English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Europacup 2022/23
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 18, 19, 20  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17342
Location: Stavanger

PostPosted: 04.08.2022 18:23    Post subject: Reply with quote

Kreditt til Viking som drar 11000 på en hjemmekamp mot Sligo Rovers i e-cup. 2 - 0 så ligger godt an med tanke på å få et godt hjemmeresultat.
Back to top
View user's profile Send private message
Carl
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 924

PostPosted: 04.08.2022 18:38    Post subject: Reply with quote

Samtidig må vi huske at det viktigste er at RBK sjøl gjør jobben, sånn at laget utvikles til å bli en ener igjen. Det var ikke pengene som skapte lagene vi elsket på 90-tallet, og det er heller ikke pengene som har gitt Glimt suksess. Målet er jo heller ikke at LSK, Glimt, Viking og Molde skal være så dårlige at vi vinner ligaen med årganger som 2019-2021. God konkurranse virker skjerpende og utviklende, sjøl om heller ikke jeg instinktivt setter pris på å lese om at pengene renner inn på motstandernes konti
Back to top
View user's profile Send private message
vegran
Veteran


Joined: 26 May 2011
Posts: 5304

PostPosted: 04.08.2022 18:44    Post subject: Reply with quote

Fint om andre lag kommer til Conference League og plukker nasjonspoeng uten at de får så altfor mye penger for det. Bodø/Glimt til CL vil være katastrofe! 300+ mill og de vill ikke komme til å plukke all verdens rankingpoeng..
Back to top
View user's profile Send private message
Aristoteles
Veteran


Joined: 25 Nov 2006
Posts: 2757

PostPosted: 04.08.2022 18:48    Post subject: Reply with quote

Vårt problem er jo ikke mangel på rankingpoeng, men at vi ikke klarer å kvalifisere oss. Det problemet blir bare større jo mer penger våre motstandere har. Det mener jeg bør være åpenbart for alle å forstå.
Back to top
View user's profile Send private message
Aspmyra
Proff


Joined: 22 Jan 2007
Posts: 324

PostPosted: 04.08.2022 19:30    Post subject: Reply with quote

Det er jo helt åpenbart at de siste 10 årene har bevist at vi trenger både mer penger inn i norsk fotball, så vell som rankingpoengene. Jeg forstår utrolig godt at RBK-fans helst hadde sett at Rosenborg gjorde den jobben, men det har de ikke gjort på 14 år. Ikke så mye som en eneste virkelig god europa-sesong har de hatt, på ganske mange forsøk vil jeg og si. Rosenborg gjorde norsk fotball mye bedre i perioden de tronet klart øverst. Men som vi vet forandrer tidene seg. Det er ikke katastrofalt for RBK om Molde får penger, i alle fall ikke Glimt. Det det handler om er å prestere i hjemlig liga så kan får de mulighetene og faktisk tar dem. Nå blir det igjen lettere for norske klubber, som Rosenborg å utnytte de mulighetene. Men de kan ikke gå for mange år uten deltakelse før det de har av rankingpoeng blir borte.

Det er virkelig på tide for en del å svelge det at man ikke er best per dags dato. Fortsatt den største klubbene totalt sett, helt åpenbart. Men uten utfordrere hadde det bare blitt en ny ødemark uten gode resultater i Europa. Det holder ikke med seier mot Ajax i playoff til Europa League. Prestasjonene må sje i gruppespillet også.

Rent rankingmessig er det nok best om Glimt spiller EL, men jeg håper jo selvfølgelig på å få høre CL-hymnen i det jeg ser de gule entre bana.

Poenget er, jeg skjønner at det er surt at det ikke er Rosenborg som gjør dette, all den tid dere er godt vant til at det er det. Men det skal ikke veldig mye til før det plutselig er deres tur igjen. Sjansen er mye større for at det er Rosenborg enn f.eks. Brann.
_________________
Bodø/Glimt førr evig!
Back to top
View user's profile Send private message
Tuggen
Senior


Joined: 04 Aug 2015
Posts: 127
Location: Trondheim

PostPosted: 04.08.2022 19:46    Post subject: Reply with quote

Aspmyra wrote:
Det er jo helt åpenbart at de siste 10 årene har bevist at vi trenger både mer penger inn i norsk fotball ... []


Du har mange gode og relevante poeng i en generell norsk-fotball-setting, men du må ta av Aspmyra-brillene for å se dette i RBK-kontekst. Du kan ikke alvorlig mene at det kan gagne RBK om Glimt tar seg til CL. Eliteseriens ranking er et potensielt og fremtidig gode, mens Glimts vinning i økonomi og renomé er høyst reell allerede nå. Potensiell inngang én kvalikkrunde senere for oss ved god serieprestasjon versus ~250mill og CL-renomé hos dere kan ikke sammenlignes. Jeg er heller ikke med på premisset at våre spillere øker nevneverdig i verdig av andre klubbers europadeltakelse.

Ellers: kom an, klart vi forstår at RBK ikke er best i Norge. Glimts fotball er ofte imponerende, men for klubben min ville det vært best om rivaler ydmykes i hver eneste kamp.
Back to top
View user's profile Send private message
RbkUrge
Veteran


Joined: 09 Aug 2005
Posts: 3668
Location: Oslo

PostPosted: 04.08.2022 20:33    Post subject: Reply with quote

Personlig ønsker jeg helst at Rosenborg skal være best i en best mulig liga, og det er klart at ligaen blir sterkere om vi som liga hevder oss i Europa og kan tiltrekke oss bedre spillere. Jeg tror uansett ikke rammevilkårene endrer seg så drastisk at et ligagull er uoppnåelig for oss de kommende årene selv om Norge har fire andre lag i gruppespill denne høsten. Poeng nr 2 er at vi nå mister alle rankingpoeng vi har opparbeidet oss, og om vi nå skulle vinne ligaen neste år så er vi prisgitt en god nasjonsranking for å få noe seeding i kvalikrundene, som igjen øker våre sjanser for gruppespill.
_________________
Perché hai tradotto questa frase?
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 04.08.2022 20:59    Post subject: Reply with quote

Tuggen wrote:
Vil utfordre flere her inne til å reflektere over hvilken verdi det har for RBK at norske lag hevder seg og høster store penger i Europa. Ber de som gleder seg over konkurrenters europasuksess realitetsorientere seg. Dersom Glimt tar seg til CL er det katastrofalt for vår konkurranseevne i norsk liga, og sementerer vår posisjon som utfordrer/høkkertklubb.


Det er vi som avgjør om vi skal forbli en høkkertklubb. Malmö, som i motsetning til Glimt har alle muligheter til å fullstendig dominere svensk fotball, klarte ikke å rykke fra resten av de svenske klubbene selv etter vanvittige inntekter fra CL. Jeg tror ikke Glimt klarer det heller.
Back to top
View user's profile Send private message
Aristoteles
Veteran


Joined: 25 Nov 2006
Posts: 2757

PostPosted: 04.08.2022 21:16    Post subject: Reply with quote

Det er selvfølgelig en ulempe for oss at våre argeste rivaler får mer penger til å handle bedre spillere. Det gjør at det blir mye mindre sannsynlig at vi klarer å komme oss ut i Europa selv. Det var innlysende og fullt forståelig at de andre lagene i ligaen ikke ønsket at vi skulle få 200 mill på bok da vi herjet. Det var logisk. Selvfølgelig ble det mye vanskeligere for dem å ta oss igjen så lenge vi fikk inn slike summer. Spiller absolutt ingen rolle hvor gode ranking poeng vi har om vi ikke klarer å komme oss dit. Jo mer penger Molde, Bodø Glimt Lillestrøm Viking osv får jo mindre sannsynlig er det at vi klarer å komme topp tre. Det er veldig mye jeg er i tvil om her i verden, men akkurat det mener jeg er selvsagt og åpenbart. Så alle som mener noe annet i akkurat denne saken tar feil Smile
Back to top
View user's profile Send private message
OlsenfraBuran
Senior


Joined: 01 Aug 2017
Posts: 106
Location: Oslo/Buran

PostPosted: 04.08.2022 21:38    Post subject: Reply with quote

Mitt perspektiv i det siste har vært som følger:
Den dagen et utenlansk bud kommer på feks carlo holse, broholm eller tangvik for den del, så vil jeg heller spille i en liga med god økonomi og hvor klubber selger spillere for vesentlig mer enn det vi har gjort til nå.

Når eliteseriens beste spiss går til hammarby for 20 mill og blir sett på som et godt salg skjønner jeg ingen ting. Viktigheten av å hatt berisha i europa for viking må da ha mye større verdi.

Vi må opp på det nivået de andre europeiske klubbene er på. Da må vi slutte å rakke ned på egen liga. Gå på kamp. Støtt laget. Utvikle spillere og spillestil. Ikke selg for lommerusk. Vi er faktisk okei her i norge. Vi produserer ok spillere som spiller godt og som ofte er lav risiko for utenlandske klubber å kjøpe, da spillerne også er profesjonelle og oppfører og integrerer seg.
Back to top
View user's profile Send private message
VÃ¥r Herre
Proff


Joined: 25 Aug 2017
Posts: 361

PostPosted: 04.08.2022 22:06    Post subject: Reply with quote

Enig i det du sier. Men at Berisha går til Hammarby for 20 mill. handler like mye om at Berisha er en merkelig skrue.
_________________
Herre går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 05.08.2022 07:15    Post subject: Reply with quote

Er det flaks eller rankingen som gjør at Viking og Molde møter lag som Steaua og Wolfsberger i Conference League play-off, mens vi møtte Rennes?
Back to top
View user's profile Send private message
BGFE_1916
Proff


Joined: 10 Dec 2021
Posts: 288

PostPosted: 05.08.2022 07:52    Post subject: Reply with quote

Flaks. Molde trakk Trabzonspor og videre Roma i fjor.
Back to top
View user's profile Send private message
50prosenNT
Rutinert


Joined: 14 Aug 2018
Posts: 960
Location: Oslo

PostPosted: 05.08.2022 07:54    Post subject: Reply with quote

VÃ¥r Herre wrote:
Enig i det du sier. Men at Berisha går til Hammarby for 20 mill. handler like mye om at Berisha er en merkelig skrue.


Jeg skjønner heller ikke mye av denne overgangen. 20 mill er peanuts og Glimt, Molde og også klubber som VIF selger mindre viktige spillere for høyere summer.

Og Hammarby? Ok det er sikkert kult på derbykampene i sthlm med 30-50k på tribunen, men resten av serien er vel ganske døll, med et lavere nivå enn eliteserien
_________________
but but
Back to top
View user's profile Send private message
Aspmyra
Proff


Joined: 22 Jan 2007
Posts: 324

PostPosted: 05.08.2022 09:01    Post subject: Reply with quote

La oss se litt på utfordrerne (siden ranking har vært diskutert en del her inne):


HELLAS

Hellas ser ut til å (sålangt) floppe i Europa, og det er store sjanser for at Norge forblir forran etter årets sesong. Panathinaikos tapte 2-0 borte mot Slavia Praha i Conference League, og får med det en tøff nøtt å ta seg videre, selv om neste kamp er hjemme. Olympiakos er ute av CL, og spilte kun uavgjort hjemme mot Slovan Bratislava. Mao. stor press for dem, men i Conference League vil de nok kunne plukke en del poeng. PAOK, som kom seg helt til kvartfinalen i Conference League i fjor, har allerede røket ut av kvalifiseringen i år.

Hvis både PAOK og Panathinaikos ryker, så vil det kun være Aris (som møter Nice i play-offen) og Olympiakos som kan kvalifisere seg til Conference League (Olympiakos er allerede klar, men kan også kvalifisere seg til Europa League). Potensielt sett, så er det gode muligheter for at det kun er et eneste lag fra Hellas med i gruppespillene.


SVEITS

Sveits er for sin del ferdig når det gjelder CL. Men de har veldig gode muligheter for Europa League med FC Zürich. Ellers ser det ut til at Lugano ryker ut og at de da står igjen med tre lag i Europa (som forhåpentligvis Norge også vil ha). De to siste lagene er Young Boys og Basel. Sistnevnte tapte riktignok mot Brøndby borte sist, men har troen på at de tar seg videre knepent på hjemmebane. Skulle de ikke klare det derimot, vil jeg si at Sveits sliter mer med kun to lag i Europa.


UKRAINA

Ukraina er jo et "wild card" uten like. Vorskla Poltava er ute. Men Ukraina har gode sjanser for å ha med seg hele to lag inn i Champions League. Shakhtar er allerede kvalifisert, og Dynamo Kiev vant sin første kamp i Q3. Skulle de gå videre, møter de Benfica i Play-off. Men da er de allerede kvalifisert til Europa League. Dnipro møter enten AEK Larnaca eller Partizan i Play-off, og er sådan allerede kvalifisert til Conference League. Zorya Lugansk vant knepent 1-0 hjemme mot Craiova fra Romania. Kommer de til playoff ser de ut til å møte Hapoel Beer-Sheva (som er på god vei til å slå ut Lugano). Potensielt kan Ukraina få hele fire lag med i Europa. Nå skal det sies at deres poengsum deles på fem, så de må prestere bedre en del bedre enn de norske lagene for å passere Norge på rankingen. Men her er det tett, og det er ikke mye som skal til.


DANMARK

Her er det veldig gode muligheter for hele fem lag i Europa. FCK er allerede klare for dårligst Europa League. Midjylland ser ut til å ryke mot Benfica, men er da også direkte kvalifisert for Europa League. Silkeborg møter Maribor eller HJK i play-off og har sådan gode muligheter for å kvalifisere seg. Uansett så er hele 3/5 lag allerede klar for Europaspill for Danmark, uten å ha vunnet så mye som en eneste kamp enda (såppass attraktivt er det med ranking).

Det er derimot tøft for de to som nå ligger i kvalifiseringen til Conference League. Viborg er på god vei til Play-off, men der møter de jaggu meg West Ham. Det tror jeg ikke de klarer. Brøndby vant derimot 1-0 hjemme mot Basel. Skulle de greie å holde ut har de overkommelig motstand i enten CSKA Sofia eller St. Patricks Athletes (som greide å vinne borte mot fjorårets gruppemotstander for Glimt). Svært gode muligheter for Danmark å få fire lag med i Europa, og tilogmed muligheter for fem dersom Viborg frembringer et mirakel i London. Jeg tror Danmark kan ta grådig mye poeng i årets sesong, selv om det må deles på fem.


TSJEKKIA

Som vi vet er Sparta Praha allerede ute, takket være Viking. Slavia Praha kommer nok til å kvalifisere seg til Conference League, der de i fjor nådde langt. Viktoria Plzen er på god vei til å sikre seg Europa League, med 2-1 seier borte mot Sheriff i CL-Q3. Slovacko skal bryne seg på både Fenerbahce og Austria Wien i EL-kvaliken, så de tror jeg sannsynligvis vil havne i Conference League, om noe som helst.

TYRKIA

Selv om Tyrkia ligger et lite stykke bak, så bør man følge nøye med, for her har de gode muligheter for fem lag i Europa denne sesongen. Basaksehir ser ut til å møte Royal Antwerp i Play-off til Conference League, dersom de slår ut Breidablik (noe de kommer til å gjøre). Konyaspor klarte uavgjort borte mot Vaduz og har bare med å vinne hjemme før de er klare for en playoff til Conference League mot taperen av Neftci - Rapid Wien. Sivasspor skal møte Malmö eller Dudelange i play-off til Europa League, og er sådan allerede klar for dårligst gruppespill i Conference League. Fenerbahce røyk i CL-kvaliken, men har gode muligheter for Europa League. De må slå ut Slovacko og Austria Wien på veien (som nevnt tidligere). Trabzonspor er klar for Europa League, men kan nå CL dersom de slår ut FC København.


Oppsumert:

Dette er de nærmeste utfordrerne til topp 15. Norge ligger pdd. på 13. plass, mye pga. gode resultater i kvalifiseringen. Jeg tror vi er avhengige av tre lag i Europa for at vi skal få godt nok resultat til å holde topp 15. Om ikke kommer Ukraina, Sveits, Tsjekkia, Danmark og muligens tilogmed Tyrkia til å ta oss igjen. Hellas tror jeg er lost. Så skal det sies at vi kommer til å passere Russland. Så da er det 2/5 av disse landene vi (i teorien) må holde oss forran og plukke mer (eller like mye) poeng som.

Gjør vi der riktig godt, så kan man tilogmed begynne å se oppover, fordi Serbia er i grunn innen rekkevidde, dersom de skulle ryke på en dårlig sesong. Radnicki Nis er allerede ute, men så er jo Lillestrøm i praksis det samme.
_________________
Bodø/Glimt førr evig!


Last edited by Aspmyra on 05.08.2022 09:55; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
vegran
Veteran


Joined: 26 May 2011
Posts: 5304

PostPosted: 05.08.2022 09:42    Post subject: Reply with quote

Aris tapte også 0-2 mot Maccabi Tel Aviv i går, så de har også en fot ute av Conference League
Back to top
View user's profile Send private message
andham93
Senior


Joined: 11 Aug 2016
Posts: 192

PostPosted: 05.08.2022 09:53    Post subject: Reply with quote

https://kassiesa.net/uefa...k2023.html
Snart forbi russland[/img]
Back to top
View user's profile Send private message
Talent
Senior


Joined: 17 Aug 2012
Posts: 114

PostPosted: 05.08.2022 09:56    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
Er det flaks eller rankingen som gjør at Viking og Molde møter lag som Steaua og Wolfsberger i Conference League play-off, mens vi møtte Rennes?


BÃ¥de og. Viking har flaks og Molde reddes av rankingen sin.
Back to top
View user's profile Send private message
Aspmyra
Proff


Joined: 22 Jan 2007
Posts: 324

PostPosted: 05.08.2022 10:08    Post subject: Reply with quote

Jeg liker denne siden veldig godt: https://www.footballseedi...g/2022-23/

Lett å se hvor lagene ligger og hvor mye poeng de har plukket.
_________________
Bodø/Glimt førr evig!
Back to top
View user's profile Send private message
andham93
Senior


Joined: 11 Aug 2016
Posts: 192

PostPosted: 05.08.2022 10:18    Post subject: Reply with quote

https://www.footballseedi...023-24.pdf

Vinne en fjerdeplass i år, så er det vell mulig med europa neste år


Aspmyra wrote:
Jeg liker denne siden veldig godt: https://www.footballseedi...g/2022-23/

Lett å se hvor lagene ligger og hvor mye poeng de har plukket.
Back to top
View user's profile Send private message
Aspmyra
Proff


Joined: 22 Jan 2007
Posts: 324

PostPosted: 05.08.2022 11:31    Post subject: Reply with quote

Altså rankingen betyr så mye for norsk fotball. Bare tenk at dersom man skulle klare å holde på 12. plassen, så vil faktisk cupvinneren være sikret gruppespill i europa. Cupen vil jo få en helt annen betydning enn den har i dag. Og skulle cupvinneren være et av lagene blant topp 4, så er det plutselig tredjeplassen i Eliteserien som er sikret, og femteplassen vil få muligheten til å kvalifisere seg til Conference League. Ser dere det på som usannsynlig at Rosenborg jevnt og trutt skal havne utenfor topp 5?

Vi må holde oss innefor de 15 øverste rankede landene, og aller helst de 12 beste. Da har vi altså tre lag i Europa hvert eneste år, uansett hvordan det går i play-off / kvalik. Med mulighet for fem.
_________________
Bodø/Glimt førr evig!
Back to top
View user's profile Send private message
vegran
Veteran


Joined: 26 May 2011
Posts: 5304

PostPosted: 05.08.2022 11:46    Post subject: Reply with quote

Aspmyra wrote:
Bare tenk at dersom man skulle klare å holde på 12. plassen, så vil faktisk cupvinneren være sikret gruppespill i europa.


Er det ikke slik at cupvinneren til 15. plassen faktisk er sikra gruppespill i Conference League da? Altså kommer rett inn play-off i EL? Eller er det spesielt i år siden Russland er utestengt? (Ref. rød og grønn tekst i tabellen)

https://kassiesa.net/uefa...t2022.html
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 05.08.2022 11:57    Post subject: Reply with quote

Det skyldes både at Russland er utestengt. Og at ECL-tittelholderplassen ikke brukes siden Roma kvalifiserte seg for EL-gruppespillet gjennom Serie A.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Aspmyra
Proff


Joined: 22 Jan 2007
Posts: 324

PostPosted: 05.08.2022 12:53    Post subject: Reply with quote

Cupvinneren til 15. plassen går inn i Q3 til Europa League, noe som vil si at de kan bli uten gruppespill dersom de taper både Q3 EL og Play-off til Conference League.
_________________
Bodø/Glimt førr evig!
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 09.08.2022 22:38    Post subject: Reply with quote

Imponert over Qarabag, som ledet 3-0 i Budapest og tidlig hektet av Ferencvaros. Og Rangers snudde 0-2 til 3-2 sammenlagt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 18, 19, 20  Next
Page 5 of 20

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb