View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
2mas Sjef

|
Posted: 20.11.2024 21:21 Post subject: |
|
|
Mandag 12. august i 1974 møttes Rosenborg og Sarpsborg på Lerkendal stadion i en kamp som skulle få enorme konsekvenser for ett av lagene.
Les mer: Skjebnemøtet for 50 år siden |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 06.12.2024 17:33 Post subject: |
|
|
I semifinalen mot Rosenborg var det dobbeltoppgjør med bortemålsregel. Molde vant 2-1 hjemme og spilte 2-2 på Lerkendal i den avgjørende kampen. Rekdal scoret Moldes andre mål med et spektakulært langskudd.
– Det var morsomt, for det var litt munnhuggeri før kampen. Tipset var 5-0, kom hit så skal vi lære dere å spille fotball, liksom. Det var da rævafotballen til Åge (Hareide) ble født, og fråden sto ut av kjeften på Nils Arne (Eggen), sier Rekdal.
– Mini Jakobsen starta ikke, han kom innpå og da applauderte vi. Han prøvde å komme seg forbi Knut Anders (Fostervold), men Knut Anders tok fra ham ballen og førte den oppover lang sidelinja. Mini reiv og sleit i drakta for å stoppe ham, og så fikk han strekk i den løpsduellen. Det skjedde rett foran Molde-benken, og de som satt der ramla på magen mens de slo hånda i bakken og pekte på Mini, sier Rekdal og humrer.
Det var et sjokk for Fotball-Norge at lille Molde slo ut selve Rosenborg i en semifinale.
– Jeg husker at vi ble steinet etterpå. Da vi gikk bort for å takke for kampen, var det en haug med Rosenborg-supportere som kastet grus på oss. Molde hadde jo rykket ned og spilte i 1. divisjon den sesongen. Det var en sensasjon at vi slo Rosenborg over to kamper med det stjernelaget de hadde, som spilt ei Champions League og hele pakka.
Les mer: NM-kongens beste minner |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 07.12.2024 22:31 Post subject: |
|
|
- Jeg hadde et veldig godt forhold til Knut Torbjørn. Først da jeg var i Moss, men han var også en god støttespiller da jeg seinere gikk til Rosenborg og Nils Arne (far til Knut Torbjørn).
Knut Thorbjørn var også han som hentet Dagfinn til Moss i sin tid. Da Rosenborg-karrieren gikk mot slutten, var det igjen Eggen som hentet Dagfinn. Forholdet utviklet seg til å bli et veldig godt vennskap.
Etter den grusomme hendelsen i 2005, var Eggen stadig på besøk hos sin tidligere elev. Sammen kunne de diskutere fotball, men også livet og de tøffe situasjonene de sto i.
Den nå avdøde treneren har senere åpnet opp om angsten han slet med.
- Vi visste om det, men ikke i hvilken grad. Vi hadde uansett samtaler om både det ene og det andre og tingene vi gikk gjennom. Men det kom som et sjokk den dagen jeg fikk beskjeden om bortgangen hans, det gjorde det, innrømmer Dagfinn.
Stemmen brister når han snakker om sin tidligere trener og gode venn.
- Jeg savner han veldig - det har jeg gjort i mange år. Han var et fantastisk menneske.
Gjennom en innholdsrik karriere, er det heller ikke smågutter han har blitt trent av. Navn som Nils Arne og Knut Torbjørn Eggen, Drillo og Åge Hareide har alle vært i sjef for Enerly. Det er uansett én som stikker seg ut fra resten.
- Jeg skal driste meg til å si at Knut Torbjørn var den beste.
- Til og med bedre enn Nils Arne?
- Ja.
Les mer: - Jeg drømmer fortsatt
Fotballkarrieren var nesten perfekt, men én ting mangler, nemlig proffspill. Roar Strand hadde en drøm om å spille utenlands.
– Jeg hadde flere tilbud fra Tyskland, Italia, Spania og England. En kontrakt med Nottingham Forest var så og si klar. Tilbudet kom da vi var klare for kvartfinalen i Mesterligaen. Hadde jeg reist, hadde jeg tjent en god del mer enn det jeg gjorde. På den annen side var det mye som skjedde i RBK jeg ikke hadde fått med meg, så det ble Nils Arne Eggen framfor Brian Clough, trenerlegender begge to. Det var flere grunner til at det ikke ble noe av.
Les mer: «Jeg ble selvfølgelig redd. Først sa de at dette var psykisk»
Forhåpentligvis dårlig hukommelse og ikke dårlig research vinteren 97. Hadde nok bli skuffet dersom han hadde møtt opp på trening ved Sherwoodskogen og truffet på Stuart Pearce i stedet for Clough, som pensjonerte seg i 93. |
|
Back to top |
|
 |
Socrates Veteran

|
Posted: 25.01.2025 12:41 Post subject: |
|
|
Jeg mener å huske at enten TV Trøndelag eller RBK-magasinet hadde en hjemmereportasje hos Robert Boateng da han bodde i midtbyen sent på 90-tallet.
Er det noen veit om dette opptaket er å oppdrive noen plass? |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 25.01.2025 13:25 Post subject: |
|
|
Mulig at Storberget har klippet liggende etter dokumentaren om Erling Næss? |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 12.03.2025 22:03 Post subject: |
|
|
Den gang trente hopperne spenst i tribunene på Lerkendal. Etter hopptreningen slengte han seg, ifølge Bjørn sine ord, ofte med på fotballtreningen til Rosenborg.
– Det var slik den gang, når vi var ferdig med hopptreningen, slengte jeg meg med de som trente fotball. Jeg brukte å si at det var for å slippe å komme tidlig hjem, sier Wirkola med et smil til sin kone.
– Ja, det har jeg hørt mange ganger, ler Sigrun.
– Jeg var nok litt heldig, sier Bjørn.
– Hva mener du med at du var litt heldig?
– Det var på den tiden at både Odd Iversen og Harald Sunde dro til Belgia for å bli proff. Daværende Rosenborg-trener Georg Curtis hadde nok lagt merke til meg, for han sa kort og godt at nå manglet de en spiss. Så da ble jeg med, sier Bjørn.
Les mer: Legenden Wirkola: Disse har hoppet best etter Wirkola |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 02.04.2025 20:57 Post subject: |
|
|
Leif Gunnar Aunsmo:
– Jeg var faktisk med på fotballaget til Snåsa IL som spilte om opprykk i -59. Da spilte vi opprykkskamp på Lerkendal mot Rosenborg. Jeg minnes at halve laget hadde vært i bryllup til Lorents Aasvold i forveien, så de var slettes ikke i form til å spille fotball den dagen, fortalte Aunsmo, om storkampen som endte 6–1 i trondheimslagets favør.
Les mer: Nye æresmedlemmer fikk stående applaus |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 18.04.2025 19:41 Post subject: |
|
|
Rune Lange (47) åpner opp om de historiske hendelsene 25 år etter rekorden som ennå står.
(...)
Det var i mai 2000 TIL og tyrkiske Trabzonspor ble enige om en overgang verdt 43 millioner kroner, men det ligger mye i historien bak.
Blant annet:
Salget til England som TIL feiret før det raknet
En enighet om overgang til Rosenborg
Det tøffe valget
Les mer: Rune fikk penger i en plastpose: – Det var helt kaos (Spotify) |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 05.07.2025 21:15 Post subject: |
|
|
Helland tok en rekke titler med Rosenborg i klubbens siste storhetsperiode, ble landslagsspiller og hadde seriøse tilbud fra utlandet - men han føler alle skadene gjorde at han aldri fikk ut sitt fulle potensial.
Den kreative spilleren med den eminente venstrefoten (han tror fortsatt ingen i landet kan matche tilslaget hans) var gjennom 56 MR-undersøkelser under årene i Rosenborg, som betyr at han totalt har ligget i den bråkete trommelen i over et døgn.
Men uansett skade, så jobbet profilen seg alltid tilbake.
– Jeg er sta og bestemt og styrken min er at jeg er sterk i hodet. Jeg tåler å ha vondt.
– Men hvordan opplevdes det å gå så mye skadet?
– Tyngst var det når jeg endelig hadde blitt skadefri, og så gikk jeg på en ny smell. Da føltes det som om hele verden raste sammen. Så var jeg lei meg én dag, før jeg bestemte meg for at «ikke i helvete om dette skal knekke meg».
(...)
Etter ni sesonger, 225 kamper og 66 scoringer, fikk han føle på hvor ekstremt kynisk toppidretten kan være.
– Det gjorde veldig vondt, men jeg røpet ikke til noen hvordan jeg hadde det.
I stedet ble han fylt av hevngjerrighet, og bestemte seg for å dra til en klubb som skulle gjøre det bedre enn RBK.
Og bare måneder senere, i niende serierunde, fikk Helland sin søte revansje. Sammen med kompisen Gjermund Åsen hadde han hovedrollen da Lillestrøm slo Rosenborg 2-0 på Åråsen.
Åsen var på utlån fra RBK etter å ha fått beskjed om at han ikke ville få spilletid – og det skapte elleville jubelscener at det var de to utstøtte trønderne som scoret målene.
– Jeg er ikke religiøs, men noen ganger sitter du med følelsen av at noen drar i trådene, sier han om den mektige opplevelsen.
Les mer: Å legge opp føltes som en kjærlighetssorg
Mye røntgenstråling der altså. |
|
Back to top |
|
 |
Rånny Legende

|
Posted: 07.07.2025 00:07 Post subject: |
|
|
https://www.youtube.com/w...DCysoCm6nE
6300 på Lerkendal på en seriekamp i september.
Riktignok i 96, men altså ikke bare Viking og Glimt som sliter med å tiltrekke seg fans selv om de har gode opplevelser. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
Rånny Legende

|
Posted: 20.07.2025 21:18 Post subject: |
|
|
https://www.youtube.com/w...ZiSeMkpyd4
Så på denne nå, og da blir det sagt at RBK hadde 17 (!!) treningskamper før seriestart.
Var dette vanlig før i tiden? Nå har man vel ikke mer enn 6-7? _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 20.07.2025 21:27 Post subject: |
|
|
2mas har dokumentert alt:
https://www.rbkweb.no/kam...er2002.php
Jeg tror det handlet om å bli vant til å spille om vinteren og være i form om vinteren. RBK hadde kollapset totalt de gangene de hadde overvintret i Europa før dette. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 21.07.2025 18:27 Post subject: |
|
|
Åtte kamper i vinter.
To viktige poenger:
- Vi pleide å ofte starte tidlig i januar med to kamper i Maspalomas-turneringa, som ble sendt på Eurosport i hele verden(!). Ergo var det naturlig å fortsette med mange kamper i januar.
- Seriestart var én måned senere - i slutten av april. |
|
Back to top |
|
 |
Rånny Legende

|
Posted: 21.07.2025 18:30 Post subject: |
|
|
Dagens spillere hadde aldri taklet dette. Hadde blitt sutring om at det er for mye kamper og for mye belastning. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 27.07.2025 12:25 Post subject: |
|
|
[Leif] Nordli sto på Ullevaal-matta høsten 1990 og sier han var strålende fornøyd med å ha vært på nært hold til laget som gikk hele veien.
At det ikke ble cupkamper nok til å få pokal, det kunne han takke seg selv for. Seg selv, og en sint vestlending med 25 landskamper.
– Jeg hadde debutert på A-laget den 16. mai og rett før cupkampen mot Nardo skulle vi i Rosenborg 2 spille bortekamp på Orkanger, innleder Nordli 35 år senere.
(...)
«Røde Roger» kunne få noen røde kort i karrieren og denne maidagen var han midtstopper på Orkanger.
– Så ledet vi 1-0, det var tett og jevnt. De jaget mål, han ble flyttet fremover på banen. Etter et utspill fra mål ble det en duell og han smelte albuen i fjeset på meg, sier Nordli.
Han bruker beina for å vise hvordan han taklet det.
– Jeg prøvde å sparke etter han. Jeg traff ikke. Dommeren ventet bare mens jeg lette etter linsa mi, som han hadde slått ut. Så ga han meg det røde kortet. Han fikk bare gult, sier Nordli.
Nordli måtte sone i cupkampen mot Nardo og det var kampen han skulle ha spilt for å få cupgullet.
– Det kosta meg pokalen. Nils Arne beklaget i finalen at jeg ikke kom inn, jeg tror Runar Berg kom inn i stedet. Det gjorde ingenting. Jeg kommer fra bygda og fikk oppleve noe jeg ikke kunne drømt om, mimrer Nordli med et smil.
Les mer: RBKs storsignering var 11 år gammel. Tårene rant: – Jeg var så skuffet |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 07.09.2025 16:53 Post subject: |
|
|
På planet till Trondheim sitter spelare och ledare och knyter näven och tänker att nu, nu så... Det blev förluster mot Bayern och PSG, men nu är det Rosenborg och äntligen poängläge.
Från sin tid i Tromsö har Björn Johansen positiva minnen från svårspelade
Lerkendal där tunga elefanter som Real Madrid och Milan fällts. Han har sällan stått på förlorarnas sida.
Men det gör han den här kvällen.
– Jag kan inte komma ihåg när jag fick så här stora ytor senast, summerar tvåmålsskytten Roar Strand minuterna efter eld upphör.
– Ärligt talat trodde jag att de skulle vara bättre, fyller tremålsskytten Frode Johansen i.
Dagen efter konstaterar lokaltidningen Adresseavisen: "Rosenborg serverade anfallsfotboll i världsklass. Helsingborg var stundtals fullständigt utspelat och svenskarna blev statister i en föreställning de sent kommer att glömma".
Verdens Gang anspelar på de svenska färgerna: "Ett väldigt aggressivt Rosenborg bankade tunga och tröga svenskar gula och blå – från start till mål".
Förlusten svider i många rödblå själar den här kvällen.
Läs mera: HIF:s Champions League-resa från insidan: ”Sket i vem man ställdes mot” |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 07.09.2025 22:43 Post subject: |
|
|
Sommeren 2020 flyttet Per Ciljan Skjelbred hjem til Trondheim. Dessverre fikk han ikke bidratt som han ville i Rosenborg.
- Jeg hadde spilt alt i Bundesliga før jeg ble skadet i den siste kampen. Jeg kom hjem skadet og stresset på grunn av situasjonen som vi var i da. Jeg hoppet på for fort, erkjenner Skjelbred.
- Du spilte mange kamper den første høsten, men du var egentlig ikke frisk?
- Nei, jeg var ikke det. Jeg fikk setback på setback på setback. Det preget spillet og treningshverdagen min veldig.
Les mer: - Jeg ble aldri 100 prosent frisk |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 16.09.2025 22:05 Post subject: |
|
|
De to nye trenerne, Henriksen og Ingebrigtsen, fikk med seg seriekampen mellom Real Madrid og Valencia. Laget fra hovedstaden imponerte og vant 4–2.
– Vi så på taktikken til Real Madrid i det oppgjøret. Vi kjørte en enkel «copy paste» og valgte å angripe Valencia borte som de hadde gjort, erindrer han i dag.
Det skulle vise seg å være en relativt vellykket taktikk. Rosenborg sjokkerte spanjolene og vant 2-0, etter to scoringer av Steffen Iversen.
(...)
– Det var en steingod kamp fra vår side. Vi hadde et veldig godt lag med folk som Sapara, Kone, Iversen, Riseth og Kvarme, med flere, forsikrer han.
(...)
– Jeg måtte opp grytidlig på morgenen etter, for å sette kursen mot Bodø, erindrer trøndertreneren.
(...)
– Du var allerede enig med Glimt?
– Jeg hadde gitt muntlig ja, før vi gikk på banen mot Valencia, ja, bekrefter han.
Les mer: Hevder han tilfeldigvis fikk noen spennende møter i Praha - skal se Glimt |
|
Back to top |
|
 |
|