|
|
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
2mas Sjef
|
Posted: 20.11.2024 20:21 Post subject: |
|
|
Mandag 12. august i 1974 møttes Rosenborg og Sarpsborg på Lerkendal stadion i en kamp som skulle få enorme konsekvenser for ett av lagene.
Les mer: Skjebnemøtet for 50 år siden |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
|
Posted: 06.12.2024 16:33 Post subject: |
|
|
I semifinalen mot Rosenborg var det dobbeltoppgjør med bortemålsregel. Molde vant 2-1 hjemme og spilte 2-2 på Lerkendal i den avgjørende kampen. Rekdal scoret Moldes andre mål med et spektakulært langskudd.
– Det var morsomt, for det var litt munnhuggeri før kampen. Tipset var 5-0, kom hit så skal vi lære dere å spille fotball, liksom. Det var da rævafotballen til Åge (Hareide) ble født, og fråden sto ut av kjeften på Nils Arne (Eggen), sier Rekdal.
– Mini Jakobsen starta ikke, han kom innpå og da applauderte vi. Han prøvde å komme seg forbi Knut Anders (Fostervold), men Knut Anders tok fra ham ballen og førte den oppover lang sidelinja. Mini reiv og sleit i drakta for å stoppe ham, og så fikk han strekk i den løpsduellen. Det skjedde rett foran Molde-benken, og de som satt der ramla på magen mens de slo hånda i bakken og pekte på Mini, sier Rekdal og humrer.
Det var et sjokk for Fotball-Norge at lille Molde slo ut selve Rosenborg i en semifinale.
– Jeg husker at vi ble steinet etterpå. Da vi gikk bort for å takke for kampen, var det en haug med Rosenborg-supportere som kastet grus på oss. Molde hadde jo rykket ned og spilte i 1. divisjon den sesongen. Det var en sensasjon at vi slo Rosenborg over to kamper med det stjernelaget de hadde, som spilt ei Champions League og hele pakka.
Les mer: NM-kongens beste minner |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
|
Posted: 07.12.2024 21:31 Post subject: |
|
|
- Jeg hadde et veldig godt forhold til Knut Torbjørn. Først da jeg var i Moss, men han var også en god støttespiller da jeg seinere gikk til Rosenborg og Nils Arne (far til Knut Torbjørn).
Knut Thorbjørn var også han som hentet Dagfinn til Moss i sin tid. Da Rosenborg-karrieren gikk mot slutten, var det igjen Eggen som hentet Dagfinn. Forholdet utviklet seg til å bli et veldig godt vennskap.
Etter den grusomme hendelsen i 2005, var Eggen stadig på besøk hos sin tidligere elev. Sammen kunne de diskutere fotball, men også livet og de tøffe situasjonene de sto i.
Den nå avdøde treneren har senere åpnet opp om angsten han slet med.
- Vi visste om det, men ikke i hvilken grad. Vi hadde uansett samtaler om både det ene og det andre og tingene vi gikk gjennom. Men det kom som et sjokk den dagen jeg fikk beskjeden om bortgangen hans, det gjorde det, innrømmer Dagfinn.
Stemmen brister når han snakker om sin tidligere trener og gode venn.
- Jeg savner han veldig - det har jeg gjort i mange år. Han var et fantastisk menneske.
Gjennom en innholdsrik karriere, er det heller ikke smågutter han har blitt trent av. Navn som Nils Arne og Knut Torbjørn Eggen, Drillo og Åge Hareide har alle vært i sjef for Enerly. Det er uansett én som stikker seg ut fra resten.
- Jeg skal driste meg til å si at Knut Torbjørn var den beste.
- Til og med bedre enn Nils Arne?
- Ja.
Les mer: - Jeg drømmer fortsatt
Fotballkarrieren var nesten perfekt, men én ting mangler, nemlig proffspill. Roar Strand hadde en drøm om å spille utenlands.
– Jeg hadde flere tilbud fra Tyskland, Italia, Spania og England. En kontrakt med Nottingham Forest var så og si klar. Tilbudet kom da vi var klare for kvartfinalen i Mesterligaen. Hadde jeg reist, hadde jeg tjent en god del mer enn det jeg gjorde. På den annen side var det mye som skjedde i RBK jeg ikke hadde fått med meg, så det ble Nils Arne Eggen framfor Brian Clough, trenerlegender begge to. Det var flere grunner til at det ikke ble noe av.
Les mer: «Jeg ble selvfølgelig redd. Først sa de at dette var psykisk»
Forhåpentligvis dårlig hukommelse og ikke dårlig research vinteren 97. Hadde nok bli skuffet dersom han hadde møtt opp på trening ved Sherwoodskogen og truffet på Stuart Pearce i stedet for Clough, som pensjonerte seg i 93. |
|
Back to top |
|
|
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
|
|
SITATET |