View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
machiavelli Veteran
|
Posted: 18.04.2025 17:45 Post subject: |
|
|
eksil wrote: | så vil jeg påpeke at det var fascinerende å se hvor trege Glimt-spillerne var på gresset i Italia. I alt. Bevegelse. Tanker. Orientering. Og så sykt mange drittfeil. At det var et urettferdig resultat mtp hvem som spilte best er det liten tvil om. Men det er altså fascinerende synes jeg, at spillere som Berg, koster på seg å stå og nøle og tenke på hva han skal gjøre. Med det resultat at ballen snappes. Gang på gang. Og ikke bare han.
Er det så stor forskjell på fysikken? Eller er alt psykisk?
Hvor mange ganger har vi ikke sett dette med norske lag i Europa? Også RBK. Og landslaget før. |
Virker som anledningen bare blir for stor. Norske lag virker rett og slett ikke vant til å spille så avgjørende kamper foran et kokende publikum. Som ender i overtenking på banen og at man fremfor å spille sånn man spiller til vanlig så skal man alltid sørge for å ta de "rette valgene" på banen. Som betyr at Patrick Berg blir løpt opp av spillere hele tiden og tar noen sekunder ekstra til å tenke ut hva som er best for å så miste ballen.
Det er vel også noe med mentaliteten. Samme som Brann i Kazakhstan. Å være i en forsvarsposisjon fungerer veldig dårlig. Man kan si sitt om kunstgresset på Aspmyra, men der kjørte Glimt på og spilte sitt eget spill og Lazio så paralyserte ut. I Roma så de ut som seg selv i 10 minutter og så ble det et forsøk på å kontrollere med å bruke mer tid på ball i møte med et Lazio som presset i 100%
Det var et helt annet lag som møtte opp hos Lazio. |
|
Back to top |
|
 |
Mortenlj77 Rutinert
|
Posted: 18.04.2025 17:57 Post subject: |
|
|
Sammenligner man glimts resultater i år i hver av kampene med enkeltkamper Rosenborg har spilt så kan man finne argumenter for at det er større enn RBK og andre argumenter for at det ikke er det. Ser man bort fra at kampene er spilt med ca 25 års mellomrom vil jeg rangere dem på omtrent samme nivå.
Imidlertid var Rosenborg med i CL, som er verdens beste fotballturnering i åtte sesonger på rad og 11 ganger totalt og det er ikke glimt i nærheten av.
På en annen side har glimt kommet til en semifinale og det har aldri Rosenborg gjort. Så jeg sier at i resultater i en enkelt sesong er nok glimt nå minimum på høyde med det RBK har gjort, kanskje til og med enda bedre.
Det gjør at Rosenborg bare må heve seg enda mer for å ta dem igjen. Det er bra for norsk fotball med flere gode lag.
Jeg er ikke så sikker på at det trenger å ta så lang tid før Rosenborg er foran igjen. |
|
Back to top |
|
 |
Carl Veteran
|
Posted: 18.04.2025 18:53 Post subject: |
|
|
Sterk prestasjon av Glimt, men jeg mener RBKs prestasjoner rager høyere. Rosenborg hevdet seg over flere år i den beste turneringa. En turnering Glimt ennå ikke har kvalifisert seg til. Om RBK hadde hatt nødutgangen Europa League i årene 95-99, tror jeg seriøst vi hadde vunnet turneringa. |
|
Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 18.04.2025 19:02 Post subject: |
|
|
Skjønner ikke at enkelte ikke forstår at det er forskjell på champions league og europacupen. De beste lagene er i champions league. Der gjorde rbk det fantastisk og ikke minst kom dit gang på gang. Det neste blir vell at noen sammenligner conference league med champions league. Det er et helt annet nivå. Ikke i nærheten det samme. Det bør være rimelig åpenbart. |
|
Back to top |
|
 |
gm Veteran
|
Posted: 18.04.2025 19:08 Post subject: |
|
|
Carl wrote: | Sterk prestasjon av Glimt, men jeg mener RBKs prestasjoner rager høyere. Rosenborg hevdet seg over flere år i den beste turneringa. En turnering Glimt ennå ikke har kvalifisert seg til. Om RBK hadde hatt nødutgangen Europa League i årene 95-99, tror jeg seriøst vi hadde vunnet turneringa. |
Med litt tur kunne vi fort ha vunnet cl også.
Vi fikk verst tenkelige motstand i kvartfinalen med Juventus som kjørte over Ajax med 6-2 i semifinalen. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 18.04.2025 21:29 Post subject: |
|
|
Faktisk for ille. Da har man ikke kontroll. Som påpekt i studio. Tviler Evjen hadde kjeftet på seg gult hvis han hadde visst det. |
|
Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 19.04.2025 07:57 Post subject: |
|
|
Carl wrote: | Sterk prestasjon av Glimt, men jeg mener RBKs prestasjoner rager høyere. Rosenborg hevdet seg over flere år i den beste turneringa. En turnering Glimt ennå ikke har kvalifisert seg til. Om RBK hadde hatt nødutgangen Europa League i årene 95-99, tror jeg seriøst vi hadde vunnet turneringa. |
Det mente Adressas kommentator Otto Ullsokk også høsten 2000, da Rosenborg ble slått ut av gruppespillet i CL og gikk videre til tredje runde av UEFA-cupen. Der fikk vi grisebank av Alaves, attpåtil hjemme:
https://www.uefa.com/uefa...vs-alaves/
Nå var det riktignok høsten 2000 og ikke i 1999, men så mye dårligere var vi vel ikke året etter bragden i Dortmund.
Når det gjelder BG så står det respekt av resultatene klubben har oppnådd, i en tid med enda mer penger og sprik mellom de store ligaene og røkla i europeisk fotball, men hvis vi sammenligner lagene Rosenborg slo i CL og hvilke spillere som spilte f.eks. for regjerende CL-mestre og tapende finalist i 1997/98 Juventus, så var det sportslige nivået flere hakk høyere.
BG sin prestasjon er mer på nivå med da IFK Gøteborg vant UEFA-cuppen på 1980-tallet. For å matche Rosenborgs prestasjoner i CL mener jeg at BG først bør kvalifisere seg til gruppespillet i CL, og deretter gjøre en god figur og kapre noen poeng. Skulle de lykkes med å ta seg videre fra et gruppespill i CL, så er vi der at prestasjonen matcher RBKs kvartfinale mot Juventus. |
|
Back to top |
|
 |
Carl Veteran
|
Posted: 19.04.2025 08:56 Post subject: |
|
|
Det var derfor jeg stoppet ved 1999, og ikke inkluderte 2000. For det var stor forskjell på de to årgangene. 1999 var vår peak, i 2000 begynte turen nedover. Vi klarte aldri å erstatte de som dro med gode nok spillere. Carew og Bergdølmo var av god europeisk klasse. Samtidig mener jeg å huske at en stadig bedre Bragstad ble solgt etter EM i 2000. Stammen i laget begynte også å bli eldre, noe som merktes.
1997-laget var også noe av det beste vi har hatt, med Heggem, Brattbakk , Rushfeldt og Mini, i tillegg til at stammen med Skammelsrud, Hoftun og Strand ennå var helt på høyden.
Begge disse årgangene ville vært favoritter om de hadde deltatt i Europa League i stedet for Champions League. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran
|
Posted: 19.04.2025 14:45 Post subject: |
|
|
Det er mulig det. Men irrelevant, enn så lenge Europaligaen ikke fantes.
UEFA-cupen og Cupvinnercupen derimot hadde mye høyere prestisje enn dagens europaliga. Ettersom bare seriemesteren kvalifiserte seg for mesterliga, var kvaliteten høyere i de to andre cupene og klubbene la inn mere innsats enn hva vi ser i Europaligaen.
Jeg tror vi ville slitt ganske kraftig med å hamle opp med klubber som Parma, Inter, Barcelona og datidens Lazio som dominerte de "små" europacupene på slutten av 90-tallet. |
|
Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 19.04.2025 16:24 Post subject: |
|
|
Det Bodø/Glimt gjør nå, er superimponerende med tanke på hvordan spillet og klubbøkonomiene har utviklet seg. Samtidig – selv om det var mindre økonomiske forskjeller – så spilte RBK mot Europas aller beste på høyeste europeiske nivå. Når RBK klarte flere respektable resultater mot disse klubbene på dét nivået, så overgår det Glimts prestasjoner. I alle fall hvis vi ser kamp mot kamp.
Når Glimt greier å komme seg til en semifinale på nest høyeste europeiske nivå, så kan det argumenteres å overgå RBK hvis vi ser på en hel turneringsprestasjon. Spesielt når vi tar med hvor mange kamper Glimt har måttet spille for å greie å komme seg så langt.
Det er nyanser i diskusjonen, men til syvende og sist blir dette nesten som å sammenligne epler og pærer.
Det går an å hylle begge deler, og si at både Glimts prestasjoner og RBKs prestasjoner er det beste vi har sett fra norsk klubbfotball.
Så vil fans og medier alltid komme til å prøve å rangere dette og lage lister, men-men … |
|
Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 19.04.2025 16:36 Post subject: |
|
|
Glimts prestasjoner har imponert meg veldig, men jeg tror vi kan puste litt med magen før vi begynner å sammenligne med Rosenborgs lange rekke med sterke prestasjoner i CL. EL er en sterk turnering, men CL-lagene kommer ikke inn i den lenger. Hadde CL fortsatt sendt sine "tredjeplasser" dit (altså de fra play-off etter ligarunden i årets CL som ikke kom seg videre) hadde nivået i EL vært enda høyere.
Rosenborgs prestasjoner i et drøyt tiår i CL besto ikke bare i å nå én kvartfinale, men å være nær flere ganger og oftest oppnå respektable resultater mot Europas stormakter. I flere av disse sesongene var det 16 og 24 lag i CL, altså var RBK utfra plasseringene sine i den absolutte Europa-toppen. Godt mulig at Glimt kommer til det punktet en gang, og med finale-seier i EL beviser de at de tilhører toppen, (og det vik også være den største enkeltstående prestasjonen i norsk fotball).
de fem beste årene i storhetstida:
95-6 1p fra kvartfinale (altså topp 12 i Europa)
96-7 kvartfinale (topp 8 )
97-8 1p fra kvartfinale (topp 12)
98-9 1p fra kvartfinale (topp 18 )
99-0 gruppespill2 (topp 16)
(de fleste sesongene måtte RBK også gjennom kvalifiseringsrunder for å komme inn, ofte to runder) |
|
Back to top |
|
 |
pappabrun Proff
|
Posted: 01.05.2025 22:29 Post subject: |
|
|
Ikke overaskende får Glimt deng av Tottenham. Den straffen var riktignok meget soft. |
|
Back to top |
|
 |
TAF Veteran

Joined: 24 Jul 2005 Posts: 2768 Location: Eksil i Kristiansand
|
Posted: 01.05.2025 22:31 Post subject: |
|
|
3-0 til Tottenham mot Glimt nå, tror det var kroken på døra.
Synes forøvrig Tottenham fikk straffe på ganske lik måte som KBK mot oss i dag: forsvarsspiller skal klarere, men motstander kommer i veien og blir sparket bakpå leggen.
EDIT: 3-1, ja. Kanskje kroken ikke sitter helt på den døra allikevel? _________________ "En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE |
|
Back to top |
|
 |
Aspmyra Proff

|
Posted: 01.05.2025 23:04 Post subject: |
|
|
Nå aner jeg ikke hva vi får se på Aspmyra neste kamp. Skal Tottenham angripe og stå høyt eller vil de legge seg bakpå? _________________ Bodø/Glimt førr evig! |
|
Back to top |
|
 |
skien88 Veteran
|
Posted: 01.05.2025 23:13 Post subject: |
|
|
legge seg bakpå og satse på kontringer. |
|
Back to top |
|
 |
tombur Veteran

Joined: 09 Aug 2012 Posts: 1049 Location: PÃ¥ ryggen til hesten
|
Posted: 01.05.2025 23:58 Post subject: |
|
|
Glimts eneste håp her er å skru tempoet til 100 fra start til slutt, og tette fullstendig igjen bakover. Helst to raske mål til Glimt _________________ rosenborg e laget mitt, et eventyr i svart og i hvit! |
|
Back to top |
|
 |
TAF Veteran

Joined: 24 Jul 2005 Posts: 2768 Location: Eksil i Kristiansand
|
Posted: 02.05.2025 10:07 Post subject: |
|
|
Si ikke det! En litt kjedelig kamp som holder på å ebbe ut i 0-0, før Glimt scorer i det 89. minutt og så en gang til på overtid, og så holder de til straffekonk - det funker det også. _________________ "En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE |
|
Back to top |
|
 |
LaughingMyAO Junior
|
Posted: 07.05.2025 15:30 Post subject: |
|
|
Bodø/Glimt kvalifiserte seg til turneringen fordi de tapte ett dobbeltoppgjør mot storheten Røde Stjerne!
Deres prestasjoner er IKKE i Nærheten av RBKs prestasjoner i Europa.
Media er bare noen simps! |
|
Back to top |
|
 |
apekatt Senior
|
Posted: 07.05.2025 18:27 Post subject: |
|
|
Kult å fokusere bare på hvem de tapte mot. Fin liste for historiske Rosenborg også der. |
|
Back to top |
|
 |
LaughingMyAO Junior
|
Posted: 07.05.2025 18:52 Post subject: |
|
|
Det går jo så mange diskusjoner som går fortiden at det burde være lukket turneringer. Alle de europeiske cupene ble lukket i år, spørsmålet er hvorfor kvalifiseringen ikke er det samme.
Men uavhengig av det, RBK presterte i CL, en turnering B/G aldri har kvalifisert seg for. De er ikke i nærheten av våre beste prestasjoner eller storhetstid.
Hvis du i tillegg tar til betraktning hvor få Bodøværinger de har i laget, så er det en sammenligning til å le av.  |
|
Back to top |
|
 |
LaughingMyAO Junior
|
Posted: 07.05.2025 21:12 Post subject: |
|
|
https://www.nettavisen.no...95-2418533
Snakk om å være virkelighetsfjern!
1% av alle lagene i Europa bruker kunstgress, men det er på ingen måte noe fordel.. Snakk om å ha det fra sine egne....  |
|
Back to top |
|
 |
Aspmyra Proff

|
Posted: 07.05.2025 22:07 Post subject: |
|
|
Er personlig dritt lei diskusjonen om hvilken prestasjon som er størst, og det virker som du også er det, så hvorfor tar du det opp? Det ble diskutert tidligere i tråden. Og det har blitt diskutert hver bidige dag siden Lazio-kampene.
Folk bruker ulike sammenligninger og da får man ulike svar, ferdig snakka. _________________ Bodø/Glimt førr evig! |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 07.05.2025 22:25 Post subject: |
|
|
Det sinnssyke behovet for å sammenlikne RBK i CL med BG i dag er så lite rosenborgsk som det får blitt. Det nærmer seg 30 år siden. Vinnere driter i det. Det er komplett meningsløst. Dra hjem og tren. |
|
Back to top |
|
 |
LaughingMyAO Junior
|
Posted: 08.05.2025 18:31 Post subject: |
|
|
Aspmyra wrote: | Er personlig dritt lei diskusjonen om hvilken prestasjon som er størst, og det virker som du også er det, så hvorfor tar du det opp? Det ble diskutert tidligere i tråden. Og det har blitt diskutert hver bidige dag siden Lazio-kampene.
Folk bruker ulike sammenligninger og da får man ulike svar, ferdig snakka. |
Skyld på mediene og 'ekspertene' min venn.
Hvem som er størst sier seg selv.  |
|
Back to top |
|
 |
|