English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
FK Bodø/Glimt
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 73, 74, 75 ... 103, 104, 105  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 17.08.2022 05:46    Post subject: Reply with quote

BGFE_1916 wrote:
Rart å høre folk syte om kunstgress i 2022.


Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 17.08.2022 07:23    Post subject: Reply with quote

Rart å høre folk feire kunstgress i 2022, ti år etter at de fleste andre land har innsett at den amerikanske kunstgressdrømmen ikke helt innfridde.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
BGFE_1916
Proff


Joined: 10 Dec 2021
Posts: 288

PostPosted: 17.08.2022 07:25    Post subject: Reply with quote

Vi som ikke syter, feirer vel ikke. Vi har bare innsett at det er kommet for å bli.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 17.08.2022 07:30    Post subject: Reply with quote

I Bodø er det nok det, all den tid det ikke virker som det finnes ambisjoner om å ha en ordentlig bane selv om man skulle bygge ny stadion. Og så er jeg for ordens skyld enig i at Bodø ikke har den svakeste søknaden om nytteverdien av en helt eller delvis kunstig bane, selv om det slett ikke er så ugunstig klima der heller. Ikke noe snøhøl akkurat.

Ellers tror jeg pent Norge blir nødt til å følge etter et gresspåbud fra UEFA om ikke alt for lenge, forhåpentligvis med noe dispensasjonsmulighet.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 17.08.2022 07:32    Post subject: Reply with quote

Hvis noen skulle få dispensasjon fra det er det kun klubber nord for Bodø-ish som har en reel grunn til å skulle få det. Sørover er det fullt mulig å holde fine gressbaner. Hadde vært perfekt om et slikt påbud oppstod.
Back to top
View user's profile Send private message
Aspmyra
Proff


Joined: 22 Jan 2007
Posts: 324

PostPosted: 17.08.2022 08:44    Post subject: Reply with quote

Hadde NFF eller noen i tillegg gitt et tilskudd til Eliteserieklubber og OBOS-klubber, for å kunne ha en dedikert person(er) til å ivareta gressbanen på en god måte, så forsvinner det motargumentet også. Personlig er jeg klart og tydelig Gress > Kunstgress i Eliteserien, selv om det kanskje er en fordel Glimt akkurat i disse dager, men det kan fort snu. Problemet oppstår jo helt klart og tydelig når man får en rekke baner det rett og slett ikke lar seg spille på.

Sesongen må starte senere. Vi greier vel å bevare gode gressbaner bedre i desember enn i mars, slik tingenes tilstand er nå.

Men se nå bare for deg Aspmyra-gresset (eller Alfheim om det skulle skje en dag) på en kald februar-dag i en eller annen knock-out-runde i Europa.
_________________
Bodø/Glimt førr evig!
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 17.08.2022 08:49    Post subject: Reply with quote

Jeg mener ikke at B/G og Tromsø, og klubber forøvrig i det området, kan tvinges til å ha gressbane. Alle klubber i landet sør for Bodø-ish kan og bør tvinges til det.
Back to top
View user's profile Send private message
RbkUrge
Veteran


Joined: 09 Aug 2005
Posts: 3668
Location: Oslo

PostPosted: 17.08.2022 09:03    Post subject: Reply with quote

Det er et hån at klubber som Viking, Start, Odd, Vålerenga, Godset, Ham/Kam og Sarpsborg har kunstgress, all den tid det knapt er vinter i disse områdene. Da jeg kjørte forbi Intility i mars i år var det knallgrønt, kortklipt og flott gress RUNDT hele stadion, men altså plast på innsiden. Aalesund, Molde og KBK bør også helt fint klare å ha en gressmatte, selv om jeg mener at klubbene på øst- og sørlandet har mye større grunn til å ha gressbane, klimaet tatt i betraktning. Håper NFF innfører påbud som man vel har gjort i Nederland(?), evt at man legger opp til sterkere insentiv til å legge om til gress i toppdivisjonen. At det koster for mye penger for østlandsklubbene kjøper jeg ikke, all den tid Stabæk, Sandefjord og Jerv spiller på tidvis veldig fine gressbaner, uten at de akkurat kan kalles styrtrike klubber. Så vidt jeg vet gjør dem ikke stort annet enn å klippe gresset på Nadderud, men lar naturen og klimaet gjøre jobben selv. Litt humpete er det på våren, men det tar ikke lang tid før også Nadderud har flott gressbane.
_________________
Perché hai tradotto questa frase?
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 17.08.2022 09:14    Post subject: Reply with quote

Blir vel snart krav om kork og kokkos på alle baner i Norge.
Back to top
View user's profile Send private message
ErdoganLomas
Proff


Joined: 14 Aug 2014
Posts: 396

PostPosted: 17.08.2022 09:29    Post subject: Reply with quote

Klubber i de to øverste ligaene med kunstgress burde fått store årlige miljøgebyrer. Klubber nord for polarsirkelen kunne fått fritak. I tillegg byrde de med gress få midler for å ha nettopp dette.

Btw: I utgangspunktet er det vel ikke snø og klima som er hovedargumentet hos kunstgressforkjemperne, men antall brukstimer pr dag.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 17.08.2022 09:42    Post subject: Reply with quote

Aspmyra wrote:
Hadde NFF eller noen i tillegg gitt et tilskudd til Eliteserieklubber og OBOS-klubber, for å kunne ha en dedikert person(er) til å ivareta gressbanen på en god måte, så forsvinner det motargumentet også.


Tidene er forbi da dere kan dra det kortet Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 17.08.2022 10:39    Post subject: Reply with quote

Ja, at BG ikke skal ha råd til gress blir for søkt.

Når det gjelder brukstimer er dette et argument kun for de største byene, men det burde uansett være mulig for alle lag i to øverste divisjoner å ha en gressbane og en treningsbane med kunstgress som andrelaget og G16 kan spille på.
Back to top
View user's profile Send private message
Ståle
Veteran


Joined: 06 Aug 2009
Posts: 1171
Location: Trondheim

PostPosted: 17.08.2022 11:22    Post subject: Reply with quote

Når BG bygger denne fantastiske nye stadion de planlegger, så er det vel bare å legge ordentlig med varmekabler under, så skal ikke det være noe problem med naturgress. Strømmen er jo også veldig billig der oppe i Nord Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Aspmyra
Proff


Joined: 22 Jan 2007
Posts: 324

PostPosted: 17.08.2022 11:36    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
Aspmyra wrote:
Hadde NFF eller noen i tillegg gitt et tilskudd til Eliteserieklubber og OBOS-klubber, for å kunne ha en dedikert person(er) til å ivareta gressbanen på en god måte, så forsvinner det motargumentet også.


Tidene er forbi da dere kan dra det kortet Very Happy


Bodø/Glimt er vel også den eneste klubben i Nord-Norge som (pdd.) kan sies å kunne gjøre dette uten at det skal gå betydelig over totalbudsjettet.

Tromsø til dels, men spesielt mindre klubber som Tromsdalen, Alta, Mjølner og muligens Junkeren (dersom de skulle komme seg opp i OBOS-ligaen, har jo langt mindre ressurser å rutte med. Det er mitt poeng.

Annet enn at arenaen skal kunne brukes til mer enn bare fotball (noe som er et av hovedargumentene for at de i det hele tatt skal få lov å bygge der de planlegger å bygge) er den eneste grunnen til at jeg skjønner hvorfor man planlegger kunstgress på stadion. Men når det er sagt, så har det vært konserter på Ullevaal, uten at gresset der har blitt totalt ødelagt av den grunnen. Så det finnes måter å gjøre det på. Jeg håper Glimt legger gress, det gjør jeg, men jeg tviler sterkt på det.
_________________
Bodø/Glimt førr evig!
Back to top
View user's profile Send private message
BGFE_1916
Proff


Joined: 10 Dec 2021
Posts: 288

PostPosted: 17.08.2022 12:01    Post subject: Reply with quote

Så er det jo sånn at hvis Glimt skal ha en fin gressbane å spille på, så må de også ha en gressbane de kan trene på. Da klubben hadde gress på Aspmyra, hadde de ingen fullskala bane de kunne trene på. Det er pr nå ingen plasser jeg ser det er realistisk å bygge opp en ekstra bane kun ment for trening. Dette er jo også grunnen til at Stabæk ønsker kunstgress på ny stadion. De får nesten ikke trent på banen hvor de skal spille og ta poeng, og de har ikke økonomi til å kjøpe eiendom til en egen treningsbane.
RBK har jo ordna seg meget bra mtp treningsforhold, tommel opp for det.
Back to top
View user's profile Send private message
Aspmyra
Proff


Joined: 22 Jan 2007
Posts: 324

PostPosted: 17.08.2022 12:49    Post subject: Reply with quote

Godt poeng. Tro ramaskrikene dersom Glimt plutselig skulle disponere enda et område, kun for trening.
_________________
Bodø/Glimt førr evig!
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 17.08.2022 13:10    Post subject: Reply with quote

Jeg skjønner så klart at breddeklubber må ha kunstgress, det er ikke det vi snakker om, men en søkkrik klubb som Glimt bør klare å prioritere gress + treningsbane. Uten at jeg skal påberope meg lokalkunnskap er jeg litt tvilende til at det ikke finnes et eneste område i nærheten av Bodø hvor det kan anlegges en treningsbane. Dere kan muligens skylde på klima, men alt annet blir tøysete.
Back to top
View user's profile Send private message
Bukowski
Proff


Joined: 30 Aug 2005
Posts: 421
Location: oslo

PostPosted: 17.08.2022 13:48    Post subject: Reply with quote

Bodø skal da få seg ny lufthavn og flystripe, hva skjer med den gamle? Er ikke store betan som trengs av et så stort område for å få på plass en hall i et hjørne. Godt mulig at byens eiendomsbaroner (også der) alt har sikret seg hele området til altfor lav pris, men da er det bare å "true" med å oute dem som fiender av byens fotballstolthet. Dårlig PR det, og PR er penger, og penger forstår de jo.
Back to top
View user's profile Send private message
BGFE_1916
Proff


Joined: 10 Dec 2021
Posts: 288

PostPosted: 17.08.2022 14:01    Post subject: Reply with quote

@Henning: Det er nok ikke umulig, selv om jeg ikke helt klarer å se hvor/hvordan det skulle bli gjort i praksis. Klubben har akkurat fått tilbud om å kjøpe en jordflekk fra fylkeskommunen som jeg anslår er noe mindre enn stadion-/treningsanlegget på Lerkendal. Pris er 81 millioner, og har skapt mye støy bl.a fordi det ansees som underpris. Så om Glimt hadde klart å få omregulere nok et bynært område for idrett (lite sannsynlig), så hadde det sannsynligvis kostet nye titalls millioner bare i tomtepris. Så kost/nytte i tillegg til klimautfordringer.

@Bukowski: Det vil være areal der som er mulig å bygge på, men igjen: markedspris.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 17.08.2022 14:46    Post subject: Reply with quote

Ja, jeg skjønner at hvis du forventer at skattebetalerne i kommunen skal finansiere klubbens investeringer så er det klart at det blir vanskelig å få til (selv om dere da tydeligvis fikk til det med stadiontomten). Kanskje skattebetalerne skal betale for nye spillerkjøp også, det er jo dyrt det også?
Back to top
View user's profile Send private message
BGFE_1916
Proff


Joined: 10 Dec 2021
Posts: 288

PostPosted: 17.08.2022 14:58    Post subject: Reply with quote

Prøver bare å si at det er flere faktorer enn klima som spiller inn når klubbene setter gress/kunstgress opp mot hverandre.
Back to top
View user's profile Send private message
Troillongan
Veteran


Joined: 07 Sep 2007
Posts: 1153

PostPosted: 17.08.2022 17:58    Post subject: Reply with quote

Kunstgress ble lagt på Aspmyra i 2005/2006. Før den tid hadde altså BG ikke treningsmuligheter? Trente de på asfalt?
_________________
I kvit å svart..
Back to top
View user's profile Send private message
BGFE_1916
Proff


Joined: 10 Dec 2021
Posts: 288

PostPosted: 17.08.2022 18:11    Post subject: Reply with quote

Jo. Men ikke på størrelse med en fotballbane. De kunne feks ikke trene 11 mot 11. En av suksessfaktorene er jo at de trener 11 mot 11 på samme plass som de spiller kamp. Derfor trener de utendørs på Aspmyra nesten uansett vær og årstid istedenfor å trekke inn i Nordlandshallen.
Back to top
View user's profile Send private message
Aspmyra
Proff


Joined: 22 Jan 2007
Posts: 324

PostPosted: 17.08.2022 20:14    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
Jeg skjønner så klart at breddeklubber må ha kunstgress, det er ikke det vi snakker om, men en søkkrik klubb som Glimt bør klare å prioritere gress + treningsbane. Uten at jeg skal påberope meg lokalkunnskap er jeg litt tvilende til at det ikke finnes et eneste område i nærheten av Bodø hvor det kan anlegges en treningsbane. Dere kan muligens skylde på klima, men alt annet blir tøysete.


Igjen, vi er begge enige om at det ikke er Bodø/Glimt dette ville vært problematisk form. Men skal vi utelukke klubber som Junkeren, Alta og Tromsdalen fra å spille OBOS, fordi de ikke kan ha gress? Reglene må jo være likt for alle. Det må skapes tydelige insentiver for å gå for gressløsning.
_________________
Bodø/Glimt førr evig!
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 17.08.2022 23:02    Post subject: Reply with quote

Det vil være både arealkrevende og krevende økonomisk for lagene som skal gå tilbake til naturgress.

Først så trenger man en ny kunstgressbane til erstatning for en kunstgressbanen man fjerner på stadion. For den brukes gjerne til kamp og trening for en rekke andre lag enn bare Eliteserielaget. I tillegg må naturligvis Eliteserielaget også ha en kunstgressbane tilgjengelig for å trene på til de bortekampene de skal spille på kunstgress.

Så trenger man helst to naturgressbaner som Eliteserielaget har til rådighet til trening. I alle fall en av ordinær størrelse. Og kanskje en mindre en slik Rosenborg har på Lerkendal.

Om man ikke har mulighet til å bygge dette ved stadion eller eksisterende treningsanlegg. Så må man naturligvis anlegge garderobefasiliteter og andre fasiliteter som kreves for å vedlikeholde banene til enhver tid.

De tre treningsbanene på Lerkendal summerer seg til ca 27 mål. Den plassen er det ikke særlig lett å finne i mange byer i Norge. I alle fall ikke uten støy. Enten det er naboer eller naturvernere.

Området Glimt har tenkt å kjøpe er på ca 53 mål. Selve stadion vil ifølge planprogrammet ta opp ca 25 mål. Men det er ikke slik at tomten er utformet slik at det er mulig å anlegge fotballbaner på hele tomta. Om man optimaliserte plasseringen av stadion, så kan man kanskje få plass til en stor treningsbane på tomta i tillegg. Noen tidligere tegninger inkluderte også dette. Men da mangler man fremdeles areal for ytterligere to baner.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 73, 74, 75 ... 103, 104, 105  Next
Page 74 of 105

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb