| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Henri Legende

|
Posted: 19.07.2022 22:19 Post subject: |
|
|
| Jeg så ikke kampen i kveld og Glimt går videre, men det er virkelig null igjen av Glimt-magien. De er et vanlig bra norsk lag nå, verken mer eller mindre, dette er ikke et lag som vil imponere mot Roma, for å si det sånn. |
|
| Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 19.07.2022 22:23 Post subject: |
|
|
Men hei, Glimt-treningene er tøffere enn kampene. _________________ No al calcio moderno |
|
| Back to top |
|
 |
Novi Junior
|
Posted: 20.07.2022 15:53 Post subject: |
|
|
Stemmer det, magien tok slutt ved 4-0-tapet i Roma. Gjenstår og se om den er borte eller ligger der latent… Men enn så lenge ligger det an til hue og rævva ut av Europa for Glimt. Spent på hva de andre norske lagene får til. _________________ Bodø/Glimt førr evig!! |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 20.07.2022 16:02 Post subject: |
|
|
Glimt har bare to borteseire i Europa de siste årene.
3-0 borte mot Valur i fjor, og 3-1 borte mot Celtic i januar. Ellers så er det 4 uavgjort og 7 tap (AZ 2-1 etter ordinær tid). |
|
| Back to top |
|
 |
ballbingen Veteran
|
Posted: 20.07.2022 16:27 Post subject: |
|
|
| Henning wrote: | | Jeg så ikke kampen i kveld og Glimt går videre, men det er virkelig null igjen av Glimt-magien. De er et vanlig bra norsk lag nå, verken mer eller mindre, dette er ikke et lag som vil imponere mot Roma, for å si det sånn. |
Stabæk-magien døde vel ganske greit ut etter et par år |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 20.07.2022 18:58 Post subject: |
|
|
| Ja, men Stabæk-magien var basert på spillermaterialet, mens Glimt-magien er basert på spillesystem. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 21.07.2022 06:45 Post subject: |
|
|
| Vet vi egentlig det 100% at det kun er system, Kåre Ingebrigtsen så og temmelig magisk ut med Sælnes & Co til å styre spillet for oss litt sånn som B/G gjorde med Berg i samme rolle. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 21.07.2022 09:19 Post subject: |
|
|
| Knutsen bygget opp det laget han ville ha og gjenskapte det på nytt da det første laget bli kjøpt i stykker. Så sliter han nå, men det er ikke så rart da de knapt hadde pause i vinter. Dessuten så hører man i intervjuer at han har en plan og man ser den planen på banen. Så jeg tror absolutt ikke at han har kun hatt flaks med spillerne. Mantraet her inne har jo forresten vært at Glimt-profilene ikke er særlig gode (noe jeg ikke er enig i), til og Glimt-supportere her inne sier jo at feks Ola Solbakken er veldig oppskrytt. Forøvrig var jo Kåre flink nok til at han visste hvordan han skulle få på plass en velfungerende 433, problemet med han var vel at han ikke klarte å gjenskape det når nøkkelspillere forsvant, pluss at han ikke var dyktig nok til å gjøre taktiske modifiseringer når det krevdes (Knutsen sliter litt med det han også nå?). |
|
| Back to top |
|
 |
Aspmyra Proff

|
Posted: 21.07.2022 11:15 Post subject: |
|
|
Har veldig vanskelig for å tro at ikke utfordringene Glimt har nå kan fikses på. Men det er vanskelig å si hvor lang tid dette tar, men jeg holder meg i alle fall helt rolig og tålmodig overfor Knutsen og laget.
Vi har, som man har vært inne på, mistet viktige brikker. Samhandlingen i laget er dårligere enn den var, men jeg tror nøkkelen er å finne ut av samspillet, så er spillermaterialet godt nok. Prioriteringene er litt merkelige, til tider though.
F.eks. så har jeg litt lite forståelse for hvorfor vi hentet Espejord av alle spisser. Boniface har klart og tydelig et bedre ferdighetsregister, og er attpåtil en god del år yngre. Knutsen og co. må ha sett noe i Espejord som ikke helt har fungert hos Glimt, tydeligvis. Skulle Glimt lykkes i å få inn Salvesen, vil det være spennende å se om dette vil gi en umiddelbar effekt for Glimt. Det er klart at vi er avhengig av de beste spillerne for å nå toppnivået, og denne sesongen har vært et lite skademareritt. Solbakken ute lengre perioder, Fet har vært ute hele sesongen, Sery Larsen har aldri kommet ordentlig i gang etter den merkelige hjernerystelsen i pre-season, i tillegg til Pellegrino og Moe som har haltet.
En annen viktig faktor rent spillemessig, er at Knutsen i veldig stor grad har gitt tillitten sin til Elias Hagen. Han har ikke løst oppgaven sin veldig bra denne sesongen. Han har fått vanskelige forhold med mer eller mindre kun defensivt innstilte lag, og vært mannsmarkert. Dette har han slitt veldig med. Det merkelige er at i en kamp der man forventer at motstanderen åpner seg opp mer, så har Knutsen valgt å starte med Vetti (som mot HamKam). Det er vel, etter min mening i alle fall, der Hagen faktisk klarer å involvere seg i mye større grad. Vetti derimot tror jeg godt kunne løst oppgaven bedre mot busser og tankser.
Så er det ikke utenkelig at når man mistet kontinuitetsbærere som Berg, Bjørkan og Lode, på en og samme sesong, så gjør det noe med spillegruppa. Jeg tipper tilogmed at Leikvoll Moberg hadde en viktig rolle på treningsfeltet og i garderoben.
Men... At det kommer seg, det tror jeg. Vi har hanglet litt i Europa og i Eliteserien, men vi er fortsatt der at vi har veldig gode muligheter for et gruppespill i Europa, samt at vi ligger på fjerdeplass i Eliteserien, med hengekamp(er) til gode. Så gæærnt er det ikke, om man tenker seg om. _________________ Bodø/Glimt førr evig! |
|
| Back to top |
|
 |
Ingeman Veteran

|
Posted: 21.07.2022 11:26 Post subject: |
|
|
| Hvor lenge er Solbakken ute? - Han trengs til ev. neste oppgjør (malmø/zalgiris) |
|
| Back to top |
|
 |
Aspmyra Proff

|
Posted: 21.07.2022 20:15 Post subject: |
|
|
Han ble vel skadet den 8. juli. Sist han fikk skuldra ut av ledd var han ute i fem uker. Dvs. han i teorien kan bli klar til tredje kvalikrunde, men det er med nød og neppe. Har heller ikke troen at de bare hiver han utpå fra start dersom han har følinger. Han må jo prøve seg litt på trening først.
Vil forøvrig si at Norge fikk et fantastisk godt utgangspunkt hos de tre lagene som var i aksjon i dag. Lillestrøm vant 1-0 borte og Molde vant 4-1 hjemme. Viking spilte i tillegg 0-0 mot Sparta Praha borte. Så om de leverer på topp hjemme, så tror jeg de godt kan ta seg videre. Tre lag videre er godt nytt for Norges UEFA-koeffisient. _________________ Bodø/Glimt førr evig! |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 21.07.2022 22:13 Post subject: |
|
|
Før, da vi spilte i Europa, håpet jeg at andre norske lag (bortsett fra Molde) skulle gjøre det ok i e-cup. Nå, når vi har blitt en vits, håper jeg at alle norske lag blir slått ut så raskt som mulig.  |
|
| Back to top |
|
 |
50prosenNT Rutinert
|
Posted: 21.07.2022 23:18 Post subject: |
|
|
Håper du kødder?  _________________ but but |
|
| Back to top |
|
 |
ballbingen Veteran
|
Posted: 21.07.2022 23:27 Post subject: |
|
|
Såfremt det ikke utgjør en betyrlig forskjell på vår egen vei inn til Europa så håper jeg ikke på suksess hos andre lag i Europa. Det gjør det vanskeligere for oss å tiltrekke oss spillere, både pga økonomi og pga attraktivitet ved å spille i Europa. Selvsagt vanskelig å vite på forhånd om andre lags resultat er tungen på vektskålen mtp seeding i våre egne trekninger, men jeg tror nok at jeg oftere foretrekker at andre norske lag ryker rett ut... Skulle de gjøre det godt, så får det heller være en trøst at det kanskje kommer RBK til gode.
Glede meg over gode prestasjoner i Europa kan jeg gjøre med Rosenborg, ikke med Molde... Eller Lillestrøm...
Det hjelper sikkert heller ikke at jeg fikk trykt det inn med tvang via alle mediekanaler at det var så fryktelig ille for norske fotball at RBK kvalifiserte og gjorde det godt i sin tid... |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 21.07.2022 23:44 Post subject: |
|
|
| 50prosenNT wrote: | Håper du kødder?  |
Absolutt ikke. |
|
| Back to top |
|
 |
Carl Veteran
|
Posted: 22.07.2022 07:42 Post subject: |
|
|
| Tveegget sverd, det der. På den ene siden gir gode norske prestasjoner bedre seeding, slik som Glimts rekke nå i vinter gjorde at Norge steg på nasjonsrankingen. Det gir oss potensielt bedre muligheter når vi selv skal spille e-cup, selv om det for tida virker å være et uaktuelt scenario. Hadde jeg visst at vi skal ut i C.L-kvallik om et år, ville det vært helt ok med norsk suksess. Men der er vi neppe, og i stedet styrker det jo de aktuelle klubbene som faktisk er våre konkurrenter. Og jeg ønsker ikke at Glimt, Molde, Viking eller LSK skal få sportslig suksess og økonomisk styrking. Det er kanskje en smålig tankegang, og muligens gagner det heller ikke RBK på lengre sikt, men jeg klarer bare ikke kaste meg på heiaropene rundt B/G eller andre norske lag. Det verste jeg vet er når jeg snakker fotball med kjentfolk som nærmest har blitt Glimt-supportere, selv om de har levd hele livet i Trondheim, og elsket RBK i storhetstida. For meg er det selvsagt bare RBK som gjelder. Resten kan ryke mot Linfield, Kärjäng og Hafnafjordur, og jeg applauderer det. |
|
| Back to top |
|
 |
pavel londak fan account Rutinert

|
Posted: 22.07.2022 09:14 Post subject: |
|
|
| Hvis man skal nyte godt av nasjons-ranking krever jo det at vi havner på topp 3 og dermed kommer oss til kvalifisering. Så lenge vi vaker rundt midten av tabellen, er det ikke til vår fordel at de norske lagene gjør det bra i Europa. Min største frykt er at Glimt eller Molde gjør det så bra i år at vi kommer topp 15 på nasjons-rankingen (som gir to CL-plasser, en EL-plass og to ECL-plasser), men at vi ikke får nyte godt av dette fordi vi havner på 7. plass. Dette vil kunne gi så store økonomiske fordeler til de lagene som havner i toppen at vårt økonomiske fortrinn kan være borte for godt. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 22.07.2022 09:17 Post subject: |
|
|
| Rent rasjonelt så er det sikkert best å håpe at norske lag gjør det ok, men jeg snakker om følelser. Jeg merker at jeg ofte, ikke alltid, koser meg hvis de taper, særlig nå når vi har blitt en middelhavsfarer med svak økonomi. |
|
| Back to top |
|
 |
Aspmyra Proff

|
Posted: 22.07.2022 11:47 Post subject: |
|
|
Rent bortsett fra Molde er det jo ingen andre norske klubber som man kan si at det forventes skal være blant topp fire hvert år. At Rosenborg har hatt en dårlig periode tror jeg ikke fører til at de blir å svømme langs nedrykksstreken om ti år. Rosenborg vil nok fortsette å være, om ikke størst, blant de to-tre største klubbene i Norge i en laaaang tid fremover. Husk at poengene også varer noen år, så om det ikke skulle få denne gangen, så har dere alltids neste år, eller året etter der.
For min del er jeg på motsatt side. Hvor lenge skal Glimt-eventyret vare? Og da må vi ha god ranking fremover om Glimt skal ha mer Europa-eventyr i årene som kommer, for sure. _________________ Bodø/Glimt førr evig! |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 22.07.2022 12:12 Post subject: |
|
|
Med en god sesong av norske lag i år og dermed 15. plass eller bedre, venter det minimum direkteplass til CL play-off for vinneren av eliteserien 2023. De nøyaktige forutsetningene veit vi ikke, siden access list for det nye formatet ennå ikke er offentliggjort, men ryktene på nettet tilsier i hvert fall at 15.plassen ikke får dårligere uttelling enn i dag.
Med en kjempesesong hvor vi går forbi Russland (høyst sannsynlig) og Ukraina (vanskelig, men ikke umulig) og holder de andre bak oss, kan det også bety direkteplass til CL, eller enklere kvalifisering. Detaljene er altså ikke kjent.
Selv om RBK ikke er på nivå med Molde eller Glimt i år, er det selvfølgelig muligheter for at vi vinner serien neste år. Vi kan bli veldig mye bedre enn vi er. Vi trenger en boost, økonomisk og sportslig. Det ville vært nydelig om vi fikk høste fruktene av det andre norske lag har fått til i Europa. |
|
| Back to top |
|
 |
BGFE_1916 Proff
|
Posted: 27.07.2022 17:52 Post subject: |
|
|
| Henning wrote: | | Rent rasjonelt så er det sikkert best å håpe at norske lag gjør det ok, men jeg snakker om følelser. Jeg merker at jeg ofte, ikke alltid, koser meg hvis de taper, særlig nå når vi har blitt en middelhavsfarer med svak økonomi. |
Forfriskende ærlig. Hadde RBK-venner som var oppriktig indignerte over at jeg ikke applauderte år etter år med CL-deltakelse. Visstnok var det bra for norsk fotball at samme lag vant suverent, med enorme økonomiske forskjeller som resultat. RBK hadde vel både fem- og tigangen i budsjett sammenlignet med mitt kjære Glimt. Nå er jo ikke rollene byttet om, men vi har nå med nytt gruppespill sikret oss inntekter som gjør at vi nærmer oss budsjettet til RBK. |
|
| Back to top |
|
 |
RbkUrge Veteran

|
Posted: 27.07.2022 18:03 Post subject: |
|
|
Innen vi kommer oss i Europakvalik vil vi ha mistet alle ratingpoeng vi hadde opparbeidet oss, og da er det så klart en fordel om nasjonspoengene gir oss seeding i de innledende rundene. _________________ Perché hai tradotto questa frase? |
|
| Back to top |
|
 |
50prosenNT Rutinert
|
Posted: 27.07.2022 18:15 Post subject: |
|
|
Det blir minimum Conference gruppespill på glimt i år. Gode sjanser også for europa league _________________ but but |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 27.07.2022 19:14 Post subject: |
|
|
| Malmö ryker mot Zalgiris (0-3 med 30 min igjen)! Det et er virkelig en skrell og en gavepakke for Glimt! |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 27.07.2022 19:23 Post subject: |
|
|
| De må likevel være på tåhev i neste runde. De møtte jo selv samme lag i playoff i fjor. Spilte da 2-2 borte og vant 1-0 hjemme. Så det er nok ikke noe skitlag de møter. |
|
| Back to top |
|
 |
|