View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 13.08.2022 14:45 Post subject: |
|
|
Det jeg hadde forventet var at Rekdal ville plukket lavthengende frukt å få orden på dødball, dekking i eget felt, innløp i motstanders felt, press-høyde og avstand i lagdelene. Det begynner kanskje å komme på plass nå, men var vel ikke veldig lenge siden Rekdal freste som bare det da vi falt tilbake på egen 16. på 1-0 istedenfor å fortsette å male på og kontrollere kampen og jage punktering.
Det har rett og slett tatt for lang tid, samtidig sverger han til en tre-backslinje som vi ikke har de rette spillerne til å mestre. Det tok voldsomt lang tid før Holse fikk prøve seg på midtbanen. Man hentet inn sentrale midtbanespillere når det ikke var behov for det (annet enn eventuelt en etterlengtet ballsentral som Jensen åpenbart ikke ble hentet som og Børkeiet åpenbart aldri kan bli).
Det er alle de småtingene som Rekdal gjør (eller ikke gjør) som hele tiden gir en nagende tvil om hvor dette ender. Det skal ikke veldig mye til med de spillerne vi har å ta plassen som #3 bak Glimt og Molde. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
Sobchak Proff

|
Posted: 13.08.2022 15:25 Post subject: |
|
|
Nåssåladden wrote: | Så hvis Eggen og Knutsen er der lista skal ligge så kommer man til å være evig skuffet fordi slike trener-genier er ekstremt sjelden vare. |
Kanskje var Nils Arne et geni, men Knutsen kopierer vel stort sett det Eggen gjorde. For all del kan det sikkert også argumenteres for at Kjetil Knutsen er et geni, men det er mye lettere å komme etter banebryterne. Til og med Kåre Ingebrigtsen greide å spille ganske fin fotball med Eggens prinsipper (og instruksjoner?), uten sammenligning for øvrig. Problemet med Kåre oppsto vel først og fremst da han skulle finne sin egen stil.
På samme måte som vi kan lære fotballspillere å spille Rosenborg-fotball, kan vi også lære opp trenere i Eggen-stilen. All kunnskapen er der allerede. Det er ikke nødvendig å finne opp kruttet på nytt. Det handler om å tilegne seg kunnskap, forstå den og implementere den, og det er mye lettere å hoppe etter Nils Arne enn å starte på scratch. Vi trenger ikke å lete etter genier, men et ydmykt og lærevillig trenertalent med gode people skills. |
|
Back to top |
|
 |
henrifei Veteran
|
Posted: 13.08.2022 15:27 Post subject: |
|
|
Rekdal <3 legende |
|
Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 13.08.2022 18:59 Post subject: |
|
|
Hvis det er så enkelt Sobchak, er det merkelig at ikke alle bare kopierer Eggen? 16 lag i serien som spiller prikk likt Eggen. |
|
Back to top |
|
 |
Sobchak Proff

|
Posted: 13.08.2022 20:48 Post subject: |
|
|
Enkelt er det jo ikke. Jeg satte det jo litt på spissen. Poenget er at vi ikke trenger å vente på et trenergeni som skal utvikle sin egen stil, når oppskrifta på samhandling allerede eksisterer. Det fins mange gode trenere, men også mange meninger om hva god fotball er. De fleste henter inspirasjon andre steder og/eller forsøker å utvikle sin egen stil.
Hvis man setter som premiss at samhandling, og da spesielt offensive samhandlingsmønstre, er det viktigste elementet i fotball, som jo tross alt er et lagspill, fins suksessoppskrifta allerede. Så skal det jo så klart mer til enn det for å lykkes på nivå med Eggen, men man trenger ikke vente i hundre år på at det skal komme en lignende type. |
|
Back to top |
|
 |
Bedreviteren Proff
|
Posted: 14.08.2022 16:46 Post subject: Upopulær mening om den "hatede" |
|
|
Jeg var også skuffet når vi “endte opp” med Kjetil Rekdal.
Jeg var samtidig innforstått med at det ikke fantes en eneste grunn i hele verden for hvorfor KK skulle bytte ut B/G med oss.
Vi var kanskje en fin match. En klubb i krise (på alle mulige måter) og en trener som hadde fått til utrolig mye med H/K.
Kjetil Rekdal kom ikke akkurat til dekket bord sportslig heller. En spillertropp som mest av alt minnet meg om et synkende Titanic. Det luktet alt annet enn GULL - og det hadde det heller ikke gjort siden 2018.
Merkelig nok har det fremstått som en gjengs oppfatning blant mange forumbrukere at det kun handlet om å få inn den rette treneren. Treneren er viktig - men det er sjeldent mulig å trylle. Grunnlaget for de sportslige resultatene handler om hvilke spillere man rår over. På forumet her kan det fremstå som det er motsatt; bare treneren er god nok, så er alt bra nok.
Så, hvordan har sesongen vært så langt?
En suksess. Svært stor progresjon i spillet. Det blir morsommere og morsommere å se på, og spillerne har begynt å blomstre. Jeg skal ikke ta av, og det er fullt mulig vi ender på 7. plass, men det vil overraske.
Rekdal har med sitt trenerteam og med hjelp fra Dorsin (spillerlogistikk) levert følgende harde fakta så langt i sesongen;
* 4 plass med 34p (1,88p/kamp)
* 3 poeng opp til 2. plass
* 2 tap på 18 kamper (!)
* 2 plass på hjemme-tabellen
* 13-5 og 4-0-0 på de siste 4 kampene
(med forbehold om regnefeil)
Verdt å nevne er det at RBK har vært gjennom et krevende generasjonsskifte - og det finnes mange eksempler på hvor vanskelig det kan være. Strengt tatt en ganske utakknemlig jobb.
Jeg mener ikke Rekdal er noen topp-trener, men at han er så dårlig som det 85 % av de aktive medlemmene på forumet mener, står ikke i samsvar med resultatene så langt i sesongen.
Det har vært mye bra, en del som har vært dårlig - men det er progresjon. Det går framover. Og det er _det_ det handler om.
Å tro at det skal komme inn en frelser som kan trylle oss ut i Europa igjen er utelukkende naivt.
Det har ikke vært spesielt givende å følge RBK de siste årene. 2019, 2020 og 2021 var et eneste stort gjesp. Nå er det for første gang på lenge ganske gøy og underholdende (ja du leste riktig) å følge Rosenborg.
Ekstra gøy når en så "forhatt" trener som Rekdal kommer til Rosenborg - til et lag hvor så mange av supporterne hater han (som trener), og gjør det så bra (så langt).
Sesongen er lang - det kan gå alle veier - men hvorfor ikke glede oss litt over den fremgangen som har vært. Inkludert det som fremstår som et røverkjøp i Tengstedt (all honnør til teamet!). |
|
Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 14.08.2022 17:21 Post subject: |
|
|
Godt oppsummert!👍 |
|
Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 14.08.2022 18:08 Post subject: |
|
|
Ja, dette var en god oppsummering! |
|
Back to top |
|
 |
TAF Veteran

Joined: 24 Jul 2005 Posts: 2819 Location: Eksil i Kristiansand
|
Posted: 14.08.2022 18:35 Post subject: |
|
|
Jeg bet meg merke i at Rekdal før forrige hjemmekamp nevnte at vi har scoret 3 mål hjemme de siste 6(?), og ble litt nysgjerrig på scoringssnittet vårt. Med 36 mål på 18 seriekamper så langt har vi faktisk et snitt pr. kamp på småpene 2 blank, og det er ei stund siden sist:
Code: |
(År - plassering - snitt scorede mål - målforskjell)
2000 - 1 - 2,34 - +35
2001 - 1 - 2,73 - +41
2002 - 1 - 2,19 - +27
2003 - 1 - 2,26 - +40
2004 - 1 - 1,73 - +18
2005 - 7 - 1,92 - +34
2006 - 1 - 1,8 - +23
2007 - 5 - 2,04 - +14
2008 - 5 - 1,53 - +6
2009 - 1 - 2 - +38
2010 - 1 - 1,93 - +34
2011 - 3 - 2,3 - +25
2012 - 3 - 1,77 - +27
2013 - 2 - 1,67 - +25
2014 - 2 - 2,13 - +21
2015 - 1 - 2,43 - +46
2016 - 1 - 2,17 - +40
2017 - 1 - 1,9 - +37
2018 - 1 - 1,7 - +27
2019 - 3 - 1,77 - +12
2020 - 4 - 1,66 - +15
2021 - 5 - 1,93 - +16
2022 - 4 - 2
|
Denne sesongen har vi altså bedre scoringssnitt enn vi har hatt siden de to første sesongene med Kåre. Og jeg tenkte tanken sist kamp, at tross det frustrerende forsvarsspillet, er det langt mer underholdende med 2-2 til pause enn 0-0.
Det er fortsatt et åpent spørsmål om Rekdal klarer å få til fotball slik vi drømmer om at vi skal spille den, men så langt ligger han i det minste veldig godt i rute til 1) å skape et bedre, og yngre, fotballag som det er morsommere å se på, og som det er lettere å trekke spiller- og trenertalenter til, og 2) å en dag etterlate klubben vår i bedre stand enn da han kom. _________________ "En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE
Last edited by TAF on 14.08.2022 19:45; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Brera Proff
|
Posted: 14.08.2022 19:07 Post subject: Re: Upopulær mening om den "hatede" |
|
|
Bedreviteren wrote: |
Det har vært mye bra, en del som har vært dårlig - men det er progresjon. Det går framover. Og det er _det_ det handler om.
|
Dette. Klubben har utviklet seg i feil retning lenge, nå har det endelig snudd. |
|
Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 14.08.2022 19:14 Post subject: |
|
|
Veldig interessant statistikk dette. Den viser jo også tydelig at det begynte å gå nedover med Kåre etter 2015, som flere av oss har påpekt, at det i løpet av 2016 gikk feil vei. Både Horneland, Hareide og Rekdal har dermed kommet inn i en nedadgående trend fra Ingebrigtsens periode, men så kan det altså se ut som om Rekdal står ved roret når oppgangen starter.
Jeg undres også rundt Ingebrigtsen: han kom inn og tok oss til et dominant dobbeltgull i 2015, men han tok også over en god og ung stall i utvikling, som Perry etterlot seg. Greit nok at Perry ikke lyktes helt, men han serverte i alle fall en god stall til Ingebrigtsen. Etter 2015 klarte imidlertid ikke Ingebrigtsen å bevare den spillemessige framgangen, og hans senere treneroppdrag i Norge og utlandet tyder ikke på noen særlig trenerkapasitet. |
|
Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 14.08.2022 20:05 Post subject: |
|
|
Det som skjedde mellom Perry og Ki var det perfekte paradis (storm). Med oppadgående og sulte spillere som ble holdt tilbake fra Perry sin defensive spillestil og som frigjorde enorme mengder energi når KI skulle spille angrepsfotball, i kombinasjon med flere talenter på vei opp og frem. Jonas Svensson, Selnæs, og Midtsjø (kom tilbake mer voksen etter et bra utlån i Sandnes Ulf) osv... Ki kunne ikke hatt mer flaks. Rent hypotetisk og dersom Konradsen midtsjø og jensen har vært hos oss i sin beste form i en 3-er med 352 i dag så hadde vi ligget på topp. |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 15.08.2022 00:24 Post subject: |
|
|
Vi sliter fremdeles med fasongen bakover, og vi får se om snittet kommer seg over 2 og holder seg der når vi er ferdige med Viking, Glimt, LSK og Molde. Kvalifisert motstand ville smadret oss i europakvalik, om noe så er forskjellen mellom oss nå og de siste par årene at Jensen*, Sæter og nå Tengstedt har mer mål i seg enn Dino, Konradsen og Ceide.
*Litt mer indirekte.
Så langt: han har ikke fått orden på dødballer, han har ikke fått orden på press-høyde, han har ikke fått orden på avstander i laget, han får heller ikke orden på Skarsem, det tok enormt lang tid før han fant ut at laget er klart bedre med Holse som indreløper. Det blir på lykke og fromme og man er avhengige av bedre individuelle ferdigheter foran mål enn motstander, det holder forhåpentligvis til tredjeplass, men etter 18 seriekamper og noen runder i cupen så kan Rekdal snakke så mye han vil om ung spillerstall og lag i nedadgående kurve, en god trener ville fått satt et lag med mye høyere bunnivå.
4-3-3 ville stått enormt bedre til det laget han tok over enn 3-4-3/3-5-2 og han er ikke på langt nær så god at det ikke ville gått an å få tak i en trener som mestrer den biten som ville fått til minst like gode resultater.
At Kjetil Knutsen ikke vil hit og at det neppe er å oppdrive kandidater på samme nivå for så være. Vi må ikke ha en trener av ypperste klasse for å få på plass god struktur bakover og skape bra med sjanser framover. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
Jostode Junior
|
Posted: 15.08.2022 09:21 Post subject: |
|
|
Jeg blir fascinert over hvor enkel mange her inne fremstiller trenerrollen.
Nei, enn at Rekdal ikke har fått orden på alt etter 18 seriekamper…
Nå sist så vi gjenvinning på gjenvinning, likevel trekkes dårlig presshøyde fram. Hvis man ikke evner å se forbedring i årets sesong bør man heller ikke uttale seg så skråsikkert.
Ingen vet hvordan dette ender, men å klare å være så negativ etter fire seire på rad og offensivt spill som blir bare bedre og bedre… jeg forstår det bare ikke.
Jeg tror det blir topp 3 i år, og gull allerede neste år. Kan man isåfall forvente mye mer av Rekdal og co? |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 15.08.2022 10:03 Post subject: |
|
|
Forutsatt at det blir topp 3 i år og gull neste år så kan vel ingen forvente noe mer, nei. Men jeg vil påstå at det er ganske usannsynlig, det er i alle fall en ganske diger 'hvis' med i bildet.
Men det er ingen tvil om at vi har blitt et bedre og tydeligere Rekdal-lag i den perioden vi har hatt med øving mot svakere motstandere. Spørsmålet og håpet er jo at den øvingen innebærer at vi klarer å prestere noe av det samme mot motstandere som er bedre og/eller står dårligere til oss enn Sandefjord. Jeg mener fortsatt at det store spørsmålet, det som var grunnen til å slakte ansettelsen i utgangspunktet, det gjenstår fortsatt. Har vi evnen til å sette et eget spill med ball som gir oss sjansene vi trenger? En gullfavoritt kan ikke basere seg bare på motspill, og jeg har aldri sett Rekdal klare å implementere et eget grunnspill på noe i nærheten av godt nok nivå.
Utover det synes jeg vi gjør en del bra nå. Vi er bedre i presspillet, vi tar steg i organiseringen i trebackslinja både offensivt og defensivt - akilleshælen vår så langt - og det gjør at vi får ting litt lettere andre steder på banen. Som et fysikkfokusert motspillslag begynner vi å bli ganske brukbare, samtidig som vi tør å åpne kampene litt mer. Og vi har faktisk, som følge av det, fortjent de seirene vi har fått i det siste basert på spill og sjanser. Og, må det legges til, klart å få en seier i alle kamper der vi har fortjent det.
I år som i fjor vil sesongen defineres mye av hvordan god form og kontakt med medaljeplassene om sommeren overføres til en høst med et mindre gunstig kampprogram. Klarer vi å vise oss som seriens la oss si tredje beste lag i høstinnspurten, bak de to lagene jeg mener har noen års forsprang på oss nå, så er det klart det er et godt utgangspunkt for å ta ytterligere steg neste vår. Faller vi igjennom igjen når høstværet kommer, så er det jo ingen forskjell fra Rekdals lag til Horneland og Hareides utvalgte, som også hadde styrker i lagene sine som viste seg å være for porøse. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Wiseblood Veteran

|
Posted: 15.08.2022 10:38 Post subject: |
|
|
Vi har det nest yngste laget i Tippeligaen følge fotball.no og det betyr vel at man i motsetning til tidligere års stall faktisk bør ha et relativt stort utviklingspotensiale. Fikk endelig hørt på Rasmus og Saga (episoden fra 3. august) og der går det fram at man, i alle fall i følge styreleder Gotaas Johnsen, har veldig fokus på spillerutvikling.
Nå er det i tillegg synlige resultater på banen i form av at man faktisk har mer fokus på å score mål enn man har på å holde tett bakover. Molde og Glimt har hatt samme trener over flere år som har fått satt sitt spill, mens vi enda har mye å gå på her, så uansett hvor mye vi syter og klager her inne vil pila peke oppover i lang tid. Det at man faktisk MÅ ha fokus på utvikling og ikke bare kan kaste penger etter problemene som har vært der er egentlig en blessing in disguise. Det at vi har færre kamper enn Molde og Glimt gjør at vi har mer tid til trening og utvikling og ikke trenger å rotere like mye på laget som de må.
Så jeg kjenner vel at jeg er i ferd med å gå fra doubter to beliver her, også mye pga jobben Micke Dorsin har gjort og gjør med spillerlogistikken. Så det er faktisk tommel opp fra meg for Reka, Frigård og Dorsin som alle tre er vinnerskaller med en passe dose kynisme og ingen av dem lider av brakkesyken som har herjet på Lerkendal alt for lenge.
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 15.08.2022 11:42 Post subject: |
|
|
Ja, sistnevnte er kanskje det aller viktigste, og det var også derfor jeg var tilhenger av at Hareide testet ut trebackslinje i fjor. Vi har helt klart hatt behov for et lite brudd med tradisjonsbinding, og selv om jeg fortsatt ikke tror vi kommer dit vi vil med Rekdal, fordi han er en trener med de begrensningene han har, så fins det endelig en mulighet for at et sånt gjenoppbyggingsintermezzo kan gjøre laget sterkere på sikt.
Hvis, og det er et hvis, vi klarer å fullføre sesongen uten å klappe sammen. Vi må nok tåle at det ikke blir bare seiere nå når motstanden snart blir tøffere - to kamper igjen av den typisk enkle perioden, pluss at Viking på Lerkendal har vært autowin lenge - men vi må forvente at vi klarer å holde fasongen og ta jevnt med poeng. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
håpløs Veteran
|
Posted: 15.08.2022 15:39 Post subject: |
|
|
Mitt generelle spm er bare om VB nå har for lang løpebane til at vi ikke klarer å skape noe eksplosivitet på flankene utover i 2.omg.
Der er plusser&minuser med formasjoner.
Følelsen er at vi prioriterer det defensive og ikke tør å ta litt risiko.
-og at her er BG foran oss i huet.
Å ligge lavt i 352 kan være trygt def, men ikke med oss som er så svake på å følge løp i boks. Samtidig er vi vel ikke så sterke på cornere som det vil bli en del av mot de beste.
Kanskje slipper vi BG mer til i def 433, men jeg tipper vi også får flere brudd og dertil raskere vei opp på flankene.
Dette gir midtbaneleddet og hele laget mer 'gulrot' og Jensen vil blomstre mer.
Vi har hatt fremgang, men samtidig er det noe porøst over det def.
Blir ikke overrasket om vi ryker med 5 mot topp2. |
|
Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
Posted: 15.08.2022 19:36 Post subject: |
|
|
Nå må ikke alle dere som gir uttrykk for positivitet til Rekdal som trener glemme at dere per definisjon ikke har greie på fotball!
Dette gjelder sikkert også dere som ikke er utpreget negative...  _________________ Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen... |
|
Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 20.08.2022 16:28 Post subject: |
|
|
Virker som om spillerne er fornøyd med trenerteamet, og at ting ikke er så planløst som enkelte her inne hevder:
Holsesitat fra Adressa: – Det er spennende. Denne sesongen er den mest spennende jeg har vært en del av i Rosenborg. Jeg tror at hvis vi hever oss ordentlig og kommer i skikkelig flyt, så kan vi utfordre Molde og de andre. Vi har nesten alle de store lagene hjemme. Det er også mer strukturert nå enn det har vært. Det er en plan fra start. Det liker jeg. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 20.08.2022 16:49 Post subject: |
|
|
Joda, men om vi hadde ansatt Anne B. Ragde som trener så ville spillerne sagt at det er "spennende tanker", "gode treninger" og "bedre enn på samme tid i fjor". |
|
Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 20.08.2022 17:46 Post subject: |
|
|
Henning wrote: | Joda, men om vi hadde ansatt Anne B. Ragde som trener så ville spillerne sagt at det er "spennende tanker", "gode treninger" og "bedre enn på samme tid i fjor". |
Det har jeg faktisk ingen tro på😉 |
|
Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 20.08.2022 18:00 Post subject: |
|
|
Surmulingen og kranglingen hadde nok sett dagens lys for lenge siden dersom det har vært noe. Var på noen treninger tidligere og var ganske bra harmoni i laget. Mye kjefting og klaging under øktene , og fleiping og flåsing i pausene. Synes det er slik det skal være. Synes alle tre, Rekdal frigaard og strand var generelt flinke med enkeltspillere. Håper vi lander spillerlogistikken på høyresiden og styrker oss ytterligere. Har ikke så mye å utsette på samholdet og profilene i laget. Håper på et enda bedre grunnspill utover høsten, og et høyere bunnpunkt. |
|
Back to top |
|
 |
Nordens Lokomotiv Veteran
|
Posted: 20.08.2022 18:27 Post subject: |
|
|
Ratatosk wrote: |
Holsesitat fra Adressa: – Det er spennende. Denne sesongen er den mest spennende jeg har vært en del av i Rosenborg. Jeg tror at hvis vi hever oss ordentlig og kommer i skikkelig flyt, så kan vi utfordre Molde og de andre. Vi har nesten alle de store lagene hjemme. Det er også mer strukturert nå enn det har vært. Det er en plan fra start. Det liker jeg. |
Oversatt: Fotball er ferskvare og spillerne har mer troen i medgang enn i motgang. _________________ Nordens eneste fotballdiktatur |
|
Back to top |
|
 |
Zarm93 Veteran
|
Posted: 20.08.2022 18:37 Post subject: |
|
|
Har ikke spillerne sagt noe lignende hvert eneste år a? At gjeldende år alltid er bedre enn fjoråret på alle plan?
Vet liksom ikke hvor mye jeg gidder å vektlegge slike uttalelser. _________________ Alle må gå. |
|
Back to top |
|
 |
|