| View previous topic :: View next topic |
| Hvem var beste Rosenborg-spiller? |
| Hansen |
|
0% |
[ 0 ] |
| Børkeeiet |
|
0% |
[ 0 ] |
| Henriksen |
|
11% |
[ 7 ] |
| Rogers |
|
0% |
[ 0 ] |
| Reitan |
|
0% |
[ 0 ] |
| Skarsem |
|
1% |
[ 1 ] |
| Jensen |
|
17% |
[ 11 ] |
| Holse |
|
43% |
[ 27 ] |
| Pereira |
|
0% |
[ 0 ] |
| Sæter |
|
0% |
[ 0 ] |
| Vecchia |
|
25% |
[ 16 ] |
| Fiabema |
|
0% |
[ 0 ] |
|
| Total Votes : 62 |
|
| Author |
Message |
eksil Veteran

|
Posted: 04.07.2022 12:22 Post subject: |
|
|
Å diskutere mulige forbedringsområder elementer ved spillet og laget nå er som å reparere Titanic med planker og spiker utpå natten 15. april 1912.
Ny trener må nok til. Jeg er sikker på at vi vil se gode prestasjoner av og til, men også veldig varierende kvalitet. Vi vil etter alt å dømme stabilisere oss midt på tabellen med Rekdals berømte statistikk. Rekdals historie tilsier på ingen måte at vi vil bli et stabilt topplag igjen.
Viking-kampen er et stygt eksempel på hva vi supportere har lært oss å akseptere av elendighet. For få år siden ville alle ha gått av skaftet. Nå er vi på et så lavt nivå over tid at enkelte her inne lar seg imponere av tre sjanser i en omgang.
Følgende VIL skje før eller siden: Rekdal får sparken. Det blir bråk og dritt som alltid. Det vil sikkert koste penger om det skjer senere enn før også. Derfor er det like greit å ta storrengjøringen med en gang nå som Bratseth, Koteng etc endelig er ute. _________________ Du och jag Alfred? …..mmmmmjaannjoo... |
|
| Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 04.07.2022 12:28 Post subject: |
|
|
Eneste grunnen til å beholde Rekdal er at det er en smule oppadgående kurve akkurat nå, men det haster mtp på sommervinduet å få på plass en idè om hvordan vi skal spille når han er vekk slik at vi kan unngå å hente noen som ikke passer inn når Rekdal og trebackslinje kastes på dør. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
| Back to top |
|
 |
Pirlo Veteran
|
Posted: 04.07.2022 13:38 Post subject: |
|
|
| pingvin wrote: | | Pirlo wrote: | | Det finnes ikke spor av noe grunnspill etter et halvt år. Rekdals taktikk er å gi ballen til Vecchia eller håpe Ole Sæter har dagen. Hver eneste dag med dette opplegget er et skritt tilbake. | Hvordan kam du si det etter førsteomgangen i går? Rundspiller Viking og produserer mange store sjanser. Har vel to i metallet i tillegg til mål. 2.omg var grusomt svak. |
Synes ikke vi rundspiller Viking. Det går stort sett på tvers og støttepasninger, samt poling opp mot spissene for å vinne andreballer. Viking har også en kjempesjanse i førsteomgang.
Reitans skudd i tverrligger kommer etter et godt angrep, men Pereira sin er et skudd fra skrå vinkel som så og si aldri går inn. Så har vi Rogers sin store etter en dødball.
Generelt synes mange av scoringene våre å komme som et resultat av tilfeldigheter og/eller gode enkeltprestasjoner, og ikke et gjenkjennbart angrepsmønster. |
|
| Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 04.07.2022 14:00 Post subject: |
|
|
| Zorbeltuss wrote: | | Eneste grunnen til å beholde Rekdal er at det er en smule oppadgående kurve akkurat nå, men det haster mtp på sommervinduet å få på plass en idè om hvordan vi skal spille når han er vekk slik at vi kan unngå å hente noen som ikke passer inn når Rekdal og trebackslinje kastes på dør. |
Hvorfor er folk så kritiske til tre bak? Det er ikke det som er problemet. De to lagene øverst på Eliteserietabellen spiller med tre bak de også. Ser ut til å fungere greit. Vi mangler kraft og mål fremover i banen. Synd vi ikke gikk for Adams før Lillestrøm hentet han fra Sogndal. Det er en kraftpakke jeg gjerne skulle hatt i RBK. |
|
| Back to top |
|
 |
Rallepus Veteran

|
Posted: 04.07.2022 14:46 Post subject: |
|
|
Folk har glemt hva en målSJANSE er. En SJANSE.
Å skape tre målsjanser betyr ikke at man egentlig "skulle" skåret 3, det betyr at man tre ganger har vært nærme nok til at det noen ganger blir mål.
For å skåre ett mål bør man ha 5-6 sjanser. Faktum er jo at vi får godt betalt i går. Uten foten til Vecchia hadde vi ikke skåret. Det er ikke Rekdals fortjeneste at Vecchia er Eliteseriens beste avslutter. _________________ Dette er livet, og du kan ikke gi slipp på det, du klynger deg til et håp om at et mirakel skal skje, og hver kveld skjer det noe helt motsatt. |
|
| Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 04.07.2022 14:57 Post subject: |
|
|
| Viking fikk vel enda bedre betalt. Scoret på et skudd som ikke traff mål en gang. Fotball er ikke statistikk. Statistikk kan brukes til mye, men det er ikke en eksakt fasit. Ingen som hevder at RBK briljerte i går. Ikke som jeg har fått med meg ihvertfall. Var gode i første, og dårlige i andre etter byttene. I første omgang var jeg ikke nervøs for baklengs en gang, og det er lenge siden. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 04.07.2022 15:05 Post subject: |
|
|
Kampen i går hadde vært bra hvis vi hadde spilt to førsteomganger. Da hadde vi sannsynligvis vunnet fortjent 2-0 eller 2-1. Det er det nivået vi vil opp på. Første omgang var nok årsbeste, særlig bane og motstander tatt i betraktning.
Men det er jo ikke tilfeldig at vi ikke klarer å holde koken. Kanskje ikke helt tør heller. Det er jo et grunnspill som henger på enkeltspillere som vi både bytter og flytter, ikke et puslespill vi sitter med reservebrikker til. Og vi må stille med alle nøkkelspillerne for å matche Viking uten.
Mangelen på evne og mot til å dominere hele kamper er jo selve grunnen til at Rekdal stort sett har produsert litt for lite poeng og mål. Lagene hans har jo ofte vært ok innimellom, om ikke nødvendigvis særlig underholdende, men hatt like mange dårlige perioder, omganger og kamper. Ikke mye som tyder på at han har løst den knuten nå heller. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 04.07.2022 15:59 Post subject: |
|
|
Første omgangen var sett under ett vår beste. Men det er vel fra et lavt nivå. Så er jeg usikker på om Viking hadde noen kvaliteter i laget når 4 av de beste var ute og de kun hadde vunnet 1 av de 7siste.Vi ville ihvertfall
blitt vesentlig svekket uten våre 4 viktigaste.
Mål preger jo kamper og Vecchia er klinisk. Det var ikke viking på muligheten like før. Ellers så synes jeg første omgang var preget av mye kriging og feilpasninger fra begge lag. Passningen Vecchia fikk ble så vidt ikke stoppet av Viking spilleren så det var marginalt.
Et skudd i 2 er Fordålig mot det vi kan kalle et B preget Viking.
Vi ser jo litt etterhvert hvordan Rekdal vil spille.
Så kan man like det og ha tro på det eller Ikke.
Uansett så synes jeg RBK bør ha en filosofi om å være det laget som fører og bestemmer i kraft av sin dyktighet
Vi vil nok aldri se igjen den optimale RBK fotballen.
Jeg tror Rekdal kan gjøre oss til Eliteseriens svar på Obos Ham Kam og det kan gi oss topp 3 og kanskje seriegull også.
Men jeg er som sakt tvilende til at det gjør oss i stand til det Glimt klarte. Men jeg håper selvsagt jeg tar feil. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 04.07.2022 16:40 Post subject: |
|
|
Vi har en veldig god stall i eliteserien. Typer som Vecchia og Jensen og Henriksen osv. Rekdal sin fotball slik jeg ser det er avhengig av individuelle ferdigheter på et høyere nivå enn motstanderen. Her ulikt Glimt og Eggens RBK selv om de også hadde gode spillere som spisser.
Får vi kjøpt en målfarlig indreløper og en ving back som er offensivt god 1v 1 og kan gå forbi spillere vil vi kjempe i toppen i Norge. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Sylta Veteran
|
Posted: 04.07.2022 17:03 Post subject: |
|
|
Det er jo morsomt at Stensness og Løkberg har blitt Eliteseriens beste spillere så fort de har blitt skadet.
Hvorfor kan vi ikke snakke om hvor viktig Skjelbred er for oss? Han var jo tross alt ekstremt god i de enkeltkampene han kunne spille på høsten i fjor. Selvfølgelig klarer vi ikke å holde kontrollen uten den erfaringen og autoriteten den tidligere Bundesliga-profilen tilbyr. Den neste John Carew hadde sikret oss seieren utover i denne kampen. Det hadde også vært en fordel å stille uten en haltende stopper og to covid-pregede spisser, etter å spilt en cupkamp midt i et rush av skader og sykdom. En cupkamp som Viking forøvrig ikke trengte å spille. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 04.07.2022 17:04 Post subject: |
|
|
| Ratatosk wrote: | | Hvorfor er folk så kritiske til tre bak? Det er ikke det som er problemet. De to lagene øverst på Eliteserietabellen spiller med tre bak de også. Ser ut til å fungere greit. Vi mangler kraft og mål fremover i banen. Synd vi ikke gikk for Adams før Lillestrøm hentet han fra Sogndal. Det er en kraftpakke jeg gjerne skulle hatt i RBK. |
Det handler primært om at det er vanskelig å spille med tre bak med de spillerne vi har pdd og tradisjonelt har pleid å hente.
Så handler det også om at de trenerne som har innført trebackslinje i Norge (kanskje ikke Moe) står for en fotballfilosofi som en klubb som ønsker å vinne titler med underholdende fotball ikke kan være seg bekjent med. Det gjelder vel de fleste andre trenere i Norge forøvrig, men en og annen interessant type finnes, omtrent samtlige av disse velger seg en firer bak. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 04.07.2022 18:01 Post subject: |
|
|
Slik jeg ser det så spiller vi bare med 3 bak når vi starter med ballen fra Hansen og vi begynner å spille oss fremover. Når vi ikke har ballen blir vi fort 5 bak.
Man spiller seg ihvertfall ofte ut anderledes med 3 bak enn 4.
Når de skulle ansette sin 3dje trener ( strand) var ihvertfall et av casene, hvordan spille seg ut bakfra i en 3-4-3 som jo var/er det Rekdal ønsket vi skulle spille. Vi vil ihvertfall ikke få se en stopper ta med seg ballen opp forbi ledd og skape overtall sentralt i en 3 backs linje,likt Hoftun og Lode.
Men det finnes jo andre måter å spille seg ut på.
Vi spiller ofte tidlig ut på kant ev opp direkte på indreløper slik jeg ser det _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
|