View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
netrom84 Senior
|
Posted: 01.10.2025 10:19 Post subject: |
|
|
Skulle man finne på å gi han sparken håper jeg de går bort ifra dette tullet med å skulle kjøre en langtekkelig prosess for å finne erstatter. Treneransettelser føles i stor grad som bingo uansett hvordan man ansetter de. Så å kjøre en prosess som medfører at man ikke får avklart en ny trener godt ut i 2026 kan ikke være et alternativ. |
|
Back to top |
|
 |
HOFFA Veteran
|
Posted: 01.10.2025 10:27 Post subject: |
|
|
Jeg tenker at alle trenerbyttene RBK har vært igjennom har satt laget betydelig tilbake. Nok et trenerbytte vil være en ny sabotasje av lagets utvikling. Jeg har full tillit til at Alfred er den rette til å utvikle laget videre. _________________ D e itjnå som kjæm tå sæ sjøl |
|
Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 01.10.2025 11:42 Post subject: |
|
|
josinho wrote: | Har fått bekreftet i går kveld av en som har kontakt med noen av guttene at det Alfred holder på med er så omfattende og detaljert at det blir for avansert å få til og forstå for mange av spillerne. Trenerteamet må forenkle det de holder på med. Alfred & co for dårlige pedagoger? |
Da må man spørre seg følgende spørsmål. Er spillerne for dumme til å omsette lærdommen eller er må Alfred simplifisere budskapet sitt?
Budskapet satt jo godt nok i fjor...?
Men sliter de så enormt med å skjønne dette, så må de jo ta dette opp med ham og be om at man må få på plass de store linjene først for så å terpe på detaljer. Bør ikke være verre enn det. _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
Back to top |
|
 |
Sliter Veteran
|
Posted: 01.10.2025 12:05 Post subject: |
|
|
Tror ikke budskapet er så komplisert. Ligner mer på sabotasje av enkelte.
- Hvor vanskelig er det å bevege seg ut av pasningsskygge?
- Hvor vanskelig er det å møte en ball?
- Hvor vanskelig er det å benytte seg av en ledig spiller?
Mot hamkam var det kun midtstopperne som bevegde seg ut av pasningsskyggen. Pasningene som ble valgt var mot spillere med 1-2 motstandere i ryggen. Tenker tallene for bevegelse, mens vi har ballen er skrekkelige. Tallene for når vi har ballen er sikkert høye, da det var mange spurter for å gjenvinne ballen.
Hvis målet er å spille som PSG, Barcelona og tildels City, må spillerne begynne å bevege på seg. Altså bevege seg innen cirkelen de tilhører, ikke bare løpe fremover, for så å stå der som saltstøtter. |
|
Back to top |
|
 |
ballbingen Veteran
|
Posted: 01.10.2025 12:51 Post subject: |
|
|
Det er jo forsåvidt gode signaler å få før neste overgangsvindu.
Hvis lagets prestasjoner begrenses av enkeltspilleres evne til å forstå en plan som jeg regner med er nokså lik den som praktiseres i FCK og som de fint forstår der (og sikkert ikke mer komplisert enn den KK formidler i B/G heller) så bør de nok byttes ut.
Det var sikkert litt enklere å forholde seg til instruksene fra Reka og Frigård. |
|
Back to top |
|
 |
Tordenbukser Junior
|
Posted: 01.10.2025 12:59 Post subject: |
|
|
jfudh wrote: | Tordenbukser wrote: | Det er så klink 5.plass som det går an i EL det.
Mao er Europa-spill gjennom serien done! |
Det er i utgangspunktet bare de fire første lagene i serien som får tilgang til Europa-spill.
|
Jeg mangler noen ord i den setningen - skal være med "håpet om". Altså som i at Europa gjennom serien blir en umulighet |
|
Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 01.10.2025 13:52 Post subject: |
|
|
Det har blitt rapportert om misnøye innad i RBKs spillertropp. Som kaptein er Ole Selnæs bindeledd mellom trenerteam og spillergruppen, og nå kommer han med klar tale.
For abonnenter
Neste kamp på Direktesport:
Rosenborg - Sarpsborg 08
Event starter 2025-10-05
5. okt. 19:15
Rosenborg har måtte tåle mye kritikk etter 0-4-tapet i Hamar på søndag. Etter to dager treningsfri så var RBK-spillerne tilbake på feltet onsdag ettermiddag.
Dagen etter smellen på Briskeby omtalte VG «murring» innad i spillergruppen som skal ha pågått en stund, hvor deler av misnøyen skal være rettet mot Alfred Johansson sin lederstil, og at han ikke skal være spesielt mottakelig for innspill i dårlige perioder.
Alfred Johansson uttalte at han ikke har opplevd det som noe mer enn normalt. Samtidig erkjente Sportslig leder, Micke Dorsin, at han har opplevd det han kaller «murring».
– Når man varierer i prestasjonen og ikke leverer som man ønsker, så blir det alltid litt misnøye. Det er noen som spiller mindre og noen spiller mer og da blir det snakk. Det får man med seg, men sånn er fotballen, sier han blant annet til VG.
Det tetteste bindeleddet mellom trenerteamet og spillegruppen er kapteinsteamet, og onsdag uttaler Ole Selnæs seg om hvordan han opplever det som står beskrevet. Han kaller for «svært overdrevet».
– Stiller meg ikke bak det
– Jeg opplever at det kanskje blir slik, at media begynner å skrive når vi ikke helt får de resultatene vi ønsker. Det er ikke noe jeg kjenner meg igjen i, eller stiller meg bak, over hodet, sier han.
– Dette er ikke noe man har følt på tidligere i sesongen heller?
– Nei, absolutt ikke.
– Har du fått noen slike tilbakemeldinger på lederstil?
–Nei, absolutt ikke, mer innspill på hva vi kan gjøre bedre. Jeg opplever det som en god kommunikasjon egentlig, sier Selnæs.
– Oppleves rapportene som «tatt ut fra luften»?
– Jeg stiller meg ikke bak det, og synes det er sterkt overdrevet, så er det ikke dermed sagt at det kanskje ikke har vært spillere som har klaget på noe. Det kan ikke jeg svare så godt på. Jeg mener vi kunne ha vært bedre som spillegruppe med å fokusere på det vi skal gjøre mer av, og ja, ikke bry oss så mye om alt annet rundt. Om det er media, eller hva som helst. Rundt det som står i den artikkelen synes jeg det er sterkt overdrevet, sier han.
Les også
RBK-fadesen: – Sjansen er ganske liten, men det er ikke kjørt
– Enkelt og greit
Generelt er han i imidlertid tydelig på at svake resultater kan påvirke stemningen innad i et lag.
– Den påvirker. Det er alltid lettere å komme på trening når man har gjort det bra. Da merker man at stemningen er lettere, og det er det selvsagt forskjell på. Slik er det sikkert i alle andre bedrifter også, sier RBK-kapteinen, før han fortsetter:
– Jeg har vært med å spille lenge, og i en spillegruppe er det alltid spillere som ikke spiller like mye. Å holde 20–22 spillere fornøyd, det har jeg i mine 15 år som profesjonell spiller, aldri opplevd. Så enkelt er det. Det vil alltid være spillere som ikke er helt fornøyd, av forskjellige grunner. Slik er mekanismen i fotball, enkelt og greit. Du kan dra til alle klubbene i dette landet og finne et par spillere som ikke er fornøyd med tingenes tilstand. Det gjelder å sørge for at det ikke er for mange, og at man klarer å holde fokuset unna det, sier Selnæs, som understreker at han snakker generelt, sier RBK-kapteinen.
Les også
Her forklarer han seg for frustrerte supportere: Dette var RBK-spissens budskap
– Ikke artig
Selnæs var ikke med til Hamar på grunn av karantene, men har også vært plaget med sykdom den siste tiden. Det har ikke helt sluppet taket, og onsdag trente han innendørs.
– Jeg er ikke helt hundre prosent, sier RBK-kapteinen, som håper å bli klar til helgens oppgjør mot Sarpsborg 08.
– Hvordan var det å se kampen mot HamKam hjemmefra?
– Det var ikke artig. Det er ingen spillere som er glad i å se kamper på TV. Det er ikke noen god følelse, og selvfølgelig ekstra kjipt når man taper. Det var ikke artig, sier han.
For et RBK med uttalt mål om å spille seg inn i topp fire- og Europa-kvalik, så spøker det for alvor nå, når åtte kamper gjenstår. Det er elleve poeng opp til Tromsø, riktignok med én kamp mindre spilt. Denne sesongen har prestasjonene variert voldsomt.
– Har dere evaluert kampen i HamKam, og hva som gjør at man presterer så svakt etter ha imponert stort i andreomgangen mot Glimt, for eksempel?
– Til syvende og sist handler det om kvalitet. Kvalitet nok til å gjenskape prestasjoner. Det er en egenskap, for det er mange som klarer å spille godt av og til. Du må trene på det. Å peke på om det er det tekniske eller taktiske, det er vanskelig. Det er ofte en kombinasjon. Å ha et høyt bunnivå er en prestasjon. Å erkjenne at vi ikke har det, det har vi gjort. Vi snakker om det, så må vi trene på å bli bedre på det.
På tide å legge saken død? |
|
Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 01.10.2025 14:38 Post subject: |
|
|
Jeg skal ikke si noe angående AJ, men som trener selv har jeg møtt en del yngre trenere som har et språk som er tatt ut fra filosofistudiet, gjerne med litt krydder fra Guardiola, og som overfokuserer på detaljene og gjør budskapet unødvendig komplisert. I min yngre dager gikk jeg på akkurat den samme tabben selv. Ofte overivrig, og ville vise alt man kunne.
De snakker gjerne i store ord, "min filosofi", osv., og har en spillmodell som gjerne er på 698 sider og er veldig imponerende - bortsett fra at ingen gidder å lese den/eller høre. Uansett, dette gjør ofte at spillerne får høye skuldre, og klarer ikke å rette energien mot det de skal, og det intuitive blir borte. Jo mindre spillerne vet, jo bedre er det. Vanene dannes på treningsfeltet, og det er her læringen skjer. Vi lærer gjennom det vi gjør, ikke det vi hører.
Når du fortsetter med dette når man møter motgang, så lukker spillerne ørene og blir likeglade. Treneren vil på sin side bli enda mer detaljorientert når man møter motgang, og den spiralen bare fortsetter. Hvordan man vil spille fotball som trener kan egentlig få plass på et A4 ark, og det bør være få og konkrete retningslinjer som mulig. Dette er absolutter, så er resten opp til spillerne. I motgang gjelder dette mer enn noensinne. |
|
Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 01.10.2025 15:17 Post subject: |
|
|
Har vært på noen treninger mef AJ, senest for noen par uker siden og tør å påstå at det ikke er så veldig komplisert. AJ med assistenter er pedagogisk og flinke til å formidle og spesielt i formasjonstreningene. Helt annerledes enn KR-tiden.Tror heller at det kan være at det er spillere som ikke spiller som mener de skal spille og lager kvalm, og spillere som ikke finner i seg i, i disse "klikkene" hans. AJ systemet fungerte utmerket med nypan broholm og tagseth. |
|
Back to top |
|
 |
Orkdal1 Rutinert
|
Posted: 01.10.2025 15:47 Post subject: |
|
|
Hvem består i så fall disse «klikkene» av?
Og hvorfor statueres ikke eksempler?
Ordrenekt og sabotasje bør være = råtne på benk og 2.laget.
Giftig arbeidsmiljø er ikke akkurat forenelig med lagidrett og prestasjonsmiljø.
Samtidig om dette er tilfellet er det i så fall ett større problem for det er ikke bare enkeltspillere som spiller gåfotball og saltstøtte. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 01.10.2025 15:59 Post subject: |
|
|
Henri wrote: | Jeg har ikke påstått at du sa noe om de unge gutta. Jeg skrev om hva jeg tror kan være et problem for unge trenere. | ok, sorry. Jeg oppfattet feil. Jeg tror du kan ha rett i det du sier. |
|
Back to top |
|
 |
ErdoganLomas Proff
|
Posted: 01.10.2025 16:51 Post subject: |
|
|
Altså, å begynne å snakke om å sparke Alfred er helt hinsides. Siden han ble ansatt har vi fått klubben på rett kjøl igjen. Ligaens beste lag på høsten i fjor, og en god start på sesongen i år. Så har vi nå hatt 4, fire!! måneder med alt for dårlige bunnivå. Om vi skal sparke hver trener som har en down på fire måneder blir det veldig vanskelig å drive klubb altså.
Få bort de som skaper den såkalte misnøyen (tipper det er maks 3-4 stk av de som ikke spiller) og få satt laget på nytt med Duris, Witry, Bolkan og etter hvert Sasah. Så må Dorsin snart komme seg på jobb og gjøre et overgangsvindu det lukter svidd av i vinter. |
|
Back to top |
|
 |
Sjiraff Veteran
|
Posted: 01.10.2025 17:33 Post subject: |
|
|
Det er for tidlig å si at vi skal sparke han, men om sesongen fortsetter slik den gjør nå og vi ender på typ 8 plass eller noe så må det virkelig en evaluering til. For det aller meste har gått feil i år. Hvordan er det mulig å feile på så mye, ja vi mister to veldig gode spillere, men vi ser jo tydelig med de to ute at det er null samspill. Når det i tillegg blir gitt spilletid til spillere som ikke er i nærheten så er det også et problem.
Uten sammenligning for øvrig og kanskje litt tidlig så har feks Bournemouth i PL mistet en haug med spillere men fortsetter å imponere. Ser vi til Norge så har jo Brann startet med en helt nytt trenerteam og de er jo i europa og kjemper i toppen i ES. Tromsø mister spillere men fortsetter utviklingen, Sandefjord på samme måte.
Som sagt, tidlig å sparke Alfred men han har ikke råd til å ramle mange plassene ned før dette er en av de verste sesongene på mange mange år.
Hva har de bommet på i årets sesong? Oppkjøringen? Fysiske treningen? Om ryktene stemmer så er Alfred sin fotball kanskje for komplisert. Samtidig er det flere som ikke er spesielt imponert over vår nye fysiske trener.
Har hørt Alfred skryte av at vi springer like mye som Conference league lag nå, men vi kan ikke være i nærheten når det kommer til intensitet, spurter osv. _________________ Never Wake A Sleeping Ninja Cow |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 01.10.2025 17:54 Post subject: |
|
|
Tror også at noen av øktene er for lange og harde. Det fører til at overskuddet forsvinner, og sliten muskulatur fører til flere strekkskader. |
|
Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 01.10.2025 19:54 Post subject: |
|
|
Mot internasjonal motstand så ser vel heller RBK dårlig trent ut.. Så den kjøper jeg ikke. |
|
Back to top |
|
 |
Orkdal1 Rutinert
|
Posted: 01.10.2025 20:14 Post subject: |
|
|
Ser i alle fall ut som man løper både mindre og tregere enn Eliteserielag.
Å så statiske i angrep var vi ikke under Kåres mørkeste 4-1-5 periode på slutten en gang. Helt grusomt å se på.
De fleste 5-6div lag med 11 pappakropper med 7-3 jobb er mer dynamiske i angrep enn Rosenborg om dagen. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 01.10.2025 21:15 Post subject: |
|
|
Han er en ordinær trener som er avhengig av å ha kanon spillere all over som individuelt gjør tingene så laget vinner
Helt ærlig hva tror dere han og teamet hadde fått til med den troppen KK vant serien med første gang !!!
Dere klager på at vi har mistet Nypan!!!!
Det største talentet i Norge siden Ødegaard og Haaland.
Kom ut av koma. _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 01.10.2025 21:25 Post subject: |
|
|
Messi wrote: | Mot internasjonal motstand så ser vel heller RBK dårlig trent ut.. Så den kjøper jeg ikke. | Du ser ikke alle kampene da? Helt kraftløse, totalt energiløst. Klart det er en sammenheng. Noen ganger er de nedkjørt før en kamp. Dessuten er det en rekke strekkskader, det er også en indikasjon på overangstrengt muskulatur. Trolig lurt å individualisere treningene mer for hver enkelt spiller i større grad. Sæter og Sunde er på hver sin ende av skalaen på hvor hardt og intensivt det kan kjøres. Ofte bedre å trene kortere økter som er mer intensive og hvor det fokuseres på få momenter. Det er også lurt rent pedagogisk. Synd at Markus ikke kan legge ut alt som han har erfart…. |
|
Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 01.10.2025 21:39 Post subject: |
|
|
Uansett, så kjøper jeg ikke dette. Strekkskader skjer i absolutt alle klubber. Problemet er heller at de ikke trenes hardt nok. Du kan spørre Nypan og Broholm hvor det trenes hardest i, RBK eller nåværende klubb? |
|
Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 02.10.2025 00:22 Post subject: |
|
|
Når sterke personligheter benkes så blir det litt drittsnakk bak ryggen på folk. Synes det er kult at Selnæs forsvarte AJ slik han gjør.
Å sparke en trener som har fått oss til å spille fotball for første gang siden 2017 er jo helt hinsides (KR høsten var mye grunnet enkeltmannsprestasjonene til Tengstedt og delvis Vecchia).
Det eneste som irriterer meg, og som jeg mener er 100% skyld i den dårlige perioden vi er i nå, er klubbledelsen, eller mangel på ledelse. Å selge tre av våre desidert beste spillere, i den tro at vi skal få opp nye ved å vente alt for lenge, vente på akademiet, i det hele tatt vente, er bare for meg en utrolig historie.
Hører folk si at Glimt utviklet spillere, men de var i Glimt flere år, samt Glimt-ledelsen var/er ekstremt dyktige til å finne gode spillere på et høyt nivå som tok et enda høyere nivå, til en lav kost. |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 02.10.2025 06:59 Post subject: |
|
|
Bodø-Glimt solgte to av toppspillerne sine forut for KKs andre sesong - like fullt ble de nr to i serien den sesongen. _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
Tordenbukser Junior
|
Posted: 02.10.2025 08:00 Post subject: |
|
|
Det tenderer til krisemaksimering ser jeg.
Sesongen er jo ingen katastrofe (ennå), og RBK har tatt bare to færre poeng enn i fjor på samme antall kamper. Enkeltresultatene har tidvis derimot vært katastrofale.
Så totalen er vel at man står litt på stedet hvil. Det sett i lys av de som ble solgt indikerer at det er i hvert fall ingen regress.
Toppnivået er bedre nå enn tidligere. Men bunnivået er fryktelig lavt.
Jeg tror AJ sitter trygt ut året, nesten uansett resultater. Med en dårlig høst så blir det en del støy utad, men jeg har veldig liten tro på at klubben gir han fyken uansett. Tror ryktene om misnøye også er overdrevet.
Men om starten av neste sesong byr på mye det samme kan det derimot bli litt hetere i stolen. |
|
Back to top |
|
 |
FormerlySlaves Junior
|
Posted: 02.10.2025 08:52 Post subject: |
|
|
Helt naturlig at det kom en reaksjon etter kampen mot HamKam. Det var totalt krise og sikkert undervurdering av motstander. Er jo ikke noen hemmelighet hva de kommer med. Når det gjelder treghet med å erstatte de som dro, er vel det pga dårlig likviditet så RBK ikke kunne handle før penger hadde kommet inn. Etter å ha roet meg litt ned, støtter jeg fortsatt prosjekt Alfred. Kampen mot Sarpsborg kommer til å bli ekstremt vanskelig med nykomponert forsvar, og et lag som viser bra moral. Tipper de starter med Michael Opoku på kant mot Rosenborg. Scoret etter innhopp mot Viking sist. |
|
Back to top |
|
 |
ballbingen Veteran
|
Posted: 02.10.2025 09:53 Post subject: |
|
|
enojado wrote: | Det eneste som irriterer meg, og som jeg mener er 100% skyld i den dårlige perioden vi er i nå, er klubbledelsen, eller mangel på ledelse. Å selge tre av våre desidert beste spillere, i den tro at vi skal få opp nye ved å vente alt for lenge, vente på akademiet, i det hele tatt vente, er bare for meg en utrolig historie. |
Men hvilke penger skulle vi ha kjøpt erstattere i forkant? Investorpenger?
Noen ser ut til å virkelig ha lukket øynene for den økonomiske realiteten i klubben før vi solgte Nypan.
Skulle vi vært tidligere ut, måtte vi ha solgt Nypan på et mye tidligere tidspunkt, på "billigsalg". |
|
Back to top |
|
 |
Svartogkvit Junior
|
Posted: 02.10.2025 11:33 Post subject: |
|
|
I dagens Nidaros kommer det frem - etter evaluering av massakren på Hamar - at det er tre aspekter AJ er misfornøyd med, og som de må øve mer på:
-Press-spill
-Håndtering av motstanders løp i boksen
-HÃ¥ndtering av motstanders innlegg
Er ikke dette litt hakk i plata? Eller er det bare standardsvar han gir til journalister? Jeg undrer meg også litt over at han kun snakker om forsvarsspillet. Håper ikke de bruker det som gjenstår av sesongen til å bare terpe på å forsvare innlegg fra motstander, for å sette det litt på spissen.
Er det ikke bedre å slippe ned skuldrene og bruke det som er igjen av sesongen til å terpe eget angrepsspill? Så får det heller briste eller bære om vi kommer på femte eller sjuende. |
|
Back to top |
|
 |
|