English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg - Molde
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 13, 14, 15  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  

Hvem var beste Rosenborg-spiller?
Hansen
0%
 0%  [ 0 ]
Giampaoli
2%
 2%  [ 2 ]
Henriksen
17%
 17%  [ 13 ]
Vagic
2%
 2%  [ 2 ]
Reitan
0%
 0%  [ 0 ]
Skarsem
61%
 61%  [ 46 ]
Børkeeiet
8%
 8%  [ 6 ]
Holse
0%
 0%  [ 0 ]
Tagseth
0%
 0%  [ 0 ]
Vecchia
1%
 1%  [ 1 ]
Holm
0%
 0%  [ 0 ]
Jensen
0%
 0%  [ 0 ]
Pereira
6%
 6%  [ 5 ]
Total Votes : 75

Author Message
Driblevækk
Veteran

PostPosted: 25.04.2022 09:05    Post subject: Reply with quote

Mitt korte referat fra kampen er at det er bedring i sikte hos oss. I fjor og året før hadde vi tapt denne med flere mål.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 25.04.2022 09:08    Post subject: Reply with quote

Men hvorfor? Vi tapte ufortjent med ett i fjor, og vant de fem siste før det. Er Molde bedre i år, synes du?
Driblevækk
Veteran

PostPosted: 25.04.2022 09:28    Post subject: Reply with quote

Er ikke livsfarlig hver gang motstander kommer over vår banehalvdel. Vi har også tydeligere spill offensivt selvom det er foreløpig lenge mellom angrepene. Mer ballsikre og treffer mye oftere medspiller. Evne til å holde på ball. Ganske grunnleggende ting som har blitt bedre. Så vil det andre komme mer og mer. For første gang på veldig lenge synes jeg vi ser ut som et lag som henger sammen.
martibs
Veteran

PostPosted: 25.04.2022 09:46    Post subject: Reply with quote

Helt enig, i år ser vi ikke lenger ut som et korthus som er klar til å kollapse når som helst. Kritikerne som dømmer dagens lag basert på sitt idealistiske bilde av hvordan Rosenborg skal fremstå, glemmer at vi har blitt gradvis dårligere over mange år, og at vi ved utgangen av 2021 var et Dårlig Lag.
Dersom man tror at man da skal fremstå som et Bra Lag i starten av den påfølgende sesongen, bare på bakgrunn av at man har fått ny trener og har det største budsjettet, er man rett og slett sørgelig naiv.

Rekdal har ikke fått inn det offensive spillemønsteret han ønsket i løpet av vinteren, og det har han også erkjent. Han har måttet legge 3-4-3 på is, og gått for en mer forsiktig og solid løsning, da det Dårlige Laget han tok over ikke evnet å ta det nye systemet til seg i løpet av forsesongen.
Men laget ser mye mer solid og sammensveiset ut nå. Man sitter ikke med hjertet i halsen hver gang det kommer brudd i mot. Og det kommer ikke i nærheten av like mange brudd i mot. Hvis man ikke ser dette, er man blind.

Hvis de klarer å bygge videre på dette fundamentet, ligger potensialet der for å bli et Bra Lag igjen. Og Rekdal må dømmes på om han klarer å få til dette, ikke forhåndsdømmes før han har fått sjansen til å bevise det.
Back to top
View user's profile Send private message
apekatt
Senior

PostPosted: 25.04.2022 10:06    Post subject: Reply with quote

Virker som diskusjonen etter denne koker ned til om man tror vi vil se ytterlige fremgang utover i sesongen eller ikke. Jeg personlig har brent meg på å håpe og tro på det hver sesong i uttallige år på rad nå, men likevel har jeg trua i år også. Hehe. Uansett kan man ikke spå fremtiden, men basert på tidligere data både hos trener og lag så ser det jo ikke akkurat lyst ut.

Last edited by apekatt on 25.04.2022 11:42; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
PauloSilas
Veteran

PostPosted: 25.04.2022 10:44    Post subject: Reply with quote

Ble litt overrasket over Sivert Mannsverk i kampen mot oss. Virker mer som en Skarsem-type enn en Børkeiet-type som jeg først hadde trodd. Fint driv med ball og gode dribleferdigheter
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 25.04.2022 10:45    Post subject: Reply with quote

Det er selvsagt ikke like farlig på brudd imot nå når vi har tatt en av angrepsspillerne og flyttet ham ned som midtstopper. Det er jo en av styrkene med trebackslinje, at det er vanskeligere å bryte gjennom sentralt på overganger. Vi står jo igjen med minst fire spillere, tre av de bak Moldes mest fremskutte spiller. Men det er jo altså et bytte vi gjør: økt defensiv trygghet mot dårligere kraft forover, og vi er ikke i nærheten av å klare å kompensere.

Vi pådrar oss selvsagt heller ikke like mange brudd imot (lenger), siden vi har bestemt oss for å eliminere den risikoen ved bare å pole ballen langt bakfra. Noen som vil gjette på om dette også innebærer at vi ofrer noe?

Det handler egentlig mindre om hvorvidt vi vil se fremgang enn om hvorvidt det vi driver med nå egentlig er et fundament for noe. Spør du meg, så vil fremgang innebære at vi prøver på nytt med det som ikke fungerte før, og som Rekdal aldri har fått til å funke, nemlig 3-4-3, for den 3-5-2-en vi kjører blir veldig baktung når vi ikke får lov til bare å ligge og kontre.

Hvis man er fornøyd med at motstander skaper mindre enn i fjor, vil man nok få en trivelig sesong. Jeg tror ikke vi kommer til å komme så mye lenger enn det, og jeg er vel egentlig ikke overbevist om at det er intensjonen heller.
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 25.04.2022 10:50    Post subject: Reply with quote

Det er litt merkelig at folk tenker at Rosenborg, som ikke har spilt bra på flere år, plutselig skal storspille med et ungt nykomponert lag, nye trenere og ny formasjon. Dette blir bra. Lenge siden jeg har vært så positiv til laget. Man taper ikke, og har god struktur. Ser glimtvis gode angrep. Et par måneder til med øving, så vil man se et meget sterkt RBK tror jeg.
Back to top
enojado
Veteran

PostPosted: 25.04.2022 10:56    Post subject: Reply with quote

Ref quickfix, og at vi er baktunge. Er det fordi vi har defensive kantspillere som ikke tør stå lengre oppe?
Jeg vet ikke, men tror mye nøkkelen ligger på kantene. Synes Reitan faller ordentlig igjennom og Tagseth har jeg et spørmsåltegn på.

Begge kantene har spilt på seg sure brudd og vi har kanskje i større grad behov for raske ballspillere med offensive fibre? Jeg skjønner at vi kan bli baktunge mot Molde, spesielt på vår høyreside når molde stiller med triologien Linnes brynhildsen og eikrem. Samtidig har det vært perfekt og utnyttet molde sine defensive svakheter.
Vi tør ikke helt stå der fremme og stoler ikke helt på våre egne i forsvarslinjen og kantene blir litt halvveis. Hva hadde Linnes gjort hvis Reitan hadde i større grad stått igjen der oppe?
Back to top
ballbingen
Veteran

PostPosted: 25.04.2022 10:57    Post subject: Reply with quote

_S_aphod81 wrote:
Hvis man er fornøyd med at motstander skaper mindre enn i fjor, vil man nok få en trivelig sesong. Jeg tror ikke vi kommer til å komme så mye lenger enn det, og jeg er vel egentlig ikke overbevist om at det er intensjonen heller.

Du er dyktig på å sette opp stråmenn her
Back to top
Ståle
Veteran

PostPosted: 25.04.2022 10:57    Post subject: Reply with quote

Foreløpig ser best-case med Rekdal ut til å bli noe ala RBK under Hamren. Taper sjelden og slipper inn lite mål, men er heller ikke noe fyrverkeri offensivt.
Back to top
ibejnar
Veteran

PostPosted: 25.04.2022 11:03    Post subject: Reply with quote

_S_aphod81 wrote:
Nja, jeg mente mer 'fins det noen quick fix for å ta mer risiko i spillet', for vi kommer ikke til å bytte trener i 2022.

Problemet mitt er dette: både Åge og Horneland spilte med en defensivt innstilt variant av noe som i utgangspunktet er ellr kan være en offensiv stil, slik at mye kunne løses ved bare å slippe spillerne litt mer fri, velge mer offensive typer. Rekdals 5-3-2 og 5-2-3/5-4-1, slik vi har fremstått, bunner i å ta lav risiko med ball og satse på gjenvinning. Når vi har forsøkt å nærme oss 3-4-3 har vi ikke vært i nærheten av den dynamikken vi må ha for å unngå å bli baktunge, og ser enda seigere ut.

Jeg er altså bekymret for at vi ikke har noe å falle tilbake på hvis vi fortsetter å være alt for forsiktige i 5-3-2, og da kan vi fort sakke veldig akterut.

Meget enig i det. Jeg er også ret sikker på, at hvis vi overhovedet skal drømme om et mesterskab så SKAL han have vores bedste offensive spillere til at shine meget snart. Og det gør man ved at spille dem sammen og hvor de er bedst. I går spiller vi Holse til venstre og Vecchia til højre ???? Holse løber meget og forsøger at finde huller men han skal have bolden fra Børkieet og Olaus. Børkieet spiller den ikke frem og Olaus løber med den og gør derved ikke sine medspillere gode. Det gælder for både Holse og Vecchia. Nogle gange må han simpelthen spille en 1-2 og så selv evt. tage et dybt løb. Det andet er jo det modstanderen mest af alt ønsker og de ved han gør det. Jeg ved godt at Rekdal ikke sætter Børkieet på bænken og han flytter heller ikke Olaus på en kant. Men det burde han overveje og så prøve en trekant på midten med spillere der har releationelle færdigheder og kan spille hurtigt. Det er jo det der skal til for at bringe modstanderen ud af position. Jeg er meget bange for at hvis vi fortsætter med det nuværende så er vi hurtigt 10 point efter 1. pladsen. Vi skal turde noget mere ganske enkelt.
Back to top
EspN
Veteran

PostPosted: 25.04.2022 11:28    Post subject: Reply with quote

Flere ganger vi har muligheten til og spille få touch,men bruker alt for lang tid med ballen.
Da er jeg drittlei av spillerne unnskylder seg etterpå at se ikke forstår hvorfor de ikke kan spille framover.
Bodø så var vi veldig flinke og direkte i spillestilen,vi hadde flere sjanser til og spille framover,men velger og stoppe hver gang.

Det er kun spillernes skyld.

De jobber tydligvis ikke så godt med og bli bedre fotballspillere,Var en mye bedre treningskultur før
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 25.04.2022 11:37    Post subject: Reply with quote

Det er ofte litt sånn at de har ett alternativ å spille på, og så blir de stående et sekund eller to og vurdere om de tør å spille den pasningen. Det må både skje mer foran ballfører og gå litt mer automatisk å spille på de initiativene som kommer. Men sånn er det jo fort når hvert initiativ er en 'ny' situasjon som finnes på der og da, utløst av forrige pasning, ikke en mulighet som ballfører allerede ser etter når han får ballen.

Eksempel: Reitan gjør en i og for seg forbilledlig førstebevegelse i bakrom. Skarsem står med ballen og nøler, for han ser at både Haugen og Risa beveger seg inn for å sikre det bakrommet. Og ingen av spissene eller midtbanespillerne gjør noen andrebevegelse i tilstøtende rom som gjør det verre for Risa å velge å gå i sikring, eller avslører ham ute av posisjon dersom han ikke oppfatter den faren. Trolig ville han kunnet spille ballen tidlig, og kanskje fått en corner ut av det, men det største problemet er at ingen initiativ er en del av en større plan, ikke engang en liten og enkel større plan.
martibs
Veteran

PostPosted: 25.04.2022 11:39    Post subject: Reply with quote

_S_aphod81 wrote:
Det handler egentlig mindre om hvorvidt vi vil se fremgang enn om hvorvidt det vi driver med nå egentlig er et fundament for noe. Spør du meg, så vil fremgang innebære at vi prøver på nytt med det som ikke fungerte før, og som Rekdal aldri har fått til å funke, nemlig 3-4-3, for den 3-5-2-en vi kjører blir veldig baktung når vi ikke får lov til bare å ligge og kontre.

Bla, bla, bla.
Du fortsetter bare å hamre inn budskapet om at laget aldri vil lykkes under Rekdal, selv om du ikke kan vite det enda, og du gjør en slett jobb i å underbygge påstanden.
Det kan hende det lykkes, kan hende det feiler. Men man må forholde seg til situasjonen slik den er i dag, og vi er ikke bedre enn at vi må begynne her.

_S_aphod81 wrote:
Hvis man er fornøyd med at motstander skaper mindre enn i fjor, vil man nok få en trivelig sesong.

Hvis du ikke klarer bedre enn å sette opp ynkelige stråmenn som dette her, så kan du jo heller prøve å holde litt kjeft.
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 25.04.2022 11:52    Post subject: Reply with quote

Shots fired Very Happy
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 25.04.2022 12:06    Post subject: Reply with quote

Jeg er ikke enig i at jeg gjør en slett jobb med å underbygge påstanden. Tvert imot har jeg skrevet side opp og side ned om hvordan Rosenborg spiller i år og hvordan Rekdal har spilt tidligere for å underbygge den påstanden. Opptil flere av de ordene er argumenter. At du ikke er enig i argumentene mine er en annen sak, men jeg tar gjerne en sammenligning mellom min og din gjennomgang av argumentene. Eller saklig diskusjon, som det gjerne kalles.

Ad stråmann: Både du og driblevækk nevner jo konkret at dere føler dere tryggere nå enn før. Og vi er nok tryggere bakover enn foregående år etter omleggingen til 5-3-2. Men det er jo virkelig en nærmest selvsagt konsekvens av at vi nå også spiller mer defensivt enn før. Og det der er jo en fotballfilosofisk sak - noen foretrekker at man holder tett bakover først og fremst, og skaper noe når man kan. Har man den grunnholdningen er det lettere å forstå at man ser mer potensial i dette laget, for det er jo det vi prøver på nå. Så ja - hvis man er fornøyd med et mer tight lag som er vanskeligere å score på, så vil man nok lenge være fornøyde med dette, og mene det er et godt fundament. Jeg tror jo også vi kommer til å bli litt bedre, og etter hvert produsere nok poeng til at det ikke er noen automatikk i at vi skal sparke Rekdal på resultatene alene (si mellom 51-57 poeng et sted?), men jeg tror fortsatt vi kommer til å være et defensivt lag og levere lavtskårende kamper, for det er det treneren behersker.
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 25.04.2022 12:50    Post subject: Reply with quote

Ut i fra oppkjøringen, så er det jo ganske naturlig at vi stiller som vi gjør, all den tid baklengsmålene rant inn i treningskampene. Og man skal selvsagt ikke felle endelig dom over Rekdal etter 4 serierunder. Pr. i dag har vi ikke selvtillit og grunnspill til å dominere kamper. Hvorvidt Rekdal er en som kan få det på plass, og ikke minst etablere en mer angrepsrettet stil over tid er derimot høyst usikkert, da det er noe han aldri har gjort tidligere.

Personlig tipper jeg (dessverre) at vi bare får se en enda mer robust utgave av det vi har gjort så langt, men hvor vi fortsatt i stor grad vil være avhengig av enkeltprestasjoner mer enn noe godt kollektivt angrepsspill. Egentlig det mange forventet av RBK i fjor, under Hareide, men som endte med seriens svakeste forsvarsspill.

Han skal få mer tid før jeg hugger huet av han, men om vi i høst fortsatt bare sitter og gjesper oss gjennom drittkjedelige fotballkamper som ender 0-0 eller 1-0/0-1 så er nok tålmodigheten oppbrukt.
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 25.04.2022 12:55    Post subject: Reply with quote

Msrtibs
Hva mener du med å lykkes da?
Så er det ikke slik at nå situasjonen har vært umulig å påvirke av Rekdal på 5mnd!
Jeg tror nok også Man U tenker å bli topp 3 og utfordre om gullet i 2023 selv om de nå taper for bunnlagene.
Jeg er ganske sikker på at den fotballen vi la opp til i går ikke vil gjøre oss i stand til å prestere i Europa ei komme dit.
Du må ha et spill som skaper problemer for motstanderne for å vinne og komme videre. Det har ikke vi i særlig grad nå. Om det ikke skulle skje en total forvandling av hvordan vi vil spille etc så er ikke Rekdal trener i Juni 2023.
martibs
Veteran

PostPosted: 25.04.2022 14:03    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
Jeg er ganske sikker på at den fotballen vi la opp til i går ikke vil gjøre oss i stand til å prestere i Europa ei komme dit.

Igjen er det disse stråmennene. Hvem er det som sier at fotballen vi la opp til i går er den som skal ta oss ut i Europa? Det er ingen som sier det, ikke Rekdal, ikke på forumet. Tvert imot, alle motstemmene til dere møkkasprederne her inne sier at det offensive må komme etterhvert. Men dette ignorerer dere, og argumenterer som om det vi så i går er fotballen vi ønsker oss.
Som saphods stråmann om at man er fornøyd bare det blir skapt mindre i mot enn i fjor. Selvfølgelig er det ingen som blir fornøyd med bare det. Men det er faktisk et av flere element som må på plass for at man skal bli fornøyd, og det har de levert så langt.
Back to top
Trolljkar
Rutinert

PostPosted: 25.04.2022 14:13    Post subject: Reply with quote

Og du tror altså Rekdal klarer å produsere en fotball han aldri har vært i nærheten av å innføre i noen klubb han har vært i?

Man må se helheten i ting, og imo. er det ingenting som antyder at vi skal spille artig fotball.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 25.04.2022 14:14    Post subject: Reply with quote

OK, så du mener at vi først skal bli solide defensivt med en type fotball, og så bytte type fotball, men ta med oss soliditeten? Eller mener du det offensive kommer på plass med denne fotballen, at det ligger noe latent i det vi gjør nå?

'Møkkaspredere', det er kult når du innleder med å veive saklighetsflagget i diskusjonen. Godt jobbet med å holde eget nivå oppe Tommel'n opp!
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 25.04.2022 14:21    Post subject: Reply with quote

Hehe. Stråmenn, ja. Pot and kettle.

Men dette offensive som skal komme; hvor skal det egentlig komme fra? For per i dag ser jeg null annen offensiv plan enn å flytte ball ut på kantene, forsøke innlegg med for lite folk i boks. Rinse and repeat.

Skal man "få på plass" det offensive fordrer det i så godt som alle sammenhenger at det finnes noe grunnleggende å jobbe på. Det er liksom ingen ting her - da utover innleggsforsøkene.

Og je, jeg forbeholder meg retten som RBK-supporter å forvente bedre offensiv fotball enn det Rekdal har levert i femten år.

EDIT: Leifur

Last edited by Zorac on 25.04.2022 14:27; edited 1 time in total
Back to top
Trolljkar
Rutinert

PostPosted: 25.04.2022 14:23    Post subject: Reply with quote

Ingen vet hva som skjer i framtiden, det eneste man kan gjøre er å ta den informasjonen og gjøre en kalkulert spådom.

Og med den informasjonen vi har med rekeball fra før samt det som foregår nå, så er det vel ingen som kan si at dette plutselig skal bli et fyrverkeri?
I beste fall blir det en blaut tigerskott.
Back to top
Søtvatten
Veteran

PostPosted: 25.04.2022 15:06    Post subject: Reply with quote

Altså, faktum er at Rekdal har holdt på med den fotballen vi driver med nå i 20 år. Det er absolutt ingenting som tyder på at det skal endre seg. Det er to ting (offensivt) som går igjen i hele karrieren hans og det er å pumpe innlegg i boks samt lange baller på en stor spiss og ettertrykk. To veldig lite effektive måter å angripe på, som det er svært rart at trenere sverger til i 2022. Hvorfor i all verden skulle vi nå og ikke minst han selv plutselig endre på dette her? Jeg tror vi kan forvente at vi blir bedre i denne måten å spille på, men å forvente at vi plutselig skal spille en helt annen type fotball, det er ikke særlig sannsynlig basert på karrieren hans.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 13, 14, 15  Next
Page 14 of 15

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb