English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Ole Kristian Selnæs
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 137, 138, 139  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
enojado
Veteran

PostPosted: 12.02.2025 09:08    Post subject: Reply with quote

Det er ikke slik at han har brukket et bein eller tatt en hamstring slik at han ikke har fått gjort noen ting i mellomtiden. Han har trent og trener masse, også med ball, men kan ikke være med i de intensive spilløktene med laget. Så vil anta at det går relativt raskt å få han i "spilleform" når han først letter på bremseklossene.

Dersom han har EBV eller CMV så kan det gi problemer for milten og lever som er ekstra utsatt i intensive idretter. Immunforsvaret er betydelig svekket og en "enkel" forskjølelse kan gi langtidssykdom eller tilbakefall.

Blodprosenten og jernstatus kan vise tegn til redusert oksygentransport og utmattelse(ME er ikke en tullesykdom).
Jeg er usikker på om man må være helt virusfri for å være tilbake for fullt, eller om man kan økte intensiteten når milten og leververdiene er normalisert, men det har nok apparatet rundt han god kontroll på.

Minnes kommentaren til Alfred i høst om at Ole skulle være tilbake etter et par uker. Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Ballack13
Junior

PostPosted: 12.02.2025 10:26    Post subject: Reply with quote

Da Alfred kom med den uttalelsen var nok status at de enten ikke visste at han hadde en CMV-infeksjon eller de visste det og antok at sykdommen fulgte et vanlig forløp. Langvarig utmattelse etter en CMV-infeksjon er en kjent potensiell komplikasjon, men ikke vanlig hos ellers friske mennesker.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 16.02.2025 21:06    Post subject: Reply with quote

– Det hadde vært enklere om man fra starten fikk en tidslinje å forholde seg til. Uvissheten er veldig frustrerende, men hva skal man gjøre? Jeg må bare jobbe og prøve å gjøre det beste ut av det, sier familiefaren som også har opplevd at hverdagslige ting var tøffere i starten.

– I starten preget det meg nok litt på hjemmebane. At jeg ikke følte jeg hadde så mye energi. Men det begynner å bli en god stund siden nå, sier han.

Les mer: I møte med RBK-helten ventet knallharde tilbakemeldinger. Nå har Selnæs måttet tilpasse seg: – Han la ingenting imellom
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hedning
Legende

PostPosted: 17.02.2025 11:58    Post subject: Reply with quote

Begynner det å bli et spørsmål om han kan komme tilbake i det hele tatt? Får håpe han kan det. Laget ville endelig kunne nå potensialet sitt om vi fikk tilbake Selnæs i godt slag til seriestart.
Back to top
tigerbart
Veteran

PostPosted: 17.02.2025 13:04    Post subject: Reply with quote

Syntes det så veldig bra ut da Selnæs kom i gang igjen.. men så ender han kanskje bare opp som ett av mange skademareritt som har ridd Rosenborg de siste 10 årene?
Back to top
1874
Senior

PostPosted: 17.02.2025 21:05    Post subject: Reply with quote

Hvilken skade er det du prater om?
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 17.02.2025 22:44    Post subject: Reply with quote

Hedning wrote:
Begynner det å bli et spørsmål om han kan komme tilbake i det hele tatt? Får håpe han kan det. Laget ville endelig kunne nå potensialet sitt om vi fikk tilbake Selnæs i godt slag til seriestart.

Med tanke på at situasjonen hans er såpass som den er så kan det fort være at det å spille fotball på høyt nivå ikke er noe han kan komme tilbake til i det hele tatt. Det er i hvert fall en stor risiko å presse seg fysisk hvis han reagerer dårlig på det og det medisinske apparatet rundt han er bekymret for at han utvikler kronisk sykdom.

Det hadde vært utrolig kjipt. Selnæs er en nøkkelspiller og jeg lurer på hvem som skal bekle rollen hans hvis vi skal ha en sjans på edelt metall.
Back to top
tigerbart
Veteran

PostPosted: 17.02.2025 22:52    Post subject: Reply with quote

1874 wrote:
Hvilken skade er det du prater om?

Tenker på denne alvorlige sykdommen. "Skademareritt" i overført betydning her, men sett i sammenheng med det vi ellers har slitt fryktelig med gjennom mange år!
Back to top
Hakkespett
Veteran

PostPosted: 18.02.2025 10:00    Post subject: Reply with quote

Han er ikke mer syk enn at han ble observert på Pirbadet med familien i helga. Så da er det kanskje håp for at han begynner å komme seg om ikke så altfor lenge.
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 18.02.2025 10:04    Post subject: Reply with quote

Å være i Pirbadet med en baby er kanskje ikke verdens mest krevende opplegg, sånn rent fysisk. Det er uansett ikke noe nytt at Ole trener, han har vært i trening i lang tid, men ikke på 100%
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Duncan
Proff

PostPosted: 18.02.2025 10:05    Post subject: Reply with quote

Han har vel vært på bedringens vei i lang tid nå, mye fysisk grunntrening i Portugal blant annet, forståelig at de trapper opp gradvis når vi uansett har en eviglang pre-season!
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 18.02.2025 18:29    Post subject: Reply with quote

Hakkespett wrote:
Han er ikke mer syk enn at han ble observert på Pirbadet med familien i helga. Så da er det kanskje håp for at han begynner å komme seg om ikke så altfor lenge.

Du sammenligner å henge i Pirbadet med toppfotball?
Back to top
moomoo
Veteran

PostPosted: 19.02.2025 16:48    Post subject: Reply with quote

machiavelli wrote:
Hakkespett wrote:

Du sammenligner å henge i Pirbadet med toppfotball?

DET gjorde han da altså ikke xD

Tegn på bedring tenker jeg vi kaller det.
Aristoteles
Veteran

PostPosted: 19.02.2025 16:53    Post subject: Reply with quote

Hallo i luken. Han er ikke skadet fordi han var i pirbadet Confused Rolling Eyes Merkelig logikk
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 20.02.2025 22:31    Post subject: Reply with quote

moomoo wrote:

Selnæs har vært med og trent alternativt lenge, men han kan ikke presse seg. "Han er ikke mer sjuk enn at han kan henge i Pirbadet" signaliserer en utrolig dårlig forståelse for utmattelsesproblematikk.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 20.02.2025 22:37    Post subject: Reply with quote

I gamle dager hadde denne Selnæs i Pirbadet-greia blitt en instant meme-klassiker på forumet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Hedning
Legende

PostPosted: 21.02.2025 11:04    Post subject: Reply with quote

Jeg prøvde å få chat gpt til å lage et bilde av Selnæs i pirbadet, men ser ut som det kanskje kan ha vært noen andre, for han ligner ikke så veldig Razz

Back to top
moomoo
Veteran

PostPosted: 21.02.2025 14:36    Post subject: Reply with quote

machiavelli wrote:
moomoo wrote:

Selnæs har vært med og trent alternativt lenge, men han kan ikke presse seg. "Han er ikke mer sjuk enn at han kan henge i Pirbadet" signaliserer en utrolig dårlig forståelse for utmattelsesproblematikk.

Ehh jeg påpekte bare at Hakke sikkert siktet til at det er håp om han har overskudd til å dra på pirbadet.

Er det noen som vet om utmattelsesproblematikk så er det vell folk som har kronisk utmattelse og har vært igjennom dette.

Selv har jeg ME og lever med det daglig. takk og pris for at jeg klarte å komme meg såpass at jeg ikke sover hele dagene.

Det folk tror er at alle med ME enten liger med lyset av og får liggesår ellers så ahr de neppe ME, men Kronisk utmattelse er en generel betegnelse som vi vet alt for lite om. Kanskej er det kosthold? kanskje er det kollaps etter kyssesyke? kanskje har du blitt bitt av noe som ahr forårsaket det?

Det opereres på en skala og jeg var på mitt dårligste på nest høyeste trinnet mens jeg i dag har kommet meg fra sterkt/svært sterkt rammet til moderat rammet, men det tok årevis og jeg håper Selnæs først og fremst klarer å finen en balanse og ikke knekker seg. Betyr det at han må gi opp fotball så er det med min fulle forståelse.

Jeg var i full jobb, trente fotball tre ganger i uken, kamper i helgene, svømte før jobb to ganger i uken og var i god form mens nå er jeg redusert til tastaturkriger og alt av sport foregår på TV, stort sett.
2mas
Sjef

PostPosted: 21.02.2025 17:20    Post subject: Reply with quote

Bra at vi kan holde deg stridsdyktig! Twisted Evil
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 21.02.2025 18:42    Post subject: Reply with quote

moomoo wrote:
machiavelli wrote:
moomoo wrote:

Ehh jeg påpekte bare at Hakke sikkert siktet til at det er håp om han har overskudd til å dra på pirbadet.

Er det noen som vet om utmattelsesproblematikk så er det vell folk som har kronisk utmattelse og har vært igjennom dette.

Selv har jeg ME og lever med det daglig. takk og pris for at jeg klarte å komme meg såpass at jeg ikke sover hele dagene.

Det folk tror er at alle med ME enten liger med lyset av og får liggesår ellers så ahr de neppe ME, men Kronisk utmattelse er en generel betegnelse som vi vet alt for lite om. Kanskej er det kosthold? kanskje er det kollaps etter kyssesyke? kanskje har du blitt bitt av noe som ahr forårsaket det?

Det opereres på en skala og jeg var på mitt dårligste på nest høyeste trinnet mens jeg i dag har kommet meg fra sterkt/svært sterkt rammet til moderat rammet, men det tok årevis og jeg håper Selnæs først og fremst klarer å finen en balanse og ikke knekker seg. Betyr det at han må gi opp fotball så er det med min fulle forståelse.

Jeg var i full jobb, trente fotball tre ganger i uken, kamper i helgene, svømte før jobb to ganger i uken og var i god form mens nå er jeg redusert til tastaturkriger og alt av sport foregår på TV, stort sett.

For det første: Veldig bra at du har kommet deg til et relativt hverdagsfunksjonsnivå, det er bra!

For det andre:

Formuleringen var vel "Han er ikke mer syk enn at han ble observert på Pirbadet med familien i helga."

Det er jo her jeg er enig med deg: Utmattelse betyr ikke nødvendigvis sengeliggende og derfor bør man unngå å konkludere fordi folk gjør (hverdagslige) ting. Det gir sånne Sanna Sarooma "folk som kan møte på treningssenteret er ikke syke, de er bare late"-vibber.

Så er jeg åpen for at jeg tolka det i verre mening enn det var, men det har vært så mye fokus på at syke folk kan gjøre ting, og implisitt derfor er de egentlig ikke så syke, som jeg reagerer på. Så da reagerer jeg også når folk kommer med bemerkninger som underbygger det.

At han har energi til å gjøre hverdagslige ting som Pirbadet ved siden av jobb (trening) er jo positivt og så blir det som du sier: Håper han ikke presser seg og ødelegger seg for å spille fotball.
Back to top
Hakkespett
Veteran

PostPosted: 21.02.2025 22:45    Post subject: Reply with quote

For å presisere: meningen var aldri å undergrave usynlig syke mennerskers kapasitet til tross for tilsynelatende oppegåendehet.

Gøy at det blir debatt av innlegget mitt da.

Det jeg egentlig ønsket å dra fram, tross dårlig formulering, var at jeg var glad for å se at han var frisk nok til å omgås folk og at dette kunne være et positivt tegn for framgangen hans.
2mas
Sjef

PostPosted: 24.02.2025 23:14    Post subject: Reply with quote

- Planen er at han skal trene med laget i Marbella. Det blir ikke "all in", men det er i alle fall planen at han begynner sin oppkjøring der, forteller Alfred Johansson til rbkweb.no.

Les mer: - Han skal trene med laget i Marbella
Back to top
moomoo
Veteran

PostPosted: 24.02.2025 23:44    Post subject: Reply with quote

machiavelli wrote:

Er det noen som vet om utmattelsesproblematikk så er det vell folk som har kronisk utmattelse og har vært igjennom dette......

At han har energi til å gjøre hverdagslige ting som Pirbadet ved siden av jobb (trening) er jo positivt og så blir det som du sier: Håper han ikke presser seg og ødelegger seg for å spille fotball.

Egentlig ikke uenige Smile

Svært sammensatt dette altså men som 2mas påpeker, dere holder meg stridsdyktig så takk for det Very Happy
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 25.02.2025 08:05    Post subject: Reply with quote

Slik jeg har forstått det er Selnæs på riktig vei, men de tar ingen sjanser på tilbakeslag. Det syns jeg er en fornuftig tilnærming.
Back to top
Bart1
Veteran

PostPosted: 25.02.2025 20:53    Post subject: Reply with quote

Det høres fornuftig ut. Han var vår viktigste og beste spiller forrige sesong, og jeg tror han kan bli det igjen denne sesongen. Så lenge skaden skjer utenfor sesongen, er det ikke like kritisk. Virker som om de har full kontroll - det er betryggende
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 137, 138, 139  Next
Page 138 of 139

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb