English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Lesestoff
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Henri
Legende

PostPosted: 29.11.2008 10:33    Post subject: Reply with quote

Interessant lesning om homofobi i toppfotballen:
Med døden i hælene
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef

PostPosted: 04.07.2014 23:56    Post subject: Reply with quote

Anbuden kom från de traditionella storklubbarna Atlético Nacional och Independiente Medellín, men James Rodríguez skrev på för en liten klubb som hette Envigado, en förening som hade existerat i mindre än 15 år.

I efterhand har han förklarat valet med att hänvisa till Envigados satsning på ungdomar, men när allt kom omkring var det ju inte han som fattade beslutet. Först och främst var det hans mamma som bestämde, och hon har aldrig hymlat med hur hon resonerade.

Det var ett bra boende och det var jobb till styvpappan och en personlig tränare till James, men det var framförallt tillgången till en man som snabbt kunde få saker att hända.

– Vi valde Envigado eftersom jag alltid kunde gå till ägaren och prata direkt med honom.

Och ägaren? Ja, han var en herre som hette Gustavo Upegui.

Exakt vem Gustavo Upegui var och vad han egentligen gjorde kommer aldrig gå att sammanfatta med perfekt precision.

Som så många andra inflytelserika colombianska män ur sin generation uppfattades han olika beroende på vem som träffade honom i vilket sammanhang.

Var han en fotbollsentusiast med extra stort engagemang för talangutveckling? Definitivt. Var han samtidigt också en samvetslös gangsterboss med blod på sina händer? Bortom varje rimligt tvivel.

Gustavo Upegui växte upp tillsammans med Pablo Escobar, den så oerhört mäktiga knarkbaronen vars öde var så sammantvinnat med den colombianska 1980- och 1990-talsfotbollen. Pablo Escobar ledde ju den så kallade Medellínkartellen, maffiaorganisationen som under en period stod för 80 procent av den globala kokaintillförseln och drog in sisådär tre miljarder kronor i veckan.

Läs mera: Erik Niva: Han vände kokainet ryggen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef

PostPosted: 22.08.2014 22:15    Post subject: Reply with quote

Assyriska ligger sist i serien och står fortfarande utan seger på Södertälje Fotbollsarena – men förlusten i hemlandet är värre än förlusterna på hemmaplan. Den prisbelönte journalisten Nuri Kino, själv assyrier, förklarar:

– Vårt folk – assyrier, även kallade syrianer och kaldéer – och även yezidier, var tidigare i majoritet på Nineveslätten som nu tömts på sin befolkning. Våra kyrkor är förstörda, våra kvinnor och barn kidnappas. Det får vara nog. Världen måste öppna ögonen.

Läs mera: Landslaget som förlorar sitt land
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 14.01.2015 20:32    Post subject: Reply with quote

Fotboll, handboll, basket, volleyboll, vattenpolo, tennis...

De sex republikerna från det gamla Jugoslavien, med en total yta som är cirka hälften av Sveriges och en sammanlagd folkmängd som är mindre än halva Spaniens, visar upp fantastiska resultat i några av världens största bollsporter – mindre än 20 år efter att det blodigaste kriget i Europa i modern tid tog slut.

Sportbladets Johan Flinck körde runt i tio dagar, besökte fem länder och intervjuade över 25 tränare, spelare, legendarer, talanger, vetenskapsmän och journalister för att förklara Balkans bollunder.

Läs mera: Balkans bollunder
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 11.05.2017 19:44    Post subject: Reply with quote

När jag undrar vad Freddy Adu skulle välja om han fick möjlighet att ändra ett beslut han gjort under sin fotbollskarriär pekar han ut valet att gå till Benfica som 18-åring sommaren 2007.

– Då hade jag väntat längre innan jag åkte till Europa. Jag var 18 år när jag gick till Benfica och det var på tok för tidigt. Det är vad som fått min karriär att halta. Jag var helt enkelt inte redo för ett så stort lag som en så ung spelare. Jag var inte mogen nog att kunna hantera det.

Benfica var då, precis som nu, ändå världskänt för sin förmåga att förvalta unga talanger. Samma sommar som klubben köpte Adu anlände även 19-årige Ángel Di María från argentinska Rosario, jämnårige Fábio Coentrão från portugisiska Rio Ave och 20-årige David Luiz från brasilianska Vitoria. Tre spelare som alla sedan dess erövrat fotbollsvärlden.

Men de landade i Lissabon som oslipade diamanter med tiden på sin sida. Freddy Adu var yngre än dem alla men kom ändå som en förväntad superstjärna. Amerikanen fick legendaren Rui Costa som personlig mentor och kastades direkt in i hetluften i Champions League-kvalet mot FC Köpenhamn den 14 augusti 2007 – bara en knapp månad efter ankomsten till Portugal.

(...)

Värdet av Freddy Adus första år i rampljuset för MLS måste nog snarare räknas i miljarder än miljoner. Genomslaget var massivt och ledde, förutom till mer svårberäknade vinster som uppmärksamhet och reklam, till direkta pengaströmmar i ökad biljettförsäljning och större souvenirintäkter. När Adu sedan lämnade ligan som 18-åring fick MLS igen hela hans totala lönekostnad genom affären med Benfica.

(...)

– Det var en stor press och jag var inte redo för det men ärligt talat bad jag aldrig om något av det. Jag blev proffs som 14-åring men vad de flesta inte vet är att min familj var fattig och jag har alltid velat ta hand om dem. Chansen till det kom och då kunde jag inte säga nej. Det gav mig möjligheten att se efter min familj och samtidigt göra det jag älskade mest av allt vilket var att spela professionell fotboll.

(...)

Freddy Adu, en gång världens mest lovande fotbollspelare, avslutar nu intervjun med en förhoppning. Eller närmast en vädjan. En vädjan om en andra chans.

– Jag skulle älska att komma till Sverige och spela fotboll, säger han.

Varför?

– Jag har älskat svensk fotboll sedan Charlie Davies spelade där. Jag gillar landet och har följt ligan sedan en tid tillbaka. Enligt mig är allsvenskan Skandinaviens bästa liga. Det vore en väldigt bra plats för mig att spela på.

Läs mera: ”Jag bad aldrig om allt det här”
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 22.08.2017 23:22    Post subject: Reply with quote

Fant ingen tråd som passet, så jeg dumper det her.

FiveThirtyEight har laget en global klubbranking.
Om ikke annet så er det foreløpig underholdende, med bastante sammenligninger på spinkelt og tildels lite vederheftig datagrunnlag.
Regner imidlertid med at de etterhvert samler og knuser mer data for å utvikle dette.

Foreløpig omfatter rankingen 426 lag fra 18 nasjoner i Europa, Nord- og Sør-Amerika.
Denne uken er Rosenborg nummer 133, noe som er 16 plasser ned fra forrige uke, med en Soccer Power Indeks på 52,3.
Her er vi nest best i Norden, 11 plasser bak Malmø, men merk at danske lag ikke er inkludert.

Jeg har ikke sjekket hvordan de kommer frem til offensiv og defensiv team-rating, men Rosenborg har i alle fall 1,7 offensivt og 1,4 defensivt.
Til sammenligning har Ajax fått 2,1/1,1 mens for eksempel Lazio har 2,1/0,9 og Austria Wien 1,7/1,5.

I denne sammenligningen ville MLS-laget Toronto (171) kjempet relativt jevnt med Brann (174) om andreplassen i Eliteserien.
Samtidig kan vi konstatere at hverken Tromsø eller Kristiansund ville ha risikert å rykke ned fra MLS. (Det har imidlertid mindre med denne rankingen å gjøre enn at MLS ikke praktiserer nedrykk.)

Av klubbene i Eredivisie rangeres kun Ajax (55), PSV (57) og Feyenoord (86) over Rosenborg. Fra russisk Premier League havner imidlertid elleve klubber over Rosenborg.

I denne vektingen ligger Rosenborg omtrent likt med topplagene på andre nivå i Spania, England, Italia, Frankrike og Tyskland.

En liga vi har langt færre referanser til er Brasileirão Serie A. I denne rankingen er det kun seks av 20 lag der som havner over Rosenborg.
Så må det nevnes at datagrunnlaget er spinkelt og det er tildels enorme utslag på en uke.
Østersund falt for eksempel 49 plasser på en uke. Russiske Anzhi dog mest med 71.
Største rankingpoengmessige klyv oppover var det Hammarby som sto for, fra 324. til 280.-plass.

Foreløpig mest underholdende prosjekt, men sikkert med aspirasjoner om å prøve å bli mer relevant.
Indreløper
Veteran

PostPosted: 22.08.2017 23:59    Post subject: Reply with quote

Usikker på sannhetsgehalten, men dette er noe jeg vitterlig har savnet. Slike sammenligninger må naturligvis leses med skjønn, men med det sagt er det kult at noen har gitt seg i kast med å iallfall gi prosjektet en sjanse.
Mustrum Ridcully
Legende

PostPosted: 23.08.2017 08:25    Post subject: Reply with quote

Sånne lister er jo bare tull. Rosenborg bedre enn Botafogo?

View user's profile Send private message
2mas
Sjef

PostPosted: 28.08.2018 20:29    Post subject: Reply with quote

Efter årtionden av hat, våld och skam står en klassisk fotbollsklubb vid ett vägskäl.

Ska Israels mest rasistiska klubb fortsätta vara det?

Eller är det dags för Beitar Jerusalem att bli något annat?

Läs mera: Vägskäl för Israels ökända klubb – och dess hatiska supportrar
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 08.04.2020 15:51    Post subject: Reply with quote

Anders Andersson:

Generellt så är det ju mycket mer politik i fotbollen i södra Europa. Säsongen innan jag kom hade varit otroligt rörig i Benfica. Först hade Jupp Heynckes fått sparken, och José Mourinho hade kommit in istället. Men sedan hade Manuel Vilarinho blivit ny klubbpresident, och han och Mourinho drog inte jämnt. Så Mourinho försvann, och det kom in ytterligare en ny tränare innan Toní sedan fick jobbet. Mitt i allt det här hamnade några spelare i kläm. En av dem var Maniche, den portugisiska landslagsmittfältaren som var döpt efter Benficas gamla danska anfallare Michael Manniche. Han var hos oss – men han var ändå inte med. Jag såg honom litegrann i början, men sedan var han bara borta. Ibland såg man honom runt lönekontoret då det var dags att hämta ut sin månadscheck. Det visade sig att han höll till i B-laget. Han spelade inga matcher, utan tränade bara. Hela den här säsongen satt han i karantän, förlorade ett helt år av sin karriär. Jag antar att han var kopplad till fel agent eller fel tränare eller på något sätt hamnat i konflikt med de som styrde Benfica just då.

Egentligen var det helt ofattbart, helt sanslöst. När Maniche väl kom loss från Benfica så gick han ju direkt till Porto, vann ligan, vann UEFA-cupen, vann Champions League, spelade EM-final för Portugal, hamnade i Chelsea, vann Premier League, spelade VM-semifinal för Portugal, flyttade vidare till Atlético Madrid och Inter. Han var en mittfältare av högsta internationella klass, som Benfica själva valde att frysa ut istället för att använda.

Läs mera: Anders Andersson: ”Det var fullsatt – 85 000 på en träningsmatch”
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 07.09.2025 15:42    Post subject: Reply with quote

Arrow Forskningen har vist at svært gode midtbanespillere gjør i snitt 6–8 søk i løpet av de ti siste sekundene før de mottar ball

Arrow Aksum anslår at Ødegaard ligger i det øvre sjiktet her, med rundt syv søk i snitt

Arrow Xavi er spilleren forskerne har målt med det klart høyeste antallet søk de ti siste sekundene før mottak av ball: I snitt 8,3 søk

Arrow Dette ga den tidligere Barcelona-stjernen ekstremt god oversikt før han slo pasninger eller tok andre valg med ballen

Arrow Aksum påpeker at det egentlig ikke holder i seg selv å gjøre mange søk, man må også ha svært god evne til å tolke det man ser

Les mer: Den spesielle Ødegaard-detaljen: –⁠ Hovedgrunnen til at han presterer i Premier League
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb