggs vant ikke flere seriegull enn Strand - 13 mot 16.
Les mer: Du får ikke gjort så mye mer enn det, hvis du velger å bli i Norge som fotballspiller |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 15.12.2025 21:07 Post subject: |
|
|
| Svegaarden mimrer videre: Cupspesialisten |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 26.12.2025 13:42 Post subject: |
|
|
Han hadde forlatt moderklubben Bodø/Glimt og herjet noen sesonger på midtbanen til Rosenborg. Drømmen om å prøve seg i utlandet hadde gradvis vokst i løpet av tiden på Lerkendal. En karriere som fotballspiller varer ikke evig og [Runar] Berg nærmet seg 30-årsgrensen med faretruende fart.
Etter flere gode prestasjoner i Champions League under ledelse av Nils Arne Eggen, dukket etter hvert mulighetene opp. Til slutt ble det altså Serie A og AC Venezia som oppfylte drømmen om et opphold utenfor Norges grenser:
– Det var stort å komme til Serie A. Den gang var det en liga med veldig mange gode spillere, påpeker Berg og ramser opp legender som Zinédine Zidane i Juventus, Gabriel Batistuta i Fiorentina og AS Roma, Brasils Ronaldo i Inter Milan, Andrij Sjevtsjenko i AC Milan.
For ikke å glemme Sven Gøran Erikssons Lazio-mannskap, som vant Serie A i 1999-2000-sesongen med spillere som Allesandro Nesta, Pavel Nedved, Alen Boksic, Sinisa Mihajlovic, Juan Sebastian Veron, Fabrizio Ravanelli og Diego Simeone for å nevne noen.
(...)
– Det var utrolig koselig og veldig stas, innrømmer den gamle midtbaneeleganten fra Bodø og fortsetter:
– Vi fikk treffe Spalletti og hans mangeårige assistenttrener, Marco Domenichini, som har stått ved hans side helt siden tiden i AC Venezia.
Les mer: Hjertelig gjensyn etter 25 år: – Han var oppriktig imponert |
|
| Back to top |
|
 |
|