English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
David Duris
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef

PostPosted: 06.08.2025 15:20    Post subject: Reply with quote

- Det er en offensiv spiller, som er best som kant. Han er kjapp og sterk, god til å starte i bakrom, god én mot én og en god avslutter med høyre og venstre bein samt med hodet, skryter Alfred Johansson.

Les mer: - Han er kjapp, sterk og en god avslutter

Legger forresten merke til at både Nettavisen og aktuality.sk slår fast at han "bare" har 18 landskamper, mens at Transfermarkt oppgir 21. Tre regnes som uoffisielle?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
EGA
Veteran

PostPosted: 06.08.2025 15:28    Post subject: Reply with quote

Gøy.
God tro på dette prosjektet. Lykke til.
Dorsin og Alfred tar de rette grep med denne spilleren fra rett hylle økonomisk. Videre kvitter vi oss med daukjøtt som Reitan.
Back to top
View user's profile Send private message
Snabeltann
Veteran

PostPosted: 06.08.2025 15:41    Post subject: Reply with quote

Guffen wrote:
Lukter veldi Egon Sadiku av det her. Hadde vel bedre stats og flere landskamper også.

Lukter jo bortimot ingenting det samme?

Agon Sadiku var en tenårig spiss med én sesong på toppnivå i Finland. En spiller man kjøpte for potensialet, ikke for nåværende evne.

Duris er en 26 år gammel hovedsakelig kantspiller som har spilt fast i seks sesonger og har en solid håndfull landslagskamper, inkludert spill i EM. En spiller man kjøper for å forsterke laget.
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 06.08.2025 15:48    Post subject: Reply with quote

Zarm93 wrote:
EspN wrote:

Sapara mener han er god til og dribble.

Godt mulig at han er det. Jeg har ikke sett han selv, så min skepsis baserer seg utelukkende på tall og stats som viser få positive involveringer i 1-mot-1-situasjoner. Hvilket er den spillertypen jeg føler vi primært trenger på høyresiden.

Er det virkelig driblefanter uten sluttprodukt du mener vi bør prioritere? En Temu E.Ceide? Folk som kan på papiret skape ting på egenhånd, men som ikke fungerer i et lag?

Basert på disse statsene her så fremstår han jo som en perfekt playmakerving som kan servere assists til Dino, som kan ha haugevis av hockeyassists til Witry på overlap ved å legge perfekte baller som kan slås inn. Som kan finne Nordli i sin delvis frie rolle foran 16-meteren.

Stats er ikke alt. Fotball er ikke baseball hvor man kan moneyball basert på statistikk. Det er et lagspill som er avhengige av spillerne rundt seg og hva slags motstand man møter. Som gjør at noen spillere faller totalt sammen i enkelte lag, eller ikke kommer til sin rett, men blomstrer i andre lag.

Problemet er at spilleren som har alle de ferdighetene du ønsker kommer ikke til RBK, så da må vi finne noen med en viss spisskompetanse, som er interessert.

Alfred beskriver han som en rask, driblesterk ving som er god på å avslutte. Så kanskje ikke stats forteller hele historien?

Jeg gleder meg ihvertfall til å se han i aksjon. Og håpe at vi har truffet med en spiller som passer laget bra.
Back to top
Zarm93
Veteran

PostPosted: 06.08.2025 16:17    Post subject: Reply with quote

machiavelli wrote:
Er det virkelig driblefanter uten sluttprodukt du mener vi bør prioritere? En Temu E.Ceide? Folk som kan på papiret skape ting på egenhånd, men som ikke fungerer i et lag?

Hvor i alle dager er det jeg skriver det?
Det at man er god 1-mot-1, eller en driblefant som du kaller det, betyr ikke at man behøver å være blottet for sluttprodukt eller at man ikke kan fungere i et lag? Det er ikke slik at jeg etterlyser Jayden Nelson. Høyresiden vår mangler kreativitet. Den mangler en spiller som kan utfordre 1 mot 1 og skape ubalanse hos motstanderen. Det får vi ikke med Santeri og det har vi heller ikke med Witry. Det har vi på venstresiden med Ceide, Bolkan Nordli og Pereira. Dette er også spillere med ok mengder med sluttprodukt (spillere som tydeligvis ikke vil komme til RBK, ifølge deg)
Det er en grunn til at Broholm var så viktig for oss og det er ingen tilfeldighet at alle angrep på høyresiden nå ender opp i balltap eller en støttepasning. Den måten vi spiller på - med stadige spillvendinger - trenger en slik spiller for at vi ikke skal bli stående fast på høyresiden. Jeg er usikker på om dette er den type spiller.

Så vet jeg jo at stats ikke er alt - det er derfor jeg skriver at det er det eneste jeg har å basere min skepsis på. Så er jeg bare skeptisk, det er ikke slik at jeg har dømt han nord og ned, og er overbevist om at han er et bomkjøp. Jeg er skeptisk basert på det lille jeg har av vurderingsgrunnlag. Så det kan godt hende at han kommer til å fungere kjempebra.
machiavelli
Veteran

PostPosted: 06.08.2025 16:32    Post subject: Reply with quote

Vel, det må enten være det du mener eller så sitter du og dagdrømmer som er ganske irrelevant for hva RBK kan gjøre.

Broholm gikk for 70 mill. Vi får ikke erstattet han for 5-10 mill.

Skal du ha en som er dyktig på å drible og gå forbi mann og som samtidig leverer målpoeng på et høyt nivå, så er ikke den spilleren aktuell for RBK. Så enkelt er det.

Da må man finne noen som leverer slike tall i 2. divisjoner og håpe de tar nivået.

Ceide kunne vi hente rimelig nettopp fordi han ikke leverte målpoeng. Nordli er trønder som ville hjem og spille for RBK hvor vi var heldige nok til at det var en klausul som var lav. Hvor mange av de er det der ute? Adrian Pereira fikk 9 kamper og leverte 0 mål og 0 målgivende før han kom til RBK.

Her trekker du bokstavelig talt fram 2 spillere som leverte null sluttprodukt i utlandet, og ikke lengere ble satset på, som kom hjem til Norge og RBK nettopp fordi de ikke leverte varene.
Back to top
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 06.08.2025 17:11    Post subject: Reply with quote

Personlig så er jeg glad for at klubben signerer Duris, en ukjent slovak som jeg vet lite om, enn Ola Solbakken som har langt flere dårlige kamper enn gode på dette nivået. Gode erfaringer med spillere fra Slovakia i RBK.
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 06.08.2025 17:21    Post subject: Reply with quote

AJ fotball krever at vi har vinger som kan drible seg forbi. Derfor er ikke Sunde helt rett.
Vår vinger kommer ofte 1 mot 2 da motstanderen vet vi vil ha ballen ut ditt . Da må du være en god dribler

Han er sikkert bedre til dette en Sunde og da vil vi nok bli noe bedre i angrep på den siden
Lord Oakley
Veteran

PostPosted: 06.08.2025 17:28    Post subject: Reply with quote

Marek Sappara godkjenner, da kan alle her inne holde kjeft..
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 06.08.2025 17:37    Post subject: Reply with quote

Nei flere her har sagt at dette ikke er bra, jeg vil se hoder rulle!
Back to top
Zarm93
Veteran

PostPosted: 06.08.2025 18:28    Post subject: Reply with quote

machiavelli wrote:

Vel, det må enten være det du mener eller så sitter du og dagdrømmer som er ganske irrelevant for hva RBK kan gjøre.

Tror du at jeg enten ønsker meg en Jayden Nelson uten sluttprodukt eller at vi henter Saka fra Arsenal?
Eller finnes det kanskje noe mellom der?

Jeg ønsker meg en spiller som er god 1-mot-1 og som leverer OK med målpoeng. Det er alt jeg har gitt uttrykk for. Jeg forventer ikke eksepsjonelle tall eller målpoeng på et høyt nivå (som er dine ord). Jeg synes bare at vi trenger en annen spillertype.
Jeg sitter og dagdrømmer om en spiller som f.eks. Okeke. God 1-mot-1. God på å skape ubalanse hos motstanderen. OK sluttprodukt.
Men du klarer sikkert å finne hundrevis av grunner til hvorfor det er så sykt umulig for Rosenborg å hente han eller en tilsvarende spiller.

Selv i samme klubb som Duris så har du en høyrekant - Adrian Kapralik - som ligner mer på det jeg savner. Han er riktignok noen millioner dyrere, men at det skal være helt umulig for RBK å finne den spillertypen er bare tøv. Det har du overhodet ikke noe faktagrunnlag for - med mindre du sitter med full kontroll over hele spillermarkedet, så driver du kun med synsing.

Avslutningsvis så kan du godt si at Ceide og Pereira ikke hadde noe sluttprodukt i utlandet - men dette var uansett spillere som hadde vist OK mengder med sluttprodukt før de gikk til utlandet - noe som igjen viser at det er mulig å hente de kvalitetene til Rosenborg (selv om Ceide riktignok ikke telles helt, siden det var her han slo gjennom). Poenget med å nevne de var uansett at venstresiden vår har en spisskompetanse som hele høyresiden mangler.

Men nå har Alfred sagt at han faktisk har de kvalitetene, så da får det være greit. (noe som er litt pussig, for hvis han faktisk er god 1-mot-1 og leverer ok med sluttprodukt, så burde han jo - med din logikk - ikke ha vært aktuell for RBK.) Så vi får se. Håper han er god.
waterfalls
Veteran

PostPosted: 06.08.2025 18:39    Post subject: Reply with quote

Jeg tror poenget til machiavelli er at i Rosenborg så må vi signere spillere som også har svakheter hvis vi skal hente spillere som har prestert på et ok nivå, eller så må vi satse på spillere fra lavere divisjoner og at de tar steget.

Det er fint med en driblesterk kant som leverer målpoeng, men spørsmålet er jo hva annet hadde man fått med dette? Er man i stand til å finne en slik spiller som også passer inn i filosofien til AJ, er god nok på samhandling med resten av laget og en brukbar presspiller.

Rosenborg må enten inngå et slags kompromiss når de kjøper spillere eller ta sjansen på at spillere som ser ut til å ha hele pakka klarer å ta steget opp da de trolig spiller på et lavere nivå.

Rosenborg har nok for eksempel ikke råd til å kjøpe en spiller med samme fart og dribleferdigheter som Nelson som også har levert mye sluttprodukt på et ok nivå, han er for dyr eller allerede plukket opp av større klubber (med veldig stor sannsynlighet).

Jeg er spent på å se hva han får til etterhvert i Rosenborg-trøya i alle fall, så jeg velger å være forsiktig optimist frem til jeg har sett ham spille litt. Første kamp er vel uansett etter alle solemerker Sandefjord 23.08 vel? Vi har vel spillefri i helga og neste helg.
Back to top
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 06.08.2025 18:46    Post subject: Reply with quote

Kan vel diskuteres om Ceide har så veldig mye sluttprodukt også. Avslutter ikke på åpent mål en gang. Skal alltid vende om slik at han får prøve å drible noen et par tre ganger.
Vinger som Jan Derek, Tokmac, Jevtovic, Vikheim og Zinckernagel er vingtyper man burde ha. Spillere som kan gjøre no alene eller sammen med andre. Det enkle er ofte det beste.
Har tro på Duris jeg. Sapara traff meget godt med Nemcik. Om det AJ sier er rett, at de har fulgt spilleren siden han kom til RBK, så må de ha grei kontroll på hva de får.
Back to top
Zarm93
Veteran

PostPosted: 06.08.2025 18:52    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:
Jeg tror poenget til machiavelli er at i Rosenborg så må vi signere spillere som også har svakheter hvis vi skal hente spillere som har prestert på et ok nivå, eller så må vi satse på spillere fra lavere divisjoner og at de tar steget.

Men jeg forventer jo ikke at vi henter en driblesterk spiller, med OK sluttprodukt som er helt uten svakheter. Jeg er jo selvfølgelig inneforstått med at hvis vi går for den spillertypen, så er han nødt til å ha andre mangler. Det er i så måte helt meningsløst å antyde at jeg tror noe annet.
machiavelli
Veteran

PostPosted: 06.08.2025 19:07    Post subject: Reply with quote

Zarm93 wrote:
machiavelli wrote:

Tror du at jeg enten ønsker meg en Jayden Nelson uten sluttprodukt eller at vi henter Saka fra Arsenal?
Eller finnes det kanskje noe mellom der?

Jeg ønsker meg en spiller som er god 1-mot-1 og som leverer OK med målpoeng. Det er alt jeg har gitt uttrykk for. Jeg forventer ikke eksepsjonelle tall eller målpoeng på et høyt nivå (som er dine ord). Jeg synes bare at vi trenger en annen spillertype.
Jeg sitter og dagdrømmer om en spiller som f.eks. Okeke. God 1-mot-1. God på å skape ubalanse hos motstanderen. OK sluttprodukt.
Men du klarer sikkert å finne hundrevis av grunner til hvorfor det er så sykt umulig for Rosenborg å hente han eller en tilsvarende spiller.

Ja. Og nå har vi funnet en spiller et sted mellom Nelson og Saka som er innenfor de rammene RBK har og hvor spilleren er interessert i å komme til RBK og du er misfornøyd.

Okeke hadde 1 mål og 0 assists på 598 minutter for KFUM ifjor.
Okeke har 6 mål og 1 assists på 857 minutter i år. Hvorav 2 kom mot dumpekandidat Godset, og 2 mål og hans eneste assist hittil i år kom mot oss nå. Med andre ord ikke spesiell uttelling. Selv i OBOS så var det 5 mål og 8 assists på 1800 minutter i OBOS. En sesong KFUM rykket opp.

Det er ikke akkurat en signering det skriker målpoeng av. Han dominerer ikke OBOS og han leverer såvidt målpoeng i Eliteserien med et par unntakskamper.

Det betyr ikke at Okeke ikke kan bli en god spiller og bidrar med mer enn bare sluttprodukt, men å snakke ned Duris og si hvorfor ikke kjøpe Okeke når vi vil ha sluttprodukt er...mildt sagt sært.

Zarm93 wrote:

Selv i samme klubb som Duris så har du en høyrekant - Adrian Kapralik - som ligner mer på det jeg savner. Han er riktignok noen millioner dyrere, men at det skal være helt umulig for RBK å finne den spillertypen er bare tøv. Det har du overhodet ikke noe faktagrunnlag for - med mindre du sitter med full kontroll over hele spillermarkedet, så driver du kun med synsing.

Og du svarer på ditt eget spørsmål: "Han er riktignok noen millioner dyrere". RBK har ikke penger å ødsle ut. Det virker rett og slett som dette ikke går inn hos folk. Broholm+Nypan-pengene som vi har til rådighet til overganger er i stor grad brukt opp på E. Ceide, Witry, Nordli og nå Duris. Resten går til å betale gjeld og andre nødvendige investeringer/vedlikehold.

Det er ikke helt umulig å finne den spillertypen, men det er vanskelig å finne den spillertypen for både en saklig pris, og at den spillertypen er interessert i å komme til RBK.

Jeg driver kun med synsing ja, men jeg baserer det på at ving er en av de mest ettertraktede og kostbare posisjonene på banen ved siden av spiss. Og at Bodø-Glimt måtte ut med 30 millioner for å få nettopp en slik type spiller som du etterlyser.

Zarm93 wrote:

Avslutningsvis så kan du godt si at Ceide og Pereira ikke hadde noe sluttprodukt i utlandet - men dette var uansett spillere som hadde vist OK mengder med sluttprodukt før de gikk til utlandet - noe som igjen viser at det er mulig å hente de kvalitetene til Rosenborg (selv om Ceide riktignok ikke telles helt, siden det var her han slo gjennom). Poenget med å nevne de var uansett at venstresiden vår har en spisskompetanse som hele høyresiden mangler.

Men nå har Alfred sagt at han faktisk har de kvalitetene, så da får det være greit. (noe som er litt pussig, for hvis han faktisk er god 1-mot-1 og leverer ok med sluttprodukt, så burde han jo - med din logikk - ikke ha vært aktuell for RBK.) Så vi får se. Håper han er god.

Ja. Og det var jo derfor Ola Solbakken tydeligvis var førsteprioritet. Han er nettopp en slik type spiller. En som vi vet har levert i Eliteserien, men som har falt gjennom i utlandet. Men der var det en del økonomiske ting som rett og slett ikke var på plass for at han skulle komme hit.

Hadde Duris vært en så komplett spiller at han både hadde vært sykt god på playmaking og skape ting på egenhånd 1v1 så tviler jeg på at han hadde vært aktuell for RBK nei. Da hadde han gått for større penger andre steder. Men det vi må håpe på er at han har et potensiale for å bli bedre på de tingene og at han kan blomstre i RBK, og levere de tallene som gjør at han egentlig er verdt mer. Eller at han rett og slett kan kompensere med andre ferdigheter (som nettopp pasninger).

For alt vi vet så kan det jo være at eneste grunnen til at Duris er interessert i å komme hit er pga. Nemcik.
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 06.08.2025 19:15    Post subject: Reply with quote

Landslagsspiller og Em uttatt så han er nok en ok spiller.
26 år og hadde nok blitt plukket opp av andre hvis potensialet hadde vært høyt ?
Hvis han er flink til å drible så kan det være farten som ikke er god nok for en bedre liga

186 så en litt annen type kansje enn broholm.
Hedley
Veteran

PostPosted: 06.08.2025 19:26    Post subject: Reply with quote

Kan bli veldig betydningsfull og utslagsgivende signering dette. Vi er avhengig av at vi treffer - da kan det gi laget det siste lille. Om vi bommer skal vi slite med å klare topp 4 iår.
Back to top
Huber
Veteran

PostPosted: 06.08.2025 19:50    Post subject: Reply with quote

Spennende at han hadde med seg Gordon Ramsey på brakka da.
Back to top
Elg
Veteran

PostPosted: 06.08.2025 19:53    Post subject: Reply with quote

Ser ikke at klubben har bekreftet signeringen enda?

https://m.youtube.com/wat...JO5hlp7L6A
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 06.08.2025 20:04    Post subject: Reply with quote

https://www.rbk.no/nyhete...-rosenborg

Bekreftes forøvrig her at han ikke er tilgjengelig for Europakvalikk men spiller eventuelt da mot Sandefjord.

Last edited by machiavelli on 06.08.2025 20:06; edited 1 time in total
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 06.08.2025 20:05    Post subject: Reply with quote

26-åringen er klar for Rosenborg og har skrevet under på en kontrakt som strekker ut 2029-sesongen.

- Jeg er veldig glad for å være her. Glad for å bli en del av denne spillergruppen og en del av Rosenborg-familien. Det er den største klubben i Norge, med mest suksess i historien og så har jeg en god venn som spiller, sier Duris og refererer til Tomas Nemcik som han anslår å ha kjent de siste ti årene etter at begge har gått gradene fra akademi til A-lag i Zilina.

Les mer: David Duris klar for Rosenborg
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
FormerlySlaves
Junior

PostPosted: 06.08.2025 21:02    Post subject: Reply with quote

Har troa. Se ut som gode avslutninger på skryte videoer.
Back to top
Tordenbukser
Junior

PostPosted: 07.08.2025 07:52    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:

186 så en litt annen type kansje enn broholm.

Jepp, ser absolutt ut som man har gått for en spesiell vingtype dette vinduet. Duris, Solbakken og Qalimi er alle ganske like i spillestil og fysikk. Gode teknisk, bra fart, høyreiste og med solide avslutteregenskaper. I tillegg er de anvendelige og kan bekle flere roller i front.

Jeg gleder meg til å se ham i aksjon. Forventer ikke at ørnen flyr med en gang, men tipper han kan bli ordentlig god i svart og kvitt.
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 07.08.2025 08:06    Post subject: Reply with quote

Vil tro han klarer å ta vare på ballen i mye større grad enn det JRS og Holm gjør. Broholm var jo alltid et sikkert spillpunkt høyt i banen fordi han har såpass god teknikk. Kan hende at vår slovakiske venn kan bidra med noe av det samme, selv om han ikke er samme spillertype.
Back to top
Vegard2711
Legende

PostPosted: 08.08.2025 02:47    Post subject: Reply with quote

Blir spennende å se han i aksjon etterhvert. Synd han ikke får vært med i E cup kvalik men regner med det ble slik da Zilina sikkert ville ha han med i sin kvalik før et salg.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Page 6 of 7

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb