| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Neeskens Veteran
|
Posted: 23.05.2023 09:29 Post subject: |
|
|
Jeg var på treningen i går. Der avsluttet de med en spilleøkt på ca 2x15m
De kortet inn banen litt både i bredde og lengde.
Rekdal sto på midten og var dommer. Strand satte opp kjegler og sto ellers på siden og så på med kun noen enkelte kommentarer som, bra løp, bra bevegelse. Frigård satt på benken og så på og jeg hørte ikke han sa eller ropte noe.
Det ble scoret 1 mål og avlevert 2-3 skudd totalt.
Jeg synes det virket litt dødt og at tempoet ikke var særlig høyt.
Mulig de bare skulle ta det med ro men det var lite punch synes jeg ihvertfall.
Mange korte pasninger litt hit og dit og litt opp og ned, men så var banen litt mindre. Mye upresist og dårlige mottak. De spilte stort sett på første bevegelse, selv da det kom 2 løp samtidig. Det var den ene gangen hvor Strand ropte litt i forhold til å bruke 2 bevegelsen. Rekdal sto stort sett bare med fløyta og så på.
Det var sikkert en rolig økt da de skal spille i dag. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 23.05.2023 10:06 Post subject: |
|
|
De bruker mye små mål på treningene. Dette har kommet mere i nyere tid.
PÃ¥ Eggens tid var de brukt mye mindre.
Jeg vet ikke hva fks Glimte gjør? Noen som har sett deres treninger ?.
På alle treninger jeg har sett i år har de brukt mye tid på å spille mot
3-4 små mål og vende spillet mye på ca halv bane
( Strand blir brukt til å sette ut og inn mål!) _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Kent23 Rutinert
|
Posted: 23.05.2023 16:05 Post subject: |
|
|
| Det høres ikke bra ut og gjenspeiler kampene: vending av spill hvor ballen ender opp hos vingbackene som enkelt blir låst av. De tvinges til støtte, tvers eller en umulig langball/innlegg som det aldri blir mål av. |
|
| Back to top |
|
 |
WT62 Veteran
|
Posted: 23.05.2023 20:34 Post subject: |
|
|
Grunnideen med korte økter og mindre bane er bra. Småmål er greit nok også. Men det spørs hva hensikten er. Små baner egner seg til å skape tette situasjoner som stiller krav til nærteknikk og orienteringsevne. Betinger dog høy intensitet ellers er det bortkastet. Rolleforståelse og spillemønster bør etter min mening trenes inn på stor bane med økende tempo etterhvert.
Nå har jeg ikke vært på noen treninger , men håper at hver økt eller øvelse har en klar forståelse av Hvorfor vi gjør dette, hva vi ønsker å oppnå og
tydelige og konkrete tilbakemeldinger i forhold til ønsket måloppnåelse.
Tilbakemeldinger som går på god/dårlig utførelse har liten verdi , som oftest vet spillerne det selv. Forklar og begrunn heller hvorfor løsning er god eløer dårlig. Lurer litt på om dette skjer på feltet , under kamp så ser jeg stadig taktiske valg som får meg til å lure på om hvor bevisst det trenes i RBK. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 23.05.2023 21:11 Post subject: |
|
|
Vi bruker en del småmål på det J09 laget jeg trener. Gjerne på små områder for å lære hurtig kontroll og oppfattelse.
Du får litt samme effekten som i de fleste Rondo øvelser.
Hurtig mottak og avlevering i trange situasjoner.
Vi kjører en del city/pep øvelser der
MEN, spill på 11'r gir helt andre utfordringer og krever andre egenskaper.
Trenes det nok på det?. Selve spillmønsteret på stor bane.?.
Etter det jeg har sett så bruker de mye tid på vending av spill på små områder og lite på ting som skal gå i lengderetning i god rytme på større områder.
Vel vi får se utover i sesongen men er skeptisk til særlig bedring _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 24.05.2023 20:56 Post subject: |
|
|
Spurt om Rekdals uttalelser, svarer han:
– Jeg tenker han treffer ganske rent på ballen med de uttalelsene der. For all del, det var kjempekriging av Trygg/Lade, men i dag er det nesten slik: «Hvem er det som er eliteserielag utpå her i dag»? Så lite forskjell som det ble vist her ute i dag, det skal ikke gå an mellom et eliteserielag og et 4. divisjonslag, sier Henriksen. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 24.05.2023 21:18 Post subject: |
|
|
Greit at de trener på små flater, og er god på små flater, men i kamp ser vi det ikke. Jo da, vi så prov på det ved det andre målet mot Glimt.
Men de klarer ikke å sette seg selv opp i de situasjonene ofte nok. Det er som regel store avstander, og det er trist når de forsøker å spille seg fra bakerst til dødlinje kun langs den åletrange korridoren helt på flankene.
Det er tydeligvis spillestilen, og det har vi altså trestokker på vingbackene som de sentrale brikkene til. Men de er som trestokker uten et spor av nærteknikk og passeringsevne, og blottet for innleggsføtter. De er pinnedyr uten ledd.
Så da mangler vi kanskje både vingbacker som kan bære rollen godt nok i 3-5-2 og trening på stor bane. Mulig det siste ville fikset litt opp i det første, men tviler. |
|
| Back to top |
|
 |
Burglar Senior
|
Posted: 25.05.2023 12:28 Post subject: |
|
|
| Er jo tydelig at vi gjør det greit med talentutvikling. Har jo blitt mange unge spillere som har slått igjennom til ulike grader de siste årene. Disse mangler jo erfaring, men det virker utrolig rart å låne ut spillere når laget ellers utøver såpass dårlig? Selg en haug med spillere og heller sats på de unge talentene her hjemme. Bruk heller pengene på en skikkelig trener. |
|
| Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 25.05.2023 16:02 Post subject: |
|
|
Det kom noen ting frem i dag som går på at man ikke skjønner andres bevegelser og hvordan man skal spille selv. Tydelig litt for detaljert kampplan som er litt i kombinasjon for frykten å gjøre feil i et litt for regid system. Og naturligvis noe frustrasjon rundt manglende trening på kampsekvens.
Kort oppsummert. Spillerne skjønner ikke systemet. |
|
| Back to top |
|
 |
Francisco Clementine Veteran
|
Posted: 25.05.2023 16:28 Post subject: |
|
|
| Er det et system? |
|
| Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 25.05.2023 16:49 Post subject: |
|
|
| Francisco Clementine wrote: | | Er det et system? |
Selvsagt er det et system. Å hevde noe annet er usaklig. Om systemet fungerer, eller om systemet er bra nok, er legitimt å stille spørsmål om. Men å spørre om det er et system, blir for dumt. Blir som å stille skiløpere spørsmål om de har med ski, når de skal gå konkurranse. Spørsmålet er om skiene fungerer som de skal, og om personen på skiene bruker de rett! |
|
| Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 25.05.2023 16:53 Post subject: |
|
|
Men det er likevel et legitimt spørsmål.
Dersom man har et system, men ingen klarer å se spor av det, forklare det, eller kanskje aller viktigst - gjennomføre det, i hvilken grad har man da egentlig et system? _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 25.05.2023 17:36 Post subject: |
|
|
Det første og det siste er to sider av samme sak. Når det gjelder det andre er det ikke gitt at man ønsker å forklare systemet i detalj i media om man blir bedt om det, og ikke har noen bedt de om det.
Det er useriøst å påstå at det ikke er noe system, da ville spillerne gjort opprør og treneren fått sparken for lenge siden. At systemet ikke fungerer, av ulike årsaker kan alle se. |
|
| Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 25.05.2023 19:20 Post subject: |
|
|
| Jeg tror også at tapet av den mentale treneren til landslaget, har mye å si for denne unge troppen. I tillegg stiller jeg spørsmål med innstillingen til noen av spillerne. Perreira for eksempel. Innsiden episodene og innsatsen på banen tyder på en umodne spiller, som er mer opptatt av jåleri enn fotballspilling. Denne «sosiale media generasjonen» må får orden på prioriteringene sine. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Posted: 25.05.2023 19:37 Post subject: |
|
|
| Ratatosk wrote: | | Denne «sosiale media generasjonen» må får orden på prioriteringene sine. |
Ja, de skulle heller dratt på pub og tatt seg en sigg og noen pils etter kampene som den forrige generasjonen. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 25.05.2023 19:53 Post subject: |
|
|
| Hedning wrote: | | Det er useriøst å påstå at det ikke er noe system, da ville spillerne gjort opprør og treneren fått sparken for lenge siden. At systemet ikke fungerer, av ulike årsaker kan alle se. |
Spillerne har visst en mening om dette.
| Saga i Adressa wrote: | | Etter at Rekdal hadde dratt, snakket Markus Henriksen om at nøkkelen kan ligge i å ha fokus på det RBK selv driver med. Som kan tolkes som å ta mindre hensyn til motstanderen. Det rimer i så fall med kritikken om mangel på tydelig angrepsspill. |
| Quote: | – Kom det fram noe som overrasket deg?
– Du vet hvordan det er: Man kan ikke gå inn på det som ble sagt. Det blir der. Men jeg tror det var noen opplysninger eller informasjon som var grei å få ut. [...]
– Hva skal til for at Rosenborg skal framstå slik Rekdal og hjemmepublikum vil?
– Vi er noen hakk unna. Det er det ikke noe tvil om. Jeg tror nøkkelen kanskje ligger i at vi må ha litt mer fokus på det vi holder på med. At vi får den tryggheten. Uansett om det blir litt kaotiske kamper så vet vi hvordan vi ønsker å ha det, sier Henriksen. |
Mer - Adressa: "Kapteinen tror han vet hva som er RBKs hovedproblem"
PS: Jeg mener for øvrig også det er helt useriøst å påstå at Rekdal ikke har noen plan. Selvfølgelig har han en plan - en ny plan for hver kamp. Kanskje til og med en ny plan for hver omgang når ting ikke fungerer. (Jf massive bytter for å liksom rette fokus mot spillerne som den udugelige parten når alle jo kan se at det åpenbart er Rekdal som er underkompetent på det nivået RBK har ambisjoner om å være.)
Ikke rart han sliter med å vise frem hva han kan av offensivt spill via spillerne.
Hvis det er et poeng for klubben å ikke sparke Rekdal har klubben et prekært behov for å få tilført Rekdals trenerteam den kompetansen han selv mangler og ikke har evnet å tilegne seg i særlig grad etter at han ble hentet hit. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Last edited by gisp! on 25.05.2023 20:02; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Rallepus Veteran

|
Posted: 25.05.2023 19:57 Post subject: |
|
|
De Markus Henriksen-sitatene er ganske tydelige tegn på at Rekdal ikke har spillergruppa med seg. For lite faglig autoritet, for svak plan, for lite detaljorientert. Nå er vi på det punktet hvor spillerne må lære treneren hvordan vi skal spille – også kjent som enhver trenergjernings siste vers. _________________ Dette er livet, og du kan ikke gi slipp på det, du klynger deg til et håp om at et mirakel skal skje, og hver kveld skjer det noe helt motsatt. |
|
| Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 25.05.2023 20:28 Post subject: |
|
|
Det jeg har hørt er at Rekdal absolutt ikke har mistet garderoben, men jeg skjønner at folk ser ild bak røyken...
Det er ikke noe problem å innrette seg opp imot motstander, Manchester City gjør det hele tiden men har en spillestil som nær sagt er likedann uansett hvilken formasjon eller rom de stenger. _________________
| Neeskens wrote: | | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
| Emilie wrote: | | Neeskens, trenger du å låne en tampong? |
|
|
| Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 25.05.2023 21:24 Post subject: |
|
|
Er jo adressa som vinkler Henriksen-sitatet til en tittel som passer til å kvesse øksa, eller bare få folk til å klikke seg inn fordi de tror at Henriksen kritiserer Rekdal.
Henriksen referer til diskusjoner mellom kaptein og trener som nok er naturlig å ha, så er det jo ganske åpenbart at hverken spillere eller trenere er fornøyde med hva de presterer på banen.
Men såpass rutinerte karer som Henriksen og Skjeldbred bør nok ane at Rekdal ikke fikser denne jobben. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
| Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 25.05.2023 21:40 Post subject: |
|
|
| Francisco Clementine wrote: | | Ratatosk wrote: | | Denne «sosiale media generasjonen» må får orden på prioriteringene sine. |
Ja, de skulle heller dratt på pub og tatt seg en sigg og noen pils etter kampene som den forrige generasjonen. |
Ok, da sier vi det! |
|
| Back to top |
|
 |
|
Posted: 25.05.2023 21:59 Post subject: |
|
|
| Ratatosk wrote: | | Francisco Clementine wrote: | | Ratatosk wrote: | | Denne «sosiale media generasjonen» må får orden på prioriteringene sine. |
Ok, da sier vi det! |
Dagens fotballspillere er mer profesjonelle og seriøse enn noensinne. Finnes selvfølgelig utskudd, men generelt hadde dagens generasjon spilt ball i hatt med den forrige.
Last edited by Francisco Clementine on 25.05.2023 23:59; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 25.05.2023 23:07 Post subject: |
|
|
Jeg tror forskjellen går mer på kultur innad i gruppa, selv om det går en del rykter om diverse RBK-spillere idag som vanker på solsiden og slikt.
Det går mer på innstillingen på å lære av hverandre og hele tiden jage forbedringer på alt du kan kontrollere som Eggen var enorm på å skape, så kommer det en del drypp fra Bodø som peker mot at Knutsen&co har fått til noe i nærheten.
Nå vet man veldig mye mer om hvordan betydningen av ens egen livsførsel utenom treningsfeltet er, så det er nok jevnt over mye bedre på det punktet.
Samtidig så er det nok dessverre slik at kvaliteten på hva man gjør på treningsfeltet er vesentlig lavere enn under Eggen, og det har vært tilfelle i 20 år nå. Og det til tross for at kunnskapen har gått vesentlig framover siden da. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
|
| Back to top |
|
 |
Kent23 Rutinert