| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
machiavelli Veteran
|
Posted: 29.07.2025 20:47 Post subject: |
|
|
| Neeskens wrote: | Jeg synes ikke laget tar form. Vi har høy uttelling og Dino stang inn på alt. Tromsø hadde vel like god xg som oss sist!!
Ønsker ikke være negativ men ser bare bak resultatene og hvordan vi spiller. |
xG er noe forbanna tull. Får du en perfekt pasning foran mål som er en 100% sjanse, men får ikke avslutta så utgjør den 0 xG.
Og begge sjansene de fikk servert var tabber fra RBK.
xGOT er i det minste hakket nærmere virkeligheten og 2,15 i favør RBK og 0,97 for Tromsø.
Og da med de to eneste reelle sjansene deres gratismuligheter på tabber. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 29.07.2025 22:32 Post subject: |
|
|
Får man ikke avsluttet så er det jo riktig med 0i xG fordi ballen aldri var på vei mot mål og heller ikke noen avslutning som gjorde at ikke det var noen sannsynlighet for at ballen havnet i mål.
Sjansen er stor, men frem til det kommer en avslutning er forventede scoringer på en slik sjanse uansett 0. xGOT beskriver bare hvor godt et skudd er og ikke hvor stor sannsynligheten for mål er på en slik sjanse/avslutning fra den posisjonen/situasjonen.
Eksempelvis målet til Sæter mot Sandefjord i fjor:
xG på 0,01 fordi det er et skudd ifra 30-35 meter sikkert.
xGOT på 0,56 fordi det er en veldig god avslutning som tilsier at det er stor sannsynlighet for at det skuddet går på mål/i mål basert på hvor skuddet treffer og dermed er xGOT mye høyere enn xG på den sjansen.
Allikevel kan man ikke gi den sjansen en høy xG.
Enkelt sagt så viser xG hvor stor sjansen for at et skudd fra en posisjon blir mål, mens xGOT viser hvor bra skuddet faktisk var.
Men det er en uting å basere seg på xG og xGOT alene, men en sjanse som ikke blir avsluttet kan man jo si aldre hadde en sjanse til å bli scoring og kanskje er det mer presist å kalle slike situasjoner for en stor mulighet enn en stor sjanse. Det er jo ikke langt unna å i praksis være en nesten-sjanse heller siden sjansen for scoring var lav når angrepsspiller ikke klarer å avslutte. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 30.07.2025 09:18 Post subject: |
|
|
| Jeg vet ikke hvordan xG og xGOT regnes ut, men gitt at din beskrivelse er riktig så illustrerer den jo godt hvorfor det er upresise mål på hvem som skapte flest farligheter i kampen: Ved å betinge på at angrepet må avsluttes så sier man implisitt at ethvert liknende angrep hvor angriperen ikke får avsluttet har 0 sannsynlighet for at angriperen får avsluttet, noe som er veldig strengt. Hvis laget får kjøre angrepet 1000 ganger vil jo angriperen i noen av de nå ballen og få avsluttet (på samme måte som en avslutning utenfor i noen tilfeller vil gå i mål, som er logikken i xG). Så er det såklart veldig vanskelig å ta inn slike kompliserte sannsynligheter, men det er likefullt en svakhet med xG at det utelukkes. Det finnes ikke et mål som feks sier hvor ofte et lag hadde ballen i målscorende posisjoner? Det blir vel iofs det samme som antall berøringer i boksen, det virker på meg som et mye bedre mål enn xG. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 30.07.2025 09:26 Post subject: |
|
|
Jeg skriver jo det er en uting å basere seg på slikt alene. Slik statistikk gir en indikasjon, men bør ikke brukes som fasit isolert sett. Jeg er ikke ekspert så mulig det er noen nyanser jeg har bommet på, men mener jeg er på ball på det mest grunnleggende i alle fall.
Statistikk bør brukes på en måte som skaffer et mest mulig helhetlig bilde og ikke bare plukke enkelte faktorer. |
|
| Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 30.07.2025 09:33 Post subject: |
|
|
Empirisk er dette ikke vankselig, å kan gjøres vha. en supervised maskinlæringsmodell. De fleste metoder for å finne ut detaljerte spillerverdier (f.eks OBV veridene i statsbomb) baserer seg på å regne ut sansynligheten for å score/slippe inn mål i en gitt tilstand, og deretter regne ut delta-verdien av spillernes handlinger som tar spillet fra en tilstand til en annen.
Kort oppsummering kan f.eks leses her: https://lirias.kuleuven.b...eve/593249
For de som virkelig er interesserte i detaljer anbefaler jeg å se på PhD-avhandlingen til Tom Decroos: https://lirias.kuleuven.b...eve/587585 |
|
| Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 30.07.2025 10:24 Post subject: |
|
|
| Når det kommer til XG, og forsåvidt XGoT, så finnes det, meg bekjent, ingen offisiell formell for dette, så ulike XG modeller, vil ta inn forskjellig input, og følgelig gi forskjellig output. Videre er jo XG verdiene avhengig av data'ene som er brukt til å estimerere koeffisientene i XG-modellen. Den samme XG-modellen trent på data fra ES og PL vil antakelig se noe forskjellige ut, og gi forskjellige estimater på XG-verdien til en gitt sjanse. |
|
| Back to top |
|
 |
Zarm93 Veteran
|
Posted: 30.07.2025 11:43 Post subject: |
|
|
| machiavelli wrote: |
xG er noe forbanna tull. Får du en perfekt pasning foran mål som er en 100% sjanse, men får ikke avslutta så utgjør den 0 xG.
Og begge sjansene de fikk servert var tabber fra RBK.
xGOT er i det minste hakket nærmere virkeligheten og 2,15 i favør RBK og 0,97 for Tromsø.
Og da med de to eneste reelle sjansene deres gratismuligheter på tabber. |
Tromsø har jo faktisk en mulighet som ligner litt på det du skisserer, på stillingen 0-0 etter ca. 26 minutter. Så at de eneste mulighetene de har er de forsvarstabbene våre i andre omgang, det stemmer ikke.
Så synes jeg at det må være lov å mene at det er litt flaks og marginer som gjør at vi vinner 4-1. Deflection på 1-0. Klønete straffespark på 2-0. Feil i Tromsøforsvaret med påfølgende dårlig klarering på 3-0 og keepertabbe på 4-1. Målene våre er like mye feil og tabber hos Tromsø, som det mulighetene deres er. Så ærlig må det være mulig å være og når man skal snakke ned mulighetene til motstanderen, så må man også se på hva vi skaper selv.
Skal man være opptatt av og positiv til prestasjon når man taper/spiller uavgjort, så må man være det når man vinner også.
Så er det jo sykt deilig at vi faktisk har litt marginer med oss - for det har vært mye stang ut i år. _________________ Alle må gå. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 30.07.2025 12:33 Post subject: |
|
|
| Alle scoringer i fotball kommer etter en feil eller en klønete involvering. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 30.07.2025 13:18 Post subject: |
|
|
| Zarm93 wrote: | | Så synes jeg at det må være lov å mene at det er litt flaks og marginer som gjør at vi vinner 4-1. |
Klart det, men vi skaper mange sjanser på egenhånd, som blir mål på flaks og marginer, mens Tromsø får servert sine to største fra oss og de hadde på ingen måter noe "stang ut" situasjon hvor de kom til mange sjanser (på egenhånd), men klarte ikke å konvertere.
Poenget er igjen. Å komme drassende med xG som bevis på at dette ikke var en god Rosenborgkamp og implisitt at Tromsø egentlig skapte mest, holder seg ikke når man faktisk bruker øyetesten på kampen.
Rosenborg var best, skapte flest sjanser og ja, scoret mye mål fordi man hadde litt flaks.
1-0 er et perfekt gjennomspill på et godt løp og skudd i god posisjon som blir deflection i mål. Det er et bra oppbygd angrep som blir spilt inn i en farlig angrepsposisjon der man får en heldig avslutning. Hvis man sammenligner det med å sende en total bompasning hjemover som sender en motspiller gjennom på åpent mål, så skjønner jeg at man konkludere med at "målene våre er like mye feil og tabber som deres muligheter er".
Frisparket som går i mål, kommer av at vi sender en spiller gjennom alene mot keeper på en kontring. Den dårlige klarereringen som gir 3-0 kommer av at JRS gjør en god jobb på kant, ja, han er heldig med å få ballen videre, og ja, vi er heldige at de gjør en dårlig klarering, men det er vi som skaper det selv.
Vi har flaks, men det er flaks vi skaper selv gjennom angrepene våre. Tromsø sin "flaks" er totale hjerneblødninger fra egne spillere. Det er ikke sammenlignbart. Og det gjenspeiler heller ikke kampen. |
|
| Back to top |
|
 |
Masinj Junior
|
Posted: 30.07.2025 13:25 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: | | Alle scoringer i fotball kommer etter en feil eller en klønete involvering. |
Tenker man må se hva som er hovedårsaken til at man scorer. Er det bra spill fra oss eller feil fra motstanderen? Det er jo nesten alltid en kombinasjon av begge, men mot Tromsø er det mest det siste. |
|
| Back to top |
|
 |
Zarm93 Veteran
|
Posted: 30.07.2025 14:34 Post subject: |
|
|
| machiavelli wrote: |
Vi har flaks, men det er flaks vi skaper selv gjennom angrepene våre. Tromsø sin "flaks" er totale hjerneblødninger fra egne spillere. Det er ikke sammenlignbart. Og det gjenspeiler heller ikke kampen. |
Du kan godt sammenligne 3-0 målet vårt og sjansen til Camoes etter ca. 51 min ( som kommer før sjansen de får etter et svakt utspill fra Tangvik ). 3-0 kommer som en følge av en ball opp mot Reitan-Sundet, hvor Tromsø-spilleren egentlig har full kontroll, men blir uoppmerksom. Det er en hjerneblødning og hadde det vært Dahl Reitan som mistet den, så ville du ha kalt det en hjerneblødning.
Sjansen til Camoes kommer som en følge av at Tromsø får ha ball over en lengre periode, før de så ender opp med å slå en lang ball opp - som blir headdt ut igjen fra en av stopperne våre - og deretter slått inn i feltet på Camoes som avslutter utenfor. Dette skriver du at er en hjerneblødning fra oss (eller så har du bare glemt muligheten). Men på hvilken måte er dette noen større hjerneblødning enn det Tromsø-spilleren som lar Reitan-Sundet snappe opp ballen er? Og det er ikke slik at muligheten til Reitan-Sundet er noe mer egenskapt enn det Tromsøangrepet er.
Ikke at det er så sykt viktig for meg, men det går et narrativ om at Tromsø kun skapte ting på hjerneblødninger fra oss - og det stemmer rett og slett ikke. Vi er marginer unna som ikke får 0-1 i sekken etter 25/26 minutter når Tromsø spiller rett gjennom oss (du kan fint sammenligne det med løpet til Reitan-Sundet i forkant av 4-1) - og eksemplet ovenfor viser nettopp hvor uærlige man er i måten man har vurdert noen av Tromsøs sjanser på satt opp mot egne angrep. Så betyr ikke det at det ikke er slik at vi vant fortjent, for det gjorde vi. Men vær nå litt ærlig når sjanser telles opp da. _________________ Alle må gå. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 30.07.2025 14:47 Post subject: |
|
|
| Zarm93 wrote: |
Ikke at det er så sykt viktig for meg, men det går et narrativ om at Tromsø kun skapte ting på hjerneblødninger fra oss - og det stemmer rett og slett ikke. Vi er marginer unna som ikke får 0-1 i sekken etter 25/26 minutter når Tromsø spiller rett gjennom oss (du kan fint sammenligne det med løpet til Reitan-Sundet i forkant av 4-1) - og eksemplet ovenfor viser nettopp hvor uærlige man er i måten man har vurdert noen av Tromsøs sjanser på satt opp mot egne angrep. Så betyr ikke det at det ikke er slik at vi vant fortjent, for det gjorde vi. Men vær nå litt ærlig når sjanser telles opp da. |
Det er jo det som er litt av poenget, vi vant fortjent, fordi vi skapte flere sjanser og vi scoret flere mål (selv om vi var heldige med de). Det er vel egentlig det som er hovedpoenget mitt når xG blir trukket frem for å vise at det egentlig ikke var en god kamp av RBK og at xG-en viser at dette var en kunne fint endt 1-1.
Jeg vil ikke si at det var jevnt, ja, Tromsø skapte noen sjanser, men de aller største sjansene deres kom servert rett fra oss. Og tabbene våre og tabbene til Tromsø er overhodet ikke sammenlignbare.
Jeg vil fortsatt si at det er stor forskjell på å miste ballen i en duell og det å sentre motstandere gjennom på åpent mål. Men der får vi bare være uenige. |
|
| Back to top |
|
 |
Zarm93 Veteran
|
Posted: 30.07.2025 16:52 Post subject: |
|
|
Jeg er enig i at den største hjerneblødningen kommer fra Islamovic selvfølgelig.
Men utover det så skaper Tromsø dette.
* 25/26 min - vinner ballen på egen banehalvdel, gjennomspill til Tromsøspiller som legger inn foran mål. Timingen er akkurat litt off til at Erlien kan sette 0-1. Ingen direkte hjerneblødninger fra noen - annet enn at vi står veldig høyt og blir tatt på det.
* Ca. 51 min - sjansen jeg beskrev i forrige post. Ingen direkte hjerneblødning og hvert fall ikke større en den klønete involveringen som fører til at vi får straffe eller 3-0.
* Ca. 52 min - Dobbelmulighet etter et svakt utspill fra Tangvik, som blir snappet opp like over midtstreken - hvor de fortsatt må bruke fem-seks trekk på å spille seg gjennom
Er enig i at Islamovic har den verste hjerneblødning, men at den klønete involveringen som fører til straffespark eller Tromsøspilleren som sovner før 3-0 ikke er verre enn de andre situasjonene - det er jeg ikke sikker på. Men det får så være. Poenget er uansett at de skapte mer enn det folk sier og det får man være ærlige på - og at det er tull å si at det ikke er sammenlignbart, når det uansett fører til mål/sjanser. _________________ Alle må gå. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 31.07.2025 07:23 Post subject: |
|
|
Vi har hatt veldig stang inn.. Dino likeså.
Spillet går fortsatt i sirup og vi tar aldri gode overganger eller kontringer men tar opp og spiller bakover og sidelengs . Vi spiller alltid på fot og ikke i medløp/rom og det krever store individuelle ferdigheter for å skape sjanser. Vi prøver å spille litt city fotball med Obos spillere. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 31.07.2025 07:29 Post subject: |
|
|
| Der er vi ganske uenige. Særlig Tromsø-kampen var solid av oss. Vi hadde god kontroll i store deler av kampen, og det er i mine øyne et bra steg i riktig retning. |
|
| Back to top |
|
 |
Danserud Rutinert
|
Posted: 31.07.2025 08:06 Post subject: |
|
|
| Verdt å merke at Tromsø er et veldig godt lag, som frem til denne kampen lå an til å kunne lede serien om de vant sine hengekamper. Om man forventer at vi skal kjøre over dem i større grad enn vi gjorde synes jeg det er for mye å forlange. |
|
| Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 01.08.2025 18:45 Post subject: |
|
|
https://www.vg.no/sport/i...arligst-ut
– Rosenborg avsluttet fjoråret veldig bra, og startet like bra med tre strake, men det man sitter igjen med når man ser på Rosenborg er at de har skuffet i stor grad – spesielt i det offensivt sier Tosterud før han fortsetter. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
Pirlo Veteran
|
Posted: 01.08.2025 19:24 Post subject: |
|
|
Spillet og underholdningsverdien har vært under enhver kritikk hele sesongen, men får håpe det snur nå, med tre gode kamper i sekken og mange mål de fire-fem siste.
Vi har vel fortsatt til gode å spille to bra kamper på rad. Kjempemulighet til å ta et nytt steg på fredag |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 01.08.2025 19:28 Post subject: |
|
|
| Egentlig har vi gjort det ganske bra med tanke på at vi var i en posisjon der vi ikke kunne bruke penger og måtte si opp masse ansatte. |
|
| Back to top |
|
 |
Votten Proff

|
Posted: 01.08.2025 21:19 Post subject: |
|
|
Vi "topper formen" til Europa igjen  |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 02.08.2025 11:47 Post subject: |
|
|
Dette med hvor vi var oss osv holder ikke
Det er lag rundt oss på tabellen med 10% av vårt budsjett.
Vi burde vært en klar nr 2-3 i år.
Det er vi ikke og det er ikke bra nok _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 02.08.2025 11:58 Post subject: |
|
|
| Det er sant, og skyldes at vi har ansatt den ene utdaterte treneren etter den andre. Heldigvis er det nå et yngre, moderne tankesett som dominerer på Beakka, endelig slutt på trenere som trykker linjeskift etter hver setning de skriver. Da er det i det minste håp om at vi kan komme tilbake. |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 02.08.2025 13:10 Post subject: |
|
|
| Ja en klubb som blør penger år etter år og må handle på billigkroken skal selvfølgelig dominere mindre, mer veldriftede klubber bare fordi. Du har ikke vurdert å melde deg inn i politikken neeskens? Du argumenterer så godt for deg. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 02.08.2025 13:47 Post subject: |
|
|
| Neeskens wrote: | Dette med hvor vi var oss osv holder ikke
Det er lag rundt oss på tabellen med 10% av vårt budsjett.
Vi burde vært en klar nr 2-3 i år.
Det er vi ikke og det er ikke bra nok |
https://www.tv2.no/nyhete.../17582492/
Må være kult å leve i en totalt alternativ verden. Vi har store utgifter til gjeld siden vi er den mest gjeldstyngede klubben i hele eliteserien og budsjettet vårt er langt ifra "en klar nr. 2-3 i år".
Hvis man trekker vekk litt av de massive summene vi betaler på gjelda vår hvert år og ser på utgifter så ligger vi i budsjett på ca. 3.-6. plass i ligaen sammen med en del andre lag som har utgifter på rundt 170-220 mill i utgifter hvert år.
Og det uten å i det hele tatt gå inn på hvor mye vi bruker på drift vs andre lag.
Vi har ikke noe overlegent budsjett og økonomi som gjør at vi er klink 2.-3. plass. Dette er feberfantasi. Det er utrolig jevnt blant de 5-6 nå beste lagene i Eliteserien. Vel, bak et overlegent Glimt.
Det eneste laget som har langt mindre budsjett enn oss er Sandefjord, og de spiller helt vanvittig over evne, hvor de tar alle poengene på en eksperimentell kunstgressbane som ingen andre lag håndterer.
Med andre ord. Du må komme deg inn i virkeligheten igjen og justere forventningene deretter. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 02.08.2025 15:36 Post subject: |
|
|
- Jeg kikket akkurat på tabellen: Vi har 30 poeng på 17 kamper. I tre kamper har vi gitt bort mål i de siste minuttene, påpeker Dino Islamovic overfor rbkweb.no.
Det er i hjemmekampene mot nettopp KFUM Oslo og Kristiansund samt i forrige bortekamp i Sarpsborg at RBK ikke har greid å fullføre.
- Sånt hender i fotball, men tre ganger på 17 kamper er litt for mye. Hvis vi hadde tatt fire poeng til, så tror jeg ikke at folk hadde snakket om at det har vært en OK sesong. For da hadde vi vært med helt i toppen, konstaterer Islamovic.
Les mer: - Tre ganger er for mye |
|
| Back to top |
|
 |
|