English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
NFT Fantasy Football

 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Predicted
Veteran


Joined: 20 Aug 2015
Posts: 1061

PostPosted: 18.08.2022 17:25    Post subject: Reply with quote

https://www.rbk.no/nyhete...med-sorare

Hvorfor pisse på klubben slik?
Back to top
View user's profile Send private message
dags
Veteran


Joined: 11 Jan 2006
Posts: 3592

PostPosted: 18.08.2022 17:56    Post subject: Reply with quote

Nei, de mener vel at det er litt ekstra inntekter i det da, formodentlig.
_________________
Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 18.08.2022 18:18    Post subject: Reply with quote

Aldri hørt om dette, hva er problemet?
Back to top
View user's profile Send private message
Predicted
Veteran


Joined: 20 Aug 2015
Posts: 1061

PostPosted: 18.08.2022 18:37    Post subject: Reply with quote

NFTs er en massiv scam, det er en skamplett på klubben å involvere seg i detta.

Samtidig har det nylig vært mange NFTprosjekter i fotballen det siste året som har kollapsa å kostet fans mange millioner.
Back to top
View user's profile Send private message
Skrulledude
Senior


Joined: 20 Jun 2015
Posts: 134

PostPosted: 18.08.2022 18:47    Post subject: Reply with quote

Vet ikke om jeg vil kalle det en scam da jeg ikke har fullt ut peiling, men det er i aller høyeste grad spekulativt.


https://www.youtube.com/w...z9zw7-_vhM - En YouTube-video som forklarer litt. Kult at de voksne på brakka har bestemt seg for å involvere seg i nymotens teknologi. Kjøpte klubben Squid Game coins da det var fett også?
Back to top
View user's profile Send private message
Predicted
Veteran


Joined: 20 Aug 2015
Posts: 1061

PostPosted: 18.08.2022 18:52    Post subject: Reply with quote

Om man vil forstå NFTs er dette videoen man bør se. Den er lang, men den vil gi ett fullstendig innblikk i hva det er, og hvorfor det er totalt ubrukelig.

https://www.youtube.com/w...Q_xWvX1n9g
Back to top
View user's profile Send private message
Skrulledude
Senior


Joined: 20 Jun 2015
Posts: 134

PostPosted: 18.08.2022 18:55    Post subject: Reply with quote

Kjenner de som har tjent gode penger på å handle dette, så totalt ubrukelig er det ikke.
Back to top
View user's profile Send private message
Predicted
Veteran


Joined: 20 Aug 2015
Posts: 1061

PostPosted: 18.08.2022 19:00    Post subject: Reply with quote

Så tåpelig argument, da er vel torpedo-virksomhet og hæleri også ikke helt ubrukelig? At du kjenner folk som har fått penger ut av en ponzi-svindel gir det ikke legitimitet.
Back to top
View user's profile Send private message
Skrulledude
Senior


Joined: 20 Jun 2015
Posts: 134

PostPosted: 18.08.2022 19:14    Post subject: Reply with quote

Meget mulig at det er et tåpelig argument, men vi ser opp til politikere som bedriver heleri, så kjeltringoppførsel må da vel være greit?
Back to top
View user's profile Send private message
eksiltrøndern
Veteran


Joined: 05 May 2005
Posts: 1053
Location: Oslo

PostPosted: 18.08.2022 19:20    Post subject: Reply with quote

At de har tatt betalt for å selge rettighetene til merkevaren til dette selskapet synes jeg ikke er så stress, men at de pusher det ut såpass agressivt mot fans synes jeg er litt meh. For de som synes det er gøy å samle noen NFTer så får de kjøre på, men å fremlegge det som noe med reel verdi i lengden er jo feil.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 19.08.2022 07:45    Post subject: Reply with quote

Predicted wrote:
Så tåpelig argument, da er vel torpedo-virksomhet og hæleri også ikke helt ubrukelig? At du kjenner folk som har fått penger ut av en ponzi-svindel gir det ikke legitimitet.

Altså, nå må vi bremse litt her. NFT er jo ikke ponzi-svindel per definisjon. At folk har blitt lurt av en hype til å kjøpe ekstremt overpriset digital kunst i et håp om at det skal bli enda mer overpriset - er derimot sant. Det er verken ulovlig eller noe galt i det, bare et bevis på at verden kryr av folk som er villige til å bruke mye penger på å bli rik i en fei. De som ikke solgte seg ut av NFT høste 2021 har vel nesten alle det til felles at alle verdiene deres er tapt, men det er jo fordi produktet de investerte i er iskaldt og ubrukelig. Enkelte vil vel hevde at de har fått som fortjent.

Jeg synes det utelukkende er uheldig at RBK assosierer seg med NFT, men det er jo fordi det er blodharry, meningsløst og og fullt av negative assosiasjoner. Fryktelig mange mennesker har gamblet seg fra gård, grunn og familie pga NFT og diverse cryptocoins det siste året - så dette kan jo umulig være noe som er vurdert av et etikkråd i klubben.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 19.08.2022 08:58    Post subject: Reply with quote

Dette var helt ukjent for meg, men høres ut som noe klubben kommer til å få kraftig kritikk for. Saltvedt og Løfaldli skriver nok harmdirrende kommentarer i dette øyeblikk.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 19.08.2022 23:14    Post subject: Reply with quote

Det der høres ut som den type spill som er designet for å hekte folk og ribbe dem for penger, de samme stakkerene som i vår storhetstid ville ha stått som fastlimt til spilleautomatene som sto oppstilt overalt.

Lovlig? Enn så lenge.

Etisk forsvarlig å være med? På linje med å dra på treningsleir til Dubai hvis det er hva jeg tror det er.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5435

PostPosted: 20.08.2022 08:25    Post subject: Reply with quote

Er ikke svindel. Likner litt på krypto egentlig, ikke kjøp det du ikke vet noe om.
Back to top
View user's profile Send private message
primaten
Rutinert


Joined: 05 Aug 2005
Posts: 823

PostPosted: 20.08.2022 10:31    Post subject: Reply with quote

Jeg har hengt en del på Sorare for å se om det går an å tjene penger der. Jeg har analysert markedet, om det har nok omsetning og nok variasjon i kurser til at man kan overføre strategier utviklet på modne markeder, typisk aksjemarkedene, over til et umodent.

Etter mange måneder har jeg fortsatt til gode å kjøpe en spiller. Jeg anser det som i snitt for vanskelig å få solgt det du har kjøpt.

Det utgis også for mange nye kort, det lages 111 kort av hver spiller for hver sesong. Sorare må tjene vilt på de, og de pengene tas fra deltagerne. Kortene eldes med fotballspillerne på dem og de vil etterhvert bli stein døde for å brukes i konkurransene der inne, som ligner på fantasy premier league. Så interessen for vintage-kort må bli veldig stor for at langsiktig verdi av kortene skal være noe å skrive hjem om.

Alt skjer i kryptovalutaen ether. Det hjelper ikke om du er så bra i kjøp og salg inne på Sorare at du tjener 10%, hvis ether synker 20% i samme periode.

Det er bygd på to ting uten ekte verdi i bånn, NFT og krypto, så det er en ballong som venter på å sprekke. Det kan selvfølgelig ta årevis, kanskje tiår, for de er gode på hyping. For meg er ikke risk/reward-brøken god nok, men det er sikkert mulig å gjøre penger der inne i perioder. Men i lengden er det i stor grad Sorare som tjener penger på Sorare.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 26.08.2022 22:17    Post subject: Reply with quote

– Jeg kan ikke så så mye om avtalen, men Rosenborg er ikke avhengig av at det betales for fotballkortene, sier Berdal.

– Det er en kommersiell avtale. Det er litt sånn vi må tenke. Landskapet forandrer seg og Rosenborg må henge med i tida og se de kommersielle mulighetene, sier Berdal.

(...)

I april ble de to nederlandske spillerne Davy Klaasen og Dailey Blind anklaget for innsidehandel i Sorare, etter at de solgte et kort med førstekeeper Andre Onana og kjøpte kort med andrekeeper Maarten Stekelenburg. I neste kamp var Stekelenburg i mål for Ajax - noe som naturlig nok økte verdien på kortene med hans navn på.

Det ble aldri noe mer enn anklager, men det er en skepsis til at fotballspillere skal kunne bruke sin innsidekunnskap til å tjene penger på fotballkortene.

Les mer: Er under lupen i flere land - har inngått samarbeid med RBK
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb