| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Jonas Veteran

|
Posted: 22.03.2022 22:20 Post subject: |
|
|
Tynn suppe som vanlig fra Rekdal. Passer seg bedre som tidligere 90-tallshelt som ranter mot et svakt landslag i VGTV - der er han jo faktisk litt god.
Hva RBK gjelder må han først og fremst skape en idé om hvordan de skal få folk i gode, spillbare posisjoner. Ikke en gang dét har de klart på fotball-verdens lengste oppkjøring. _________________ No al calcio moderno |
|
| Back to top |
|
 |
vingback Veteran
|
Posted: 22.03.2022 22:47 Post subject: |
|
|
| _S_aphod81 wrote: | | Vi har 0 spillere som egner seg som bred ving, og den rollen døde i 2000. |
Sjekk ut hva Xavi har fått til med Barcelona den siste tiden. Hint: minst én bred ving. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 22.03.2022 23:19 Post subject: |
|
|
Jeg fikk faktisk null ut av det intervjuet. Bortforklaringer og whataboutism. Og at vi kanskje skal spille "enklere", da, som jeg antar blir å ligge såkalt robust i ramma bakover og slå langt. Men det er i det minste en plan som er enkel å følge, nå har vi tilsynelatende ingen idé om hva vi forsøker å få til. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
RK Senior
|
Posted: 22.03.2022 23:34 Post subject: |
|
|
Men han gir seg i allefall en kort tidsfrist for når det han prøver på skal fungere.:
– Når vi får snudd trenden, så kommer det til å rulle på. Så må vi ikke glemme at alle starter på null poeng i serien. Ingen er foran oss på tabellen. Og vi kommer til å få det til. Men jeg tror vi må erkjenne at det kan bli en tøff reise for å få det til. For å få helheten til å henge sammen.
– Hvor lang tid kan dét ta?
– Det kan ta en dag, en uke, en måned... |
|
| Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 23.03.2022 00:48 Post subject: |
|
|
| Zorac wrote: | | nå har vi tilsynelatende ingen idé om hva vi forsøker å få til. |
Planen etter frispilling er å la sentral midt slå ut mot ving som slår innlegg, eller overlapp fra vingback som skal slå innlegg. Ikke ofte de har fått til det... Kan heller ikke se hvordan 2. og 3. bevegelser skal fungere. "Alt" blir litt for tilfeldig.
og som nevnt lengre oppe, nesten sykt å se hva Xavi allerede har fått til i Barca sammenlignet med hans forgjengere. |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 23.03.2022 08:25 Post subject: |
|
|
| Det intervjuet er bare vås ja. Vage trend-ord, snu trenden, klar plan etc.. Ingenting som gir håp om noe. Dette er dødfødt. |
|
| Back to top |
|
 |
Troillongan Veteran
|
Posted: 23.03.2022 09:43 Post subject: |
|
|
Ja vi er rævva. Vi har vært rævva i flere år. Vi er dog ikke noe dårligere nå enn for 2,5,9 mnd siden. Ny stall, ny formasjon og nye trenere. Det tar lengre tid enn 3 mnd og noen treningskamper til å bli bedre. Vi kunne selvfølgelig ønsket å se mer av ny plan allerede nå men finnes ikke overasket over at det ikke har løsnet enda. Mange av de nye spillerne har kun spilt sammen i noen få uker og de har kun noen uker med ny formasjon. Skal vi gi opp allerede nå, før en tellende kamp en gang er spilt? Det med å gi laget tid har vi allerede gitt opp? _________________ I kvit å svart.. |
|
| Back to top |
|
 |
Zarm93 Veteran
|
Posted: 23.03.2022 09:44 Post subject: |
|
|
Dette intervjuet er akkurat det man forventer av en trener som ser for seg at vi skal slå masse innlegg med syv-åtte(!) spillere i boksen. _________________ Alle må gå. |
|
| Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 23.03.2022 09:55 Post subject: |
|
|
| Problemet med å slå innlegg med mange folk i boksen er at man får ofte en kontring i mot og mange spillere vegrer seg for å ta helhjertede løp inn i boksen fordi dem vet at de må spurte hjem igjen. Når det er dårlige angrepsplaner følger det med vegring for å være med helt i angrep. Jeg mistenker at det er dårlige strategier for å avverge kontring i mot. Da må hele laget stå høyt for å ta ut potensielle, evt. forsinke kontringene. Mulig disse instruksene er gitt fordi det er en del av abc-boken, men ofte har ikke spillerne selv helt trua på å stå høyt slik at presset ved ballmist blir halvhjertet. Ofte er forsvarsspillere redd for å bli fraløpt osv. |
|
| Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 23.03.2022 11:59 Post subject: |
|
|
| Troillongan wrote: | | Ja vi er rævva. Vi har vært rævva i flere år. Vi er dog ikke noe dårligere nå enn for 2,5,9 mnd siden. Ny stall, ny formasjon og nye trenere. Det tar lengre tid enn 3 mnd og noen treningskamper til å bli bedre. Vi kunne selvfølgelig ønsket å se mer av ny plan allerede nå men finnes ikke overasket over at det ikke har løsnet enda. Mange av de nye spillerne har kun spilt sammen i noen få uker og de har kun noen uker med ny formasjon. Skal vi gi opp allerede nå, før en tellende kamp en gang er spilt? Det med å gi laget tid har vi allerede gitt opp? |
Det er 10 dager til seriestart og så langt har vi vunnet mot Byåsen og KBK-B. Resten har vi stort sett sett ut som statister i en dårlig skrekkfilm. Vi ser ut som et lag i oppløsning og helt uten en plan A, B eller C når ting ikke funker. Det blir slått pasninger på måfå uten klar plan for hva som skal gjøres og løp kommer ikke. Det er ingen som forventer perfeksjon i mars, men det må da gå ann å forvente at vi ser noe annet i Mars mot TIL enn vi gjorde 4. Februar mot Djurgården. Jeg tviler på at de fleste her ønsker Eggen anno 97 fotball (det har ikke Rekdal kapasitet til), men det må jo gå ann å se bedre ut enn Hareide gjorde fra slutten av August. Det er en grunn til at selv "ekspertene" klør seg i hue nå _________________ Grilldress er også en dress:)
| Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
| Back to top |
|
 |
RK Senior
|
Posted: 23.03.2022 12:17 Post subject: |
|
|
Alle er vel enig om at det vi har sett av laget hittil er for dårlig.
Spørsmålet er jo hvorfor det er for dårlig.
Er det Rekdal/Frigård som er for dårlige trenere?
Er det spillerene som er for dårlig eller ikke skjønner planen?
Er det formasjonen som gjør oss dårlig?
Eller trenger man bare tid til å øve mer for å alt klikker på plass, slik Rekdal antyder? |
|
| Back to top |
|
 |
Troillongan Veteran
|
Posted: 23.03.2022 12:21 Post subject: |
|
|
| Lomaxx wrote: |
Det er 10 dager til seriestart og så langt har vi vunnet mot Byåsen og KBK-B. Resten har vi stort sett sett ut som statister i en dårlig skrekkfilm. Vi ser ut som et lag i oppløsning og helt uten en plan A, B eller C når ting ikke funker. Det blir slått pasninger på måfå uten klar plan for hva som skal gjøres og løp kommer ikke. Det er ingen som forventer perfeksjon i mars, men det må da gå ann å forvente at vi ser noe annet i Mars mot TIL enn vi gjorde 4. Februar mot Djurgården. Jeg tviler på at de fleste her ønsker Eggen anno 97 fotball (det har ikke Rekdal kapasitet til), men det må jo gå ann å se bedre ut enn Hareide gjorde fra slutten av August. Det er en grunn til at selv "ekspertene" klør seg i hue nå |
Ja vi er jo i praksis et oppløst lag. Hele stopperrekka er ny (Henriksen helt ny rolle). Venstre back er ny og begge sentrale er helt nye. Det er kun på topp vi har en hvis kontinuitet, men de får ikke ballen dit. Det er nesten i praksis et helt nytt lag som skal begynne på nytt, og de få som er igjen skal lære seg ny formasjon/roller. Trening er fint til å terpe på detaljer og fysikk, men dette laget trenger kamptrening og atter kamptrening for å skjønne hvordan man skal løse det nye spillermønsteret i praksis. Pasningstrening eller spill med 4 mål på trening gir "ingenting". Jeg tror ikke vi får se fremskritt før det er spilt opp mot tosifret antall kamper i vår. Joda jeg kunne ønsket at de få treningskampene ville gitt mer, men jeg finnes ikke overasket over at prestasjonene ikke har blitt bedre. Det er først i siste kampen at vi spilte med førsterekka vår og de må få øve mye mer sammen får å få til en struktur og god samhandling. _________________ I kvit å svart.. |
|
| Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 23.03.2022 12:29 Post subject: |
|
|
Hvor mye tid skal vi gi når de har brukt 3 måneder på å stå still. Nå har jeg riktig nok negativ tillitt til Rekdal og har hatt det fra start av, men jeg hadde jo i det minste forventninger om at vi ikke skulle se ut som vi akkurat hadde starta med fotball etter 3 måneder. At Rekdal valgte å gå ut og si at alt skulle bli så bra da han kom hjelper ikke akkurat saken hans nevneverdig heller da han igjen da må vise mer på 3 måneder enn påstanden om at ting ser bra ut på trening. _________________ Grilldress er også en dress:)
| Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
| Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 23.03.2022 12:31 Post subject: |
|
|
Heisann. Hvor er tråden for oss som er optimister og villig til å gi ting litt tid?!
Vi har ny trener og bygger et nytt lag, med flere unge spillere og ny formasjon. Da vil det lugge en del i starten.
Etter 5-6 seriekamper, inkludert en hvor vi sannsynligvis vil bli rundspilt av BG, så ser vi nok hvor det bærer hen i vårsesongen.
Med mindre vi ligger an til nedrykk før høsten starter, så sitter Rekdal trygt. Lander vi på en 4.-5. plass så konsoliderer vi prestasjonen fra tidligere sesonger. Tar vi medalje er det framsteg.
Dette prosjekter får minst 1.5 sesong, slik som Perry II og JJ. Tiden frem til juli 2023 blir langdryg om dere krever hans avgang og dømmer prosjektet nord og ned allerede nå.
En enklere mestringsstrategi er å innse at Rosenborg per i dag ikke er en norsk toppklubb, men at vi heller er en utfordrer, og at veien tilbake til topp tre i Norge er kort.
Jeg tror Rekdal loser oss inn til medalje, mens der er mer usikkert hvordan vi vil se ut spillemessig. Men alt over Horneland/Hareide21 vil være et framsteg der også, så med de riktige brillene på nesetippen tror jeg sesongen alt i ett vil bli bedre enn på lenge.
Okkesom, vi har en som leverer hvert år. Vi har den beste banen og banemesteren i Norge! Så vi burde ha de beste forutsetninger for å spille gladfotball også i år.
 |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 23.03.2022 13:34 Post subject: |
|
|
Den tråden må være for drømmere som venter på julenissen. Eller for dem som ikke har sett kampene i år.
Rekdal blir ikke 1,5 år på Lerkendal. Jeg vil tro de allerede jobber med plan B. De burde ihvertfall gjøre det slik laget ser ut nå ihvertfall. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 23.03.2022 14:07 Post subject: |
|
|
| Troillongan wrote: | | Det tar lengre tid enn 3 mnd og noen treningskamper til å bli bedre. |
Uenig. Skal nivået bare opprettholdes/videreføres, slik målet realistisk sett bør være etter trenere som Eggen og Knutsen, er jeg enig i at man bør roe forventningene noe.
Her overtok Rekdal etter en av de svakeste utgavene av Rosenborg siden farge-TVens inntog, noe det er ganske unison konsensus om. Da er hans første trening ground zero. Og da bør det selvsagt være både forståelig og betimelig å forvente at man etter to måneder og en håndfull treningskamper ser en utvikling, at det vises at vi i det minste er på vei mot noe. Konturene av et angrepsspill, grunnleggende ideer rundt bevegelser og pasningsspill, rollefordeling i det defensive, og så videre. Jeg har ikke sett så mye annet enn sammendrag hittil i oppkjøringa, men jeg registrerer at det er fryktelig mye slakt av kampene og de håpefulle glimrer i sitt fravær.
Det er tilsynelatendesvært lite, om noe, som viser fremgang siden januar. Og det bør være bekymringsverdig uansett tidsramme man vil bruke på å se an. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Wiseblood Veteran

|
Posted: 23.03.2022 14:09 Post subject: |
|
|
| nidaros997 wrote: | | Heisann. Hvor er tråden for oss som er optimister og villig til å gi ting litt tid?! |
Har etter beste evne forsøkt å holde moralen oppe, og angrer vel enda på at jeg så den Tromsø-kampen. For de andre kampene jeg så hadde noe, enten bra struktur i forsvarsspillet eller noen tendenser i angrep.
Laget er for ungt og Rekdal har måttet endre for mye for fort. Som vanlig kan en vel si, for problemet til Rosenborg er at man alltid klarer å ansette trenere som står for stikk motsatt spillestil som den avtroppende treneren og man må da snu om på alt for mye sånn at ting starter med å gå til helvete. Og når man da har det mest kravstore publikummet i hele verden (tror jammen ikke det er langt i fra i alle fall) så er det nok å trø feil bare et par ganger før helvete er løs på tribunen. Da blir spillerne usikre og så raser korthuset. Noe sånt. _________________
|
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 23.03.2022 14:15 Post subject: |
|
|
Det begynner jo unektelig å se ut som Rekdal er akkurat den treneren det hørtes ut som vi hentet, i motsetning til den ønskedrømutgaven enkelte med eller uten personlig tilknytning til ham håpet han hadde transformert til på Hamar.
Det intervjuet med Saga viser jo holdningen hans klart og tydelig. Målet er å være tunge å spille mot, tunge å score på. Middelet er å flytte en spiller fra midtbanen og inn i stopperrekka, og ligge lavt i 5-4-1. Fort fremover på overganger, som man sier. Gjennombruddshissig. Nå har vi snart gitt opp fjaseri som å spille dominerende, i stedet skal vi bare kjøre lange oppspill og håpe på noen genistreker hvis vi får tak i ballen igjen. Og håpe at Sandefjord, Haugesund og Kristiansund går i fella og begynner å jakte 1-0. Man kan jo lure på hvordan i helvete dette passer med vårt nedskrevne verdigrunnlag om artig og angrepsvillig fotball, for dette er jo omtrent så langt unna man kommer med mindre vi legger en oval ball på midten før avspark.
Rekdal er ikke, har aldri vært, en trener på Rosenborgs nivå, og det kan jo neppe være overraskende med tanke på at ingen klubber på det nivået har vurdert å ansette ham de siste femten årene. Resultatet er at vi kan stryke 2022 og 2023 allerede nå. Fakta. Optimist til det motsatte er bevist? Fuck that, vi ville allerede sett fremgang hvis denne planen til Rekdal - som han forøvrig aldri har fått til noe sted - skulle ha hatt noe for seg. Vi har sikkert fått opp intensiteten på trening fra pendler-påsan sitt regime, og kanskje vi hadde vunnet 5 mot 5 på småmål mot Hareides disipler. Men 11 mot 11 hadde Hareides lag vunnet 5 av 10 (og spilt 4 uavgjort), fordi Hareide er en dyktig trener som var mett og umotivert, mens Rekdal er en udyktig trener som er utsultet på suksess. Hareide brukte ei uke midt i sesong på å snekre sammen en improvisert 3-4-3 som var både tryggere, skarpere og tydeligere enn det Rekdal med store vanskeligheter har stablet på beina over tre måneder. Hva forteller det om kunnskapsnivå og formidlingsevne?
Tar jeg feil, og årets lag har skjulte dybder? Gjerne det. For all del, og jeg tar smellen med glede. Men det er regelrett naivt å se på kanskje de siste 35 års dårligste banespill, høre tåpelige ikke-forklaringer på miseren (husk Kjetil Knutsen i - 19 sier du: jau skit, Reka, du er nok ham) og påstå at dette trolig går veien. Sjansen er mye større for at vi gjør den svakeste sesongen i moderne tid enn at vi blander oss inn i gullkampen, og det eneste som gjør at man kan utelukke full Brann er at han neppe vil få så mye line som 'gull-Kåre' før den kuttes. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 23.03.2022 14:19 Post subject: |
|
|
| Jeg skulle gjerne vært positiv jeg, men jeg må ha noe som fører til den positiviteten. Det har jeg ikke per nå. |
|
| Back to top |
|
 |
ibejnar Veteran
|
Posted: 23.03.2022 15:25 Post subject: |
|
|
| Jeg må indrømme jeg er blevet bekymret, mest af alt over de system slet ikke ser ud til nogensinde at blive en succes. Og at vi ukritisk fortsætter med det. Vi er alt alt for lette at straffe og vi lever på omstillinger. Vi evner ikke at fastholde spillet og sætte noget op. Det er kort ridset op. Nu må vi så se om vores træner er omstillingsklar og kan sætte det bedste sammen ud fra det spiller materiale han har til rådighed. Men som jeg ser det bliver vi nødt til at gå væk fra det 3-5-1 det fungerer slet ikke. I værste fald er vi hægtet af mesterskabskampen efter 10 kampe. |
|
| Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 23.03.2022 16:41 Post subject: |
|
|
Sagt det før og sier det igjen. At fotball er ferskvare slår virkelig begge veier. Rekdal var persona non grata i fotball-Norge etter fadesen i Start. Aldri verden om Koteng & co hadde hatt han på noe liste etter den tida.
Så lander han HamKam-jobben fordi han tilfeldigvis bor i nærområdet og de er desperate som få i bunnen av Obos-sumpa. Rekdal, fortsatt den samme treneren med samme filosofi, blir plutselig høyaktuell for RBK basert på gode resultater med Kamma.
Ingen rød tråd med et styre som ikke evner å se, samt definere hvilke kvaliteter en RBK-trener bør ha for å lykkes med angrepsvillig fotball. Vi er fortsatt på det stadiet at elleveren må jobbe med å finne ut av hvordan man skal få spillerne i gode spillbare posisjoner og om man skal spille pasning på fot, i rom eller i medløp. Dette prosjektet er dødfødt. _________________ No al calcio moderno |
|
| Back to top |
|
 |
Sobchak Proff

|
|
| Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 23.03.2022 17:46 Post subject: |
|
|
Det eneste som er positivt før sesongen starter er at forventningene er så lave at vi kommer til å imponere nesten uansett hva vi gjør. 3-0 tap i Bodø? Planter flagg i midtsirkelen. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
| Back to top |
|
 |
henrifei Veteran
|
Posted: 23.03.2022 17:48 Post subject: |
|
|
Jonas
viser galskapen vi nå blir bedt om å akseptere. |
|
| Back to top |
|
 |
Wiseblood Veteran

|
Posted: 23.03.2022 18:15 Post subject: |
|
|
| dags wrote: | | Det eneste som er positivt før sesongen starter er at forventningene er så lave at vi kommer til å imponere nesten uansett hva vi gjør. 3-0 tap i Bodø? Planter flagg i midtsirkelen. |
|
 |
|