View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 22.07.2024 13:16 Post subject: |
|
|
Nå vet ikke jeg hva som står i avtalen som TV2 har inngått om rettigheter til Eliteserien fram til 2028. Men jeg mistenker at VAR er med som en del av pakken. Om det skulle fjernes, så sitter vel TV2 med mulighet til et greit krav om penger tilbake fra de 4,5 milliardene de betalte. Ganske mange aspekter i denne VAR debatten. |
|
Back to top |
|
|
1972 Miami Dolphins Legende
|
Posted: 22.07.2024 13:21 Post subject: |
|
|
Jeg vil støtte/ foreslå en aksjon fra Kjernen om innsamling av penger for å kjøpe ut usolgte billetter de neste kampene våre, det syns jeg vil være på sin plass med tanke på hvor utsatt klubbens økonomi er.
Uavhengig av om man er for eller imot VAR, om man støtter aksjonen eller ikke, eller om man syns det var flott eller man gikk altfor langt; det har kostet klubben dyrt i en tid vi er tomme for penger, klarer Kjernen å mobilisere for aksjon, så klarer de også å mobilisere for innsamling til å kjøpe ut usolgte billetter smfor å rette opp de økonomiske skadene klubben er påført. |
|
Back to top |
|
|
Hedning Legende
|
Posted: 22.07.2024 13:39 Post subject: |
|
|
ODN wrote: |
Finnes nok av de som forsvarer dette på sosiale medier. Forøvrig ikke rart at ingen gidder å diskutere med noen som bruker retorikk lik en 12-åring med sinneproblemer som akkurat har fått beskjed om skjermforbud. |
Jeg er ikke interessert i noen diskusjon. Det er ikke noe å diskutere. Vi har sabotører i rekkene våre som påfører klubben uopprettelig skade. Det er ikke mer å si om det.
Men jeg synes det er merkelig at de ikke har en dritt å si selv. Gjemmer seg nå tøffingene. |
|
Back to top |
|
|
Aristoteles Veteran
|
Posted: 22.07.2024 14:18 Post subject: |
|
|
ballbingen wrote: | Ja han har jo vist med sin manglende kjennskap til aksjonen og at han ikke deler majoritetens ståsted til hva som er akseptabel tribuneoppførsel (det var IKKE mindretalletpå Øvre Øst som sang "Vi har flere balla!" i en halvtime). Hvordan kan han være denne grupperingens talsmann? |
Jeg skjønner ikke behovet for å finne andre syndebukker enn de som åpenbart har deltatt. Noen skylder på dommeren, andre skylder på NFF eller kjernens talmann. Det må da være åpenbart at dette er utelukkende de som kastet ting inn på banen etter å ha fått tre advarsler og en fjerde som ga beskjed om at kampen ble avlyst om de fortsatte sin skyld. Det er null behov for å finne andre syndebukker. Venter bare på at noen begynner å skylde på Dorsin eller Rune Bratseth. |
|
Back to top |
|
|
netrom84 Senior
|
Posted: 22.07.2024 14:21 Post subject: |
|
|
Hedning wrote: | Jeg er ikke interessert i noen diskusjon. Det er ikke noe å diskutere. Vi har sabotører i rekkene våre som påfører klubben uopprettelig skade. Det er ikke mer å si om det.
Men jeg synes det er merkelig at de ikke har en dritt å si selv. Gjemmer seg nå tøffingene. |
Hvilken uopprettelig skade er det som klubben har blitt påført? |
|
Back to top |
|
|
Carl Veteran
|
Posted: 22.07.2024 14:26 Post subject: |
|
|
ODN, du deltok tydeligvis, om jeg forstår det rett.
Var det planlagt at man skulle holde på til kampen ble avlyst?
Og hvis ikke: hvorfor klarte man ikke holde igjen når tydelige advarsler om avlysning ble gitt? |
|
Back to top |
|
|
ace Veteran
|
Posted: 22.07.2024 14:52 Post subject: |
|
|
Det er utrolig mange rare kommentarer i denne tråden nå, angående VAR og diverse aksjoner. Folk mangler mye kunnskap om historikken rundt innføringen, hva som har skjedd mellom NFF/NTF, klubber og supportere siden den gang. Så kanskje på tide å friske opp hukommelsen til folk litt.
1. VAR ble innført på et NTF ledet Teams møte mellom klubblederne som et underpunkt til møte agendaen. Ingen underlag ble sendt ut i forkant angående temaet. Det ble kun fortalt at rettighetshaver (TV2) ville ha dette og at det lå penger i det for klubbene. Noe ingen klubber har sett noe til, det har kun kostet penger. Det ble også truet overfor klubber som var skeptiske at det ville få økonomiske konsekvenser om de gikk i mot. Det er ikke blitt stemt over på fotballtinget, det ble sagt at det skulle utredes, men er tatt som et ja til VAR. Utredningen finnes heller ikke, tro det eller ei. Så den demokratiske dekningen for dette finnes ikke, dette er tredd nedover ørene på klubbene.
Det har blitt protestert, aksjonert i over et år nå uten at verken NFF/NTF har vært villige til å gå i dialog rundt dette. Det snakkes om demokratiske kanaler, men hverken NFF/NTF er spesielt villige til å bruke de selv.
2. At det er et flertall blant klubbene for dette er jo heller ikke korrekt. Det er 10 klubber som er i mot, 9 er for og 13 er nøytrale. Og når vi vet at enkelte klubber har skremt ut junior/dame spillere for å stemme for VAR, så vet jeg ikke om vi kan forankre dette veldig godt i disse klubbene.
3. Ingen har altså fått være med på å utrede verken positive eller negative sider ved dette. NTF ved Cato Haug har også klart å tråkke veldig godt i salaten ganske mange ganger under debatten om dette og vært med på å gjøre folk forbannet. Samt at NFF heller ikke har vært særs villige til å gå i dialog om dette. Mantraet er at VAR er kommet for å bli uansett. På denne måten har man skapt steile fronter og resultatet så man i går. Blir nok ikke den siste kampen som vil bli stoppet nå.
4. Så er det angrepene på leder i Kjernen, aksjonen i går var ikke initiert av Kjernen ved et styrevedtak om man tror det. Leder i Kjernen gjør en meget god jobb både mot supportere og klubben. Men man må ha lov til å ha ferie. Men det er helt opp til enhver å mene noe om dette, så still gjerne opp med en egen kandidat på årsmøtet til Kjernen ved neste korsvei. Men det tror jeg neppe skjer, eller?
Så kan dere lese disse artiklene fra Josimar som litt ekstra påfyll.
https://josimar.no/artikl...var/24683/
https://josimar.no/artikl...het/24650/ _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
Back to top |
|
|
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 22.07.2024 14:56 Post subject: |
|
|
Frank1 wrote: | Bra nivå på innleggene her, trist å lese |
Innlegget til Vakker Blomst er da ganske åpenbart sarkastisk ment _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
|
ODN Rutinert
|
Posted: 22.07.2024 15:16 Post subject: |
|
|
Carl wrote: | ODN, du deltok tydeligvis, om jeg forstår det rett.
Var det planlagt at man skulle holde på til kampen ble avlyst?
Og hvis ikke: hvorfor klarte man ikke holde igjen når tydelige advarsler om avlysning ble gitt? |
Var ikke med, nei. Gir kun uttrykk for mine meninger, men enkelte her inne synes det er enklere å skjære alle «idioter», «terrorister» og «hjernedøde» personer under samme kategori, da det blir litt for vanskelig å føre en normal diskusjon hvor man må tilegne seg kunnskap.
Forøvrig lite som tilsier at planen var at kampen skulle stoppes, men begge sider ønsket en tydelig markering. Vanskelig å svare på siste spørsmål, men er nok litt det samme som svaret på det første, i tillegg til at det har skjedd langt verre ting (og avbrudd) på stadioner uten at kampen har blitt avlyst. Eksempelvis Vålerenga - LSK, og Start - Vålerenga. |
|
Back to top |
|
|
machiavelli Veteran
|
Posted: 22.07.2024 15:22 Post subject: |
|
|
ace wrote: | Det er utrolig mange rare kommentarer i denne tråden nå, angående VAR og diverse aksjoner. Folk mangler mye kunnskap om historikken rundt innføringen, hva som har skjedd mellom NFF/NTF, klubber og supportere siden den gang. Så kanskje på tide å friske opp hukommelsen til folk litt.
1. VAR ble innført på et NTF ledet Teams møte mellom klubblederne som et underpunkt til møte agendaen. Ingen underlag ble sendt ut i forkant angående temaet. Det ble kun fortalt at rettighetshaver (TV2) ville ha dette og at det lå penger i det for klubbene. Noe ingen klubber har sett noe til, det har kun kostet penger. Det ble også truet overfor klubber som var skeptiske at det ville få økonomiske konsekvenser om de gikk i mot. Det er ikke blitt stemt over på fotballtinget, det ble sagt at det skulle utredes, men er tatt som et ja til VAR. Utredningen finnes heller ikke, tro det eller ei. Så den demokratiske dekningen for dette finnes ikke, dette er tredd nedover ørene på klubbene.
Det har blitt protestert, aksjonert i over et år nå uten at verken NFF/NTF har vært villige til å gå i dialog rundt dette. Det snakkes om demokratiske kanaler, men hverken NFF/NTF er spesielt villige til å bruke de selv. |
Nå er det verdt å bemerke seg at ikke alt er et direkte demokrati og valg av ledelse er basert på tillit og at de som velges jobber for det som er best for sporten. På lik linje med at bare fordi RBK er medlemstyrt betyr ikke at vi skal ha folkeavstemning for hver handling ledelsen skal gjøre som påvirker klubben drastisk.
ace wrote: |
2. At det er et flertall blant klubbene for dette er jo heller ikke korrekt. Det er 10 klubber som er i mot, 9 er for og 13 er nøytrale. Og når vi vet at enkelte klubber har skremt ut junior/dame spillere for å stemme for VAR, så vet jeg ikke om vi kan forankre dette veldig godt i disse klubbene. |
Det er med andre ord en tung overvekt av klubber som ikke er imot VAR. Når noe er innført og klubbene ikke er aktivt i mot det så støtter de det implisitt.
Er det noe annerledes en en liten sint gjeng som mobiliserer de mest radikale ANTI-VAR-elementene for å kuppe årsmøtet og få sin mening gjennom?
3. Ingen har altså fått være med på å utrede verken positive eller negative sider ved dette. NTF ved Cato Haug har også klart å tråkke veldig godt i salaten ganske mange ganger under debatten om dette og vært med på å gjøre folk forbannet. Samt at NFF heller ikke har vært særs villige til å gå i dialog om dette. Mantraet er at VAR er kommet for å bli uansett. På denne måten har man skapt steile fronter og resultatet så man i går. Blir nok ikke den siste kampen som vil bli stoppet nå. |
Hvorfor skal man gå i dialog og starte store prosesser mer noen få sinte elementær når majoriteten av klubbene støtter avgjørelsen? For å ikke nevne at det normale stedet ville å få klubbene til å promotere standpunktet og jobbe for det opp mot NFF/NTF.
Jeg håper det vanker lange straffer for disse egoistiske jævlene som ikke får medhold i hvordan de mener ting skal være og saboterer for alle andre
4. Så er det angrepene på leder i Kjernen, aksjonen i går var ikke initiert av Kjernen ved et styrevedtak om man tror det. Leder i Kjernen gjør en meget god jobb både mot supportere og klubben. Men man må ha lov til å ha ferie. Men det er helt opp til enhver å mene noe om dette, så still gjerne opp med en egen kandidat på årsmøtet til Kjernen ved neste korsvei. Men det tror jeg neppe skjer, eller?
Så kan dere lese disse artiklene fra Josimar som litt ekstra påfyll.
https://josimar.no/artikl...var/24683/
https://josimar.no/artikl...het/24650/ |
Hvis ØØ skal ødelegge alle kampene til RBK fremover og det er sanksjonert av kjernen eller ikke motarbeides så fortjener de kritikk med rette.
Ellers er det jo jævla ironisk fordi RBK og LSK har begge vedtatt at de skal jobbe mot VAR så dere saboterer jo bare en klubb som har vedtatt det dere ønsker.
Er jo helt blåst.
Last edited by machiavelli on 22.07.2024 15:36; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
|
Frank1 Senior
|
Posted: 22.07.2024 15:23 Post subject: |
|
|
Hvit mann som pusher 50 wrote: | Innlegget til Vakker Blomst er da ganske åpenbart sarkastisk ment |
Sier du det, på et skremmende lavt nivå |
|
Back to top |
|
|
netrom84 Senior
|
Posted: 22.07.2024 15:32 Post subject: |
|
|
Var vel ganske treffende innlegg egentlig. Når noen i tråden begynner å sammenligne aksjonen i går med terrorisme så var det på sin plass å påminne folk hva terrorisme gjorde på denne dagen for 13 år siden.. |
|
Back to top |
|
|
ballbingen Veteran
|
Posted: 22.07.2024 16:38 Post subject: |
|
|
Aristoteles wrote: | ballbingen wrote: | Ja han har jo vist med sin manglende kjennskap til aksjonen og at han ikke deler majoritetens ståsted til hva som er akseptabel tribuneoppførsel (det var IKKE mindretalletpå Øvre Øst som sang "Vi har flere balla!" i en halvtime). Hvordan kan han være denne grupperingens talsmann? |
Jeg skjønner ikke behovet for å finne andre syndebukker enn de som åpenbart har deltatt. Noen skylder på dommeren, andre skylder på NFF eller kjernens talmann. Det må da være åpenbart at dette er utelukkende de som kastet ting inn på banen etter å ha fått tre advarsler og en fjerde som ga beskjed om at kampen ble avlyst om de fortsatte sin skyld. Det er null behov for å finne andre syndebukker. Venter bare på at noen begynner å skylde på Dorsin eller Rune Bratseth. |
Jeg forsøker da vel ikke å finne noen slags syndebukk her? Jeg forstår bare ikke hvordan han kan fortsette å føle at han har tillit som gjengens talsmanns etter dette. Eller hvorfor han vil være det, for den saks skyld. Jeg har IKKE lagt noen som helst skyld på talsmannen for det som skjedde, eller insinuert at han er noen slags syndebukk. Han er heller vingeklippet. |
|
Back to top |
|
|
Aristoteles Veteran
|
Posted: 22.07.2024 16:56 Post subject: |
|
|
Okidooki. Da misforsto jeg nok bare . Det får forøvrig bli opp til han å vurdere selv synes jeg. |
|
Back to top |
|
|
Hedning Legende
|
Posted: 22.07.2024 18:24 Post subject: |
|
|
De som sang vi har flere baller får du like billig av meg som de som kastet. De frydet seg over at klubben ble sabotert. Om det var noen sjanse for at kampen ikke skulle bli avlyst likevel, gjorde de alt i sin makt for å få det til å skje. |
|
Back to top |
|
|
Aristoteles Veteran
|
Posted: 23.07.2024 00:18 Post subject: |
|
|
Jeg var veldig positiv til VAR etter det første mesterskapet det ble brukt i. Da fungerte det utmerket etter min mening. De tok kun åpenbare feil. Nå letes det med mikroskop etter å finne ett eller annet galt som gjør at de kan gripe inn. Blir dummere og dummere. Ting det ikke ble blåst frispark på i utgangspunktet blir plutselig frispark i ettertid fordi det ble mål. Forstå det den som kan. Om det ikke var ille nok til at det ble frispark da taklingen skjedde så er det jammen meg ikke frispark i ettertid heller.
Spillere som overhodet ikke er med i spillet gir annulerte offsidemål. En fingernegl i offiside gir annulerte mål. Som om det er mer rettferdig enn det var før. Man kan si 5 cm i offside er offside eller 20 det blir uansett ikke rettferdig.
For ikke å snakke om den forbanna handsreglen hvor en sensor i ballen skal avgjøre om det er straffbar hands eller ikke. Forbanna tull. Null vurdering om handsen overhode påvirket spillet eller ikke. Var vell tyskland i Em som fikk straffe mot danmark etter at ballen var borti fingerneglen til danmarkspilleren. Ikke en kjeft på banen som krevde straffe og "handsen" påvirket ikke spill for fem flate øre. Samtidig står Cucarella rett foran mål og redder ett skudd på tur mot mål med hendene i en annen kamp. Gir null mening.
Så har du de utrolige reglene hvor var ikke kan gripe inn fordi dommeren allerede hadde blåst selv om det åpenbart er feil avgjørelse. Hvis det skal være noe som helst mening i VAR så må de i det minste gripe inn ved åpenbare feil.
Blir dummere og dummere.
Når det er sagt så er det også stokk dumt å presse frem avlysning av kamper for å protestere mot VAR. Blir som å gå til krig for å oppnå fred. Det er da ikke rosenborg som har innført Var. Det er ikke alle tilskuerne som hadde kjøpt bilett til kampen som har innført VAR. Det er ikke Saggi som har innført Var eller øvrig reglement. Hvis man er misfornøyd med NFF så kast fiskekake og lenk dere fast på NFF sitt hovedkontor. |
|
Back to top |
|
|
ODN Rutinert
|
Posted: 23.07.2024 08:40 Post subject: |
|
|
Hedning wrote: | De som sang vi har flere baller får du like billig av meg som de som kastet. De frydet seg over at klubben ble sabotert. Om det var noen sjanse for at kampen ikke skulle bli avlyst likevel, gjorde de alt i sin makt for å få det til å skje. |
Ikke ta alt så seriøst. |
|
Back to top |
|
|
Awake Proff
|
Posted: 23.07.2024 08:58 Post subject: |
|
|
For en absurd kommentar. Aksjonen var seriøs nok til at kampen ble avbrutt. Uansett hva du mener for eller i mot, så er det sakens faktum. |
|
Back to top |
|
|
ODN Rutinert
|
Posted: 23.07.2024 09:02 Post subject: |
|
|
Du må klare å separere selve aksjonen, og en spontan sang ment som humor. Selv om du ikke ser det som humor, så må du klare å se det for hva det faktisk er. |
|
Back to top |
|
|
AndreasR Veteran
|
Posted: 23.07.2024 09:09 Post subject: |
|
|
Hedning wrote: | Nei men denne katastrofen viser at han som leder ikke har klart å skape en kultur og indrejustis som hindrer slike pøbler å ødelegge klubben. Da må han gå av og gi jobben til noen som klarer det. |
Er det virkelig en talsmanns oppgave at folk oppfører seg? Også når vedkommende er på ferie? _________________ Påmeldt |
|
Back to top |
|
|
Awake Proff
|
Posted: 23.07.2024 09:13 Post subject: |
|
|
Nei. De to tingene kan faktisk ikke separeres, men henger useparerbart sammen.
Det finnes bare en fasit her, nemlig at aksjonen på søndag var et grovt overtramp. Her bør man bare legge seg flat og gå videre. En fotballsupporter er ikke kun en mann på 18-35 år som står i en supportergruppering med eller uten Finnlandshette, det er også ei bestemor, små unger, familier osv osv. Ingen av dem ba om dette, og det viktige her er ikke å klare å skille om "vi har flere baller" er humor etter å ha fått kampen avlyst for alle disse supporterne.
Man kan være for eller mot VAR, man kan vise sin avsky, men dette var ikke måten å gjøre det på. |
|
Back to top |
|
|
ODN Rutinert
|
Posted: 23.07.2024 09:25 Post subject: |
|
|
Det er jo ironisk at du med dine argumenter, klarer å omtale ‘de’ som menn i 18-35 årsalderen. Ta deg en tur opp på ØØ, så får du deg en gledelig overraskelse over mangfoldet. Over til det andre;
Den humoristiske sangen har null sammenheng med selve aksjonen. Så hva du enn nå kommer til å gjenta om akkurat det, så var det sangen som var i fokus her. Hvorvidt du ser på det som gøy eller ikke er irrelevant, men du kan ikke se det for noe annet enn det er. |
|
Back to top |
|
|
Sjiraff Veteran
|
Posted: 23.07.2024 09:37 Post subject: |
|
|
Er lite vits i å diskutere dette videre. Sidene er ganske klare her.
Jeg håper personlig at det å avbryte en kamp ikke skjer igjen (og det gjør det nok neppe). Jeg håper det blir en dialog mellom Rosenborg og Kjernen samt at NFF går i dialog med supportergrupperinger slik at man kommer fram til noe.
Jeg forventer også at de som evt blir straffet tar denne og går videre.
Kjernen må bare akseptere konsekvensene av dette, ved tap av medlemmer og nok en negativ ting. Jeg håper derfor at det blir gjort noe positivt fra kjernen mot feks unger som fikk kampen ødelagt ved en senere anledning.
Syns fortsatt at flere sin reaksjon her inne er på grensa til sinnsyk, men aksepterer fint at det kjeftes i retning Kjernen.
Man blir ikke enig om noe her uansett, verken angående VAR eller hva kjernen/andre grupperinger gjør. _________________ Never Wake A Sleeping Ninja Cow |
|
Back to top |
|
|
digre Proff
|
Posted: 23.07.2024 09:48 Post subject: |
|
|
Den manglende forståelsen for at sangen blir sett på som et løfte om å fortsette sabotasje mot kampen, kan ikke være annet enn et forsøk på å flytte diskusjonen. Det samme er argumenter for eller mot VAR.
Fakta er at vår egen såkalte kjernesupportere saboterte vår egen kamp - selv etter oppfordring. Det at ikke tøffingene i baleklava sto skolerett mandag morgen og innrømte at de hadde bæsjet på leggen, viser at de ikke setter klubben først.
Jeg håper klubben stenger Øvre Øst resten av sesongen. Så får det være opp til de som kaller seg kjernesupportere å bevise at de er voksne nok til å få gå på kamp uten foresatte neste år. |
|
Back to top |
|
|
machiavelli Veteran
|
Posted: 23.07.2024 10:37 Post subject: |
|
|
ODN wrote: | Det er jo ironisk at du med dine argumenter, klarer å omtale ‘de’ som menn i 18-35 årsalderen. Ta deg en tur opp på ØØ, så får du deg en gledelig overraskelse over mangfoldet. Over til det andre;
Den humoristiske sangen har null sammenheng med selve aksjonen. Så hva du enn nå kommer til å gjenta om akkurat det, så var det sangen som var i fokus her. Hvorvidt du ser på det som gøy eller ikke er irrelevant, men du kan ikke se det for noe annet enn det er. |
Mentalgymnastikken som må til for å separere en sang om at man har masse flere ting å kaste på banen i en kamp som ble avbrutt fordi det ble kastet ting på banen er på et nivå uten sidestykke. |
|
Back to top |
|
|
|