English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Svein Maalen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 57, 58, 59  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Fusion
Veteran

PostPosted: 07.11.2023 15:14    Post subject: Reply with quote

Da er det jaggu faen meg lave forventninger. Folk er så på bærtur at jeg blir matt.
Vi har en trener med erfaring fra OBOS på CV-en. Klart vi må ha noe bedre for å komme oss dit vi ønsker.
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran

PostPosted: 07.11.2023 15:32    Post subject: Reply with quote

Vel KK hadde knapt Obos erfaring så det blir vel litt unyansert eller?
Tromsø treneren har vel heller ikke mye å slå i bordet med.
Så den kan vi legge død.
Ingen er født best. George Best kom fra 4 div til Liverpool...
Nok om det.
Maalen har ikke prestert sinnsykt bra. Men han har prestert godkjent under de gitte forutsetninger. Så vil han prestere mye bedre under bedre forutsetninger.

Kan han vinne ES med RBK, absolutt.
Kan andre dyktige trenere gjøre det, absolutt.

Vi må bruke pengene fornuftig
TI-84
Senior

PostPosted: 07.11.2023 16:09    Post subject: Reply with quote

Før vi byttet: 13 poeng/11 kamper gir ca 1,18 poeng/kamp.
Siden byttet: 23 poeng/16 kamper gir ca 1,4 poeng/kamp.

Ikke veldig store utslag, jeg og sikkert mange andre hadde sett for oss større endring.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 07.11.2023 16:10    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
Vel KK hadde knapt Obos erfaring så det blir vel litt unyansert eller?

Kåre skulle også bare være midlertidig, men i motsetning til Maalen gjorde han endringer og justeringer som ga umiddelbart en voldsomt positiv effekt. Var helt fortjent at han fikk en mulighet til å fortsette.

Under Maalen er vi, i beste fall, status quo fra treneren vi sparket i sommer. Han har fått en real sjanse til å sikre seg fast trenerjobb i RBK, men har dessverre ikke levert som håpet.

Det som først og fremst gjør han uaktuell i mine øyne er den totale defensive kollapsen vi har sett i høst, spesielt på bortebane. Har aldri sett oss så dårlig organisert, og vi slipper inn billige mål i hopetall i kamp etter kamp. Det er rett og slett helt katastrofalt elendig. Det er ikke gjort noen justeringer for å rette opp i dette heller, etter hva jeg har fått med meg. De samme feilene blir gjort hele tiden. Åpen låvedør der bak, og ikke minst på sidene.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Spartacus
Veteran

PostPosted: 07.11.2023 16:14    Post subject: Reply with quote

TI-84 wrote:

Ikke veldig store utslag, jeg og sikkert mange andre hadde sett for oss større endring.

I praksis er det en forskjell på 4-6 plasseringer på tabellen.

Zeman
Back to top
Spartacus
Veteran

PostPosted: 07.11.2023 16:20    Post subject: Reply with quote

Maalen har riktig filosofi.

Maalen har tidligere gode resultater Ranheim, og ble kåret til årets trener i eliteserien.

Maalen har tillit fra spillerne, og er ønsket videre.

Zeman
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 07.11.2023 16:24    Post subject: Reply with quote

Spartacus wrote:

I fjor ville det vært forskjellen på en 8. plass og en 11. plass. Begge deler er langt under pari.
Back to top
anders1
Proff

PostPosted: 07.11.2023 16:25    Post subject: Reply with quote

Spartacus wrote:
Maalen har riktig filosofi.

Maalen har tidligere gode resultater Ranheim, og ble kåret til årets trener i eliteserien.

Maalen har tillit fra spillerne, og er ønsket videre.

Hentet fra et annet tema på forumet;

Det kan være greit å nyansere Maalen sine resultater med Ranheim littegrann. Etter en forrykende første halvdel av debutsesongen i Eliteserien, tok de 13 poeng på de siste 15 og rykket ned året etterpå. Selvsagt imponerende for en underdog, men det er jo ikke helt unikt at en underdog kommer topp 7 i eliteserien (Kristiansund hadde gjort det året før, for eksempel). Det blir veldig ofte referert til 'årets trener' som et prov på Maalens kvalifikasjoner, en tittel som også står på CV'en til Jostein Grindhaug, Knut Tørum, Tor Ole Skullerud og Lars Arne Nilsen.
Back to top
Spartacus
Veteran

PostPosted: 07.11.2023 16:32    Post subject: Reply with quote

Men har denne forhenværende Kristiansund treneren riktig filosofi, og er vedkommende ønsket videre av spillergruppen til RBK?

Zeman
Back to top
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 07.11.2023 16:32    Post subject: Reply with quote

TI-84 wrote:

Om man skal sammenligne trenere så må men ta med alle kampane, ikke bare de i denne sesongen mener jeg. Med fjoråret så ville vel denne poengstatistikken vært annerledes. Tror ikke trenerskifte har hatt så mye å si for poengfangsten, men Maalen sverger til 4-3-3, som er viktig for veldig mange rbk-fans. At man har prestert brukbart i år, er i mine øyne tull. Ingenting brukbart med denne sesongen. Hovedproblemet har vært salg av 4- 5 av de beste spillerne, uten at de har blitt erstattet. Og at man mistet mental trener fra fjoråret. RBK anno november 2022 hadde nok grisebanket RBK anno november 2023. Av mange ulike årsaker. Ikke hovedsakelig på grunn av trener.
Maalen blir nok trener i 2024, så får vi håpe at det er mer å hente enn bare verbalt skryt.
Back to top
Spartacus
Veteran

PostPosted: 07.11.2023 16:36    Post subject: Reply with quote

[quote="Hedon"]
Spartacus wrote:

I fjor ville det vært forskjellen på en 8. plass og en 11. plass. Begge deler er langt under pari.[/quote

Ja, historisk sett. Men en 8 plass er ikke langt unna hva man kan forvente hvis man tar utgangspunkt i spillerne.

Zeman
Back to top
anders1
Proff

PostPosted: 07.11.2023 16:39    Post subject: Reply with quote

Spartacus wrote:
Men har denne forhenværende Kristiansund treneren riktig filosofi, og er vedkommende ønsket videre av spillergruppen til RBK?

Knut Tørum har.

Men i alt alvor, hvis Maalen sin filosofi er vurdert som riktig fordi han stiller spillerne opp i riktig formasjon ved avspark, men ikke klarer å strukturere press- spill, angrepsspill eller forsvarsspill på en måte som gjør at vi klarer å vinne kamper uten at motstanderen er redusert til 10 mann, så er jeg skeptisk til om det kvalifiserer.

Hadde ikke Maalen vært trønder, hadde han aldri blitt vurdert som trener i Rosenborg på bakgrunn av en strålende halvsesong med et nyopprykket lag for over fem - 5 - år siden.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 07.11.2023 17:03    Post subject: Reply with quote

Spartacus wrote:
Ja, historisk sett. Men en 8 plass er ikke langt unna hva man kan forvente hvis man tar utgangspunkt i spillerne.

Jeg tror spillerne vi har er mye bedre enn en 8. plass. Stallen vår burde uten problem snuse på Topp4 om vi hadde en solid gameplan med lojale spillere. Vi er, sammen med VIF, det laget som får minst ut av hver spiller denne sesongen. Det er jo ingen tilfeldighet at spillere ser dårligere ut hos oss enn de gjør hos andre, og det er jeg stygt redd for handler om dårlig coaching. Tror også det handler om at vi har en ukultur i en sterk spillergruppe, der feil og dårlige prestasjoner ikke gir noen konsekvenser. Ikke samstemte og ikke lojale.

Andre Hansen sa forresten på podcast i forrige uke at han aldri hadde opplevd at det hadde vært noe fokus på hvordan keeper skulle spille ut ballen på sin tid i RBK. Sånne ting sjokkerer meg, men samtidig bekrefter det jo bare en følelse av at norske middelmådige trenere ikke er gode nok, og at vi bør prøve en fra en annen fotballkultur.
Back to top
Valderrama
Rutinert

PostPosted: 07.11.2023 17:15    Post subject: Reply with quote

[quote="Spartacus"]
Hedon wrote:
Spartacus wrote:

I fjor ville det vært forskjellen på en 8. plass og en 11. plass. Begge deler er langt under pari.[/quote

Hva tilsier at Rekdal ikke ville gjort det bedre poengmessig enn Maalen om han hadde fortsatt?

Og denne stadige nedsnakkingen av spillerstallen? Vi har da vitterlig en spillerstall som er kapabel til å gjøre det langt bedre enn en åttendeplass? Vel er kanskje forsvaret for svakt, men så svakt at man skal tape med flere mål på bortebane i "hver' kamp er det ikke. Og fremover på banen har vi Selnæs, Nypan, Fredriksen, Nelson, Sæter. Jeg tror nok flere av lagene i medaljekampen ville sagt ja om de hadde muligheten til å ha de på sitt lag.
Back to top
ace
Veteran

PostPosted: 07.11.2023 17:30    Post subject: Reply with quote

George Best har aldri spilt for Liverpool, kom rett fra Cregagh Boys Club til Manchester Uniteds ungdomslag
ace
Veteran

PostPosted: 07.11.2023 17:33    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Spartacus wrote:

Jeg tror spillerne vi har er mye bedre enn en 8. plass. Stallen vår burde uten problem snuse på Topp4 om vi hadde en solid gameplan med lojale spillere. Vi er, sammen med VIF, det laget som får minst ut av hver spiller denne sesongen. Det er jo ingen tilfeldighet at spillere ser dårligere ut hos oss enn de gjør hos andre, og det er jeg stygt redd for handler om dårlig coaching. Tror også det handler om at vi har en ukultur i en sterk spillergruppe, der feil og dårlige prestasjoner ikke gir noen konsekvenser. Ikke samstemte og ikke lojale.

Andre Hansen sa forresten på podcast i forrige uke at han aldri hadde opplevd at det hadde vært noe fokus på hvordan keeper skulle spille ut ballen på sin tid i RBK. Sånne ting sjokkerer meg, men samtidig bekrefter det jo bare en følelse av at norske middelmådige trenere ikke er gode nok, og at vi bør prøve en fra en annen fotballkultur.
Det er faktisk det som bekymrer meg mest, hvor er den individuelle utviklingen i spillergruppa, hvilken plan er det for hvordan spillere i de ulike posisjonene skal spille, osv?
Neeskens
Veteran

PostPosted: 07.11.2023 22:06    Post subject: Reply with quote

Helt rett
Mente selvsagte Kevin K.
Hedning
Legende

PostPosted: 08.11.2023 09:29    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:

Interessant at du sier oss og VIF, for vi er jo to klubber som har sparket treneren og byttet spillesystem midt i sesongen. Enn så lenge har vi lyktes bedre med det enn VIF. Er det kanskje fordi vi hadde en identitet fra før som vi byttet til? Ingen av oss har likevel lyktes godt.

Hvor gode spillere vi har vil jo til en hver tid være en veldig subjektiv vurdering. Men vurderingen legger grunnlaget for hvordan man vurderer hvor mye treneren "får ut av spillergruppen". Er det slik at Håkon og Ulrik nødvendigvis er topp 4 stopperpar i eliteserien? Vi har ellers unge spillere som har lite erfaring i mange posisjoner. Vi har også bare 2 vinger, og ikke noen spiss som er tilgjengelig mer enn et par kamper på rad. Kapteinen vår og den viktigste premissleverandøren når det kommer til tenningsnivå, profesjonalitet og erfaring på høyt nivå (i hvert fall før Selnes kom tilbake) har vært ute HELE sesongen. Reitan som er en annen bærebjelke i forsvaret har vært ute nesten hele perioden til Maalen. Jeg kan faktisk ikke se at spillerne er så gode, eller spillerstallen så god, at man kunne forventet noe særlig mer av Maalen når han tar over midt i sesongen og man legger til grunn at han skal bytte spillesystem til et system stallen på ingen måte er innrettet for samtidig som den viktigste og noen av de viktigste spillerne er ute av spill.

Hansens utspill fremstår som absurd, det er helt sjokkerende hvis det er tilfellet.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 08.11.2023 09:42    Post subject: Reply with quote

Når jeg sier at vi har stall nok som bør kunne kjempe om fjerdeplass (ecup) så sier jeg vel ikke akkurat at vi har en veldig bra stall. Det vil fortsatt være en av de aller svakeste stallene vi har mønstret de siste tretti årene.

Men sammenlign spillerne våre med Odd, Strømsgodset, Haugesund, LSK og Sarpsborg, da. Det er disse vi må slå for å lukte på fjerdeplassen. Jeg er helt sikker på at vi har et klart bedre lag på papiret enn alle disse. Jeg mener også at vi er bedre, eller i det minste på nivå, med Viking, Brann og Tromsø. MFK har underprestert og burde ligget høyere, Glimt sin stall i helt egen klasse.

Altså to lag som har jevnt over bedre spillere enn oss, men det finnes jo ingen gode grunner til at vi skal ligge 20 poeng bak Tromsø og Brann, annet enn at de har prestert over evne samtidig som vi har prestert langt under evne. Forskjellen på en trener med suksess og en fiasko.

Forsvarsfireren vår er pdd helt i nedre sjikt, men det alene er jo ikke grunn nok til å forklare den ekstremt dårlige organiseringen og at vi er ute av stand til å markere motspiller på innlegg og dødball imot. Det er sånne elementære ting som bunnlag også får til, iallefall mange av dem. Fra midten og fremover er vi topp3 i ligaen imo. Når spillere er skadefri og tilgjengelig, vel og merke.
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 08.11.2023 09:48    Post subject: Reply with quote

Noe fokus på keepers rolle må det nok ha vært,så her har Hansen dårlig husk.
Straks Maalen kom begynte vi å spille oss ut bakfra. Vi trakk to stoppere med på hver side av 16 meteren og sentral midtbane dypere ned i banen. Så noe har det nok blitt snakket om. Problemet er vel heller at Hansen stort sett har polt langt mot spiss under det gamle teamet.
Danserud
Rutinert

PostPosted: 08.11.2023 09:50    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Fra midten og fremover er vi topp3 i ligaen imo. Når spillere er skadefri og tilgjengelig, vel og merke.

Må nesten ta den totat fraværende bredden, spesielt på vingplassene, med i regnestykket.
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 08.11.2023 09:51    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:

Dette er vel ikke helt rettferdig. Det går an å identifisere manglende fremgang eller tydelige svakheter i spill, uten at man nødvnedigvis sitter med noen fasit på hvem som kan fikse det.

Jeg mener personlig at Maalen burde ha spilt seg ut av diskusjonen, på grunn av den ekstremt dårlige defensive organiseringen og noe av det dårligste presspillet jeg har sett i Eliteserien på mange år. At det finnes trenere som er flinkere enn Maalen på disse tingene er jo helt selvsagt, så er det opp til klubben å identifisere dem. Kan det ikke være sånn at meningene om Maalen ikke er gyldige med mindre man har utformet grundig kravspec og gjort en totalanalyse av alt som er gjort.

Jeg synes det er rettferdig at man stiller krav til de som mener de er kompetente nok til å bedømme andre som "for dårlig", krav om at da må man kunne peke på hva som er for dårlig og hva som ville vært bedre. Hvis man ikke har kompetanse, evne, tid, motivasjon til det, så mener jeg at man gjerne kan uttale seg litt mer forsiktig om andre folk og deres evner. Det handler om respekt, og det mener jeg er rettferdig.

Men det er jo to forskjellige diskusjoner her, og det er jo litt det jeg prøver å peke på også med å kreve at folk er mer spesifik på hva Maalen er dårlig på. Noen mener Maalen er for dårlig, mens "alle" mener at spillet er for dårlig. Og det siste er jo helt fair. Det er lett å identifisere hva vi må bli bedre på på banen. Vi må ha ballen mer, vi må score mer mål, vi må plukke opp løp inn i boksen, vi må markere mann og ikke bli ballwatching. Men betyr det at vi ikke har løst disse tingene godt nok at det er Maalen som er for dårlig, eller er bildet mer komplisert enn som så? Bare vi bytter ut nok folk så blir alt bra virker det som noen tror. Bytt ut spillere, bytt ut trener, bytt ut styret. Disse kravene er konstante, og utrolig slitsomme å forholde seg til.

Jeg har troen på Maalen. Det er helt fair å ikke ha det også. Men argumentene må i så fall bli bedre og mer faglige enn

- Han har ikke erfaring nok på høyt nok nivå (Skal vi gi bort Nypan også da?)
- Han er for dårlig (For dårlig på hva?)
- Han får jobben fordi han er trønder (Det er mange som er trøndere uten å få jobben, undertegnede inkludert)
- Det finnes bedre trenere (Det vil det alltid gjøre. Men hva er det de er bedre på og hvorfor kan vi ikke supplere teamet med de manglene som man mener Maalen har?)
- Resultatene i år har vært dårlige (Ja, men vi vet ikke hvordan resultatene vil bli om han får en ordentlig sjanse med preseason, viktige spillere tilbake og påfyll i stall og trenerteam)

Så er jeg veldig åpen for å høre på hvorfor andre navn er veldig gode kandidater, men den her "hva som helst annet enn Maalen" synes jeg blir for dumt.

Last edited by Hedning on 08.11.2023 10:03; edited 3 times in total
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 08.11.2023 09:57    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:

Forsvarsfireren vår er pdd helt i nedre sjikt, men det alene er jo ikke grunn nok til å forklare den ekstremt dårlige organiseringen og at vi er ute av stand til å markere motspiller på innlegg og dødball imot. Det er sånne elementære ting som bunnlag også får til, iallefall mange av dem. Fra midten og fremover er vi topp3 i ligaen imo. Når spillere er skadefri og tilgjengelig, vel og merke.

Er enig med deg i at forsvarsfireren er i nedre sjikt, og at vi fra midtbanen og fremover er topp 3. Når spillerne er skadefri er vi bedre enn nedre sjikt i forsvar også. Men bredden på topp er jo helt fraværende. Uten Nelson og Frederiksen har vi jo ikke vinger, og de to spissene våre er tilgjengelig 1/3 av tiden hver. Og begge har vært her svært kort tid. Vi har forholdsvis nye spillere i 5-6 posisjoner, og det gjør selvsagt sitt til at samspillet ikke er det aller beste, uavhengig av kvaliteten på spillerne.
Back to top
Snabeltann
Rutinert

PostPosted: 08.11.2023 10:25    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
Jeg og veldig mange andre synes ikke han har gjort en middels minus jobb.

Hvorfor? Hva konkret ser du og mange andre som gjør at dere syns at Maalen har gjort en god nok jobb til å fortsette som hovedtrener?
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 08.11.2023 10:32    Post subject: Reply with quote

Danserud wrote:
Hedon wrote:
Fra midten og fremover er vi topp3 i ligaen imo. Når spillere er skadefri og tilgjengelig, vel og merke.

Må nesten ta den totat fraværende bredden, spesielt på vingplassene, med i regnestykket.

Jeg gjør det. De andre klubbene der oppe har heller ikke så veldig mye bredde å snakke om og er sårbare for skader, akkurat som oss. Viking skulle bare en halvskadet Brekalo til, så gikk de fra uovervinnelig (13 seire på rad) til bunnlag (4 tap på 5 kamper).

Jeg vil hevde at vi er mindre sårbare enn alle andre enn Glimt og Molde.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 57, 58, 59  Next
Page 40 of 59

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb