| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Goran Proff

|
Posted: 13.08.2024 12:06 Post subject: |
|
|
La det være sagt med en gang: Jeg har trua på prosjekt Alfred.
Samtidig så tenker jeg at han tar en sjans nå. Henter inn tre utlendinger som sikkert vil få spilletid på bekostning av nordmenn. Om det ikke gir et umiddelbart løft i prestasjonene vil det nok bli flere og flere som stiller spørsmål om hva vi driver med. _________________ Stopp forfølgelsen av de paranoide! |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 13.08.2024 12:27 Post subject: |
|
|
Så det hadde vært bedre om han hentet tre nordmenn som fikk spilletid på bekostning av andre nordmenn? Vi ligger på 13. plass og alle er enige om at det ikke skader med forsterkninger. Vi kan heller ikke være kresne, så jeg tror de fleste driter i nasjonaliteten. Jeg tror også Alfred kommer til å gi de han mener presterer best mer spilletid, og i verste fall så har vi fått forsterket bredden litt ut sesongen i alle fall.
Alfred har tross alt valgt Broholm og Sunde over Nelson og Fredriksen så og si hele sesongen fordi de har prestert best. Jeg er ikke bekymret over at disse vil få masse spilletid hvis de ikke presterer på bekostning av andre spillere. |
|
| Back to top |
|
 |
Goran Proff

|
Posted: 13.08.2024 12:31 Post subject: |
|
|
Jeg synes han gjør det eneste riktige, men ser at noen stiller spørsmål.
Altså, de må være markant bedre enn de som er her for å overhodet bli signert tenker jeg.
Om Sunde og Ceide nå benkes, bør det være til fordel for importer som i hvert fall hever nivået og gjør oss bedre.
Hvis ikke så kan vi like gjerne rykke ned med stil. _________________ Stopp forfølgelsen av de paranoide! |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 13.08.2024 12:44 Post subject: |
|
|
| Hei Petter Rasmus. |
|
| Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 13.08.2024 13:01 Post subject: |
|
|
Uansett nivå så kommer selvsagt Alfreds innkjøp/lån til å spille.
Fallhøyden er så enormt stor nå for både Dorsin og Alfred, at denne gamblingen med totalt ukjente blad MÅ lykkes. Blir det nedrykk kommer hoder til å rulle. Spørsmålet er bare hvem sine.
Ser ikke den store vesensforskjellen mellom disse nyervervelsene og fjorårets hodeløse innkjøp, bortsett fra at man nok håpet på at i hvert fall én potensiell ny Tengstedt-historie blant de purunge og uprøvde Sadiku, Kristall, Isak, Jayden, Emil, Santeri, Aga.
Det eneste som taler til de to siste utlendingenes fordel er at de skal og bør være ferdig utviklede, med fysikken i orden. Med klubbnomadebakgrunn på 10-12 klubber hver på CV-en, bør de ha rukket å være innom det meste av systemer og spillestiler også, slik at de hurtig kommer inn i Alfreds "prosjekt". |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 13.08.2024 13:05 Post subject: |
|
|
| De er verken totalt ukjente blad, enormt stor fallhøyde, eller realistisk at de kommer til å spille ALT uansett nivå. |
|
| Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 13.08.2024 13:18 Post subject: |
|
|
Enig i at dagens to nyanskaffelser ikke er totalt ukjente blad, men kanskje stiller litt i samme kategori som enkelte av nylige kjøp/lån. Mange har vært innom respektive u-landslag, slik det også var tilfellet med eksempelvis Sam Rogers, Giampoli, Victor Jensen, Tengstedt osv.
De to siste har vært innom Malmø og København, ja, blant annet. Men spesielt store meritter har de vel ikke i skjeftet, i særlig større grad enn Børkeiet, for eksempel. De er vel kanskje litt sammenlignbare selv om ikke Børkeiet har flakket like mye rundt.
Når det gjelder fallhøyden, refererer jeg selvsagt til dersom det skulle bli nedrykk.
Jeg vet som alle andre ikke om de nye kommer til å spille ALT (det skriver jeg heller ikke), men det ligger i den ganske gjenkjennbare dynamikken at treneren vil velge "sine" spillere fremfor den forrige trenerens innkjøp. Det trenger ikke nødvendigvis å si noe om kvaliteten på den enkelte spiller.
Til å ha brukt mye tid på å snakke om utvikling av spillerne vi har, er tonen nå en annen fra trenerteamet, som med unntak av Reitan-Sunde ikke ser ut til å ha bidratt til positiv utvikling hos noen spillere, og dermed må få Dorsin til å bruke penger klubben ikke har på innkjøp av gamle kjenninger.
På samme måte som Rekdal holdt på. Og Hareide før ham. Og Horneland. |
|
| Back to top |
|
 |
Sobchak Proff

|
Posted: 13.08.2024 13:19 Post subject: |
|
|
| lillegutt wrote: | | Jeg fatter rett og slett ikke den optimismen som manger har til AJ. Vi spiller sørgelig kjedelig drittfotball som heller ikke gir resultater. |
Vi er ustabile og har et forferdelig bunnivå. Ingen er heller fornøyd med å bli overkjørt på bortebane og å ligge på tiendeplass. Men vi ser glimt av det Alfred og laget prøver å få til. For eksempel gir spesielt andreomgangen mot Tromsø optimisme, der vi kjører over dem og burde ha scora en del flere mål. Effektiviteten og stabiliteten kommer til å komme, men som sagt tar det tid. Både bunnivå og toppnivå kommer til å heves betraktelig. Jeg har selv vært og er en del av en prestasjonskultur og har vært gjennom utvikling og vet hvor givende det kan være når man fortsetter å kjøre på med det man tror på og til slutt får det til. Men jeg forstår at det er lett å miste trua. Man må jobbe hardt for å bli bedre, men det betaler seg som regel til slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
siggen1 Proff
|
Posted: 13.08.2024 13:22 Post subject: |
|
|
| Helt riktig,vi er på rett vei selv om det ikke ser sånn ut tabellmessig. |
|
| Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 13.08.2024 13:37 Post subject: |
|
|
Det eneste positive i årets sesong er at vi har klart å ta poeng mot våre nærmeste rivaler i nedrykksstriden. Det kan bli helt avgjørende for overlevelse. I motsetning til andre bunnlag som ofte lager en skrell mot topplagene i ny og ne, lykkes vi ikke i å karre til oss en heldig seier mot lagene lenger oppe på tabellen.
Kun 3 poeng har vi klart å vinne fra topp 7-lagene: to uavgjorte mot nyopprykkede Fredrikstad, og poengdeling borte mot Molde.
Ja, andreomgangen mot elendige Tromsø var positiv, men ærlig talt: å sette sammen 45 gode minutter i en kamp bør ethvert lag få til i løpet av en sesong.
Nå har vårt nye trenerteam hatt et hundretalls treninger å øve seg på. Legg til 13 treningskamper, 3 NM-kamper og 17 eliteseriekamper, og fortsatt virker det som at enkelte grunnleggende fotball-ABC-ting er fraværende i spillergruppa.
Unnskyldningene som den første halvdelen av sesongen gikk på ungt lag, utvikling, ny spillestil osv, har nå dreid i retning "mange skader", "jobbe med relasjonene", "blir urolige med ball med en spiller mer", "mangler kvalitet". Etter hvert tap skal vi lære av det, og hjem på feltet for å trene. Frem til ny helg med nye ydmykelser. Nei, unnskyld meg - jeg hadde stor tro på Alfred det første halvåret, men nå er det vel på tide å calle bullshit. |
|
| Back to top |
|
 |
Sobchak Proff

|
Posted: 13.08.2024 13:47 Post subject: |
|
|
| @oxbailla: Ok, hva synes du man bør gjøre annerledes? Er det trenerne som er for dårlige? Spillerne? Spillestil og filosofi? En kombinasjon, kanskje? Skal vi fortsette i samme stil med andre trenere, eller begynne på nytt med en annen spillestil? |
|
| Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 13.08.2024 14:17 Post subject: |
|
|
Umulig å svare på for meg.
Det er jo så mange ting som har feilet over tid i denne klubben at jeg absolutt ikke legger skylda på trenerteamet for alt som er vondt og vanskelig. Se bare på Horneland som mislyktes her, til tross for støtte fra Koteng, som hardnakket sto på at Horneland var Norges beste trener. Tre år senere ble han da også kåret til Årets trener i Eliteserien.
Jeg tviler ikke på at Alfred & co er dyktige trenere og kan lykkes på et tidspunkt. Men per nå gjør og sier de mye rart, tar underlige avgjørelser før og under kamp. Ser for eksempel ikke at det tas grep fra benken i løpet av nesten 40 minutters overtall mot Kåffa som utgjør en positiv forskjell. Panikken på banen reflekterer kanskje det som går gjennom hodene på benken.
Mye av grunnen til at vi er der vi er i dag er jo endeløse trenersparkinger, utskiftinger av stall, feilkjøp, dårlige holdninger, mangel på styre og ledelse.
Jeg tror ikke sparking av Alfred vil løse noen ting, nei. Spillestil og filosofi er ok - vi vil jo fremover. Men det snakket også Rekdal og Maalen om. Det hjelper lite med prat når vi kan telle med det blotte øyet at antallet støttepasninger og tversoverpasninger (gjerne bak medspiller) er på samme nivå som før. Vi slipper inn flere mål enn noensinne, og scorer historisk lite.
Fotball er jo et relativt enkelt spill, og har du de beste spillerne og de største pengene viser erfaringen at du får de beste resultatene. Men RBK er en vanskelig klubb å få til, og nå har styret, ledelsen, medlemmene, media, div. supportergrupper, trenere og spillere på hver sine måter bidratt til at klubben er bortimot økonomisk og omdømmemessig fallitt.
Men alle toer sine hender og peker på noen andre - peke- og hviskeleken er man flink til også internt i Rosenborg.
Noen nevner at det først er i dette vinduet at Dorsin har fått kjøpe spillere han vil ha, men det er et eksempel på en typisk ansvarsfraskrivelse på Rosenborgmåten; han har tross alt vært sportslig leder i snart 5 år, og har naturligvis hatt flere ord med i laget i driften av klubben.
På disse fem årene har for øvrig klubben brukt over en milliard kroner(!), og sitter igjen med en ussel tredjeplass i ligaen fra 2022.
I hvilke bedrifter eller prestasjonsgrupper ville dette blitt tolerert uten at de ansvarlige måtte svare for seg?
Jeg håper på en høst der det løsner for spillergruppen, trenerne og klubben, og at tabellklatringen kan starte (selv om trenerne påstår at de ikke kikker på tabellen).
Men jeg blir ikke overrasket om det blir en høst med masse støy, sparkinger, medieoppslag, nedrykk og spillerflukt.
I mens leser vi om Glimt, Molde osv som gjør det bra i Europa, har bra spillerlogistikk og spiller en attraktiv fotball som vi var kjent for. Men det begynner å bli mange år siden. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 13.08.2024 14:22 Post subject: |
|
|
| Både Glimt og Molde fikk tid til å bygge seg opp før de ble stabile toppklubber. De byttet ikke trener og ble topplag over natta. Molde har i tillegg fått dekket underskudd i 30 år fra Røkke, så de har aldri måttet ta hensyn til økonomi. Skal man sammenligne Alfred med disse to, skylder vi å gi han minst et år til. Status og situasjon akkurat nå gjør det mer naturlig å sammenligne med hva Sarpsborg, Odd og Lillestrøm har fått til med nye trenere (selv om LSK har hatt vesentlig mer penger å bruke på overganger enn oss siste år). |
|
| Back to top |
|
 |
andrezinho Veteran

|
Posted: 13.08.2024 14:28 Post subject: |
|
|
| oxbailla wrote: | | Til å ha brukt mye tid på å snakke om utvikling av spillerne vi har, er tonen nå en annen fra trenerteamet, som med unntak av Reitan-Sunde ikke ser ut til å ha bidratt til positiv utvikling hos noen spillere, og dermed må få Dorsin til å bruke penger klubben ikke har på innkjøp av gamle kjenninger. |
Nå er 2 av nyervervelsene på lånekontrakter og 1 hentet "gratis" da. Ganske stor forskjell i risiko her vs. panikkhandlingen post-Tengstedt.
For stor rotasjon pga. skader og for mye personlige feil pga. manglende basisferdigheter og relasjoner gjør nok at de med god grunn ikke klarer stole på sine medspillere og det ødelegger flyten. Slik vi ønsker å spille stiller det høye krav til de enkelte rollene for at det kollektive skal fungere, heldigvis tas det grep for å øke kvaliteten nå. Vil være mye mer positivt for våre yngste å få bedre medspillere rundt seg og mindre press. |
|
| Back to top |
|
 |
TomBoy Proff
|
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 13.08.2024 14:55 Post subject: |
|
|
| Vi er vel også rundt 3-4. plass på xG-tabellen. Altså den som viser hva vi har skapt av sjanser, kontra hva vi har sluppet til. Så er vi verst i ligaen på utnyttelse og effektivitet, både offensivt og defensivt. Det er mye positivt som har skjedd, det føles ikke umulig at dette kan bli veldig bra den dagen marginene snur litt (og vi får på plass et skikkelig forsvar). |
|
| Back to top |
|
 |
andrezinho Veteran

|
Posted: 13.08.2024 14:58 Post subject: |
|
|
| Uten alt røret på stopperplass ville det nok sett en god del annerledes ut. |
|
| Back to top |
|
 |
HupOranje Senior
|
Posted: 13.08.2024 15:27 Post subject: |
|
|
Mellom 16-meterne så begynner det å bli ganske bra, og i 16-meterne så er det mer å jobbe med.
«Noe må gjøres!» for en hver pris kan gjøre mye skade. I eliteserien så har klubber (B/G, Brann) gjerne måtte ta turen ned når de er i en slik gjenoppbygging som vi er i.
Vi har riktig kurs, og vi må bare jobbe videre. |
|
| Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 13.08.2024 16:30 Post subject: |
|
|
| oxbailla wrote: | | Nå har vårt nye trenerteam hatt et hundretalls treninger å øve seg på. Legg til 13 treningskamper, 3 NM-kamper og 17 eliteseriekamper, og fortsatt virker det som at enkelte grunnleggende fotball-ABC-ting er fraværende i spillergruppa. |
Hvis du har rett i at ABC mangler hos flere spillere, så er jo dette noe Alfred nettopp IKKE kan lastes for. ABC skal de ha lært i barnefotballen, i høyden på gutte- og juniornivå for å tette eventuelle hull. Ut ifra en del av kampene jeg har sett (på TV), tror jeg du har rett - flere spillere mangler gode nok ferdigheter, både når det gjelder ballbehandling og presisjon, samt taktisk forståelse og disiplin. |
|
| Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 13.08.2024 16:48 Post subject: |
|
|
Farlig god beskrivelse oxbailla.
Mot Kåffå så serverte vi flere langballer enn vi gjorde under både Rekdal og Maalen. Et lang kanonade med langballer mot ei blokk av et midtforsvar. En taktikk som alle så ikke fungerte overhodet. Mulig denne kampen var et unntak men 1-4 er altså status quo over to kamper mot dugnadslaget som knapt har ressurser.
Så kan man håpe at vi ser en bedring og at de seks månedene med trening snart begynner å gi synlige resultater på banen. _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
| Back to top |
|
 |
håpløs Veteran
|
Posted: 14.08.2024 13:20 Post subject: |
|
|
Det er ikke så mye som skal til for at dette laget kjemper om medaljer.
Og kan slå et litt oppskrytt Glimt-lag.
Da må de nye være forsterkninger.
Broholm er sikkert like bra som Zeidan offensivt, med unntak av skuddfot, og det er VIKTIG. Vi må få variert litt mer.
Spm er om svensken samtidig har litt mer def fysisk kapasitet/gjenvinningsfasen.
Håper Adam er klar igjen til helgen og spiller der fast. Bedre pasningsspiller og tenker mer fremover på midtbanen.
Holder de unge en hel sesong?
Med en opptur nå så tror jeg det.
Nemcik, Nelson, Periera og Adam tilbake.
Håper Sunde og Nelson lykkes litt mer på flankene. Tror det vil løsne mer med Sunde på høyre og han kan få innleggsfoten på 'rettsia'.
Motstander er redd Selnæs pasninger opp, Oles avslutninger, Perieras venstrefot (MÅ ha flere løp på forstang) farta til disse to flanker og tekniske IL.
Nå må vi ha trua og vise autoritet på banen.
Synes det har vært litt for mye stress i huet.
-men det er heller ikke så rart. |
|
| Back to top |
|
 |
Andy Pandy 27 Rutinert
|
Posted: 14.08.2024 16:11 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: | | Både Glimt og Molde fikk tid til å bygge seg opp før de ble stabile toppklubber. De byttet ikke trener og ble topplag over natta. Molde har i tillegg fått dekket underskudd i 30 år fra Røkke, så de har aldri måttet ta hensyn til økonomi. Skal man sammenligne Alfred med disse to, skylder vi å gi han minst et år til. Status og situasjon akkurat nå gjør det mer naturlig å sammenligne med hva Sarpsborg, Odd og Lillestrøm har fått til med nye trenere (selv om LSK har hatt vesentlig mer penger å bruke på overganger enn oss siste år). |
Godt innlegg. Er ikke AJ det står på etter min mening, han får betale for at spillerlogistikken har vært katastrofe de siste 5-6 år. Mye unge gutter i dagens lag som kan slå ut i full blomst neste sesong (ex.Nypan som allerede er klasse sef), men da kan vi ikke bytte trener, igjen. Vi er heller ikke attraktive som ståa er nå så å få tak i en trener som er av kaliber er bare å glemme. Blir spennende å se med de nye nå og vi skal huske på med dagens poengsnitt så havner vi på 37poeng som berger plassen. Men håper de nye kan booste laget såpass at vi faktisk kan snuse litt på 4.plassen som vi hadde gjort med seier i forrige kamp. |
|
| Back to top |
|
 |
Ronster Junior
|
Posted: 14.08.2024 16:19 Post subject: |
|
|
Forstår IKKE klaginga og negativiteten rundt disse 3 nye signeringene, som alle er bortimot uten risiko og billige. Vi har IKKE penger til å hente spillere, selv lag som Tromsø og Sarpsborg har større spillerom enn oss. Og er de bedre enn både nordmenn og trøndere, da skal de spille. Hele meninga må være at RBK har sterkest mulig lag.
Når det kommer til denne midtbanespilleren på lån fra Malmø:
Jeg ser at svært mange her er begeistret for Bjørlo. Bjørlo har vært her, veid og funnet for lett av 2-3 trenere, til og med av han som hentet han(Rekdal).
Denne nye midtbanespilleren ble hentet av Malmø(Nordens nest største klubb?) for store penger, og var vel av deres beste spillere en halv sesong. Bjørlo kommer aldri til å bli hentet til Malmø, heller ikke av noen andre for sånne summer.
Så gi han og disse andre en sjanse, de er garantert bedre enn mange i stallen vår. |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
|
| Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 18.08.2024 13:55 Post subject: |
|
|
Vi har turt kontinuerlig i noen måneder allerede, og dere tar feil.
Og i en sånn setting vil en god debatt kreve at man fremmer hvilke bedre alternativer man har. |
|
| Back to top |
|
 |
|