English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Alfred Johansson
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 94, 95, 96, 97, 98, 99  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 30.10.2025 06:13    Post subject: Reply with quote

De kan trekke sluttpakken og etterlønna til AJ fra sluttpakken til Dorsin, pga det hodeløse valget om å gi han treårskontrakt i august. Dorsin blir vel fort skyldig RBK noen millioner, men men...
waterfalls
Veteran

PostPosted: 30.10.2025 06:36    Post subject: Reply with quote

Jeg orker ikke forsvare Alfred lengre. Ikke fordi jeg har endret mening, for det har jeg ikke. Jeg mener fortsatt klubben bare må stå i det. Jeg bare orker ikke gjøre det av respekt for alle som mener han fortjener å få sparken.

Jeg har bare en ting jeg vil si. Det er ikke nødvendigvis til Alfred sitt forsvar, jeg skal ikke sitte her å si at han er løsningen lengre for det er jeg ikke overbevist om at han er selv heller. Jeg er derimot overbevist om at det er ikke Alfred som er problemet.

Denne klubben har akkurat de samme problemene som man hadde for 20 år siden og som vi egentlig har hatt hele tiden siden. Det er en kronisk sykdom som feiler denne klubben, men som med alle som er kronisk syke så kommer det innimellom en opptur eller to før man havner tilbake i den samme rævva situasjonen igjen hvor sykdommen tar over og biter oss i rompa. Gjerne når man har begynt å få et skikkelig håp om at man kanskje er på vei til å bli friskmeldt.

I løpet av den tidsperioden har vi brukt opp nesten alle ressurser vi har i banken i et forsøk på å presse oss selv hardere og skvise ut alt vi har i et håp om at vi klarer å bli friske bare vi forsøker hardt nok å late som at vi egentlig ikke er så syke og forsøker oss på medisin med kortsiktig effekt.

De suksessperiodene vi har hatt skyldes ikke dyktighet, men først og fremst andre ting som flaks eller en medisin som gjør oss litt friskere med en gang men mye sykere på sikt om vi ikke lykkes med å bli helt frisk. Og ja, jeg vet det er en brannfakkel å si det skyldes flaks men for eksempel ansettelsen av Kåre kan ikke sies å ha vært dyktighet. Han ringte vel selv og meldte seg som vikar om jeg ikke husker feil? Hamrén var en kostbar medisin som gjorde ting verre når vi ikke ble friske.

Problemet heter ikke Alfred Johansson. Problemet heter Rosenborg Ballklub. Uansett hvor mange trenere, sportssjefer, daglige ledere og styreldere og styremedlemmer vi bytter ut så dukker de samme problemene opp igjen og igjen og igjen. Det er åpenbart at problemet er mye større enn hvem som er hovedtrener i alle fall.

Som jeg sa tidligere i innlegget mitt, Alfred Johansson er kanskje ikke løsningen men han er faen ikke problemet heller. Det finnes en helt for jævlig dårlig kultur i klubben vår som virker å ødelegge for alt og alle, uansett hvem det er og hva de prøver å få til.

Så jeg avslutter med å stille et spørsmål egentlig. Hva får oss til å tro at ting vil bli så jævlig mye bedre denne gangen bare vi bytter trener?
Back to top
View user's profile Send private message
Barney
Veteran

PostPosted: 30.10.2025 08:09    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:

Så jeg avslutter med å stille et spørsmål egentlig. Hva får oss til å tro at ting vil bli så jævlig mye bedre denne gangen bare vi bytter trener?

Jeg er enig i at det er høyrisikosport hver gang RBK bytter trener. Vi vet også at AJ ikke fungerer, at han definitivt ikke står for Rosenborg-fotball og at han ikke får til dette resultatmessig.

Når vi bytter trener så er det i det minste en aldri så liten sjanse for at vi finner korn. Det er ikke mye, men det er noe, og det er det mange som gladelig tar. For akkurat nå så er det helt tomt.
Tordenbukser
Junior

PostPosted: 30.10.2025 08:32    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:

Med 1 poeng i poengsnitt siden 16.mai? Ganske mye skulle jeg tro.
De virker mentalt helt ferdige, og som om ikke AJs jobb var monumental fra før - altså det å skulle løfte klubben tilbake til toppen - så er den ytterligere forvansket med å skulle løfte spillerne opp av gjørma.

Jeg tror likevel ikke han får sparken nå. Han sitter ut sesongen, og da får han også oppkjøring. Og så skal man se hvordan det går. Og dermed er han tidligst ute på seinvåren/tidligsommeren en gang.
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 30.10.2025 08:36    Post subject: Reply with quote

Har denne gutten litt respekt for klubben bør han bli enig med styret om å trekke seg.
Han har jo ødelagt hele klubben
klabb
Junior

PostPosted: 30.10.2025 09:02    Post subject: Reply with quote

En ting som setter RBKs situasjon i et enda rarere lys er at toppen av Eliteserien er bedre enn noen gang. Både Bodø/Glimt, Viking og Brann spiller offensiv fotball med en klar identitet. Eller artig og angrepsvillig fotball, som det også kalles, noe som også er RBKs målsetting.

Men Alfred nevner ikke dette med et ord. Så hvordan kan vi bli bedre på dette om vi ikke prøver, dvs. øver på det?
Back to top
cypern
Proff

PostPosted: 30.10.2025 09:10    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
Har denne gutten litt respekt for klubben bør han bli enig med styret om å trekke seg.

Du tenker det så bedre ut før han kom, med konkursfare og nedrykkskamp?
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 30.10.2025 09:39    Post subject: Reply with quote

cypern wrote:
Neeskens wrote:

Du tenker det så bedre ut før han kom, med konkursfare og nedrykkskamp?

Det ser omtrent likt ut som Maalen, som tok over et akterutseilt lag midt i sesong. 1.38 p/kamp i år, -1 i målforskjell. Forskjellen er at vi er snart to år inne i AJs tid ved roret.
Wiseblood
Veteran

PostPosted: 30.10.2025 09:52    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:
Det finnes en helt for jævlig dårlig kultur i klubben vår som virker å ødelegge for alt og alle, uansett hvem det er og hva de prøver å få til.

Det her.
Neeskens
Veteran

PostPosted: 30.10.2025 10:01    Post subject: Reply with quote

Cyper.
Ja det er værre nå.
At 2 Akademi spillere er solgt endre ikke på det.
Vi har forlenget med en hel haug av trenere osv som står for frykt kultur i klubben og en drastisk negativ trend .
Vi har knapt sett værre og mindre lik RBK ut.
Troillongan
Veteran

PostPosted: 30.10.2025 10:06    Post subject: Reply with quote

Det viktigste er at de rette ressursene innser at det trengs endringer. En endring kan være å kaste treneren, en annen er å tenke nytt men med samme trener. Det som gjøres nå fungerer kke, av en eller annen grunn. Årsaken kan være spillermaterialet, spillestil, mentalitet, formidlingsevne osv osv. Uansett, det som leveres nå er beviselig feil, sett ut i fra prestasjoner.

Slik jeg ser det forsøker vi å bygge en Lamborghini med delene fra en gammel Mazda. Fair at man ønsker en fin bil, men man må innse hvilke komponenter man har. Ikke skyld på at vi har feil deler, det er de delene man har og da må man gjøre det beste ut av de. Man kan kjøpe seg en og en Lamborghini del over tid, men man må også pusse på de man har. Det virker ikke som vi har en bilbygger her, som kan gjøre gull av gråstein, men velger å skylde på manglende konponenter. Vi forventer ingen sportsbil, det har vi ikke gjort på føere år, men vi forventer at bilen ser litt bedre ut hvert år som går. Han som står der nå virker ikke å evne å gjøre noe med det vi har, men forsetter febrilsk å forsøke å bygge det perfekte med feil deler. Innser man ikke det må man faktisk få det ærlig fortalt eller ta sin hatt å gå.

For meg virker AJ som en stapeis uten like. Kjempegreier om man lykkes, men tørr han innrømme at det ikke fungerer og legger om planene? Jeg frykter stoltheten et for stor dessverre
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 30.10.2025 10:12    Post subject: Reply with quote

Rosenborg etter Eggen er som United etter Ferguson. Uansett hvem som trener, er det ikke bra nok. Ting er ikke som der var før. Kun det som var før, er godt nok. Blir nok konge med sparking og ny trener vil jeg tro
Back to top
Messi
Veteran

PostPosted: 30.10.2025 10:19    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:

Klubben er ikke ødelagt. Se litt på forsvaret som ble brukt, kun Mikkel var igjen av AJ 1.valg.

Problemet var økonomi, nå har ikke RBK den samme bredden i stallen, som i Champions Leauge årene, da de haddde dobbel dekning av god kvalitet, nå er det kun et middels lag, med en dårlig benk. Så kvaliteten blir ikke allverden når det blir mange skader og suspensjoner samtidig. Å grunnet den lave kvaliteten i stallen, så velger AJ å flytte noen spillere i litt i uvante posisjoner i stedet for å sette inn en junior (ser bort fra Volden og Reitan Sunde) fra RBK2.

Det er først i dette vinduet som kommer at man kan styrke kvaliteteten i laget, og stallen.

Den eneste forsterkningen som er kjøpt i sommer er Witry, som er vesentlig bedre en Reitan. Både Bolkan Nordli og Duris er erstatninger for Broholm og Nypan, det er ikke forsterkninger, det er en forskjell.

Så hvis det kjøpes en spiss, så forventer jeg at det er en forsterkning som er bedre enn Islamovic, eller en midtstopper som er bedre enn Mikkel, da er det en forsterkning.

Jeg regner med at så mange som 6 spillere fra A-stallen kan forsvinne i vinterens vindu. Reitan, Jenssen, Fossum, Vaananen,Zeidan og Sæter.
Back to top
jfudh
Junior

PostPosted: 30.10.2025 10:19    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:
Problemet heter ikke Alfred Johansson. Problemet heter Rosenborg Ballklub. Uansett hvor mange trenere, sportssjefer, daglige ledere og styreldere og styremedlemmer vi bytter ut så dukker de samme problemene opp igjen og igjen og igjen. Det er åpenbart at problemet er mye større enn hvem som er hovedtrener i alle fall.

Brann og Rosenborg har byttet roller i Norge. I Brann var det alltid sånn at ingen lyktes, at kulturen var elendig, at alle sladret til pressen i stedet for å løse problemer internt, osv. Gode trenere kom til Brann og fikk aldri utrettet noen ting. Nå er Brann disiplinert med godt angrepsspill, og Rosenborg har blitt kaosklubben der ingen lykkes uansett hvor flinke de egentlig er.
Back to top
Bonnien
Proff

PostPosted: 30.10.2025 10:27    Post subject: Reply with quote

Dette prosjektet er dødt. Spillerne har ikke troen i det hele tatt og Alfred er resignert. For det som blir presentert er et makkverk uten sidestykke. Alfred har ingen anelse om hvordan han skal spille offensiv fotball. Det er pinlig å se på! Hvis vi ikke kan angripe burde vi i det minste ha vært enormt gode i forsvar, men der er det jo heller ingenting som fungerer. Det er vondt å være RBK-supporter for tiden. Håper ikke "prestisje-prosjektet" blir en hvilepute fordi man skal stå i det uansett, for alle ser at dette ikke er levedyktig lenger. Og jeg kjenner at jeg blir mer og mer irritert og likegyldig hver gang Alfred åpner kjeften : "Vi må bli bedre", "Vi må trene", "Utvikling", "Prosess"...Jeg forstår at det ikke er en quick fix, men det får være måte på. Han har holdt på i snart to år og vi blir bare dårligere og dårligere. Hvorfor er det ingen utvikling i det hele tatt? Dette er profesjonelle spillere som trener hver eneste dag. Hva driver man med på trening? Jada, han skal skylde på skader og suspensjoner, men likevel. Jeg har mistet fullstendig troen på dette. Alfred kan ta med seg hele entouraget sitt og finne seg noe annet å gjøre! Heia Rosenborg!
Back to top
angvik
Rutinert

PostPosted: 30.10.2025 10:29    Post subject: Reply with quote

Jeg tror Waterfalls har rett i mye. Det er i alle fall nyansert. Vi er alle enige om at dette ikke bare handler om Alfred. Det handler om klubben. Manglende kontinuitet. Dårlig gjennomføringsevne. Svak kultur. Feil prioriteringer. Ingen rød tråd i akademi, stallbygging og sportslig strategi. Det er systemsvikt.

Men systemsvikt betyr ikke at vi skal være handlingslammet.

Det er nå så mørkt og kaldt på Brakka at laget trenger en livbøye bare for å få hodet over vann. Når du står i en spiral av så mye usikkerhet og lav energi hjelper det ikke med mer prosessprat. Du må bryte mønsteret. For det vi ser nå er ikke utvikling. Det er total stagnasjon. Faktisk er ikke laget til å kjenne igjen fra i fjor. Det er så svakt at vi fikk det laveste tilskuertallet i går på nesten tredve år.

Så hva gjør vi nå for å gi spillerne motivasjon, selvtillit og retning inn mot neste sesong?

Jeg skjønner at å bytte trener ikke løser alt. Men det er det eneste realistiske grepet på kort sikt som kan gi et minimum av momentum før vinteren. Det handler ikke om å redde en sesong som allerede er død. Det handler om å hindre at troen dør med den.

Det jeg så i går var et lag som ikke tror på det de prøver på en gang. Spillere som famler i press, stopper opp, vender hjem når de må frem, mister struktur ved første antydning til motstand. Og etterpå får vi samme runddans i intervjuet. "Vi står ikke opp i presset”, “vi blir långa och faller ner”, “vi detonerar istället för att stå upp”, så “kommer vi ut bättre i andra”, og derfor “må vi jobba vidare för att finna nyckeln”.

Ingen årsak. Ingen tiltak. Ingen retning. Bare at “vi gjør inte det vi ska” og “må jobba videre”. Men hvorfor gjør vi ikke det vi skal? Svaret er hele tiden en prosess der nøkkelen dukker opp en dag. Døra åpner seg en dag. Strukturen sitter en dag. Hvis man bare jobber.

Det gir ikke trygghet. Ikke tro. Ikke energi inn i neste sesong.

Vi trenger ikke flere bortforklaringer. Vi trenger restart på energi, tempo, krav og besluttsomhet. Klubben må vise lederskap. Resten må komme fra en ny trener.

Kanskje Alfred kunne lyktes i et mer robust system. Men nå finnes ikke tid til tro. Spillerne må møte i januar med en trener de tror på. Per i dag er ikke det tilfellet.

Ja. Klubben er sjuk. Men pasienten trenger akutt behandling. Det betyr ny ledelse på feltet. Nå.
Back to top
Sjiraff
Veteran

PostPosted: 30.10.2025 10:49    Post subject: Reply with quote

Ingen kan overbevise meg etter gårsdagens forestilling at denne spillergruppen har troen på Alfred og dette prosjektet. Det er så mørkt at jeg sliter med å finne en verre prestasjon.

Det er ingen lyspunkter. Jeg irriterer meg over innkast som vi presterer å gi bort til motstander flere ganger per kamp. Jeg irriterer meg over at dødballtrener reiser seg opp å gir instrukser når vi bare spiller korte cornere eller frispark.

Det aller verste er, som Helland sa for en del år siden, likegyldigheten. Det er ikke en kjeft som gidder. De luffer rundt på banen, null glød, null innsats. Ser ut som alle er tappet for krefter. Det florerer av feilvalg og feilpasninger. Jeg har aldri sett et lag spille bort ballen så ofte som vi gjør. Har aldri sett en gråere midtbane. Aldri sett så mange spillere spille så mye men være så langt unna nivået vi trenger.
Hele forsvarsrekka i går bør bort. Midtbanen det samme. Jesper sunde kommer aldri til å klare dette nivået og Dino er så dinosaur spiss.

Få inn ny sportsdirektør ASAP for her må det jobbes fra dag en. Vi trenger helt vilt med spillere inn bare for å kunne stable et OK lag på banen. Det er så mange som må ut. Heldigvis er det fint mulig å finne "gratis" spillere som hevere nivået
Looney
Senior

PostPosted: 30.10.2025 10:51    Post subject: Reply with quote

Hadde så utrolig lyst til at Alfred skulle lykkes. Men fakta er at denne sesongen har vært utrolig dårlig. Sad

Man kan snakke om kvaliteten i stallen, men selv i går, med mange skader og karantener, så stilte vi med flere spillere med solid eliteserieerfaring, spillere som har vært ute i Europa, og både U-landslagsspillere og landslagsspillere. Det burde være mer enn godt nok til å matche Sandefjord!

Likevel fremstår laget fullstendig uorganisert defensivt, uten plan i boksen og med store rom mellom leddene som Sandefjord enkelt spiller gjennom. Vi presser elendig, aldri samlet.
Offensivt så vi faktisk noen overganger i går, fordi vi lå lavt (!) , men hvor har det fremoverrettede spillet vært resten av sesongen?

Alfred må gå, eventuelt må det en betydelig omorganisering til i trenerteamet. Dette er rett og slett skuffende og langt under det som kan aksepteres. Mad
h b
Veteran

PostPosted: 30.10.2025 11:04    Post subject: Reply with quote

Antar vi igjen vil prøve å kjøpe oss ut av problemene, så sykt viktig å få på plass riktig sportsdirektør.

Alfred sier jo det riktige, for lite løp og bevegelse fra midtbanen osv. Men fatter ikke at spillerne ikke klarer å gjennomføre det som sies/øves på? Er beskjedene for vanskelige for spillerne vi har eller er han dårlig til å formidle arbeidsoppgaver konkret nok?

Kanskje trenerteamet er for like, og ikke komplimenterer hverandre.

Vi er jo ganske god når vi angriper høyt (10 minutter pr kamp), men elendig i forsvar. Enten må Alfred få inn en mer offensiv spillestil ellers må vi endre slagordet vårt til "Av og til fremover"
oxbailla
Veteran

PostPosted: 30.10.2025 11:07    Post subject: Reply with quote

Enig med Looney.
Man kan bruke masse ord, dypsindige analyser og forklaringsmodeller, men egentlig koker det ned til noe helt enkelt som styret nå må si høyt til seg selv og til offentligheten:
Dette er uakseptabelt.
Back to top
AndreasR
Veteran

PostPosted: 30.10.2025 11:21    Post subject: Reply with quote

Tror ikke Alfred får sparken for det har ikke styret og Berdal stolthet til. Har dog mer trua på at han kanskje trekker seg. Men virker mer som øvrig ledelse i klubben lurer på hvordan man skal komme seg ut av dette.
Bart1
Veteran

PostPosted: 30.10.2025 11:40    Post subject: Reply with quote

AndreasR wrote:
Tror ikke Alfred får sparken for det har ikke styret og Berdal stolthet til. Har dog mer trua på at han kanskje trekker seg. Men virker mer som øvrig ledelse i klubben lurer på hvordan man skal komme seg ut av dette.

Problemet er nå at han åpent går ut og forteller at han ikke har peiling på hva som skal til for å snu dette. Analogien om at man nå bør prøve forskjellige nøkler og at døren da plutselig vil åpne seg - og at man på den måten vil finne ut hva som er feil - er skremmende. Det tyder også på at han er klar over at dette får han ikke til.

Samtidig mener jeg at det må være 100% opp til AJ selv å bestemme dette. Mister han troen selv på at han vil få til dette bør han trekke seg. Hvis ikke bør han i hvert fall ikke få sparken.
Back to top
moomoo
Veteran

PostPosted: 30.10.2025 11:47    Post subject: Reply with quote

Vil Tro at ideen og intensjonen til Affe er god, men at fryktkultur og alvåret bryter ned det kollektive om ikke bevisst så ubevisst.
Man får kanskje t il ting på trening, men i kamp med konstant nye relasjoner har nå redselen for å tape blitt større enn viljen til å Vinne og da blir totalpakken en haug med ustrukturert rot som ikke ligner grisen.

Så på målet til Sandefjord i går, vi har bra kontroll i boks om det kommer innlegg, men Reitan blir alt for passiv og tar ikke duellen før Berntsen kommer inn i 16 og da blirt han for passiv og lar ungutten gjøre som han vil.
Jesper som kommer bakra før Reitan utfordres bør løpe 5-7 meter lenger ned for å ta sikring men gjør ikke det. Tangvik skal aldri slippe den inn på insiden fra nesten død vinkel men gjør det.

Mye som går galt, mye som gjøres feil.
Mulig Jesper var sliten men kampen er straks over og det viktigste er å avskrekke vingen fra å utfrodre innover der og det gjør han ikke ved å la Reitan ta duellen 1v1 uten sikring.

Unødvendig, men nok et symptom. Det holder ikke på dete nivået ><
Neeskens, trenger du å låne en tampong?
Back to top
Looney
Senior

PostPosted: 30.10.2025 11:55    Post subject: Reply with quote

Alfred kommer i hvert fall ikke til å trekke seg, ikke med den kontrakten han sitter på.

Alfred, Jordi og Tjärnberg har alle kontrakter ut 2028.
Ta fram kalkulatoren og se hva det vil koste oss å kvitte oss med dem.
Vi har virkelig malt oss inn i et hjørne.

Sparker vi Alfred (eller de blir enige om at han trekker seg), så skal vi ha en ny trener inn som trolig ønsker sitt eget team.
Messi
Veteran

PostPosted: 30.10.2025 12:08    Post subject: Reply with quote

Det er ikke så viktig hva AJ sier utad til pressen, det som er viktig er hva som blir sagt innad. Har aldri sett poeng i å snakke med pressen, de skriver hva de ønsker uansett, alt for å få klikk..
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 94, 95, 96, 97, 98, 99  Next
Page 95 of 99

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb