|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Hvem var beste Rosenborg-spiller? |
| Hansen |
|
0% |
[ 0 ] |
| Vagic |
|
5% |
[ 2 ] |
| Henriksen |
|
33% |
[ 13 ] |
| Rogers |
|
0% |
[ 0 ] |
| Reitan |
|
0% |
[ 0 ] |
| Holse |
|
0% |
[ 0 ] |
| Jensen |
|
0% |
[ 0 ] |
| Skjelbred |
|
0% |
[ 0 ] |
| Pereira |
|
5% |
[ 2 ] |
| Sæter |
|
0% |
[ 0 ] |
| Vecchia |
|
56% |
[ 22 ] |
| Hoff |
|
0% |
[ 0 ] |
| Skarsem |
|
0% |
[ 0 ] |
|
| Total Votes : 39 |
|
| Author |
Message |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 21.06.2022 13:47 Post subject: |
|
|
| PauloSilas wrote: | Det var jo lett å se effekten av de to byttene før pause.
Før byttene: RBK var i ferd med å rakne helt og hadde null kontroll.
Etter byttene: Man greide å holde på ballen i laget og stoppe LSK fra å skape farligheter hver gang de fikk ballen |
Klassisk 'får det man ba om'-situasjon. Vi bestemmer oss for å gjøre to utpreget defensive bytter på 1-2. LSK synes det er helt greit å stå og lede resten av omgangen mot et lag som overhodet ikke er rigget til å skape noe med mindre motstanderen gir bort ballen sentralt, og velger derfor enten høye polballer på Adams eller å ha ballen i overtall nær sidelinja.
Rekdal kunne jo helt klart gjort enkle strukturelle grep med de spillerne som stod på banen, og så eventuelt gjort endringer i pausen - bytter eller annet - men det var helt tydelig viktigere for Rekdal å dra fram kuken foran spillergruppe og pressekorps. "Her er det spillerne som er problemet, bare se!" Man kan jo ikke velge å justere på taktikken hvis det man mest av alt er ute etter er å tegne spillerne som de ansvarlige, og det hjelper heller ikke at han ikke synes å ha noen særlige idéer utover den såkalte planen vi starter kampene med.
Og dette, denne atferden, kan jo umulig være overraskende for noen som har fulgt sånn noenlunde med på norsk fotball de siste femten årene. Og det ble konkret nevnt, det ble spådd av mange, så snart han ble ryktet til denne jobben. Alt dette. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Willoch Veteran
|
Posted: 21.06.2022 19:35 Post subject: |
|
|
Hvor mange fra kjernen sto bak målet? _________________ Willoch |
|
| Back to top |
|
 |
RbkUrge Veteran

|
Posted: 21.06.2022 20:36 Post subject: |
|
|
Var det ikke meldt om 1700 på bortefeltet? _________________ Perché hai tradotto questa frase? |
|
| Back to top |
|
 |
ODN Veteran
|
Posted: 21.06.2022 21:23 Post subject: |
|
|
| Meldt 1700 tidligere på dagen, men det var samtidig som det enda var billetter igjen. Tror kapasiteten er nærmere 1800, og hørte at det var utsolgt. |
|
| Back to top |
|
 |
Pokie Veteran

|
Posted: 21.06.2022 21:28 Post subject: |
|
|
| ODN wrote: | | Meldt 1700 tidligere på dagen, men det var samtidig som det enda var billetter igjen. Tror kapasiteten er nærmere 1800, og hørte at det var utsolgt. |
Sto også folk i trappene, og det virket som det var fullt på alle seter. Altså muligens flere tilskuere enn det er seter. _________________ "I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered."
- George Best |
|
| Back to top |
|
 |
Pokie Veteran

|
Posted: 21.06.2022 22:37 Post subject: |
|
|
| ODN wrote: |
Flere som melder seg på med «håpløst» og «flau av å være trønder» kommentarene, uten å vite hva som faktisk skjedde. |
Helt ærlig, mange som burde være flaue - fra begge leirer! At det kom Lillestrømsupportere løpende ned ei gate, det får så være (det er jo forøvrig en helt sykt spesiell hobby å ha; oppsøke motstandersupportere for å sloss liksom?). De som ikke vil havne i bråk - de havner ikke i bråk. De som synes det er spennende, de løper mot slike supportere og drar for å sloss. Her var det da sånn at i det øyeblikket LSK-fansen (og helt ærlig, ikke særlig mange av dem) kom ned den nevnte gata, så var det mange i hvitt (igjen, ikke tilfeldig hvem av dem i hvitt..) som sprang opp den nevnte gata for å møte dem. Jeg var der, og kan vel si såpass mye som at det vil være vel drøyt å påstå at de som havna i den slosskampen bare gjorde det i selvforsvar, eller var helt uten skyld i det som skjedde. Du kommer ikke langt i rettsystemet med den forklaringen, i hvert fall.
De aller fleste i hvitt gikk videre, og tro det eller ei, de ble hverken slått eller sparka av noen.
Det er stort sett de samme supportergjengene som havner i slosskamper. Det er våre supportere, Molde sine (stort sett ifb med Rosenborgkamper), Lillestrøm, Vålerenga og Start sine supportere. Alle har casuals/ultras (tja, kanskje ikke Molde, de har vel ikke fans).
Langt de fleste i Kjernen greier å oppføre seg bra, eller akseptabelt nok. De fleste drar på kamp for å ha det gøy med kompiser, lage stemning og vinne krigen på tribunen. Enkelte andre drar kanskje litt for fotballen, men vel så mye for å drikke seg møkings, krige utenfor banen og være et sted hvor man tror man kan gjøre hva man vil, uten konsekvenser. Det gjentar seg alltid, og det virker som om det blant enkelte er en kultur om å egge opp både politi og andre medsupportere til å være med og sloss, eller bråke på andre måter. Enkelte virker å være provoserte bare over at politiet er der, og jeg merker at jeg sliter litt med å ha den der sympatien med dem i akkurat disse situasjonene (men klart, for enkelte ligger det nok berettiget et noe dårlig forhold til politi generelt), hvor det gjentatte ganger viser seg at purken absolutt burde være der.
Har vært på så mange turer hvor folk fra ultrasmiljøet har vært med de siste årene. Aldri opplevd en tur hvor ikke noen mister helt hodet og oppfører seg som en fjortenåring. På Lillestrøm fikk jeg en skyllebøtte av noen for å ikke løpe tilbake mot den nevnte gata for å delta i slosskampen. I Molde har jeg gått i lignende supportertog, og da har folk gått bort til ikke-provoserende eldre kvinnelige Molde-supportere (som ikke gjorde annet enn å heie på et fotballag fra egen by) og helt ølen deres på dem - helt uprovosert. Bare for å være kul i gjengen, med påfølgende god respons fra nevnte gjeng. Imo helt meningsløs oppførsel, som ikke fører noe positivt med seg. Dette er bare et av mange eksempler - det er aldri en bortekamp uten lignende hendelser.
Personlig synes jeg det er fullstendig mulig å være en som mister hodet sitt på tribunen, lager liv og møter opp til tribunekamp for Rosenborg, uten å havne på kant med alt og alle. Det er veldig mange trivelige mennesker som jobber rundt klubbene i eliteserien, mange som møter deg med et smil når du kommer på kamp, som passer på at du har det bra, og sørger for et hyggelig miljø rundt kamp. Det er også mange supportere av motstanderlag (også i Molde!) som det går an å slå av en prat med, og dele en felles interesse med.
Kjernen er på lyd, volum og oppmøte i en egen klasse, og det burde jo egentlig være nok i seg selv. Noen (få) gjør sitt beste for å forkludre til det inntrykket, havner i bråk, men også i offerrollen.
Tenk hvor fett det hadde vært med den stemninga, uten de negative sakene i tillegg. Tenk hvor fett det hadde vært. _________________ "I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered."
- George Best |
|
| Back to top |
|
 |
xMegafonmannen Veteran

|
Posted: 22.06.2022 13:32 Post subject: |
|
|
| Pokie wrote: |
De aller fleste i hvitt gikk videre, og tro det eller ei, de ble hverken slått eller sparka av noen.
|
PÃ¥ grunn av at noen snudde og tok i mot det som kommer.
Hadde ikke de gjort det, hadde jo de som løp mot det hvite toget angrepet hele toget. Og da hadde flere blitt sparka eller slått.
Har ingenting til overs for avtalte slåsskamper selv, men dette var jo ikke det. Her gikk man til altså ei rute til stadion som politiet bestemte man skulle gå.
Samme borte mot Vålerenga for eksempel. Hvorfor det ikke ble bråk da vet jeg ikke, men jeg antar det har med hvor godt forberedt og organisert polisen var.
Det er ikke tilfeldig at det er vi som blir angrepet på vei til stadion, og ikke f.eks Sandefjord. Det er på grunn av størrelsen av følget og det vi leverer på tribunen.
| Quote: | | ...ultramiljøet...I Molde har jeg gått i lignende supportertog, og da har folk gått bort til ikke-provoserende eldre kvinnelige Molde-supportere (som ikke gjorde annet enn å heie på et fotballag fra egen by) og helt ølen deres på dem - helt uprovosert. Bare for å være kul i gjengen, med påfølgende god respons fra nevnte gjeng |
Høres ut som om noe som hadde sørget for korreks fra de jeg reiser sammen med på tur iallefall, så har vondt for å tro at de som ga dette god respons kommer fra nevnte gjeng.
Men at enkelte drikker alt for mye på tur? absolutt enig. _________________ :/ |
|
| Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 22.06.2022 13:59 Post subject: |
|
|
| Pokie wrote: | | Lillestrømsupportere løpende ned ei gate, det får så være (...). De som ikke vil havne i bråk - de havner ikke i bråk. |
Dette mener jeg blir å forenkle virkeligheten. Vi - jeg var også der - gikk til stadion slik som den lokale snuten ba om. Ingen RBK-supportere oppsøkte som jeg fikk med meg bråk med lokale. Joda, det ble laget litt lyd, og det gikk sikkert ut over stoltheten til noen av de lokale heltene, men vi gikk samlet og gjorde vår greie.
At så casuals (eller hva de var) velger å oppsøke bortesupporterne for å sloss er vanskelig å laste oss for.
At noen av våre reagerer med å forsøke å forsvare seg og oss sliter jeg med å kritisere. Du skal være en spesiell type pasifist for å tenke i en sånn situasjon at nå får vi bare bli most i trynet og ser hva som skjer. At det er alkohol i bildet - og helt sikkert i overkant for enkelte - gjorde sikkert at dette tok av mer enn det burde, MEN det var ikke RBK-supportere som skapte situasjonen.
At politiet så har en så mangelfull forståelse av og kontroll på situasjonen at dette får eskalere og ender med å gasse et nabolag med pepperspray er jo så patetisk på et helt nytt nivå. Jeg gikk langt bak der det skjedde, og slapp noe særlig mer enn å smake litt på peppersprayen som blåste godt rundt der det var slosskamp. Men en godt voksen dame - RBK-supporter - sto igjen med skjerfet foran ansiktet, og klarte ikke å gjøre noe som helst for å komme seg ut av situasjonen. Hvem skal lastes for det? lsk-casuals og politiet skapte situasjonen, i det ene tilfellet ved å være en primitiv gjeng med fremtidsløse søplemennesker totalt blottet for verdi, og i det andre tilfellet ved å NOK EN GANG feile med å gjøre jobben sin etter en MILLION tilfeller av akkurat det samme opp gjennom årene.
Å skylde på RBK-supportere for den situasjonen der er bokstavelig talt victim blaming. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 22.06.2022 16:42 Post subject: |
|
|
Politiet satte op ei rute, ei ganske kjip ei tilogmed, som med tanke på tid og sted hadde utelukkende ett formål; at supportergrupperingene ikke skulle møtes. Denne ruta ble, etter hva jeg har fått med meg, fulgt til punkt og prikke av våre folk, fra bestemødre til unge menn som hadde blåst rødt både på alkohol og testosteron.
Så, ved siste "kritiske punkt" dukker det opp et kobbel kanari-amøber som ikke hadde noe der å gjøre, ei heller hadde vært der på det tidspunktet om det ikke var nettopp for å starte en konfrontasjon.
Hadde enten (A) amøbene holdt seg til sitt og ikke oppsøkt toget eller (B) politiet gjort jobben og samfunnsansvaret sitt ved å verne de som oppfører seg i henhold til oppsatte regler mot de som ikke gjør det, hadde dette gått knirkefritt og eksemplarisk for seg.
Å legge noe skyld på parten som blir angrepet når man både har en aktiv part som faktisk angriper og en tredjepart satt til å hindre konfrontasjoner som feiler fatalt (politiet hadde etter sigende kontroll på denne gruppa før de plutselig "mistet" dem) blir for meg ganske søkt. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
| SITATET |