View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
waterfalls Veteran
|
Posted: 30.07.2025 10:20 Post subject: |
|
|
Har vært skadet så det kan også være årsak til at han ikke er i troppen, at han ikke er helt klar for å spille fotball enda. |
|
Back to top |
|
 |
doffen Veteran
|
Posted: 30.07.2025 11:05 Post subject: |
|
|
Kjøpe en skadet spiller nå som ikke umiddelbart kan gå inn virker litt rart. Isåfall er lån et bedre valg. Vi trenger jo en høyreving som kan gå inn NÅ, ikke om 4 uker.
Eneste som forsvarer kjøp av skadet spiller er om det er så klink førstevalg at eneste grunnen til at vi kan signere er skaden. |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 30.07.2025 11:56 Post subject: |
|
|
Vel og bra, men han bør være fryktelig god om salget av Fredriksen skal være logisk. |
|
Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 30.07.2025 12:33 Post subject: |
|
|
Enig i at det høres meget spesielt ut å kjøpe en skadet spiller, når man trenger et umiddelbart førstevalg. Kjenner ikke til spilleren, men må være et kjempescoop om man bruker flere millioner på han i en slik situasjon. |
|
Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 30.07.2025 12:56 Post subject: |
|
|
Han virker for meg nesten mer som et spisskjøp enn ving (ja, jeg vet at han har spilt mest høyreving i danmark).
191 og god i lufta, virker ikke helt som den typen ving AJ ønsker seg. Vi ønsker vel typisk hurtige vinger som evner å utfordre både innover og utover i banen og helst med en god innleggsfot. At vi da skal gå for en ytterligere "hold-up"-spiller på kanten virker noe kunstig (i hvert fall gitt hva vi allerede har av spillere). |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 30.07.2025 13:13 Post subject: |
|
|
1.91 cm høy høyreving gir meg litt Arnautovic-vibber.
Det jeg frykter er at dette er et kjøp fra samme hylle som Racic og Zeidan, og ikke en klar forsterkning som løfter oss til neste nivå. |
|
Back to top |
|
 |
Fusion Veteran

|
Posted: 30.07.2025 13:15 Post subject: |
|
|
Enig. Litt lunken til akkurat han her selv. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 30.07.2025 13:29 Post subject: |
|
|
Var ganske lunken selv da navnet dukket opp, men etter å ha forhørt meg med folk som følger dansk fotball mye tettere enn meg - er jeg veldig mye mer positiv. Dette er en spiller som også skal ha vært på Glimt sin radar fordi de mener han passer perfekt inn i deres spillestil, kan spille både kant og spiss. |
|
Back to top |
|
 |
storestorflor Junior
|
Posted: 30.07.2025 15:09 Post subject: |
|
|
Selv om det ser ut som vi traff med bolkan, og traff enormt med tengstedt, er jeg skeptisk til alle disse 5- 10mnok kjøpene. Vi har jo ufattelig dårlig treffprosent siste 5-10 år. Hvorfor kliner vi ikke til med færre, litt større kjøp. Ala historiske mulihgeter som gift orban, sivert mannsverk, sebastian prødl og historiske vi fikk, som carew, rushfeldt, jan derek, sapara. Spillere med stort videresalgspotensial og høyere treffprosen. Vi har jo hatt 10 Aga’er for hver tengstedt. Nå har vi råd til å tenke på en annen hylle. 10 mnok er jo ingenting lengre, ihvertfall målt i euro. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 30.07.2025 15:14 Post subject: |
|
|
Traff jo greit med Nemcik, Pereira, Santi og Witry i den klassen. I tillegg til Tengstedt og Bolkan, da. Nesten hele laget vårt består jo av enten egenutviklede spillere enn noen i den prisklassen. |
|
Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 30.07.2025 15:35 Post subject: |
|
|
storestorflor wrote: | Nå har vi råd til å tenke på en annen hylle. 10 mnok er jo ingenting lengre, ihvertfall målt i euro. |
Det var jo flere områder vi måtte styrke nå, så hvis valget står mellom et massivt kjøp av en spiller eller 3-4 spillere som kan heve hele laget så tror jeg sistnevnte er et bedre valg.
Vi har jo brukt 17 mill på E. Ceide. Med Witry og Bolkan så ligger vi på 40 millioner+ allerede i år. Pluss det som trolig er noen ganske saftige lønninger til disse spillerne.
Å spe på med et 40++millioners kjøp oppå det tror jeg sitter langt inne og vurderes som uforsvarlig ift. klubbdriften.
Alfred sa i et Rotsekkintervju at det var helt uaktuelt for klubben å bruke penger nå som gjør at man sitter i samme økonomisumpa igjen om 2 år.
Så jeg tenker vi kikker på et 10-15 millioners kjøp til og det er det. |
|
Back to top |
|
 |
storestorflor Junior
|
Posted: 30.07.2025 16:42 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: | Traff jo greit med Nemcik, Pereira, Santi og Witry i den klassen. I tillegg til Tengstedt og Bolkan, da. Nesten hele laget vårt består jo av enten egenutviklede spillere enn noen i den prisklassen. |
Det er nettopp det som er poenget, og grunnen til at vi ikke er helt i toppen. Vi har jo kjøpt 30-40 (?) spillere siste 6-7 år, og de eneste store videresalgene er Tengstedt og Zachariassen. Vi burde nå, som forutsetningene har endret seg betydelig, og vi i tillegg sitter på en håndfull med bra salgsverdi, tørre å og tenke litt større og hente en dyr ‘stjernespiller’ i ny og ne. Tenk ‘indispensable to the squad’. Litt a la Grønbæk i Glimt. Så lenge de er unge, med videresalgspotensial. Heller en stjernespiss / ving / indreløper enn 3 middelmådige som tilsammen koster det samme |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 30.07.2025 20:55 Post subject: |
|
|
Vi har gjort mye dårlige kjøp, men bare litt merkelig å skape en kobling mellom dette og prislappen. Vi har hatt lite penger og gjort mange dårlige vurderinger, og jeg er enig i at vi har hatt mye ræl i troppen som kostet rundt 5 millioner - men hva skulle vi ellers ha gjort? Har jo ikke hatt penger til å hente noen dyrere, føles som spillerlogistikken har vært slik at vi har hentet en til fem mill når vi har klart å skaffe fem mill. |
|
Back to top |
|
 |
storestorflor Junior
|
Posted: 30.07.2025 22:36 Post subject: |
|
|
Poenget var å stille spørsmål med om det har vært riktig strategi historisk, og ikke minst om det er riktig strategi nå fremover, å kjøpe såpass mange (tilsynelatende) middelmådlge spillere, fremfor å heller kline til en gang i blant med stjernesigneringer. Hva har best risk/reward? Lønner det seg å betale opp for kvalitetet (gå for Rådhusplassen og Ullevål Hageby) eller skal man heller kjøpe mange av alle de billigere gatene? Vi har mer penger enn før og bør ta mer risiko.
Hypotesen er at det hadde lønt seg, og vil lønne seg fremover, å noen gang være villig til å bla opp mer for enkelt-navn enn hva man har gjort siste 10 år. Jeg gikk for moro skyld gjennom alle kjøp siste 10 år (kilde rbkweb). Vi har kjøpt 59 spillere i perioden 2015- 2024. Min subjektive vurdering er at kun 12 av disse har vært vellykket. Selnæs, Tengstedt, Pereira, Sæter, Vecchia, Holmar, Tagseth, Adegbenro, Bendner, Meling, Trondsen, Rasmussen, A Konradsen. Jeg definerer 9 spillere som "nøytrale" (typ Santi). Resten, altså 38 har vært fiasko. Det er mye smerte i de gamle transfervinduene. Man kan sikkert diskutere enkeltnavn, men mistanken er at vi har hatt mye dårligere treffprosent enn de hva man bør vente, og sammenlignet med både Glimt og Molde. NB: Oversikten fanger ikke opp lånte spillere som siden blir kjøpt (typ Nemcik) siden det har vært fryktelig mange lånespillere opp igjen. Jeg vil tippe det ikke endrer konklusjonen. Ser forøvrig ut som de største signeringene har vært noen av de bedre (e.g Adegbenro). Ingen storkjøp som har vært totalfiasko? |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 30.07.2025 22:50 Post subject: |
|
|
Enig i at vi bør vurdere tyngre investeringer fremover, men vi har rett og slett ikke hatt økonomi til det. Det er steindyrt å være fattig, og det har vært virkeligheten vår de siste fem-seks årene. |
|
Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 30.07.2025 22:50 Post subject: |
|
|
storestorflor wrote: | Man kan sikkert diskutere enkeltnavn, men mistanken er at vi har hatt mye dårligere treffprosent enn de hva man bør vente, og sammenlignet med både Glimt og Molde. |
Foreslår at du gjør akkurat det samme for Glimt og Molde også, for Molde hadde på et tidspunkt 40 spillere i A-stallen og har en spiss til 40 millioner på benken per dags dato. |
|
Back to top |
|
 |
storestorflor Junior
|
Posted: 30.07.2025 23:17 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: | Enig i at vi bør vurdere tyngre investeringer fremover, men vi har rett og slett ikke hatt økonomi til det. Det er steindyrt å være fattig, og det har vært virkeligheten vår de siste fem-seks årene. |
Vi er delvis enige, men ikke helt. Poenget er at vi ikke har hatt så fryktelig dårlig økonomi de siste 5-6 årene, vi har først og fremst brukt pengene dårlig og dermed har vi endt der vi er. V
Dette er hva vi har brukt på spillerkjøp de siste årene. Sammenlign disse tallene med hva vi fikk av nye spillere hvert år (fra Nye spillere tråden) og du får vondt i hodet. (Kilde note 5, årsregnskap). Dette hadde holdt i massevis til noen stjernesigneringer
2018: 51 MNOK
2019: 21 MNOK
2020: 52 MNOK
2021: 52 MNOK
2022: 44 MNOK
2023: 68 MNOK
2024: 11 MNOK |
|
Back to top |
|
 |
Nordens Lokomotiv Veteran
|
Posted: 30.07.2025 23:25 Post subject: |
|
|
Den listen der viser at vi er avhengig av gode spillersalg om vi skal kjøpe spillere på det nivået vi sikter etter. Vi må ikke glemme det når vi når sikkert skal ha én til to ny nye signeringer før vinduet stenger. Spillere på 25+ er gjerne dårlig butikk om det ikke er klare "stjerner" alla Bolkan og Selnæs. _________________ Nordens eneste fotballdiktatur |
|
Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 30.07.2025 23:41 Post subject: |
|
|
Det er jo alltid en vanskelig balansegang. "Bare kjøp en stjerne" forutsetter at man finner stjerner, og ikke minst, at man er attraktive nok til å tiltrekke seg de. Og de skal ha lønninger som sprenger lønnsrammene til RBK, som vi definitivt ikke har hatt råd til. Det er noen få unntak som man har klart å legitimere i gamle helter fordi de har status, men vi kan ikke legge 5-10 mill i lønn på bordet for en spiller.
De spillerne som koster 40-50 mill pluss øyner noe helt annet enn Eliteserien, og vi ser kun et unntak nå med Glimt som har briljert i Europa og ser skikkelig bra ut med store økonomiske muskler til å hente inn sånne spillere.
Realiteten er jo at plassen vår i fotballhiarkiet er å hente semi-gode spillere som koster 10-20 mill og som kan blomstre.
Og slik RBK sin økonomi er så hadde det vært en stjernespiller+ingenting annet. Fremfor å bygge dybde i stallen. |
|
Back to top |
|
 |
Mikkelsen Veteran

|
Posted: 30.07.2025 23:56 Post subject: |
|
|
En ving uten fart bør aldri diskuteres |
|
Back to top |
|
 |
storestorflor Junior
|
Posted: 31.07.2025 00:00 Post subject: |
|
|
Jeg er uenig. Jeg mener vi skal forsøke og igjen være et attraktivt stoppested for norske/nordiske stortalenter som kan gå rett inn på laget, som allerede har bevist at de holder nivået og som har stort videresalgspotensial. Litt slik vi tidligere hentet carew, rushfeldt, jan derek, annan og karadas. Og så får vi tåle at det kommer en morten knutsen og en christer george iblant. Dette er spillere jeg tror vi kunne hentet for 20ish millioner de siste årene og som faller inn i kategorien jeg mener vi burde lete. Spillere som ser for seg RBK som et 2 års stopp, ett nivå over deres mye dårligere norske/nordiske klubb: Gift orban, vetlesen, grønbæk, mannsverk, walle egeli, strand larsen, diatta, meister. Kunne kanskje slengt inn berge og haaland også. Poenget er at vi har sluttet å jakte disse typen talenter (og/eller vært for lite betalingsvillige) ihvertfall har vi ikke lykkes utover tengstedt på 10-15 år |
|
Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 31.07.2025 00:38 Post subject: |
|
|
Hvorfor finner man ikke spillere som Dockal og Sapara lenger. Nemcik er i samme klasse. Dette er marked vi burde være i. Gi Sapara i oppgave å finne noen passende spillere. Mer ferdighet for pengene. Sier litt om prisnivå når man betalte omtrent det samme for Sam Rogers og Tomas Nemcik. |
|
Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 31.07.2025 00:42 Post subject: |
|
|
Carew var det aller største talentet i Norge i sin tid og kjøpet slo salgsrekord i Tippeligaen. Det kan sammenlignes med å hente Ørjasæter nå. Det er helt totalt uaktuelt både for vår klubb økonomisk og trolig for de spillerne det er snakk om. Ørjaseter går for minimum 100 mill.
Du får ikke en spiller som kan gå rett inn på laget, som har bevist at de holder nivået og har et STORT videresalgspotensial for 20 mill i Norge. Da må det være noen på utgående kontrakt som du kan gi en stor lønningspose til. Som igjen, ikke er noe RBK kan gjøre. Og som det er veldig få spillere av fordi de blir solgt før det er aktuelt.
Man kan selvfølgelig DRØMME om at vi skal være i den posisjonen, men der har vi ikke vært på mange mange år.
Du nevner spillere som etter å bevist at de holdt nivået ble solgt for store summer til utlandet. Det er jo her problemet oppstår: Når de allerede har slått gjennom og bevist at de holder nivået er det for seint.
Det eneste unntaket i norsk eliteserie de siste årene er Glimt, men Glimt har hatt store penger inn, og kan gi lønninger som gjør det attraktivt for en spiller å ta et par år ekstra. Det kan ikke RBK. Og i motsetning til RBK, ikke hatt masse gammel gjeld og høye driftskostnader å betale på med europapengene de har tjent.
Og selv Glimt må gi opp spillere som Ørjaseter fordi det er urealistisk.
Og ja, vi har vært lite betalingsvillige for potensielle fremtidige stjerner, fordi stort sett så krever lagene som selger de større summer enn RBK har hatt råd til å betale for uforløst potensial. Og med skikkelig dårlig økonomi der vi har vært helt avhengig av sportslig suksess for å betjene underskudd, så har vi vært risikoaverse. Og de ender som oftest opp i utlandet, med noen ytterst få hederlige unntak.
Molde kjøpte akkurat Spiten til 30 mill, det hadde vært helt uforsvarlig for RBK å gjøre med den økonomiske situasjonen vi har. |
|
Back to top |
|
 |
Sliter Veteran
|
Posted: 31.07.2025 00:47 Post subject: |
|
|
@storestorflor
Hvis jeg ikke husker galt. De tallene du refererer til er kjøpspris +SOF fordelt over kontraktsår. Type Henriksen, Per Ciljan og Bentner har 0 kjøpspris, men høy SOF og kostnadene fordeles over kontraktsår. Resigneringer med SOF vil også vises under samme post i regnskapet. Tallene vil i så fall ikke vise hva vi har brukt på kjøp i disse årene.
Det er vel ingen her inne som er uenig i at vi har drevet dårlig de siste 10 årene, både når det gjelder rekruttering, strategi og økonomistyring.
Spillerne du refererer til er en blanding mellom spillere vi forsøkte å hente, men tapte kampen mot andre og billige sjansespill. Mannsverk var vi ute etter, men valgte Molde etter at Jim Solbakken gikk ut i media og slaktet RBK. Meister ble hentet for under 2 mill NOK. Han hadde i tillegg gitt oss 0 i sportslig avkastning, tallene hans er svakere en Holm sine.
Vi var ikke i nærheten til å konkurrere hverken sportslig eller økonomisk når det gjalt Orban, Grønbæk og Diatta.
Walle Egeli - Vecchia, Holse, Viktor Jensen
Larsen - Er jeg enig med deg - Vi fylte stallen med RWP, Islamovic, Helmersen, Botheim, Børven, Søderlund og Bjørn Johnsen( Vi hadde stor trafikk på spissplass i 2020).
Problemet er å vite hvem som lykkes og hvem som ikke lykkes. Det er noen Berishaer pr suksesshistorie. Jørgensen som Glimt brukte 40 mill på nettopp. De første 2 innhoppene hans så langt er ca like imponerende som Holm på høyreving. Dårlig plasseringsevne, feilpasninger og elendige skudd. Han kan selvfølgelig bli en suksess historie, men det er ikke en garanti. |
|
Back to top |
|
 |
Fusion Veteran

|
Posted: 01.08.2025 10:27 Post subject: |
|
|
Krysser alt jeg har i håp om at Micke klarer å hanke inn en kvalitetsving før Hammarby. |
|
Back to top |
|
 |
|