View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
WT62 Veteran
|
Posted: 24.06.2025 00:03 Post subject: |
|
|
Nettavisen melder også at vi er interessert i Linus Alperud fra Ørebro som spiller i …akkurat , Dorsins favorittliga Superettan.
Kommer han dragende med enda en superettan svenske etter alle floppene derfra så er tjære og fjær neste påkledning for Dorsin. |
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 24.06.2025 00:10 Post subject: |
|
|
Meldes at de største klubbene i Sverige også er ute etter denne spilleren så kan hende man ikke skal avskrive ham bare fordi han spiller i Superettan og våre tidligere signeringer derifra har floppet.
Sånn helt innafor å være kritisk basert på historikken, men å kreve tjære og fjær FØR spilleren i det hele tatt eventuelt har fått vist seg frem er litt voldsomt mener jeg.
Fra samme artikkel i Nettavisen:
"Han (Linus Alperud) er også ønsket av en rekke svenske toppklubber."
Ja, vi har bommet derifra tidligere og derfor bør man være ekstra kritisk til nye signeringer derifra. Men om spillerne først kommer så må de få en sjanse før vi ruller inn Dorsin i tjære og fjær, kan jo være at denne spilleren er gull verdt og da er det dumt å ha allerede pakket inn Dorsin i tjære og fjær om det viser seg han traff på akkurat den signeringen. |
|
Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 24.06.2025 08:44 Post subject: |
|
|
Superettan er dårligere enn OBOS. Å hente Alperud er derfor en mye mer usikker investering enn å hente en som briljerer i OBOS. Er selv veldig lei Superettan-bomkjøp. Steget derfra til Eliteserien er beviselig for stort!
Det vil feile igjen. |
|
Back to top |
|
 |
Sliter Veteran
|
Posted: 24.06.2025 09:46 Post subject: |
|
|
Største problemet med å hente fra Sverige er at, de spiller en annen type fotball. Brorparten spiller 442 og spillerne er trent opp til mindre intensitet, en vi har i Norge. Øverste divisjonen i Sverige og Danmark har bedring i intensitet og tempo, så det er mulig å treffe spillere som passer inn der. Divisjonene under er sjanseløse per i dag.
Vi har en lang rekke kjøp fra divisjon 2 fra Danmark og Sverige som har feilet. De eneste utlendingene i dagens stall som har lykkes er fra Finland og Slovakia, altså serier som har høy intensitet og tempo.
Jeg sier ikke at vi kommer til å lykkes hver gang vi kjøper fra land og regioner som spiller med høy intensitet og tempo, men vi har større mulighet for å lykkes, da det er denne type spill de nye spillerne møter i Eliteserien. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 24.06.2025 09:50 Post subject: |
|
|
For alt jeg vet er Alperud en klassespiller og vi bør strekke oss langt. Han bør vel få egen tråd også.
Men sjekket hvem som leder mål+assist-statistikken i Superettan: Rasmus W-Paul  |
|
Back to top |
|
 |
digre Proff
|
Posted: 24.06.2025 11:13 Post subject: |
|
|
Sarpsborg henter stort sett fra nivå to i Norge og Danmark. Kan ikke si de sliter med intensiteten... |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 24.06.2025 11:15 Post subject: |
|
|
Sliter wrote: | Vi har en lang rekke kjøp fra divisjon 2 fra Danmark og Sverige som har feilet. De eneste utlendingene i dagens stall som har lykkes er fra Finland og Slovakia, altså serier som har høy intensitet og tempo. |
Interessant lesning. Det jeg lurer på er hvilke kilder du har på at intensiteten er høyere i finsk serie enn i dansk førstedivisjon? Er dette basert på forskning? Hvor finner jeg resultatene? |
|
Back to top |
|
 |
Sliter Veteran
|
Posted: 24.06.2025 12:36 Post subject: |
|
|
Hvor mye tid man får med ballen, før en motstander er i beina dine, er en måte å måle intensitet på.
I Norge får du svært liten tid, før motstander er i press på ballfører. Ref. Altes kommentar før kampen: Vi skal gå ut å være idiot, de skal ikke få fred. Resultatet så vi med at, våre spillere ble satt i vanskelige situasjoner. Man kan selvfølgelig benytte spillere som er overlegen teknisk og taktisk, så man kommer rundt problemene, men det krever at, de ferdighetene går langt over motstanders ferdigheter. Prinsippet er det at det er lettere å ødelegge en å skape.
NÃ¥r det kommer til bevis eller kilder. Dette er kun hva jeg har observert.
Finland har med noen få hederlige unntak, som Litmanen fostret toppspillere med intensitet som sin sterkeste styrke. Finsk sisu. Norge u21 mot Finland u21 beviste vel det i den første kampen.
Øst Europa/Balkan mye av det samme, men med bedre teknikk og svakere taktikk. Mye av spillet går på guts, hjertet utenpå drakten holdning. Georgia og Serbia er typiske for dette. Selv Denic hadde disse kvalitetene.
ang. Sarpsborg som henter fra Obos og Dansk 2 div. Obos spiller som i tippeligaen, bare på et lavere nivå. Er ikke problemer å hente fra Dansk nivå 2, man må bare komplementere med andre styrker rundt disse spillerne eller at spillerne du henter har styrker som overgår, presspillet de møter. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 24.06.2025 12:40 Post subject: |
|
|
Så bare observasjoner? Hvor mange timer har du brukt på å observere slovakisk og finsk toppserie, samt dansk og svensk førstedivisjon? |
|
Back to top |
|
 |
Sliter Veteran
|
Posted: 24.06.2025 13:10 Post subject: |
|
|
Irrelevant hvor mange timer jeg har brukt på observasjoner av seriene i de respektive land. Jeg har ikke peiling på hvor mange timer jeg har brukt, hverken live eller foran skjerm. Kan sikker regne ut live, men det gidder jeg ikke bruke tid på.
Det at du ønsker forskningsresultater eller antall timer brukt er greit, men i og med at dette er et uformelt forum, får du enten stole på observasjonene eller ikke.
Du kan jo komme med dine egne observasjoner, som enten motbeviser eller beviser det jeg skriver? |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7149 Location: South-west coast exile
|
Posted: 24.06.2025 13:30 Post subject: |
|
|
Du har i beste fall anektdotiske bevis. Rull inn litt. |
|
Back to top |
|
 |
Sliter Veteran
|
Posted: 24.06.2025 14:38 Post subject: |
|
|
Svensk nivå 2 - Press-spill
Umeå, Landskrona, Ørgryte og Falkkenberg - benytter press-spill som filosofi.
Resten har pragmatisk tilnærming. Altså ca 60%
Kilde: Wiki, Svenskafans.com, Predicthino.com, totalfootballanalysis.com
Finland nivå 1 - Press-spill
Høyt press som fundament: ca. 33 % (Inter Turku, HJK, Ilves og SJK
Hybrid‑taktikk med variabel intensitet: ca. 50 %.
Kilde: fotmob.com, sportantics.com, scoutmania, predectinho.com
Linus Alperud har en god profil for å bli en ving i Rosenborgs system. Hans dribling og kreativitet passer perfekt i kantrollen, og hans unge alder gjør ham til en passende kandidat for RBKs utviklingsmodell. Reelle utfordringer vil være fysisk robusthet og tilvenning til det høye press-tempoet. Om et potensielt kjøp lykkes, er vanskelig å spå. Vi har en fryktelig dårlig historie på tilsvarende kjøp, så jeg er skeptisk. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 24.06.2025 14:57 Post subject: |
|
|
Takk  |
|
Back to top |
|
 |
RBKgutt Senior
|
Posted: 09.07.2025 10:59 Post subject: |
|
|
Linus Alperud på vei til Lillestrøm for en totalpakke på 5 mill. Droppet vi han eller droppet han oss? |
|
Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 09.07.2025 11:15 Post subject: |
|
|
HÃ¥per det var oss. OBOS er nok riktig steg opp for ham. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 09.07.2025 13:08 Post subject: |
|
|
For uerfaren, litt lett i kroppen og noe plaget med skader. Vi droppet nok ham. |
|
Back to top |
|
 |
Snabeltann Veteran

|
Posted: 09.07.2025 13:12 Post subject: |
|
|
5 mill er brukbare penger for en 19-åring fra Superettan. LSK har tydeligvis trua. Men vi trenger nok en mer åpenbar førstelagsspiller. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 09.07.2025 13:21 Post subject: |
|
|
Jeg får litt Oskar Aga-vibber iallefall. |
|
Back to top |