View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Hedning Legende
|
Posted: 02.09.2024 08:30 Post subject: |
|
|
Bluss ødela en god del av kampopplevelsen i går på ØØ. Under store deler av kampen var det vanskelig å puste og umulig å se noe som helst. Røyken ble hengende i hvert fall i 3-4 minutter etter hver gang det var en stor runde med bluss.
Off topic men det banneret som henger opp mot taket gjør også at de to eller tre øverste radene ikke ser hele banen. Mulig at de som styrer skuta aldri har vært der oppe, eller så bryr de seg ikke. |
|
Back to top |
|
|
Bananskrue Veteran
|
Posted: 02.09.2024 09:32 Post subject: |
|
|
Det bør definitivt gies litt blussekursing, ja. Så flere som ikke helt visste hvor de skulle gjøre av bussene som etter hvert tok fyr, så de la de bare fra seg på betongen. Ikke et problem i utgangspunktet, men potensielt farlig. Vet det er bøtter rundt omkring, men her må altså blusserne selv orientere seg og pla legge på forhånd.
Også helt krise at man ikke har mer kontroll enn at ting tar fyr. Jeg er i utgangspunktet for blussing, men da MÅ man ha kontroll. |
|
Back to top |
|
|
netrom84 Senior
|
Posted: 02.09.2024 12:42 Post subject: |
|
|
Hedning wrote: | Bluss ødela en god del av kampopplevelsen i går på ØØ. Under store deler av kampen var det vanskelig å puste og umulig å se noe som helst. Røyken ble hengende i hvert fall i 3-4 minutter etter hver gang det var en stor runde med bluss.
Off topic men det banneret som henger opp mot taket gjør også at de to eller tre øverste radene ikke ser hele banen. Mulig at de som styrer skuta aldri har vært der oppe, eller så bryr de seg ikke. |
Er det ikke "Free seeting" da? Er vel stort sett godt med plasser om man trekker ned mot sidene. Er vel mye bedre visuelt for feltet at man fyller opp ut på sidene også? Samt at du nok vil få bedre luft å puste i om det er en utfordring.
Men for all del gå på øverste rad om det er der du helst vil stå. |
|
Back to top |
|
|
Hedning Legende
|
Posted: 02.09.2024 12:50 Post subject: |
|
|
Ja det er mulig det er bedre forhold ute på kantene når det kommer til plagsom røyk. Men man ønsker vel at hele tribunen skal fylles, og da er det greit om man ser banen fra alle plassene?
Vanligvis står jeg nærmere midten, jeg ønsker ikke å stå helt øverst. Men på kamper som i går så er det langt mindre plasser å velge mellom. Har ikke mulighet til å komme en time før kamp. Jeg sto slik at banneret kom rett over tverligger i går, de bak meg så ikke målet. |
|
Back to top |
|
|
Guffen Rutinert
|
Posted: 02.09.2024 13:26 Post subject: |
|
|
De får bare holde på til noen blir alvorlig brandskadet, blir blind eller dør. Merkelig at en fotballtribune er blitt et fristed for uro og problemoppførlsel og liksom-gangstere. |
|
Back to top |
|
|
Macha Veteran
|
Posted: 02.09.2024 13:30 Post subject: |
|
|
Slik jeg tolker det dreier ikke gårsdagens hendelse seg om problemoppførsel, men om lite erfaring med blussing. Å arrangere ØST var nytt for Kjernen og for den enkelte supporter på tribunen. Vil tro det var mange som håndterte bluss for første gang i går. Naturligvis en trist sak. Viktig å ta lærdom til neste gang man kjører ØST-konseptet. Allerede mot Brann 20.oktober? |
|
Back to top |
|
|
Barney Veteran
|
Posted: 02.09.2024 14:29 Post subject: |
|
|
Guffen wrote: | De får bare holde på til noen blir alvorlig brandskadet, blir blind eller dør. Merkelig at en fotballtribune er blitt et fristed for uro og problemoppførlsel og liksom-gangstere. |
Får håpe klubben tar dette på alvor nå. _________________ Sesongkortholder. |
|
Back to top |
|
|
RbkUrge Veteran
|
Posted: 02.09.2024 15:09 Post subject: |
|
|
Jeg har ikke selv håndtert bluss, men er det ikke bare å la den brenne ut også legge den fra seg? Eller brenner den helt ned, som gjør at man må kvitte seg med den mens den brenner? _________________ Perché hai tradotto questa frase? |
|
Back to top |
|
|
kevinpieter Veteran
|
Posted: 02.09.2024 16:00 Post subject: |
|
|
RbkUrge wrote: | Jeg har ikke selv håndtert bluss |
Litt sjokkerende, med tanke på avataren din. _________________ My meaning is bad, but my grammar is good. |
|
Back to top |
|
|
Bananskrue Veteran
|
Posted: 02.09.2024 19:11 Post subject: |
|
|
RbkUrge wrote: | Jeg har ikke selv håndtert bluss, men er det ikke bare å la den brenne ut også legge den fra seg? Eller brenner den helt ned, som gjør at man må kvitte seg med den mens den brenner? |
Har ikke blussa selv men på kampen i går så jeg iallefall noen som holdt en bluss som etter hvert tok fyr og hele greia brant opp. |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
|
Posted: 02.09.2024 19:18 Post subject: |
|
|
Ja, det var noen svært dårlige - og farlige - bluss i omløp. Håper "anskaffelsesrådgiveren" merker seg dette.
Ellers:
– Tilskuere har fått skader både i rygg, hals, øre og armene. Blant annet har et ti år gammelt barn pådratt seg skader flere steder på kroppen. Han fikk hjelp av Røde Kors på stedet, sier Jørgensen.
Kommunikasjonsansvarlig i Rosenborg, Jørgen Stenseth, opplyser til TV 2 at den skadede 10-åringen kunne se ferdig kampen på Lerkendal. RBK har invitert familien tilbake på VIP-plass på en kamp senere i høst.
Les mer: – Noen må våkne før det er for seint |
|
Back to top |
|
|
josinho Veteran
|
|
Back to top |
|
|
jojojo Senior
|
Posted: 21.10.2024 14:10 Post subject: |
|
|
Er det ikke nok nå?
I går satt jeg nok en gang på Lerkendal og snuste inn luften av kruttlapper mens den fotballkampen jeg skulle se ble utsatt. I tillegg bevitnet jeg en gråtende liten jente på tur ut av stadion oppskremt av et ganske kraftig smell fra tribunen.
Jeg har prøvd å legge godviljen og mine beste tolkningsegenskaper i potten, men kan ikke med min beste vilje se hvorfor vi skal tillate pyro på tribunene under en fotballkamp. Er dette 10 år gamle gutter som drømmer seg tilbake til cowboy-og-indianer-lek? Er det så fryktelig artig med flammer? Og i kombinasjon med finlandshette?
Jeg har fått med meg at det argumenteres med ramme rundt kampen og sydeuropeisk tribunekultur - men for meg og veldig mange av dem rundt meg på tribunen blir ramma akkurat litt dårligere av dette.
Jeg leter etter et godt HVORFOR her. I mitt hode listes for og imot tribunepyro opp slik:
For:
- Noen med hype på flammer får utløp for sine pyromantiske fantasier, og de får være tøffe, med finlandshette og lys i hånd. Og de får enda en grunn til å hate NFF
- "Rammen" rundt kampen blir for noen bedre, på kamper i mørket lyser det litt fra noen flammer en stakket stund.
Mot:
- Kampene utsettes, og det forringer kampopplevelsen til flere enn det forsterker den.
- Folk, anlegg, klær og andre eiendeler skades. (Det skjer hele tiden, og er ikke noe unntak når det er en eller annen som ikke har master i pyro som blusser)
- Klubben blir bøtelagt, og vi forringer i ytterste konsekvens sportslige muligheter for laget
Kan vi ikke bare få en slutt på dette nå? _________________ Æ ønske mæ et lag fra Portugal eller Spania |
|
Back to top |
|
|
Henri Legende
|
Posted: 21.10.2024 14:41 Post subject: |
|
|
Jeg tror du er i mindretall på tribunen dersom du ønsker å fjerne pyro totalt (men enig i at det brukes for mye nå). Enig i at smellskudd ikke er bra og forsangeren på ØØ ga klar beskjed om det i går (over høytaleranlegget på ØØ). |
|
Back to top |
|
|
Rallepus Veteran
|
Posted: 21.10.2024 14:54 Post subject: |
|
|
jojojo wrote: |
Kan vi ikke bare få en slutt på dette nå? |
Nei. _________________ Dette er livet, og du kan ikke gi slipp på det, du klynger deg til et håp om at et mirakel skal skje, og hver kveld skjer det noe helt motsatt. |
|
Back to top |
|
|
robbie Veteran
|
Posted: 21.10.2024 15:03 Post subject: |
|
|
Det behøves en kraftig opprydding i supportermiljøene på linje med England på 90-tallet. Det viser både volds-episodene i Midtbyen og det tåpelige bluss-stuntet til Brann-fansen. Finnes det ikke lovverk som stopper mennesker som kler seg i finnlandshette fra å være på tribunen?
Om jeg vandret rundt på Trondheim Torg med finnlandshette på meg og fyrverkeri i ryggsekken, tror jeg ikke det ville vært veldig lenge før jeg ble stoppet av både sikkerhetsvakter og politi. |
|
Back to top |
|
|
pappabrun Senior
|
Posted: 21.10.2024 15:42 Post subject: |
|
|
Sier ikke at det må fjernes, men herregud så teit bruken er nå.
Hvis de hadde brukt blussene 2 minutter tidligere, mens lagene gikk på banen f.eks. så kunne det jo faktisk blitt litt kult, med start av kampen mens det er røyk i luften og bluss mens lagene presenteres. Da kunne de ungått at kampen ble stoppet også. Men disse supporterne tenker jo selvsagt i stor grad kun på seg selv her. Så det ville vel vært for mye å forvente at de skulle brukt hodet litt. |
|
Back to top |
|
|
HupOranje Senior
|
Posted: 21.10.2024 16:31 Post subject: |
|
|
Jeg synes at bluss som er brukt på riktig måte kan være veldig stilig og gi et godt løft til rammen rundt kampen.
Men ikke på bekostning av sikkerhet, brannskader på personer, brannskader på eiendom, knallskudd, røyklegging av hele stadion, vettskremte barn, finlandshetter, stoppet kamp, osv.
Jeg foretrekker helt klart bluss, men hvis valget er mellom ingen bluss og blussing uten noen kontroll og konsekvensene listet over så velger jeg helt klart ingen bluss. |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
|
Posted: 30.10.2024 19:32 Post subject: |
|
|
Karl-Petter Løken påpeker at det er kort tid siden dispensasjonen ble gitt, men viser til at bruk og sanksjoner må utbedres.
– Klubbene, NTF og NFF må lykkes bedre med å få supporterne til å følge retningslinjene for bruk av pyro, samt få etablert en mer ensartet og konsekvent sanksjonspraksis. Brudd må få konsekvenser, skriver Løken videre.
Les mer: Legger press på NFF etter pyro-utviklingen: – Det er alvorlig |
|
Back to top |
|
|
AndreasR Veteran
|
|
Back to top |
|
|
machiavelli Veteran
|
Posted: 31.10.2024 17:43 Post subject: |
|
|
Han har helt rett.
Masse rusa supportere uten kontroll som fyrer opp pyro ukontrollert. Andre supportere får skader på kamper, kamper blir avbrutt.
Supporterne fikk pyro under forutsetning om at man gjorde gode risikoanalyser og gjennomførte det forsvarlig. Der har de sviktet kraftig. |
|
Back to top |
|
|
Macha Veteran
|
Posted: 31.10.2024 18:04 Post subject: |
|
|
Han har en del rett. Knallskudd, hva er det for noe på kamp da? Hvordan kan man akseptere at folk blir skadd? Vi vil ha pyro, men det må gå ordentlig for seg. Relativt ukontroversielt. |
|
Back to top |
|
|
eksil Veteran
|
Posted: 31.10.2024 18:19 Post subject: |
|
|
Vi vil ikke ha pyro. Det er noen få som vil ha pyro. De fleste vil IKKE ha pyro.
Det er i tillegg farlig for folk at noen få viljen sin og bruke pyro. For flertallet er det også noe som ødelegger opplevelsen.
Dette burde vært et avsluttet kapittel. Jeg tipper vi ikke ser lovlig pyro i 2025. _________________ Du och jag Alfred. |
|
Back to top |
|
|
Hedning Legende
|
Posted: 31.10.2024 20:02 Post subject: |
|
|
Vil ikke ha pyro. Det er et klart minus med å stå på øvre øst. |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
|
Posted: 31.10.2024 20:09 Post subject: |
|
|
VG-Welhaven:
Bakteppet er en stadig maktkamp om grenser for oppførsel på tribunene. Takhøyden skal være stor, men noen spilleregler må gjelde.
Her ser vi tegn til at en del av dem som løser billett på en fotballkamp anser seg hevet over resten. Slik bør det ikke være. En barnefamilie eller en helt vanlig tribunesliter på langsiden er ikke mindre verdig som fotballinteressert enn gjengen som roper høyest og står i flokk. Heller ikke de som velger tv-apparatet er noe mindre meningsbetettigede.
Det er på tide at det settes grenser for supportermakten i norsk fotball. Dette går ikke mer.
Les mer: Blått lys for røde bluss
Jeg flyttet en del innlegg hit siden det ble pyrodebatt. |
|
Back to top |
|
|
|