|
|
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Bart1 Veteran
|
Posted: 28.11.2023 17:27 Post subject: |
|
|
Det er litt interessant å se hvordan sofascore.com rater spillerne våre. SofaScore-rangeringer genereres av en sofistikert algoritme som oversetter hundrevis av statistikker til ett live-tall som kvantifiserer en spillers prestasjon.
Det er det desidert mest brukte verktøyet i sport til å se hvordan prestasjonen egentlig har vært - hvis man tar vekk følelser og ser på faktum.
Slik har våre spillere gjort det etter 29 kamper:
Average Sofascore rating
1 Emil Frederiksen 7.31
2 Carlo Holse 7.17
3 Sander Tangvik 7.16
4 Ole Christian Saeter 7.13
5 Erlend Dahl Reitan 7.00
6 Ole Selnaes 6.99
7 Markus Henriksen 6.96
8 Magnus Holte 6.95
9 Mikkel Konradsen Ceide 6.90
10 Ulrik Jenssen 6.90
11Adrian Nilsen Pereira 6.83
12 Olaus Jair Skarsem 6.80
13 Edvard Sandvik Tagseth 6.80
14 Tobias Borkeeiet 6.77
15 Jayden Nelson 6.77
16 Santeri Väänänen 6.75
17 Isak Snær Þorvaldsson 6.71
18 Håkon Røsten 6.68
19 André Hansen 6.68
20 Kristall Máni Ingason 6.66
21 Rasmus Wiedesheim-Paul 6.64
22 Adam Andersson 6.64
23 Leo Cornic6.61
24 Oscar Aga 6.57
25 Sverre Halseth Nypan 6.56
26 Noah Jean Holm 6.55
27 Per Ciljan Skjelbred 6.42
28 Agon Sadiku 6.40
Dette viser at Per Ciljan og Andre Hansen ikke vil bli vanskelig å erstatte. At Fredriksen har vært vår klart beste spiller i år er ikke overraskende for meg. Det bør brenne et blått lys for del av de som ligger på nedre halvdel her... - spesielt hvis de ikke er unge og lovende.
Vi mangler forøvrig spillere som leverer på et høyt nivå i forhold til i fjor, da Tengstedt fikk over 8 poeng i snit!!
1 Casper Tengstedt 8.01
2 Carlo Holse 7.47
3 Ole Christian Saeter 7.36
4 Stefano Vecchia 7.11
https://www.sofascore.com...rg-bk/1161 |
|
Back to top |
|
|
Churchill Proff
|
Posted: 28.11.2023 19:29 Post subject: |
|
|
https://www.adressa.no/sp...paa-brakka
Burde man ikke kunne klare å kutte disse milionene bare på å redusere stallen. PCS og Andre Hansen ut er jo en god begynnelse. _________________ Deserve Victory! |
|
Back to top |
|
|
Keenoir Legende
|
Posted: 28.11.2023 20:43 Post subject: |
|
|
Vi bør nok minst redusere lønnsbudsjettet i samme størrelsesorden på A-laget og spesielt siden vi ikke ser spor av de pengene vi investerer i gode sportslige resultater. |
|
Back to top |
|
|
kilik Junior
|
Posted: 28.11.2023 21:08 Post subject: |
|
|
Hva med kollektivt kutt i lønna på 10%? RBK-konsernet har 110-120 mill. i lønnsutgifter. |
|
Back to top |
|
|
Bart1 Veteran
|
Posted: 28.11.2023 22:03 Post subject: |
|
|
Når det gjelder lønn, så har Selnes og Henriksen en stor del av lønnskostnadene. De er også på langtidskontrakter og man her ikke muligheten for videresalg. Sæther og Nelson er vel de som kommer etter Selnes og Nelson. Sæther vil vi vel ikke få noe for, mens Nelson kan fremdeles selges for en god pris?
Skulle Selnes og/eller Henriksen bli skadet er vi ute å kjøre, hvis de ekstreme lønningene deres ikke er knyttet til bonuser? |
|
Back to top |
|
|
Churchill Proff
|
Posted: 28.11.2023 23:07 Post subject: |
|
|
Selg Nelson og Sæter samt alle 1. divisjonsspillerne som Dorsin kjøpte til Rekdal. Ikke sikkert det blir mye penger inn, men man sparer i hvert fall lønnsutgifter. _________________ Deserve Victory! |
|
Back to top |
|
|
Snabeltann Veteran
|
Posted: 29.11.2023 13:13 Post subject: |
|
|
Utlånte spillere:
Agon Sadiku (Start, OBOS) - 12 kamper, 2 mål, 1 målgivende, kontrakt ut 2027
Oscar Aga (Fredrikstad, OBOS) - 15 kamper, 4 mål, 1 målgivende, kontrakt ut 2026
Morten Bjørlo (Ham-Kam, Eliteserien) - 11 kamper, 1 mål, 3 målgivende, kontrakt ut 2024
Pawel Chrupalla (Wisla Plock, Polen nivå 2) - 15 kamper, 1 mål, 3 målgivende, kontrakt ut 2024
Marius Broholm (Kristiansund, OBOS) - 26 kamper, 4 mål, 1 målgivende, kontrakt ut 2025
Sadiku (spiss) - Kan ikke avskrives enda (blir 21 i mars), men er åpenbart ikke i nærheten av god nok for A-laget per nå. Nytt utlån sannsynligvis.
Aga (spiss) - Var en utrolig optimistisk signering. Blir 23 år i januar og har enda ikke prestert utenfor OBOS. Kan fremdeles bli god, men er nok mest aktuell for nytt lån eller salg.
Bjørlo (indreløper) - Var vel aldri mer enn billig og greit nok stallfyll. Bør absolutt selges, ingen grunn til at han skal ta plass i A-stallen når man har grei dekning og et akademi med flere talentfulle spillere (eksempelvis Isak Holmen).
Chrupalla (indreløper, kant) - Kan fremdeles bli noe. Har ikke fått skikkelig gjennombrudd, men er veldig anvendelig og har vist glimt av potensialet sitt. Kan gjerne ha en rolle som stallspiller i 2024, med potensiell fornyelse av kontrakt hvis det ser lovende ut.
Broholm (indreløper, kant) kun 18 år gammel og på årets lag i OBOS, bør åpenbart inn i A-stallen til RBK i 2024. Bør også få ny kontrakt rimelig kjapt.
Spillere i dagens stall mest aktuelle for salg:
Peireira (venstreback) - ikke fått ut potensialet sitt. Blir utrolig nok 25 neste år, men oppfører seg som en bortskjemt 16-åring. Kan kanskje bli veldig god med rett trener, men har salgsverdi (kontrakt ut 2025)og har prestert kun middels.
Augustinsson (venstreback) - Knapt spilt pga skader siden han kom i 2021 og har kontrakt ut 2024. Vanskelig å vite hvor god han er i 2024. Kan være aktuelt for han med en ny start hjemme i Sverige.
Andersson (høyre/venstreback) - Uønsket av Rekdal, spilt mer under Maalen. Kan spille både høyre og venstre. Helt OK spiller, men aldri helt inn i varmen. kontrakt ut 2024.
Nelson (kant) - En brukbar spiller allerede og har stort potensial. Klubben brukte gode penger på han og vil nok prioritere å beholde han, men er en av få spillere som være på lista til utenlandske klubber. Kontrakt ut 2026.
Wiedesheim-Paul (spiss, "kant") - Tilsynelatende forsøkt solgt i flere overgangsvinduer nå. Helt OK spiss som ikke helt har nivået. Vil nok forsøkes selges igjen. Kontrakt ut 2024.
Holm (spiss) - Har vist at han er god nok og er visst i utrolig god fysisk form etter opptrening fra skade. Kan bli en solid spiller for RBK, men han har kontrakt kun ut 2024 og har salgsverdi. |
|
Back to top |
|
|
quentez Veteran
|
Posted: 29.11.2023 14:58 Post subject: |
|
|
Enig i listen du presenterer. Vi bør ta sikte på å beholde Broholm og Andersson, potensielt kanskje Nelson for å selge på en potensiell formtopp inn mot neste sommervindu. Om resten selges vil det knapt merkes på kvaliteten i stallen. Da består isåfall kjernetroppen av 19 spillere eksklusive juniorer (bl.a. Holte) som kan bistå ved behov. Da har vi ikke råd til mange skader, men i en normalsesong skal det ikke være flere enn 15-17 spillere som får mer enn 10 seriekamper. F.eks i 1997-sesongen spilte elleve spillere 22 seriekamper eller mer (kanskje det mest ekstreme eksempelet).
Kvitter vi oss med Sadiku, Aga, Bjørlo, Chrupalla, Pereira, Augustinsson, RWP og Holm fra bøkene så vil jeg anta at vi kan forvente et relativt marignalt proveny, dog vil besparelser på lønn etc. være betydningfullt. Hvis vi antar at lønna deres snitter 1 mill kr og totalkost som tommelfingerregel er 20-30% på toppen av dette så betyr det rundt 10 mill kroner spart per år. I tillegg går André Hansen og Ciljan ut av troppen nå som sikkert betyr minimum 5 mill kr til spart.
2024-stall (førsteellever og reservetropp):
Tangvik
Cornic-Reitan-Henriksen-Andersson
Nypan-Selnæs-Børkeeiet
Nelson-Sæter-Frederiksen
Sandberg
Ceide-Røsten-UYJ-Tagseth
Skarsem-Väänänen-Broholm
Holte-Thorvaldsson-xxx
Trenger kanskje én eller to kantspillere. |
|
Back to top |
|
|
waterfalls Veteran
|
Posted: 29.11.2023 19:45 Post subject: |
|
|
Trenger både kantspillere og backer hvis vi selger både Augustinsson og Pereira. Vondfot å ha kun 2 rene høyrebacker som førstevalg på hver sin back, med en midtstopper/defensiv midtbanespiller som backup på den ene og en indreløper som backup på den andre. Tagseth er ingen venstreback i mine øyne, selv om han har spilt der tidligere. Kan være en nødløsning men bør ikke være første reserve.
Selger vi Pereira og Augustinsson så trenger vi en ny naturlig venstreback. Vi kan klare oss med 3 naturlige backer neste sesong siden vi bare har serie/cup og har nødløsninger hvis det skal være krise i enkeltkamper. Slik sett klarer vi oss også med bare en ny kant i utgangspunktet siden vi har nødløsninger der også.
Tviler uansett på at vi har råd til å kjøpe/hente så veldig mye nytt selv om vi skulle kvitte oss med en del spillere. Blir nok å jakte spillere som er uten kontrakt, på utgående kontrakt eller uønsket i nåværende klubb. Kanskje sjanser vi på en spiller fra lavere nivå, men det trenger heller ikke være billig nødvendigvis. |
|
Back to top |
|
|
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 29.11.2023 20:27 Post subject: |
|
|
Slik jeg tenker:
Keepere: Tangvik, Sandberg.
-Ok dekning, ok kvalitet/potensiale.
Forsvar: Cornic, Andersson, Reitan, Røsten, UJY, Ceide, Augustinsson, Pereira.
-Ok dekning, dog tre stoppere og fem backer, men et par av sistnevnte som har spilt en del stopper. Veldig mange spørsmålstegn og skulle veldig gjerne hatt inn en sjef med stor S. Noen må nok ut av leddet dersom noen nye skal inn, har også tre på midtbanen som har bra med kamper i forsvarsleddet, så ikke nødvendig med noen nye hvis en eller to forsvinner (litt avhengig av hvilken posisjon det er snakk om).
-Ingen klare førstevalg, ingen som hever laget eller lagdelen nevneverdig, flere som har vært skuffende, relativt få en føler har potensial til å løfte seg selv til et nivå vi kan være fornøyde med.
-Kvalitetsmessig vår klart mest mangelfulle lagdel og ny stopper som kan gå rett inn og ta kommando vil være verdt omtrent alle midlene vi har til lønn og overgangsummer i 2024 synes jeg.
Midtbane:
De etablerte: Børkeiet, Henriksen, Selnæs
De fremadstormende: Väananen, Nypan, Broholm.
Stallfyll: Skarsem, Tagseth, Bjørlo.
Trippel dekning, dvs jeg tror helst tre av de bør spille fotball andre steder til neste år. Bjørlo tror jeg er lettest å få avhendt, dog Skarsem er den jeg ville kastet først på dør, Tagseth ville jeg vært positiv til om det ikke hadde vært for at en får inntrykk av at han er en av bremseklossene for å få på plass en toppidrettskultur (basert på veldig tynt grunnlag må bemerkes). Hvis det kommer et sånn passe godt tilbud på Børkeiet så tror jeg det vil lønne seg å si ja for så å kunne bruke de pengene på andre lagdeler. Det kan vurderes om Vâananen og/eller Broholm bør lånes ut for å få spilt opp mot 30 kamper fra start, de er neppe førstevalg i 2024 i RBK, men vil fort kunne være det hos andre lag i ES.
-Synes bredde og individuell kvalitet er god, muligens litt slagside mot at tre-fire av de seks beste helst vil ha en dyp rolle, og de tre svakeste alle passer best til indreløper.
-Ikke en lagdel som er noe poeng i å hente nytt, med mindre det er snakk om returnerende Midtsjø i godt gammelt slag eller slikt noe. Jeg tror en får klare seg med det en har.
Angrep:
Vinger: Nelson, Frederiksen
Spisser: Sæter, Holm, Isak, Aga, RWP, Sadiku
Her er det to spillere for mange (tre hvis en regner med Chrupalla, som vel er ving som taler til hans fordel), og to vinger for lite. Altså fire spisser for mye, dog kanskje kan Holm brukes nok til ving til at vi tåler tre spisser og tre vinger. Uansett så betyr dette at Aga, RWP og Sadiku er totalt overflødige, Sadiku er det kanskje håp om at kan bli bra i 2025 hvis han får spille fast i OBOS eller noe, Aga og RWP får vi nesten håpe at noen er villige til å overta.
Føsterekka er det bra kvalitet på, vi tåler at Nelson er litt "uferdig", det er ok kvalitet på backupen, men all backupen er jo spisser.
Drømmevindu:
Inn: Stopper, 2xving (Chrupalla kan muligens regnes som ving inn, men han må være god nok, noe jeg ikke har noen anelse om)
Ut: 2 forsvarspillere (Ikke Røsten eller Reitan, ikke 2 backer på samme side), 3 midtbanespillere (Bjørlo, Tagseth, Skarsem, men at et par av disse byttes ut med noen utlån er greit), 3 spisser (RWP, Aga, Sadiku...lån på sisnevnte OK). _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
|
knallback Junior
|
Posted: 29.11.2023 21:35 Post subject: |
|
|
Keeper: Tangvik, Sandberg
Høyreback: Reitan/Cornic/Andersson
- Ganske jevnt, en kan selges. Ville prøvd å la sistnevnte gå
Gi plass til Thue Gabrielsen
Stopper: Røsten, Jenssen, Ceide
- Ny venstrebeint stoppersjef bør inn, førstevalg med Røsten. Ceide/Jenssen utfordrere. Gi plass til Singsdal Volden.
Venstreback: Pereira, Augustinsson
- Hadde vært flott med ny kvalitetsback inn, tror ikke det skjer. Tror våren 2024 blir med disse.
Sentral: Selnæs, Børkeeiet, Vaanaanen
- God dekning. Sistnevnte kan også utfordre på indreløper.
Gi plass til Holmen på sentral/indreløper
Indreløper: Henriksen, Nypan, Broholm, Skarsem, Tagseth
- Antar Bjørlo ut, HamKam sikkert. En for mye, Skarsem har nok ingen fremtid her - nye eventyr? Skal Alte også presses inn her?!
Må også gi plass til yngres
Kant: Nelson, Frederiksen
- Her må nye utfordrere inn. Chrupalla mulig sjanse. Al Saed ble vel ryktet i sommer, men er vel nå utenfor sjans. Gi plass til Reitan Sunde
Spiss: Sæter, Thorvaldsson, Holm, Aga, Paul, Sadiku
- Paul ut. Aga til FFK. Sadiku nytt lån. Skadestatistikk på resten tilsier vel 2 spisser til sammen? Gi plass til Holte
Vintervindu:
- Bjørlo, Aga, Paul, Andersson, Vaanaanen(?), Skarsem(?) ut. Sadiku på lån
- Ny venstre stopper, 1-2 nye kanter. Bonus ny venstreback
- Yngres rekker: Gabrielsen, Volden, Holmen, Sunde, Holte |
|
Back to top |
|
|
Hedning Legende
|
Posted: 29.11.2023 21:39 Post subject: |
|
|
Fornuftig dette bortsett fra at Henriksen er midtstopper. |
|
Back to top |
|
|
knallback Junior
|
Posted: 29.11.2023 22:02 Post subject: |
|
|
Bortsett fra at han er indreløper |
|
Back to top |
|
|
waterfalls Veteran
|
Posted: 29.11.2023 22:04 Post subject: |
|
|
Tar heller Väänänen på indreløper enn Skarsem/Tagseth skal jeg være helt ærlig. Har mer tro på han enn de to andre skal jeg være ærlig. |
|
Back to top |
|
|
knallback Junior
|
Posted: 29.11.2023 22:09 Post subject: |
|
|
Ja, det kan absolutt være en setup for 2024
Henriksen/Vaanaanen - Selnæs/Børkeeiet - Nypan/Broholm |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
|
Posted: 29.11.2023 22:38 Post subject: |
|
|
Ja, har ønsket meg Henriksen, Selnæs og Nypan på midtbanen i flere måneder.
Forresten:
Adressa wrote: | I tillegg til Broholm har fire andre RBK-spillere vært på utlån i andre klubber denne høsten.
Agon Sadiku har vært utlånt til start. Der har spissen spilt tolv kamper, scoret to mål og én målgivende. Finnen har kontrakt med RBK ut 2027-sesongen.
Oscar Aga har vært utlånt til Fredrikstad, som rykket opp etter seier i 1. divisjon. Spissen har scoret fire og bidratt med én målgivende på 15 kamper. Kontrakten med RBK varer ut 2026-sesongen.
Morten Bjørlo har spil elleve kamper for HamKam denne høstsesongen, og står med ett mål og tre målgivende. Midtbanespillerens kontrakt i RBK varer ut 2024-sesongen.
Pawel Chrupalla har vært på lån hos polske Wisla Plock hele sesongen. For klubben som spiller på nivå to i Polen, har han fire målpoeng på 15 kamper. Kontrakten med RBK går ut etter 2024-sesongen.
Dorsin oppsummerer utlånene for de fire spillerne slik:
– Det har vart lite blandet opp og ned med spilletid og prestasjoner for alle fire egentlig. Eventuell vei videre for disse spillerne i sesongen 2024, kommuniserer vi internt med dem det gjelder og deres rådgivere. |
|
|
Back to top |
|
|
moomoo Veteran
|
Posted: 30.11.2023 02:20 Post subject: |
|
|
Jeg står på at mye er løst i forhold til utgifter ved å hente en ledertype i midtforsvaret og derifra kan vi handle utifra hva vi selger.
Det er utrolig mye uforløst hos mange spillere i dette laget som kanskje vil blomstre i nye roller.
Blandt annet tror jeg som 2mas at Henrix uten tvil passer best på midtbanen.
Skulle det bli sånn at Henrix blir midtbanespiller kan det være vi ser mot to stoppere, men da må eventuelt YJ selges eller Røsten lånes ut. _________________
Neeskens wrote: | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
Last edited by moomoo on 30.11.2023 12:06; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
|
Bonnien Senior
|
Posted: 30.11.2023 09:18 Post subject: |
|
|
Keepere : Tangvik, Sandberg + 1 akademispiller som 3.keeper.
Høyreback: Reitan, Cornic.
Høyre stopper: Ny + Røsten
Venstre stopper: Ny + Ny
Venstreback: Augustinsson, Pereira.
Høyre indreløper: Henriksen, Vaananen (usikker på hvor han egentlig er best).
Sentral midtbane: Selnæs, Børkeeiet.
Venstre indreløper: Nypan, Broholm.
Høyrekant: Frederiksen + Ny
Spiss: Sæter, Holm, Thorvaldsson (kjører tre pga.skadehistorikk. Hvis Thorvaldsson skal vekk må Holte inn)
Venstrekant: Nelson + Ny
I faresonen: Skarsem, Chrupalla.
Ut: Yttergård Jenssen, Ceide, Andersson, Tagseth, Wiedesheim-Paul, Aga, Bjørlo, Sadiku.
Jeg tenker at dette kunne vært et godt utgangspunkt. Men jeg skjønner selv at den "ut-listen" er ikke bare bare å få penger for. Men vi må frigjøre plass og økonomi. Og sport må treffe betydelig bedre på de posisjonene som jeg har skissert. Heia Rosenborg! |
|
Back to top |
|
|
Hedning Legende
|
Posted: 30.11.2023 09:51 Post subject: |
|
|
knallback wrote: | Bortsett fra at han er indreløper |
Han er ikke det selv om du gjerne skulle ønsket det. Om han kan bli det er en annen sak.
Bonnien wrote: | Men jeg skjønner selv at den "ut-listen" er ikke bare bare å få penger for. |
Det er ikke en gang snakk om å få penger for spillerne som må ut, problemet er at vi ikke blir kvitt dem om vi gir de bort heller. |
|
Back to top |
|
|
Danserud Rutinert
|
Posted: 30.11.2023 09:54 Post subject: |
|
|
Stort sett enig, men jeg synes det er litt i overkant å skulle fjerne Ceide for å hente ny stopper. Slik økonomien er tror jeg vi er tjent med å fokusere på andre ting og la ham være 4. valg på stopperplassen. |
|
Back to top |
|
|
Bonnien Senior
|
Posted: 30.11.2023 09:58 Post subject: |
|
|
Jeg skjønner at det er vanskelig. Men jeg håper at det uansett er en ambisjon klubben har. FFK vil jo ha Aga, men så er det dette med pris og lønn. RBK må uansett gjøre det som står i deres makt for å få best mulige avtaler for disse spillerne. |
|
Back to top |
|
|
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 30.11.2023 09:58 Post subject: |
|
|
Hedning wrote: | Fornuftig dette bortsett fra at Henriksen er midtstopper. |
Nei, det er han ikke. Kanskje bedre i den posisjonen enn de vi har fordi han er en langt bedre fotballspiller, men Henrix på stopper er vondfot. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
|
Bonnien Senior
|
Posted: 30.11.2023 09:59 Post subject: |
|
|
Nj
Last edited by Bonnien on 30.11.2023 10:03; edited 2 times in total |
|
Back to top |
|
|
Bonnien Senior
|
Posted: 30.11.2023 10:02 Post subject: |
|
|
Danserud wrote: | Stort sett enig, men jeg synes det er litt i overkant å skulle fjerne Ceide for å hente ny stopper. Slik økonomien er tror jeg vi er tjent med å fokusere på andre ting og la ham være 4. valg på stopperplassen. |
Er ikke uenig, mulig jeg er litt for ambisiøs. Men jeg føler han har vært lenge i RBK og er langt unna laget. Han var heller ikke noen stor suksess i Tromsø eller KBK. Jeg vil gjerne åpne opp for en ny spiller. |
|
Back to top |
|
|
Hedning Legende
|
Posted: 30.11.2023 10:03 Post subject: |
|
|
Zorbeltuss wrote: | Nei, det er han ikke. Kanskje bedre i den posisjonen enn de vi har fordi han er en langt bedre fotballspiller, men Henrix på stopper er vondfot. |
Hvor mange kamper har Henriksen som indreløper i Rosenborg de siste årene? Jeg snakker ikke om hvor dere mener han er best. Jeg snakker om hva han spiller. Finnes jo selvsagt en mulighet for at en ny trener vil ha han på midtbanen men inntil videre er det ingenting som tilsier at han skal spille der. |
|
Back to top |
|
|
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
|
|
SITATET |