| View previous topic :: View next topic |
| Hvem var beste Rosenborg-spiller? |
| Tangvik |
|
2% |
[ 1 ] |
| Reitan |
|
4% |
[ 2 ] |
| M. Ceide |
|
2% |
[ 1 ] |
| Nemcik |
|
6% |
[ 3 ] |
| Pereira |
|
8% |
[ 4 ] |
| Zeidan |
|
6% |
[ 3 ] |
| Selnæs |
|
15% |
[ 7 ] |
| Fossum |
|
0% |
[ 0 ] |
| Broholm |
|
4% |
[ 2 ] |
| Sæter |
|
0% |
[ 0 ] |
| Holm |
|
30% |
[ 14 ] |
| Nypan |
|
4% |
[ 2 ] |
| E. Ceide |
|
15% |
[ 7 ] |
|
| Total Votes : 46 |
|
| Author |
Message |
RbkUrge Veteran

|
Posted: 15.05.2025 14:46 Post subject: |
|
|
En ting er jo selve VAR situasjonen, men det jeg synes er kritikkverdig er hvor dårlig håndtert det ble av dommeren på banen. Når du annullerer et mål på den måten må du sikre at alle forstår beslutningen som er tatt. KBK hadde jo allerede tatt med ballen til midtsirkelen, og når det ble bedømt at det ikke var mål sparket de ballen rett fra midtsirkelen til keeper, som sparket ballen utover. Flere på stadion og hjemme i TV-stuene fikk jo ikke med seg at målet var annullert, og selv kommentatoren fikk det ikke med seg. På tidspunktet når straffen ble dømt stod det fortsatt 2-0 i grafikken.
Når du må sjekke internett for å vite hva stillingen i kampen er har videodømmingen mislyktes fullstendig. _________________ Perché hai tradotto questa frase? |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 15.05.2025 15:31 Post subject: |
|
|
Trollinga til Bart1 blir bare dårligere og dårligere  |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 15.05.2025 16:48 Post subject: |
|
|
| Hmmm |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 15.05.2025 19:19 Post subject: |
|
|
Jeg ser at det er en del uenighet rundt det jeg har skrevet om Nypan-situasjonen, så jeg vil bare klargjøre hva jeg faktisk mener:
For det første – juridisk sett var det offside. IFABs regler sier at en spiller er i offside hvis deler av kroppen som kan brukes til å score mål er nærmere mållinjen enn både ballen og nest siste forsvarer i det øyeblikket ballen spilles. I dette tilfellet viste VAR at Nypan var 7,5 cm foran forsvareren. Jeg skjønner at det er hårfint, men det betyr fortsatt at han er i offside.
Det virker som mange ikke helt skjønner hvordan VAR faktisk fungerer. Teknologien som brukes i Eliteserien er ganske presis. Banen blir laserskannet før kamp, og kameraene er kalibrert til millimeter. Når operatøren fryser bildet akkurat i det ballen forlater foten, blir linjene tegnet opp basert på nøyaktige målinger. Så når NFF sier det er 7,5 cm, så er det faktisk målt – det er ikke bare synsing.
"Men bildene er jo uskarpe og kameravinklene dårlige!"
– Ja, bildene er ikke alltid perfekte, men de er gode nok til at VAR kan sette punktene. Det er der de trekker linjene fra. Greit nok, det kan være små feil, men når de sier 7,5 cm, så er det målt med de beste verktøyene de har. Det betyr at hvis Nypan hadde vært én fotlengde lengre bak, så hadde han vært onside. Men han var ikke det.
"Men han var jo bare én frame unna å være onside!"
– Det er sant, men det endrer ikke noe. VAR tar bilder 50 ganger i sekundet. Det betyr at det er 20 millisekunder mellom hvert bilde. På den tiden kan en spiller i toppfart bevege seg 15–20 cm. Så ja, hvis bildet hadde blitt fryst én frame tidligere, kunne han vært onside. Men når operatøren velger det beste bildet, så er det det vi må forholde oss til. Teknologien gir dem det beste øyeblikket de kan bruke, og det viste offside.
"Men han fikk jo ingen fordel av det der!"
– Helt enig, og det er egentlig kjernen i det jeg mener. Teknisk sett er det offside, men jeg synes ikke VAR burde dømme på så små marginer. Se til Nederland, der de har innført en "toleransegrense" på 10 cm. Hvis linjene til angriperen og forsvareren overlapper, så lar de det gå. Pierluigi Collina har sagt det samme – VAR skal fange opp klare feil, ikke millimeteravgjørelser som ingen ser uten linjal og forstørrelsesglass.
Ja, det var offside. Teknologien gjorde jobben sin, og dommerne fulgte regelboka. Men jeg mener fortsatt at slike marginale offsider ikke burde dømmes. Når man må måle med millimeterpresisjon, så er vi ute på ville veier. |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 16.05.2025 06:56 Post subject: |
|
|
| Du er flink til å irritere, det skal du ha. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 16.05.2025 07:14 Post subject: |
|
|
Det er fascinerende lavt nivå. Man kan ikke stole på noen avgjørelser fra VAR-bua. Få det bort! |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 16.05.2025 10:45 Post subject: |
|
|
Enten troller du Bart1, eller så har du faktisk ikke lest eller sett noen av bildene fra de kontroversielle situasjonene.
du fortsetter å si at Nypan var offside - eller "juridisk sett offside".
Men hadde du fulgt med i debatten og sett gjennomgangen til blant annet Posse på X, så hadde du visst at det overhode ikke kan konkluderes med offside på Nypan.
Du virker å copy/paste gjenta de samme løgnene, feilene og svadaen som Svein Oddvar Moen spyr ut. |
|
| Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 16.05.2025 11:52 Post subject: |
|
|
| Etter å ha sett bildene av Holm sin skåring, mener du det kan konkluderes med at Reitan IKKE er i offside? Like marginal den? |
|
| Back to top |
|
 |
Bedreviteren Proff
|
Posted: 16.05.2025 12:01 Post subject: |
|
|
| 7,5cm offside med feilmargin på 13,8 cm. Har du fullført grunnskolen skjønner du at det ikke beviser noe som helst og er en skandale, all den tid det hevdes å være et presist måleverktøy |
|
| Back to top |
|
 |
Whoppa Veteran
|
Posted: 16.05.2025 13:23 Post subject: |
|
|
| Hvis tvil skal komme det angripende lag til gode, så er det helt klart at begge offsidesituasjonene burde resultert i mål. |
|
| Back to top |
|
 |
Ståle Veteran
|
Posted: 16.05.2025 13:26 Post subject: |
|
|
| Skal den det? Er det noe som sier at hvem som blir tilgodesett skal påvirke hvorvidt VAR skal endre en dommeravgjørelse eller ikke? Setter pris på dokumentasjon på dette, dersom det stemmer. |
|
| Back to top |
|
 |
Danserud Rutinert
|
Posted: 16.05.2025 13:44 Post subject: |
|
|
| Jeg finner det ikke i regelteksten, men det har i alle fall vært gitt retningslinjer og etablert praksis at tvil skal komme angripende lag til gode i offsideavgjørelser i mange år. Hvilke retningslinjer VAR har på dette aner jeg ikke. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 16.05.2025 13:50 Post subject: |
|
|
| Det er jo ingen retningslinjer, det endrer seg fra uke til uke etter hva som passer best for å forsvare tullet i VAR-bua. De kan jo heller ikke verken handsregelen (Moen har sagt helt motstridende ting) eller offsideregelen (om de skal sette linja da ballen forlater foten eller har kontakt med foten). Komplett uforståelig at noen kan forsvare dette systemet. |
|
| Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 16.05.2025 14:05 Post subject: |
|
|
| Man kan sikkert mene mye om det er offside, skulle vært offside eller om målet burde vært godkjent. Den aller største feilen, etter min mening, er jo at dommeren tilsynelatende setter i gang spillet igjen, uten at spillerne er klar over det. Flere av KBK spillerne og RBK spillerne fikk ikke med seg at målet var annulert. Selv så jeg kampen på TV, og fikk det ikke med meg. Jeg satt å forklarte sønnen min hvordan Nypan klarte å holde seg på rett side av offisidelinja. I tillegg settes ballen i spill fra en helt annen plass på banen, enn den burde dersom det var offside. Da dommeren dømte straffe så tenkte jeg at en redusering ikke var så farlig. Sånn kan man ikke drive på. |
|
| Back to top |
|
 |
Danserud Rutinert
|
Posted: 16.05.2025 14:24 Post subject: |
|
|
| Det eneste som er dårligere enn håndteringen på banen er all kommunikasjonen i etterkant. Helt krise fra Moen og forbundet. |
|
| Back to top |
|
 |
Yv89 Veteran
|
Posted: 16.05.2025 19:52 Post subject: |
|
|
Denne kampen er altså den nye standarden _________________ Rosenborg. Min lidenskap, andres hat! Reise rundt å bare pisse på! |
|
| Back to top |
|
 |
1874 Senior
|
Posted: 16.05.2025 19:58 Post subject: |
|
|
| Forsvarer du VAR enda Ståle? Må da finnes grenser |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 17.05.2025 11:01 Post subject: |
|
|
| VAR brukes over hele Europa. Det er bare i Norge at de sitter og tar syre i bussen. |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 17.05.2025 16:40 Post subject: |
|
|
| Ja, for VAR er jo helt fritt for kontroverser i andre ligaer. |
|
| Back to top |
|
 |
vegran Veteran

|
|
| Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 18.05.2025 21:13 Post subject: |
|
|
https://x.com/possesandbo...3484591464
Ser ut som man kan bekrefte at Nypan var onside.
Kommer NFF til å akseptere det? Aldri. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
TAF Veteran

Joined: 24 Jul 2005 Posts: 2819 Location: Eksil i Kristiansand
|
Posted: 19.05.2025 08:20 Post subject: |
|
|
TL;DR for de av oss som ikke vil logge inn på twitternazistens meldingstjenester? _________________ "En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 19.05.2025 09:01 Post subject: |
|
|
| Ser ut som man kan bekrefte at Nypan var onside. |
|
| Back to top |
|
 |
Danserud Rutinert
|
Posted: 19.05.2025 09:36 Post subject: |
|
|
| Posse poster også på Bluesky, om det er mer aktuelt å registrere seg der. |
|
| Back to top |
|
 |
Driblevækk Veteran
|
Posted: 19.05.2025 10:31 Post subject: |
|
|
| TAF wrote: | | TL;DR for de av oss som ikke vil logge inn på twitternazistens meldingstjenester? |
Hahaha _________________ Hanj Samuel e svart, æ si itj meir! (100% NILS) |
|
| Back to top |
|
 |
|