English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Ísak Thorvaldsson
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 21, 22, 23  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
martibs
Veteran

PostPosted: 06.02.2024 00:25    Post subject: Reply with quote

Åpenbart fordi han har gått ut og sagt det selv, ref intervjuet som ble linket til over her.

Folk har forskjellig metabolisme, noen legger veldig lett på seg, andre klarer ikke å legge på seg selv om de prøver hardt. Er dette ny kunnskap? Djiz, kvaliteten på dette forumet slutter aldri å skuffe...
Back to top
View user's profile Send private message
Tuggen
Senior

PostPosted: 06.02.2024 03:01    Post subject: Reply with quote

Ja, det er riktig at han sier han begynte å føle seg tung under koronatiden og synes han legger på seg lett. Det er dårlig samsvar mellom subjektiv forbrenning og forbrenning. Det er godt mulig han faktisk har beregnet energiforbruket sitt (sykehusundersøkelse), men da hadde han kanskje nevnt det? Og selv da er det overhodet ikke etablert kunnskap som du påstår, at uvanlig metabolisme gjør at noen legger på seg lett. Forskningslitteraturen viser ikke denne helt tydelige sammenhengen mellom overvekt og forbrenning, særlig hos idrettsutøvere. Selv om denne og mange andre kostholds-/treningsmyter er godt etablerte i befolkningen. Setter forøvrig ikke pris på forsøk på latterliggjøring av "kvaliteten" på dine meddebattanter. Vi heier vel på samme lag, eller hva? Her er vi mange med ulik bakgrunn. Jeg sjøl er lege og forskningsentusiast, men hverken forsker eller endokrinolog.

Med mindre det foreligger heelt spesielle omstendigheter er dette med Thorvaldssons "lett for å gå opp i vekt" et blindspor som skjuler disiplin og seriøsitet under pari. Sympatisk fyr da.
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 06.02.2024 08:07    Post subject: Reply with quote

Martibs synes jeg fremstår som et nettroll. Han har ved flere anledninger vært særdeles ufin til andre forum brukere
Jeg håper han tar dette til seg og kommmer tilbake som en bedre utgave her på forumet.
Fosningen
Rutinert

PostPosted: 06.02.2024 09:16    Post subject: Reply with quote

Er vel ingen som tviler på at Isak legger på seg lett, og har mer utfordringer med fysikken og formen enn mange andre. Det har han, som nevnt, snakket om selv også. Men det betyr ikke at kravene er annerledes til ham, enn de andre spillerne. Alle har et ansvar for å møte i OK form etter ferien. Hvis man settes ut av kamptropper fordi man sliter fysisk, så er man lite profesjonell. Med forbehold om at det i år er andre grunner bak i tillegg. Dette er ekstra spesielt når laget har ny trener.

Hvordan metabolismen til Isak er finner jeg rimelig likegyldig. Hvis en person alltid kommer seint på jobb, kan man ikke bare forklare arbeidsgiver at man er B-menneske, og at dette skyldes gener i familien. "Ja, nei men da skjønner jeg... Du kan bare starte klokka 10 hver dag du". Er ikke sånn verden fungerer, dessverre.
Back to top
Vakker Blomst
Rutinert

PostPosted: 06.02.2024 09:38    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
Martibs synes jeg fremstår som et nettroll. Han har ved flere anledninger vært særdeles ufin til andre forum brukere
Jeg håper han tar dette til seg og kommmer tilbake som en bedre utgave her på forumet.

Måtte bare 3300 innlegg og Rekdals avgang til for at det ble folk av deg også. 😅
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 06.02.2024 11:12    Post subject: Reply with quote

Kalori inn og kalori ut - det er rett og slett hovedregelen for absolutt alle. Så kommer det mindre nyanser under. Isak er stor og muskuløs, som vil si at kroppen hans forbrenner langt mer kalorier i døgnet enn for eks Tagseth.

At han er overvektig er ikke fordi " magisk metabolisme" eller "lettere å legge på seg enn andre", det er fordi han spiser for mange kalorier i løpet av døgnet.

Sannsynligvis har han liten oversikt over kaloriinntaket sitt, som gjør at periodene han går skadet så tilpasser han ikke matinntaket = vektoppgang.

Men fjas som lett å legge på seg, metabolisme og tung benbygning ,det får være tulleunnskyldninger forbeholdt den vanlige mannen i gata som ikke vil ta ansvar for egen trening og eget kosthold. Ikke toppidrettsutøvere.
Back to top
Danserud
Rutinert

PostPosted: 06.02.2024 11:45    Post subject: Reply with quote

Elendig av klubben å ikke sørge for bedre oppfølging av dette. "Lett å legge på seg" betyr som regel "spiser mer enn man tror", og er noe det bør gå an å ta tak i enten vha en ernæringsfysiolog eller en psykolog, evt. begge deler.
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 06.02.2024 12:03    Post subject: Reply with quote

Kjenner meg forsåvidt igjen. Det er alt for fort gjort å spise mer enn nødvendig. Samtidig er ikke jeg toppidrettsutøver - enda.
Back to top
Bon Scout jr.
Veteran

PostPosted: 06.02.2024 12:07    Post subject: Reply with quote

Elendig av klubben? Elendig av spilleren, i så fall! Man driver da ikke en barnehage.
Det som i så fall må være elendig av klubben er å hente en uprofesjonell spiller i utgangspunktet, eller ikke å stille strenge nok krav til disiplin til en spiller som lar ting skli ut.
Back to top
Danserud
Rutinert

PostPosted: 06.02.2024 12:09    Post subject: Reply with quote

Hoven Evland jr. wrote:
Elendig av klubben? Elendig av spilleren, i så fall! Man driver da ikke en barnehage.

Altså, Thorvaldsson bør åpenbart sørge for å være fit når han kommer tilbake fra ferie. Når det nå likevel er et kjent problem at han sliter med dette, av den ene eller andre grunnen, så er det svakt av klubben å ikke sørge for den nødvendige oppfølgingen.
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 06.02.2024 12:10    Post subject: Reply with quote

Skal se Alfred og Jordi tar tak i dette. Hvis ikke blir det tilbake til Island for Thorvaldson.
Back to top
Frankiefourfingers
Veteran

PostPosted: 06.02.2024 12:17    Post subject: Reply with quote

Hvordan skal klubben unngå at Isak spiser det han ikke burde spise i de mengdene han spiser ? Som nevnt over dette er jo ikke barn. Dette er voksne toppidrettsutøvere som har egenansvar utenfor treninger med å prøve å leve som toppidrettsutøvere.

Ufattelig useriøst av Isak dette.
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 06.02.2024 12:26    Post subject: Reply with quote

ja det er ufattelig useriøst. Men hvis vi ser bort i fra hvem som burde kunne være ansvarlig for hva - så er det slik at det er i RBKs interesse å følge opp investeringene sine slik at de får maks ut av de.

Om Isak ikke klarer å holde vekten, så må trening tilpasses, matplan må utarbeides, bistand til matlaging må vurderes og vekt må følges opp ukentlig.

For vi har investert millioner av kroner i noe som enten kan bli verdt mange ganger mer om vi lykkes, eller verdt 0 om vi mislykkes.
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 06.02.2024 12:35    Post subject: Reply with quote

Det kan jo faktisk hende at han er en type som trenger tettere oppfølging til slikt enn andre. Klubben bør sørge for å gi han den hjelpa han trenger, det kan jo ikke være kontroversielt å mene.
Back to top
martibs
Veteran

PostPosted: 06.02.2024 12:38    Post subject: Reply with quote

Tuggen wrote:
Ja, det er riktig at han sier han begynte å føle seg tung under koronatiden og synes han legger på seg lett. Det er dårlig samsvar mellom subjektiv forbrenning og forbrenning. Det er godt mulig han faktisk har beregnet energiforbruket sitt (sykehusundersøkelse), men da hadde han kanskje nevnt det? Og selv da er det overhodet ikke etablert kunnskap som du påstår, at uvanlig metabolisme gjør at noen legger på seg lett.

forskning.no
Quote:
Du kan godt pakke vekk fordommene dine: Mennesker blir ikke overvektige fordi de velger det. De fleste veier for mye fordi de er født med gener som gjør at de legger raskere på seg. De må kjempe hardere for å holde vekten enn andre.

– Det kommer som en overraskelse på mange som tror overvekt er et resultat av dårlig livsstil, sier Torben Hansen, som er professor ved Københavns Universitet.

– Men mesteparten av forskjellen på hvor mye folk veier, er genetisk, fortsetter professoren, som i mange år har forsket på genetikk og overvekt på Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research.

Jeg ser at jeg kunne vært mer presis og brukt "genetikk" istedenfor "metabolisme", men poenget mitt står ved lag. Jeg vet ikke om du, som lege, er kjent med Novo Nordisk?

Tuggen wrote:
Setter forøvrig ikke pris på forsøk på latterliggjøring av "kvaliteten" på dine meddebattanter. Vi heier vel på samme lag, eller hva?

Jeg driter i hvilket lag du heier på, så lenge du går rundt og forfekter "feite folk er late"-synet, får du strykkarakter av meg.

Det er ironisk å se noen av innleggene i denne debatten, nå rett etter Bendtners portrettintervju, hvor han innrømmer at han slet mentalt, og takker Bjørnebye og Ingebrigtsen for at de så ham som et menneske, og ikke bare en produsent av målpoeng, og at det gjorde at han fikk skikk på karrieren sin igjen.

Det er etablert kunnskap (eller det bør ihvertfall være det, Tuggen) at matinntak og metthetsfølelse er knyttet til mental helse. Overspising kan oppstå som konsekvens av depresjon, eller for å døyve traumer.

Er dette tilfelle for Thorvaldsson? Det har jeg ingen forutsetning for å si noe om. Men når den alternative forklaringen er at en fotballspiller som, tidlig i sin karriere, har gode forutsetninger for å slå seg inn på førsteelleveren til et av Nordens største fotballag, sliter såpass mye med motivasjonen at han blir sittende på sofaen og spise pottis, så holder jeg ihvertfall døren åpen for at det kan være det.
Back to top
Troillongan
Veteran

PostPosted: 06.02.2024 13:02    Post subject: Reply with quote

Har man ikke kropp til å holde seg spillbar bør man finne seg en annen jobb. Det er ingen menneskerett å være toppidrettsutøver. Om man sliter litt med synet kan man ikke satse på en karriere som pilot, sånn er det dessvere noen ganger.
Fosningen
Rutinert

PostPosted: 06.02.2024 13:20    Post subject: Reply with quote

Det er vel ingen som synes det er kontroversielt at klubben følger opp Isak ekstra. Det kontroversielle er derimot at de faktisk må gjøre det...

Igjen, de fleste er klar over at Isak har fysiske utfordringer, på grunn av gener. Men han må naturligvis legge ned innsatsen som kreves uansett, for å være toppidrettsutøver. Det har han åpenbart ikke gjort, noe som er kritikkverdig på dette nivået. Og her ligger hele sakens kjerne.

Med forbehold om at det ligger mer bak.
Back to top
Tuggen
Senior

PostPosted: 06.02.2024 13:21    Post subject: Reply with quote

martibs wrote:
[...] Det er etablert kunnskap (eller det bør ihvertfall være det, Tuggen) at matinntak og metthetsfølelse er knyttet til mental helse. [...]

Alright, vi avslutter den diskusjonen. Karakteristikker, stråmenn og å tillegge andre meninger de ikke har eller engang har kommentert lager bare våpeniserte debattmiljø. Diskusjon av forumbrukere avsporer hele tråden og er moderatormat i mine øyne.
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 06.02.2024 13:38    Post subject: Reply with quote

martibs wrote:

– Men mesteparten av forskjellen på hvor mye folk veier, er genetisk, fortsetter professoren, som i mange år har forsket på genetikk og overvekt på Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research.
Jeg ser at jeg kunne vært mer presis og brukt "genetikk" istedenfor "metabolisme", men poenget mitt står ved lag. Jeg vet ikke om du, som lege, er kjent med Novo Nordisk?

Ozempic gjør at folk spiser mindre, ikke at de legger på seg mindre av samme mengde mat. Genetikken er sikkert en fatkor blant flere som styrer sulten ja, i tillegg til vaner og psykisk helse.

Så skal man også kanskje være litt kildekritisk her å se at det er i Novo Nordisk sin interesse å legge vekt på genetikken som årsak over andre ting. Hvis man bare er "født sånn" så føles det godt fordi man ikke har noe skyld i situasjonen sin selv, og Novo Nordisk har den eneste løsningen fordi man kan ikke gjøre noe med genetikken sin selv.

Men uansett styrer ikke genetikken hvor mye du legger på deg av den samme sjokoladen. Han legger på seg lett fordi han spiser for mye, ikke fordi han går mer opp i vekt av 1 kalori enn andre.
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 06.02.2024 13:44    Post subject: Reply with quote

Tuggen wrote:

Alright, vi avslutter den diskusjonen. Karakteristikker, stråmenn og å tillegge andre meninger de ikke har eller engang har kommentert lager bare våpeniserte debattmiljø. Diskusjon av forumbrukere avsporer hele tråden og er moderatormat i mine øyne.

Desverre dette nivået det meste av internettforum har endt opp på. Ikke bare når det gjelder hvordan man omtaler andre brukere, men også hvordan man oppfatter verden ellers og for rbkweb sin del hvordan man omtaler for eksempel Rosenborgs spillere, trenere og støtteapparat.
Back to top
martibs
Veteran

PostPosted: 06.02.2024 14:48    Post subject: Reply with quote

Hedning wrote:
Men uansett styrer ikke genetikken hvor mye du legger på deg av den samme sjokoladen. Han legger på seg lett fordi han spiser for mye, ikke fordi han går mer opp i vekt av 1 kalori enn andre.

Det er ikke så enkelt at du bombastisk kan slå fast dette.
Harvard Health wrote:
When it comes to weight, metabolism is important and does have a genetic component. Whether you can change your metabolic rate, however, is a matter of considerable debate. Clearly, you can change how you balance the calories you take in against the calories you burn up through activity, which can change your weight.

kilde
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 06.02.2024 14:50    Post subject: Reply with quote

Hedning wrote:
Desverre dette nivået det meste av internettforum har endt opp på.

Folk glemmer fort. Det var mye drøyere persondiskusjoner her for ti år siden. Husk at snittalderen den gang var ti år lavere enn i dag så det var mye mer hybris enn i dag, hvor det stort sett er litt mer surt og gubbete.

martibs var jo for eksempel en savage uten like, nå sitter han og diskuterer metabolisme.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
martibs
Veteran

PostPosted: 06.02.2024 14:53    Post subject: Reply with quote

Til de av dere som har oppfattet meg som et troll, så vil jeg presisere at jeg kun er sur og gubbete.
Back to top
RBKSandvika
Veteran

PostPosted: 06.02.2024 14:53    Post subject: Reply with quote

"Det er ikke så enkelt at du bombastisk kan slå fast dette. "

Jo det er det Smile
Om du gjør noe litt mer enn å google en rapport som passer din argumentasjon vil du se at forskjellen det er snakk om i metabolic rate er så forsvinnende liten at det ikke betyr filla for signifikant vektøkninger.
Er ikke snakk om +/- 50% baseforbrenning per dag

ISAK - kan bli en bra spiss, target/hold-up sådan, om han trener litt mer og spiser litt mindre
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 06.02.2024 15:08    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:

Folk glemmer fort. Det var mye drøyere persondiskusjoner her for ti år siden. Husk at snittalderen den gang var ti år lavere enn i dag så det var mye mer hybris enn i dag, hvor det stort sett er litt mer surt og gubbete.

martibs var jo for eksempel en savage uten like, nå sitter han og diskuterer metabolisme.

Ja vurderte å endre etter jeg postet for jeg merket at den ikke satt helt som den skulle. Du har nok kanskje rett i at det alltid vært sånn, og at det er mer det at jeg reagerer mer på det nå.

En kompis uttalte nettopp i forbindelse med stormen at han var bekymret for persiennene sine. Sånn har det blitt Smile

Opplever ikke selv martibs som troll og min kommentar var en generell betraktning, men virker litt som han leser mer inn i meningene til debattmotstanderen her enn det som er ment.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 21, 22, 23  Next
Page 13 of 23

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb