English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Svein Maalen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 57, 58, 59  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Saltfjellet
Proff

PostPosted: 28.08.2023 11:23    Post subject: Reply with quote

Men for å ta tråden litt tilbake til det den egentlig handler om.

Jeg tror Maalens rolle også må vurderes ut fra en bedre organisering. Maalen er ikke Eggen 2.0, og vi er pukka nødt til å komme oss vekk fra tanken om en trener som styrer alt og alle i klubben.

Maalen kan ikke være hovedtrener og øverste ansvarlig for klubben, det tror jeg ikke han klarer.

Men kan han være hovedtrener i en klubb med en sterk og tydelig sportslig ledelse, hvor han han konsentrere seg om det som skjer på banen? Kanskje.
Back to top
View user's profile Send private message
EspN
Veteran

PostPosted: 28.08.2023 12:20    Post subject: Reply with quote

Styret skal aldri blande seg inn i spillerlogistikk,De skal gi grønt lys angående økonomi.
Sportdirektør SKAL være den som styrer alt av spillerlogistikk og scouting.
Han skal fokusere på bygge opp en oversikt over markedet.

Jobben er og finne spillere til systemet i klubben.
kvalitetsikring av spillere er også en stor del av jobben..Molde og glimt er mye flinkere til og finne bedre spillere.
De henter spillere med fart og teknikk.

Finnes fullt av med spillere i norge på vei opp,Som molde eller glimt ALLTID henter.
Vi er kanskje dårligst i norge på spillerlogistikk og scouting.

Treneren skal få komme med forslag og ønsker om spillere,men skal ikke være den som henter spillere.
Treneren skal KUN fokusere på og trene laget.

Sånn er det i klubber som bayern munchen osv.

Hadde RBK lederne hatt litt innsikt så er det bare og se på de beste klubbene,Da har du en pekepinn på hvordan en klubb skal drives.
Men RBK er en elendig drevet klubb uten kompetanse i toppen..

RBK bør hente kompetanse utenfra,som kan hjelpe og bygge klubben.
klubben feiler hver gang vi skal gjøre noe.

Last edited by EspN on 28.08.2023 12:29; edited 51 times in total
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 28.08.2023 12:25    Post subject: Reply with quote

Hvis RBKweb fikk styre spillerlogistikken burde vi heller stille til start i friidrett. Folk er jo HELT opphengt i «fart».
Back to top
EspN
Veteran

PostPosted: 28.08.2023 12:33    Post subject: Reply with quote

I dagens fotball må du ha fart for henge med! Bare og se forsvaret vårt som blir parkert.
Vingene bør ha fart for og være en trussel.
Fart er enormt viktig egenskap. Eliteserien er jo hawaii fotball,Har du ikke fart blir vi sprunget over.
Back to top
skien88
Veteran

PostPosted: 28.08.2023 12:34    Post subject: Reply with quote

EspN wrote:
RBK er en elendig drevet klubb uten kompetanse i toppen..

Amen.

Bare vent når Nypan pengene tikker inn etterhvert, blir samme tullet som med Tengstedt pengene. Rett i dass.
Back to top
enojado
Veteran

PostPosted: 28.08.2023 12:51    Post subject: Reply with quote

skal litt mer til enn bare fart. Hvorfor kvittet pep seg med Sane og Sterling og fikk tak i to driblere og ballsikre spillere? Grealish og (tidligere) Mahrez er jo ikke i nærheten av farten til Sane og Sterling, og backer på motstanderlaget er ofte raskere enn de... litt dårlig sammenligning men mener poenget står seg Smile
Back to top
Sakshaug
Senior

PostPosted: 28.08.2023 13:35    Post subject: Reply with quote

EspN wrote:

Jeg er prinsipelt uenig i at Rosenborg skal gjøre seg avhengig av kompetanse utenfra, da spesielt utenom Norge! Det er en grunn til at NAE bruker flere kapittel i Godfoten på å fremheve at storhetstiden i Rosenborg kom som et resultat av å kunne utnytte den kompetansen man allerede har i Trøndelag og i norsk fotball.

Rosenborg er først og fremst en medlemsklubb og en samfunnsaktør i Trøndelag, deretter en kommersiell aktør! Dette er en av hovedårsakene til at jeg misliker M**** og tildels B***.

Maalen representerer en trener med spisskompetanse rundt de offensive tankene til NAE. Jeg er spesielt overbevist av Maalens tanker rundt samhandling og hans detaljfokus rundt hvordan spesifikke spillemønster og handlinger over tid fører til at RBK skaper flere sjanser enn motlaget. Jeg kan være enig i at vi kan få inn noen som har spisskompetanse på enten presspill og/eller defensiv struktur for å komplementere Maalen som trener.

Likevel er jeg skeptisk til sentimentet at vi alltid måtte se utenfor Trøndelag for å hele tiden "skape no nytt" og hente inn andre som skal "revolusjonere" RBK på noe som helst vis. Dyrk kompetansen lokalt, så mener jeg vi oftere kan se egeninitiativ som Tigers i Trondheim som nå har dannet grobunn for bl. a. Nypan. Hvis vi skal hente noe utenfra, så bør det være tydelig at det er hentet for å komplementere og bygge videre på den kompetansen vi allerede har.
Back to top
Nåerdetnok
Veteran

PostPosted: 28.08.2023 14:56    Post subject: Reply with quote

[quote="Sakshaug"]
EspN wrote:

Rosenborg er først og fremst en medlemsklubb og en samfunnsaktør i Trøndelag, deretter en kommersiell aktør! Dette er en av hovedårsakene til at jeg misliker M**** og tildels B***.

Rosenborg er først og fremst en fotballklubb.
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 28.08.2023 15:06    Post subject: Reply with quote

Du trenger ikke være Usain Bolt. Men har du farten til fks Tagseth så kommer du ikke langt utenfor ES.
Fart i back rekka har vi ikke nok av. Hverken Adam eller Ulrik er hurtige nok.
Hadde den nye dansken hadt tilstrekkelig fart hadde vi ikke fått kjøpt ham.
Så det er ekstremt viktig.
Men selvsakt kan du bli supergod i enkelte roller på midtbanen uten super fart ( Modric/Messi osv).
Men du må være hurtig nok
spraggon
Proff

PostPosted: 28.08.2023 16:59    Post subject: Reply with quote

Så du mener Messi på sitt beste ikke hadde fart????! Du kan ikke ha sett mye La Liga og CL hvis du mener det.
Back to top
Messi
Veteran

PostPosted: 28.08.2023 17:57    Post subject: Reply with quote

Behovet for fart er relativt, alt etter posisjon på banen. Men aller viktigst er farten i hode. Hoftun hadde mer fart i hode enn i beina, å klarte seg relativt bra i mange år på banen.
Back to top
Bonzo
Veteran

PostPosted: 28.08.2023 18:06    Post subject: Reply with quote

Hoftun la opp for 15 år siden. The times they are a changin'.
gm
Veteran

PostPosted: 28.08.2023 18:33    Post subject: Reply with quote

Hoftun i sine beste år hadde nok vært rimelig grei nå også.
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 28.08.2023 19:06    Post subject: Reply with quote

Messi var hurtig nok men ikke super rask.
Det å være rask i hodet er viktig. Ikke minst fotball smart. Det kan kamuflere litt dårligere fart. Men når du som Ulrik/Adam kke er fotball smart får du trøbbel når du er litt for treg.
Tagseth likeså.

TB er ikke rask men rask i hodet. Litt som Rekdal og Skammelsrud.

Fart er er viktig men andre ting teller også.
Du må ha alt i laget ditt
EspN
Veteran

PostPosted: 28.08.2023 20:30    Post subject: Reply with quote

Sakshaug wrote:
EspN wrote:

Jeg er prinsipelt uenig i at Rosenborg skal gjøre seg avhengig av kompetanse utenfra, da spesielt utenom Norge! Det er en grunn til at NAE bruker flere kapittel i Godfoten på å fremheve at storhetstiden i Rosenborg kom som et resultat av å kunne utnytte den kompetansen man allerede har i Trøndelag og i norsk fotball.

Maalen representerer en trener med spisskompetanse rundt de offensive tankene til NAE. Jeg er spesielt overbevist av Maalens tanker rundt samhandling og hans detaljfokus rundt hvordan spesifikke spillemønster og handlinger over tid fører til at RBK skaper flere sjanser enn motlaget. Jeg kan være enig i at vi kan få inn noen som har spisskompetanse på enten presspill og/eller defensiv struktur for å komplementere Maalen som trener.

Likevel er jeg skeptisk til sentimentet at vi alltid måtte se utenfor Trøndelag for å hele tiden "skape no nytt" og hente inn andre som skal "revolusjonere" RBK på noe som helst vis. Dyrk kompetansen lokalt, så mener jeg vi oftere kan se egeninitiativ som Tigers i Trondheim som nå har dannet grobunn for bl. a. Nypan. Hvis vi skal hente noe utenfra, så bør det være tydelig at det er hentet for å komplementere og bygge videre på den kompetansen vi allerede har.

Det var ikke treneren jeg sikta til,var kanskje litt utydelig.
Jeg har stor tro på maalen som trener!
Det jeg mente vi må få inn noen med kompetanse innen spillerlogistikk!
Vi ansetter bare tidligere spillere uten erfaring fra rollen.

Jeg ønsker en annen sportsdirektør,en som kartlegger flere markeder.
Får vi inn en faktisk finner kvalitet for billig penge,gjør det jobben til maalen lettere.
Back to top
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 29.08.2023 23:48    Post subject: Reply with quote

Det finnes mye god fotballfaglig kompetanse i Trøndelag, men alle disse har i hovedsak fått sin erfaring fra breddenivå eller i ungdomsfotballen,

Det finnes vel knapt trøndere som har drevet speidernettverk, analyse av spillere/mostanderlag på fulltid eller vært med på å drifte en toppklubb.

Altså, noen er det jo, Maalen, Hoftun, Vikvang, Ingebrigtsen, Bratseth og et par eks-RBKere i Bjørnebye og Dorsin kan vel også regnes med. Samtlige som ikke lenger er i klubben av disse har blitt avskiltet med rette, og ganske mange her inne forlanger hodet til to av de tre som er her på et fat.

På sikt så er jo så klart ønskesituasjonen at vi gjør som Ajax og fyller opp lederstillingene med folk som har gått trøndersk fotballskole, men vi må bygge opp disse fornuftig, da vi kastet Erik Hoftun inn som sportslig leder uten at han hadde erfaringen som skulle til så ble resultatet det ene katastrofale valget etter det andre fordi det viste seg at i tillegg til å være uerfaren så passet han ikke til jobben heller. Dorsin klarer seg bedre, men fremdeles en ansettelse som ikke burde vært gjort, å hente ham inn i RBK-systemet under en mer erfaren sportsjef for å være potensiell arvtager, eller la ham lære i jobben hos en mindre klubb først kunne være klokt.

Per nu så kunne vi trengt en erfaren klubb-bygger til å holde i trådene slik at vi ikke skal bygge opp RBK til å bli en moderne organisasjon som er rustet til å ta opp jakten på Molde og Glimt, gjerne fylt opp av trøndere og gamle RBK-helter på sikt, istedenfor at Dorsin, Vikvang et al skal gjøre den jobben samtidig som de også må lære seg den jobben. Den mannen finnes ikke i trøndelag fordi vi rotet vekk muligheten til å bygge opp slike mens laget fremdeles var som et velstemt piano.
thomas_katt
Rutinert

PostPosted: 30.08.2023 09:25    Post subject: Reply with quote

Uten at organiseringa av klubben er fastlagt ser jeg ingen grunn til å bytte ut Maalen som hovedtrener. Hvordan skal man kunne hente inn noen, om arbeidsbetingelsene og rammefaktorene er uklare? Jeg har stor tro på Vikvang i en type stabsjefrolle, med ansvar for koordinering og lederutvikling. Hva Dorsin angår kan man si mye om jobben han har gjort, men veien med nyansatt Horneland-Hareide-Rekdal har ikke akkurat spilt han god heller. Om klubben hadde hatt en klar og gjennomgående plan, som man nå sier man vil legge, hadde Dorsin hatt en langt enklere jobb også.

Det er alt for mange i norsk fotball som tenker langsiktig. Prøv å bli god nå (Nils Arne Eggen)

@thomas_katt på twitter
Back to top
Spartacus
Veteran

PostPosted: 30.08.2023 10:32    Post subject: Reply with quote

Målet må være å tiltrekke seg den best mulige kompetansen. NAE sin fotballfilosofi var jo stort sett hentet utenfor Norges grenser. Fotball ble ikke oppfunnet i Trøndelag. Det er også over to tiår siden Eggen i praksis var trener for RBK. Mye ny kunnskap siden da. Spørsmålet er om klubben/Trøndelag har vært søkende her, eller om de har trodd de har sittet på fasiten. Det er når pengesekken tar slutt hvor man ser hvor mye kunnskap det er i en klubb. For det er faktisk alt man kan sette sin lit til.

Zeman
Back to top
Sakshaug
Senior

PostPosted: 30.08.2023 11:21    Post subject: Reply with quote

Zorbeltuss wrote:
Det finnes mye god fotballfaglig kompetanse i Trøndelag, men alle disse har i hovedsak fått sin erfaring fra breddenivå eller i ungdomsfotballen,

Det finnes vel knapt trøndere som har drevet speidernettverk, analyse av spillere/mostanderlag på fulltid eller vært med på å drifte en toppklubb.

Altså, noen er det jo, Maalen, Hoftun, Vikvang, Ingebrigtsen, Bratseth og et par eks-RBKere i Bjørnebye og Dorsin kan vel også regnes med. Samtlige som ikke lenger er i klubben av disse har blitt avskiltet med rette, og ganske mange her inne forlanger hodet til to av de tre som er her på et fat.

På sikt så er jo så klart ønskesituasjonen at vi gjør som Ajax og fyller opp lederstillingene med folk som har gått trøndersk fotballskole, men vi må bygge opp disse fornuftig, da vi kastet Erik Hoftun inn som sportslig leder uten at han hadde erfaringen som skulle til så ble resultatet det ene katastrofale valget etter det andre fordi det viste seg at i tillegg til å være uerfaren så passet han ikke til jobben heller. Dorsin klarer seg bedre, men fremdeles en ansettelse som ikke burde vært gjort, å hente ham inn i RBK-systemet under en mer erfaren sportsjef for å være potensiell arvtager, eller la ham lære i jobben hos en mindre klubb først kunne være klokt.

Per nu så kunne vi trengt en erfaren klubb-bygger til å holde i trådene slik at vi ikke skal bygge opp RBK til å bli en moderne organisasjon som er rustet til å ta opp jakten på Molde og Glimt, gjerne fylt opp av trøndere og gamle RBK-helter på sikt, istedenfor at Dorsin, Vikvang et al skal gjøre den jobben samtidig som de også må lære seg den jobben. Den mannen finnes ikke i trøndelag fordi vi rotet vekk muligheten til å bygge opp slike mens laget fremdeles var som et velstemt piano.

Jeg ser at en profil som går under beskrivelsen 'erfaren klubb-bygger' vil være et bedre alternativ enn Dorsin - spesielt da Dorsin ble ansatt. Den største innsigelsen jeg har er at det er uklart hvem som møter dette kriteriet. Fra mitt (ukvalifiserte) perspektiv fremsto det som om Åge Hareide skulle stå i fronten av et klubb-byggingsprosjekt, men at dette falt sammen.

Min frykt er at Rosenborg rent økonomisk ikke er i stand til å konkurrere med de fleste klubbene som vi ønsker å være på høyde med. Dermed vil aktuelle klubb-byggere ikke ha en lojalitet til RBK som kompenserer for økonomisk pakke. Det er derfor, langsiktig, vanskelig å tiltrekke oss gode prospekter som sportslig leder dersom de er utenfor den sfæren vi kan kalle "trøndersk fotballkultur". Det er med andre ord tilhørighet som gjør at vi potensielt kan få toppkandidater til vervet når vi ikke kan konkurrere økonomisk. Pga. vår status i Norge/Skandinavia, kan det være at vi er attraktive for flere skandinaviske klubb-byggere, og at jeg undervurderer dette markedet. Kanskje jeg også overvurderer kompetansen lokalt.

For meg er det vanskelig å finne bedre alternativ enn at vi utvikler et litt mer uskrevet blad som Dorsin. Det ser ut som om styret å konkretisere hvordan klubben jobber for å skape jevnere prestasjoner fra sesong til sesong uavhengig av utskiftninger. Jeg sliter med å finne gode kandidater som bare skal hoppe inn i denne prosessen pdd.. Dette er også et argument for å beholde Maalen som trener, ettersom at han har vært delaktig i denne prosessen. Jeg håper jo selvfølgelig at det er mye lettere enn jeg beskriver og at vi enkelt finner en Serbisk sportslig leder som har gått under radaren og løser flere av våre utfordringer.
Back to top
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 30.08.2023 14:43    Post subject: Reply with quote

Det finnes en Høgmo der ute som jeg tror kunne passet fint i en slik rolle. Ellers så bør det være mulig å ta en titt i Danmark.
robbie
Veteran

PostPosted: 31.08.2023 13:36    Post subject: Reply with quote

Sakshaug wrote:
Det er en grunn til at NAE bruker flere kapittel i Godfoten på å fremheve at storhetstiden i Rosenborg kom som et resultat av å kunne utnytte den kompetansen man allerede har i Trøndelag og i norsk fotball.

Han skrev det. Men det var ikke sant, det var propaganda. Storhetstiden kom fordi han gjennom en lang karriere hadde finjustert en nederlandskinspirert spillestil som var fullstendig Sci-Fi i norsk sammenheng. Også i europeisk sammenheng var den på 90-tallet 10-20 år foran sin egen tid.

Storhetstiden kom ikke på grunn av elendig scouting, arkaisk stadion, brakka, Rune Bratseth, vaskedama som fikk CL-bonus eller kvitteringer skrevet på pølsepapir. Storhetstiden kom på tross av disse grunnene.
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 31.08.2023 13:40    Post subject: Reply with quote

Jeg er så enig. Det må være Eggens store feiltakelse, at det er noe iboende fotballmessig i trønderen og det trønderske som av seg selv skal gi Rosenborg suksess. Ideen er faktisk imponerende dårlig.
Back to top
Sakshaug
Senior

PostPosted: 31.08.2023 14:58    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Han skrev det. Men det var ikke sant, det var propaganda. Storhetstiden kom fordi han gjennom en lang karriere hadde finjustert en nederlandskinspirert spillestil som var fullstendig Sci-Fi i norsk sammenheng. Også i europeisk sammenheng var den på 90-tallet 10-20 år foran sin egen tid.

Storhetstiden kom ikke på grunn av elendig scouting, arkaisk stadion, brakka, Rune Bratseth, vaskedama som fikk CL-bonus eller kvitteringer skrevet på pølsepapir. Storhetstiden kom på tross av disse grunnene.

Hva spesifikt mener du er propaganda?

Du kan gjerne liste opp flere argument som jeg hverken har nevnt eller står for når det kommer til årsaksforklaring. Min forståelse er at Eggen snakker om viktigheten av å komme inn i et faglig miljø der blant annet
navn som Bjørn Hansen, Drillo, Richard Curtis m. fl. trekkes fram som bidragsytere i en kunnskapsutveksling som tillot Eggens finjustering. Jeg kan gjerne trekke frem flere navn, men jeg har ikke boken foran meg akkurat nå. Eggen framhever at prestasjonsmiljø og kunnskapsmiljø skaper bedre kompetanse. Hvis du mener at Rosenborg utelukkende presterte på grunn av Eggen og ingen andre, da er vi uenige. Om du mener at noe av det som vi ser tilbake til med nostalgiske briller er overdrevet, det kan jeg være enig i.

Det er utvilsomt Eggen og Hansens fotballfaglige kompetanse som tok Rosenborg til toppen, men grunnlaget for fotballkompetansen kom fra et norsk miljø i 70/80-tallet der Eggen videreutviklet fotballfaglige filosofier fra Rinus Michels som grunnlag for en spillestil som ofte var 4-3-3. Jeg er uenig i at spillestilen alene var grunnlaget for sportslig suksess, men vel så mye gjennomføringen av det. Gjennomføringen krevde flere kontinuitetsbærere enn Eggen. Det er derfor RBK gjorde det sterkt under både Sollied og Hareide (med litt drahjelp fra økonomisk dominans).
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 31.08.2023 15:00    Post subject: Reply with quote

Poenget er vel at det som har skadet klubben desidert mest fra NAe ga seg og frem til idag enda, er nettopp feiltolkning av hva som var bakgrunn for suksess.

Å være trønder eller nordmann er i seg selv ikke en oppskrift på suksess, men klubben har å mange måter drevet etter den tanken allikevel. Å det har nesten sendt klubben konkurs.
Back to top
dags
Veteran

PostPosted: 03.09.2023 18:46    Post subject: Reply with quote

Det Maalen har vist når det gjelder lagbygging, laguttak og taktikk etter at han tok over kvalifiserer til terningkast 1. Allikevel er jeg helt overbevist om at han får jobben fast da styret som vanlig bare kjører en tulleprosess for å finne ny trener.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 57, 58, 59  Next
Page 24 of 59

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb