View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Valderrama Rutinert
|
Posted: 08.11.2023 11:22 Post subject: |
|
|
Neeskens wrote: | Noe fokus på keepers rolle må det nok ha vært,så her har Hansen dårlig husk.
Straks Maalen kom begynte vi å spille oss ut bakfra. Vi trakk to stoppere med på hver side av 16 meteren og sentral midtbane dypere ned i banen. Så noe har det nok blitt snakket om. Problemet er vel heller at Hansen stort sett har polt langt mot spiss under det gamle teamet. |
Du har vel like dårlig husk som Hansen da, eller helst selektiv hukommelse. Vi spilte oss ut mye bakfra under Rekdal, særlig i år. Og ihvertfall i begynnelsen under Maalen, var det ikke mangel på lange utspill mot spiss. Dette så vi også mye mot Molde sist også, uten at det nødvendigvis er noe galt i det. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 08.11.2023 12:31 Post subject: |
|
|
Riktig at vi prøvde oss med å spille ut bakfra under Rekdal i år. Ikke så mye i forrige sesong.
Mot Molde hadde vi en helt ny variant av å spille seg ut bakfra med Jensen i rollen som den som tar avsparket. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 08.11.2023 12:46 Post subject: |
|
|
Den der med Jensen eller Røsten på avspark har vi jo holdt på med i hele år. Har spekulert mange ganger hva de ønsker å oppnå med det, eneste jeg ser er at den blir slått til en keeper som umiddelbart blir satt under press - så er det ingen plan for hva de skal gjøre for å spille av dette, og det ender opp med en lang og tilfeldig ball. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 08.11.2023 12:49 Post subject: |
|
|
Har vel sett den før også ja, føltes bare litt mer konsekvent i siste kamp. Sikkert fordi Molde ble redusert til 10 mann og lå lavt i ramma ellers.
Poenget er vel å spille på seg press slik at man skaper rom andre steder. Det er også en relativt trygg situasjon å øve på dette i, da som du sier keeper kan pole ballen opp skulle det bli for ille og man ikke risikerer stygge brudd. "Planen" er jo å få ballen forbi første pressledd. Og vi lykkes da med det noen ganger. Synes det er fint at vi øver på dette, det må da være utviklende.
Last edited by Hedning on 08.11.2023 12:52; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 08.11.2023 12:52 Post subject: |
|
|
Jeg mener jo de bør bruke treningene til å øve på å spille av press, ikke kamper. Når de gjør dette i kamp blir de stresset med en gang, veldig til forskjell fra spesielt Molde og Tromsø, som helt åpenbart har trent mye på situasjonen og løser det kontrollert og effektivt. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 08.11.2023 12:55 Post subject: |
|
|
De har vel øvd på det lenger enn oss og / eller har mer erfarne og gode forsvarsspillere.
Tror for det første vi sikkert øver på det på trening, og for det andre så finnes det ikke noen bedre situasjon å øve i enn i kamp. For det er noe annet å gjøre det i kamp enn på trening. Jo mer man gjør det jo mindre stresset vil man bli.
Det har heller ikke bare med forsvarsspillerne å gjøre dette med at de kan bli stresset. De er nødt til å stole på at de har pasningsalternativer som ikke vil miste ballen å gi brudd hvis de avleverer ballen. Med Ole og Tobias på midten kan det bli veldig bra da begge er gode og trygge når det kommer til å holde på ball.
Så er jeg også usikker på helt spesifikt hva som er tanken med at forsvarsspilleren tar avsparket i stedet for keeper da, selv om jeg støtter at vi prøver å spille oss ut fra den posisjonen. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 08.11.2023 12:59 Post subject: |
|
|
Vel, basert på André Hansen sin egen uttalelse har de ikke øvd på dette eller i det hele tatt hatt noe fokus på det. Det tror jeg også på, når jeg ser hvor dårlig og tilfeldig det utføres. Snakker om det etter 15ish minutter på siste Fotballrådet. |
|
Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 08.11.2023 13:23 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: | Den der med Jensen eller Røsten på avspark har vi jo holdt på med i hele år. Har spekulert mange ganger hva de ønsker å oppnå med det, eneste jeg ser er at den blir slått til en keeper som umiddelbart blir satt under press - så er det ingen plan for hva de skal gjøre for å spille av dette, og det ender opp med en lang og tilfeldig ball. |
Målvakten er som regel den "frie spilleren". Gjennom å tiltrekke press mot målvakten vil en annen spiller - som regel en av stopperne - bli den "frie spilleren". Denne spilleren kan nokså enkelt nås gjennom tredjemann. Mange lag er derfor svært forsiktig med å presse målvakt i internasjonal fotball.
Gjennom å spille til målvakt blir det også vanskeligere for forsvarslaget å presse for å skape en sterk side. Dette kombinert med vinkel og numerisk overtall. _________________ “A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”
Zeman |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 08.11.2023 14:02 Post subject: |
|
|
Joda, jeg skjønner dette. Poenget er at vi ikke vet hvordan vi skal utføre dette i RBK, og da ser det bare formålsløst og dumt ut. De som aktivt bruker dette må jo også trene mye på det, hvis ikke ender man opp med en variant med elendig risk/reward.
Motsatnder markerer ut våre to stoppere, og da ender det gjerne med en litt presset sprettball ut til en back med trelegg som har en motstander på vei opp i ryggen. Hvis han får kontroll på ballen, går det neste trekket enten tilbake til keeper eller på tvers innover mot en indreløper som ikke har kommet dypt nok i banen til å være særlig fri. Sitter med hjertet i halsen hver gang, det er som å se amatører utføre det. |
|
Back to top |
|
 |
Spartacus Veteran
|
Posted: 08.11.2023 14:15 Post subject: |
|
|
Dette er en spillfase som skjer relativt sjeldent, og jeg vil tro at dette (forståelig) ikke ble prioritert av Maalen når han overtok. Men ja, vi er helt enig. _________________ “A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”
Zeman |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 08.11.2023 19:35 Post subject: |
|
|
De spiller ut bakfra på hver trening i alle mulige øvelser. Hansen står i det ene målet.
Hansen bør heller trene mere på å kaste ut til back som har startet fremover. Vips så har du overtall som du kan ta med deg oppover i banen _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
Predicted Veteran

|
Posted: 09.11.2023 01:46 Post subject: |
|
|
Har ingen formening om Maalens fagkunnskaper, men kan vi få en trener som kan å snakke engelsk om vi skal ha spillere som ikke kan norsk? |
|
Back to top |
|
 |
MGrand3 Junior
|
Posted: 09.11.2023 02:18 Post subject: |
|
|
Dårlig tegn når "Trenerteamet sliter med å forklare ting på Engelsk" er fast post i Innsiden-episodene ja |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7263 Location: South-west coast exile
|
Posted: 09.11.2023 10:00 Post subject: |
|
|
Den engelsken er faretruende dårlig. |
|
Back to top |
|
 |
Pokie Veteran

|
Posted: 09.11.2023 10:12 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: | Joda, jeg skjønner dette. Poenget er at vi ikke vet hvordan vi skal utføre dette i RBK, og da ser det bare formålsløst og dumt ut. De som aktivt bruker dette må jo også trene mye på det, hvis ikke ender man opp med en variant med elendig risk/reward.
Motsatnder markerer ut våre to stoppere, og da ender det gjerne med en litt presset sprettball ut til en back med trelegg som har en motstander på vei opp i ryggen. Hvis han får kontroll på ballen, går det neste trekket enten tilbake til keeper eller på tvers innover mot en indreløper som ikke har kommet dypt nok i banen til å være særlig fri. Sitter med hjertet i halsen hver gang, det er som å se amatører utføre det. |
Hvis vi skal si noe positivt da, så må det være at vi har enkelte midtbanespillere (feks Selnæs/Børkis) som evner å motta ballen med press i rygg g formidle den ut til rettvendt stopper, og da greier vi av og til å få til tredjemannsspill. Men det er alt for sjelden.
I tillegg har vi nå fått en keeper som ikke lukker alle muligheter med førstetouchet. Hansen var/er helt enorm på å dra ballen automatisk mot venstre (og en sjelden gang høyre) med første touch, han lukker da alle muligheter. Tangvik er flinkere til å trampe på ballen, være rolig, avvente presset og holde stopperne åpne. I tillegg har han en langt bedre utspillsteknikk som treffer området han sikter på langt mer presist enn vi har sett fra Hansen. _________________ "I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered."
- George Best |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 09.11.2023 10:22 Post subject: |
|
|
Var en litt interessant taktisk sesjon på siste Innsiden. Da ble akkurat dette scenarioet beskrevet. Ball ut til back. Eneste Maalen sa i oppfølgingen her, var at Nelson på topp måtte starte diagnoalløp når backen hadde ball "because then you can get goal. Or assists".
Tar høyde for at dette er klippet ut av kontekst så klart, men det var en litt komisk scene mtp denne lille diskusjonen. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 09.11.2023 15:06 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: | Eneste Maalen sa i oppfølgingen her, var at Nelson på topp måtte starte diagnoalløp når backen hadde ball "because then you can get goal. Or assists".
. |
Det kan jo hende at Maalen har forsøkt mere detaljerte taktiske instruksjoner tidligere, men funnet ut at han bør forenkle budskapet. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 09.11.2023 17:17 Post subject: |
|
|
Kunne fort ha vært Eggen som hadde sakt noe slikt på feltet _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 09.11.2023 18:19 Post subject: |
|
|
Neeskens wrote: | Kunne fort ha vært Eggen som hadde sakt noe slikt på feltet |
Kunne fort vært det ja, for engelsk var vel ikke Eggens styrke. Var vel en av grunnene til at de aller fleste spillerne var norske.
I dag må man kunne formidle på engelsk under trening. |
|
Back to top |
|
 |
orkdal,n Rutinert

|
Posted: 09.11.2023 19:32 Post subject: |
|
|
En skal være forsiktig med å konstatere at NA var svak i engelsk basert på hvordan han kunne framstå på pressekonferanser. Han var jo lektor og godt utdannet. Jeg tror ikke det var at engelsken hans var mangelfull, men heller at han "brukte" den sånn for å ikke fremstå så "grav alvorlig" som han selv uttalte.
Her er et utdrag fra et intervju med ham i lokalavisa ST noen få år før han gikk bort.
Quote: | – Hope in a hanging snore
Før kampen mot Feyenoord i 1999, foran nederlandske journalister, forklarte Eggen Rosenborgs spillestil på følgende måte: «we play with two stoppers and three spisses».
– Jeg dro den der på pressekonferansen i Champions League, det var jo så dødsalvorlig der. Man så ikke antydning til at andre trenere skulle dra på et smilebånd, de satt jo der gravalvorlige.
– Men det mest spontane var det med «hope in a hanging snore». Jeg tror det var før en kamp mot en gresk motstander. Jeg tenkte at det var det ingen grekere som ville skjønne det om jeg sa at det var «håp i hengende snøre», men at de kanskje forstod engelsk. Og da kom jeg på det da; «hope in a hanging snore». Jeg er faktisk ganske god i engelsk.
– Er du god i engelsk?
– Jeg er god i engelsk, ja. Jeg snakker flytende engelsk. Jeg leser fagbøker på engelsk, det er ikke noe problem. Men å lese skjønnlitteratur på engelsk, når det er alvorlige romaner, det er ikke så lett.
|
_________________ Nattbussen går halv ett! |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 09.11.2023 19:41 Post subject: |
|
|
Eggen fungerte også som tolk i begynnelsen for George Curtis. Engelsken hans var grei den, men med kraftig orkdalsk aksent. |
|
Back to top |
|
 |
attityd! Proff
|
Posted: 09.11.2023 21:54 Post subject: |
|
|
Har sett noen gamle intervjuer med Eggen på engelsk (eller reportasjer, husker ikke) hvor engelsken var relativt on point. |
|
Back to top |
|
 |
WT62 Veteran
|
Posted: 09.11.2023 23:31 Post subject: |
|
|
Lurer på om Maalen faktisk mener det han sier noen ganger. Etter Moldekampen sa han vel noe slik som at det å slå Molde skulle de fortsette med ( enig i det) og at man nå hadde lært seg hvordan å gjøre det.
Vi slår Molde i en kamp uten betydning utover æren,der første omgangen er ett komplett sirkus med klovnene Sæter og Peireira i hovedrolle godt backet av Nelson og mot 10 mann i en omgang?
Det er null å lære av denne kampen bortsett fra at vi mangler disiplin -hvis Maalen tar noen læring utover dette så skjønner jeg ikke hva. |
|
Back to top |
|
 |
orkdal,n Rutinert

|
Posted: 09.11.2023 23:57 Post subject: |
|
|
Null å lære? Det kan du vel ikke mene. Molde hadde en strategi for å så oss, den mislyktes de med. Det mă vel være grunn til læring?
Jo, sirkus var det, men vi lyktes vel med noe når vi slo de 3-1? _________________ Nattbussen går halv ett! |
|
Back to top |
|
 |
Troillongan Veteran
|
Posted: 10.11.2023 08:02 Post subject: |
|
|
https://www.tv2.no/sport/.../16198749/
Da kom det endelig litt krutt fra sør. Kunne ikke sagt meg mer enig. Synes Maalen har vært et spennende navn, men etter den første pressekonferanse ble jeg veldig i stuss. Karakterdrap på forgjengeren og en merkelig imitasjon av Eggen og hodeløst offensiv. Reka legger vel også opp til litt Gjedda i sivet vibber her. Lever først, så er det lov å være cocky etterpå. _________________ I kvit å svart.. |
|
Back to top |
|
 |
|