View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Mikkelsen Veteran

|
Posted: 18.03.2022 01:02 Post subject: |
|
|
Selvfølgelig er Bodø nordens beste lag pdd. Takket være Knutsen. |
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 18.03.2022 02:01 Post subject: |
|
|
Jevnt med Malmö er min påstand, FCK er også der oppe. Vanskelig å si definitivt hvem av de tre som er best spør du meg. Malmö var i gruppespillet i CL i høst (hvor de tok 1p og endte med -13 i målforskjell). FCK vant gruppen sin i ECL, men ble herjet med av PSV i kveld etter å ha spilt 4-4 i første kamp.
Malmö vant allsvenskan i fjor, FCK leder superligaen per nå.
Jeg mener helt objektivt at det er vanskelig å fastslå at et av de tre lagene per dags dato er bedre enn de andre. Men det er utvilsomt mest imponerende det Glimt leverer. |
|
Back to top |
|
 |
Francisco Clementine Veteran
|
Posted: 18.03.2022 03:15 Post subject: |
|
|
Statser på at Glimt trekker PSV og slår dem bare for å fjerne enhver tvil. |
|
Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 18.03.2022 03:15 Post subject: |
|
|
Tror vi må roe oss ned litt.
Dette er altså nivå 3 i Europa.
Det er for eksempel ikke i nærheten av prestasjonen Molde hadde i EL for noen år siden. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
|
Posted: 18.03.2022 03:18 Post subject: |
|
|
Rånny wrote: | Tror vi må roe oss ned litt.
Det er for eksempel ikke i nærheten av prestasjonen Molde hadde i EL for noen år siden. |
Glimt har slått bedre lag enn Molde gjorde i fjor, og på et mye mer imponerende vis. Dette er i en helt annen klasse enn hva moldenserne drev med. Ikke tilfeldig at verdens øyne er vendt mot Glimt nå og ingen utenfor Romsdal brydde seg om hva Molde oppnådde. |
|
Back to top |
|
 |
Pettergomes Rutinert
|
Posted: 18.03.2022 08:29 Post subject: |
|
|
Mini – Jeg har vært med på noen store øyeblikk selv, men jeg tror aldri jeg har vært med å vinne to kamper på vinteren. Der de andre lagene har vært i full sesong med seiere. Det tror jeg vi aldri opplevde med Rosenborg. Det her er et nytt steg for norsk fotball, sier han til VG. |
|
Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 18.03.2022 09:07 Post subject: |
|
|
Francisco Clementine wrote: | Rånny wrote: | Tror vi må roe oss ned litt.
Det er for eksempel ikke i nærheten av prestasjonen Molde hadde i EL for noen år siden. |
Glimt har slått bedre lag enn Molde gjorde i fjor, og på et mye mer imponerende vis. Dette er i en helt annen klasse enn hva moldenserne drev med. Ikke tilfeldig at verdens øyne er vendt mot Glimt nå og ingen utenfor Romsdal brydde seg om hva Molde oppnådde. |
Jeg snakker om 2015, når de vant gruppa i EL mot Ajax, Celtic og Fenerbahce.
Igjen, dette er nivå 3 i Europa. En turnering hvor det sjette beste laget i Italia er soleklare favoritter til å vinne. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
Aspmyra Proff

|
Posted: 18.03.2022 10:22 Post subject: |
|
|
Du vet at strukturen har endret seg, UEFA har ikke bare lagt på en ekstra cup? Nivå 3 eksisterte ikke når Molde spilte EL. _________________ Bodø/Glimt førr evig! |
|
Back to top |
|
 |
VÃ¥r Herre Proff
|
Posted: 18.03.2022 13:31 Post subject: |
|
|
Rånny wrote: | Tror vi må roe oss ned litt.
|
Det er Celtic, Marseille, PSV, Roma, Feyenoord, Leicester. Lag man ikke hadde hevet øyenbrynene av om de deltok i CL. Så prestasjonen er meget god, den, ikke minst det de har levert så langt i 2022, utenfor sesong. _________________ Herre går bra? |
|
Back to top |
|
 |
apekatt Senior
|
Posted: 18.03.2022 13:51 Post subject: |
|
|
Dumt å blande inn logikk i et sjalusidrama. Der går det mest på følelser. |
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 18.03.2022 14:14 Post subject: |
|
|
At man ikke hadde hevet øyebrynene over deltagelse i CL fra disse lagene er kanskje å ta i litt igjen da, selv om det ikke hadde vært den største overraskelsen.
Feyenoord har vært gruppespillet i CL 3* ganger etter årtusenskiftet:
2001-02
2002-03
2017-18
*De deltok også i 1999-00 sesongen når det var to gruppespill og 4 runder ble spilt på våren 2000.
Celtic i gruppespill i Cl de siste årene:
2012-13
2013-14
2016-17
2017-18
De har heller ikke kommet seg til play-off i CL-kvalikken etter det forrige gruppespillet og har røket mot lag som: AEK Athens, CFR Cluj, Ferencvaros og Midtjylland. De to siste i runde 2.
Marseille:
2010-11
2011-12
2013-14
2020-21
De var jevnlig med fram til 2013-14 sesongen, etter det har de slitt mer. Ligger p.d.d. som nummer 2 og dermed har plass i gruppespillet neste sesong, men kun 3p ned til 5. plass som gir play-off til ECL med 10 runder igjen.
Leicester har kun en deltagelse i CL:
2016-17
Dette etter at de meget overraskende vant ligaen i 2015-16.
Vært i gruppespillet i EL de siste to sesongene, i fjor røyk de i første utslagsrunde mot Slavia Praha. Har og 2 5. plasser i PL de to foregående sesongene.
Roma:
2010-11
2014-15
2015-16
2017-18
2018-19
Her kan jeg være enig i at det ikke hadde vært noe å heve øyenbrynene over, men de har slitt de siste sesongene og har følgende plasseringer i Serie A siste tre sesongene: 6, 5, 7. Ligger for øyeblikket nummer 6 og har 8p opp til CL-plass men kun 2 poeng ned til nummer 8 som ikke gir E-cup. Er også nærmere 9. plass en CL-plass. 9 runder igjen.
PSV:
2008-09
2015-16
2016-17
2018-19
Var i tre gruppespill på fire sesonger og denne sesongen tapte de mot Benfica i play-off. Benfica er i kvartfinalen i CL.
Så min konklusjon er at selv om flere av lagene har en historikk med gruppespill i CL så var kun Marseille med i fjor, ingen av lagene sesongen før og de siste 5 sesongene så har lagene vært med maks 1-2 ganger hver og sjeldnere og sjeldnere. Så jeg mener det er imponerende når disse lagene kvalifiserer seg til CL, fordi enten er det lag som ikke har vært med i toppen av ligaen de siste sesongene eller fordi ligaen ikke er blant de største.
Men jeg gidder ikke rangere hva som er størst av Glimt eller Molde, begge har levert gode prestasjoner mot gode lag og Rosenborg er uansett hestehoder foran siden vi gjorde det i Champions League mot flere lag som var blant de beste i Europa på respektive tidspunkt  |
|
Back to top |
|
 |
henrifei Veteran
|
Posted: 18.03.2022 14:44 Post subject: |
|
|
Rosenborg sine prestasjoner er så langt tilbake i tid at de er irrelevant. misunnelsen for Glimt sine prestasjoner og måten de gjør det på sitter godt i på rbkweb. |
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 18.03.2022 15:05 Post subject: |
|
|
Har ingen problemer med å innrømme at jeg er misunnelig på det Glimt presterer og opplever om dagen, da det er slik jeg ønsker Rosenborg skal være. Og om mulig, enda bedre. Men jeg som Rosenborg-supporter kommer til å rangere Rosenborgs prestasjoner over Glimt sine prestasjoner i dag fordi 1) RBK gjorde det i CL mot lag som var i toppen i de beste ligaene og 2) jeg er Rosenborg-supporter og rangerer selvsagt subjektivt. Å forsøke å rangere slike prestasjoner objektivt er vanskelig fordi fotballen har forandret seg.
Mange holder i dag Norges 2-1 seier over Brasil i VM i 98 som den største prestasjonen herrelandslaget i fotball har oppnådd, men samtidig tok Norge Bronse i OL i 36(?) og det er den eneste medaljen herrelandslaget har oppnådd i et mesterskap.
Det siste avsnittet mitt i forrige innlegg var også skrevet med litt et lite glimt i øyet. |
|
Back to top |
|
 |
Slartibartfast Proff

|
Posted: 18.03.2022 16:12 Post subject: |
|
|
Møter Roma, hehe _________________ It's hope in a hanging snore......
Fishing snore! |
|
Back to top |
|
 |
^Mirth Veteran

|
Posted: 18.03.2022 16:21 Post subject: |
|
|
Kjedelig trekning. Roma kommer til å ta de på alvor nå. Kjipt at Roma kanskje får revansj... _________________ "Forøvrig mener jeg at sitater burde markeres med opphavsperson" |
|
Back to top |
|
 |
skien88 Veteran
|
Posted: 18.03.2022 16:28 Post subject: |
|
|
Roma er skremmende dårlig. Gjør glimt jobben hjemme sikkrer godt utgangspunkt før retur møte så kan dette gå. |
|
Back to top |
|
 |
Kai88 Veteran
|
Posted: 18.03.2022 17:27 Post subject: |
|
|
Bare å bygge KK-statue først som sist i Bodø nå. Mourinho kjører toppa lag, men spiller det noen rolle? |
|
Back to top |
|
 |
Mikkelsen Veteran

|
Posted: 18.03.2022 17:47 Post subject: |
|
|
Positivt at Bodø trakk Roma. Viktig at Bodø vinner flest mulig kaper for norsk fotballs skyld. |
|
Back to top |
|
 |
|
Posted: 18.03.2022 18:18 Post subject: |
|
|
Mikkelsen wrote: | Positivt at Bodø trakk Roma. Viktig at Bodø vinner flest mulig kaper for norsk fotballs skyld. |
Vinner Glimt to til nå så er vi vel på topp 15? Vil i så fall få 2 lag i CL-kvalikk, ett i EL og 2 i ECL |
|
Back to top |
|
 |
Nordens Lokomotiv Veteran
|
Posted: 18.03.2022 21:05 Post subject: |
|
|
Er vanskelig å skjønne hvor stor denne prestasjonen til Glimt er. Jeg ble imponert i høst, men å prestere å slå ut Celtic og et meget godt Alkmaar UTENFOR sesong er faktisk nesten mer imponerende selv om prestasjonene naturlig nok har vært på et lavere nivå enn i gruppespillet. De ryker nok mot Roma, men et Glimt i sesong kunne nok fort vunnet hele driten. Rett og slett imponerende. _________________ Nordens eneste fotballdiktatur |
|
Back to top |
|
 |
Søtvatten Veteran
|
Posted: 18.03.2022 21:35 Post subject: |
|
|
Er vel ikke mer enn et år siden Molde slo ut Hoffenheim av EL, det var en minst like stor prestasjon. De var ikke langt unna mot Granada heller. Synd vi roter så jævlig her i klubben, ellers kunne vi vært der vi og. |
|
Back to top |
|
 |
Dortmund99 Junior
|
Posted: 18.03.2022 22:23 Post subject: |
|
|
waterfalls wrote: |
Men jeg gidder ikke rangere hva som er størst av Glimt eller Molde, begge har levert gode prestasjoner mot gode lag og Rosenborg er uansett hestehoder foran siden vi gjorde det i Champions League mot flere lag som var blant de beste i Europa på respektive tidspunkt  |
Hva baserer du denne uttalelsen på? At vi slo AC Milan i -96 og Borussia Dortmund i -99?
Helt enig i at det var veldig store prestasjoner, og at det opplevdes veldig stort der og da (og i mange år etterpå), men stikker vi fingeren i jorda så var det nødvendigvis ikke større enn det Glimt har prestert de siste 2 sesongene.
Alle snakker om 1-2 på San Siro, men glemmer at Milan rundspilte oss og vant 1-4 på Lerkendal samme høst. Milan hadde en katastrofesesong det året (3. eller 4. dårligste sesong siden 2.verdenskrig). De endte på 11. plass i serien, og unngikk nedrykk med fattige 6 poeng. Attpåtil fikk vel treneren sparken 5 dager før vi møtte dem på San Siro.
Stor prestasjon å banke Dortmund på bortebane, men de hadde faktisk en skikkelig dårlig sesong i 99/00. Endte på 11. plass i Bundesliga, kun 5 poeng unna nedrykk. Hele 3 forskjellige trenere i løpet av den sesongen.
Greit å ha dette i bakhodet når man påstår at vi møtte bedre lag enn Molde og Glimt, bare fordi vi spilte i CL.
Utgavene av AC Milan og Roma som Glimt har møtt i 20/21 er sånn sett mye nærmere toppen i europeisk fotball, enn det Milan og Dortmund var i hhv-96 og -99. Dette uavhengig av navnet på turneringen man spiller i.
Imponert over det Glimt har levert i Europa, ingen tvil om at de har spilt veldig bra mot topp europeisk motstand. |
|
Back to top |
|
 |
Carl Veteran
|
Posted: 18.03.2022 22:42 Post subject: |
|
|
Selvsagt tragisk hvordan nedbygginga av klubben har foregått siden vi slo ut Ajax for 4,5 år siden. Det er liksom ikke måte på hvordan vi har sabotert for oss sjøl. Og det gjør vondt for et RBK-hjerte.
Å sammenligne hva som er størst av de to klubbenes meritter, blir irrelevant og ei blindgate. Vi må slutte å alltid leve i fortida og snakke om det som var. Det er her vi er nå. En middels god norsk klubb, med lave publikumstall, omdømmefall og med en umerittert spillerstall som ikke kan å vinne, og som famler spillemessig. Navnet er sterkere enn laget, og det hjelper oss ikke å vinne kamper. Vi har vært så vant til å vinne, og det med stil, at mange av oss tror det er en naturlov at vi alltid kommer tilbake. Det er slettes ikke sikkert.
Men samtidig må en bare la seg imponere av det Glimt har fått til. Misunnelig? Absolutt. På både suksess og måten det er gjort på. Likevel vil jeg ikke gå så langt som Reitan gjør i Nidaros i dag, hvor han sier han håper Glimt ryker. Har alltid likt Glimt som en kopi av RBK, nå har de til de grader kjørt fra oss, og det forspranget tar det tid å hente inn. Men vi kan bruke dem som inspirasjon til å bli bedre sjøl, framfor å håpe at de feiler.
Jeg tror vår største fiende nå er utålmodighet. Vi ser på treningskampene at det er lite sannsynlig med suksess i år. Her må det heller tenkes helhetlig og jobbes langsiktig. Om vi har de rette folkene på plass nå? Usikker, kan verken bekrefte eller avkrefte det. Men vi kan ikke bytte trener hvert år, med tilhørende masseutskifting av spillere. Det er garantert dødfødt. Nå må forsøke å la det regimet som sitter få tid til å utvikle et lag av unge talenter. Så får vi håpe at hjulene begynner å rulle i stadig større tempo. |
|
Back to top |
|
 |
RK Senior
|
Posted: 19.03.2022 01:33 Post subject: |
|
|
Dortmund99 wrote: | waterfalls wrote: |
Hva baserer du denne uttalelsen på? At vi slo AC Milan i -96 og Borussia Dortmund i -99?
Helt enig i at det var veldig store prestasjoner, og at det opplevdes veldig stort der og da (og i mange år etterpå), men stikker vi fingeren i jorda så var det nødvendigvis ikke større enn det Glimt har prestert de siste 2 sesongene.
Alle snakker om 1-2 på San Siro, men glemmer at Milan rundspilte oss og vant 1-4 på Lerkendal samme høst. Milan hadde en katastrofesesong det året (3. eller 4. dårligste sesong siden 2.verdenskrig). De endte på 11. plass i serien, og unngikk nedrykk med fattige 6 poeng. Attpåtil fikk vel treneren sparken 5 dager før vi møtte dem på San Siro.
Stor prestasjon å banke Dortmund på bortebane, men de hadde faktisk en skikkelig dårlig sesong i 99/00. Endte på 11. plass i Bundesliga, kun 5 poeng unna nedrykk. Hele 3 forskjellige trenere i løpet av den sesongen.
Greit å ha dette i bakhodet når man påstår at vi møtte bedre lag enn Molde og Glimt, bare fordi vi spilte i CL.
Utgavene av AC Milan og Roma som Glimt har møtt i 20/21 er sånn sett mye nærmere toppen i europeisk fotball, enn det Milan og Dortmund var i hhv-96 og -99. Dette uavhengig av navnet på turneringen man spiller i.
Imponert over det Glimt har levert i Europa, ingen tvil om at de har spilt veldig bra mot topp europeisk motstand. |
Det du skriver om sesongene til Milan og Dortmund er sikkert riktig, men når vi møtte Milan og vant 2-1 var de rangert som nr 3 i Europa. Når vi møtte Dortmund og vant 3-0 var de rangert som nr 15 i Europa.
,
Roma er i øyeblikket rangert som nr 42, AZ som nr 57, Celtic som nr 94.
I dag er Bayer Munchen nr 3 og Sevilla nr 15.
Bodø Glimts prestasjoner er bra, men jeg mener det fremdeles et stykke bak det Rosenborg gjorde i glansperioden.
Angående ranking poeng trenger Bodø fremdeles 3 seire uten at Paok og Slavia Praha får noen poeng for at Norge skal komme opp på 15. plass. |
|
Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 19.03.2022 02:33 Post subject: |
|
|
Hehe, dette er den samme usannheten om dobbeltoppgjøret mot Valencia som har fått lov til å forplante seg.
For å ta det en gang for alle: før det første møtet på Lerkendal i oktober hadde Valencia 6-0-2 i serien og lå på 3. plass i serien - ett fattig poeng bak ledende Real Madrid. Oktober-måned ble derimot katastrofe i både serie og ecup og endte med at Quique Flores fikk sparken i slutten av måneden. Blant annet takket være 2-0-tap på Lerkendal.
Ronald Koeman tok over 5. november, RBK slo dem på Mestalla dagen etter. Den påfølgende helga var de fortsatt bare fire poeng bak Real Madrid og á poeng med Barcelona. Det var derfra og ut at det virkelig gikk nedover hvor de blant annet lå som nr 15. tre runder før serieslutt, men endte på 10. plass.
Spol tilbake til 1999. Før møtet på Westfalenstadion hadde begge lag startet gruppespillet med lik poengfangst på fem poeng inkl. 2-2-oppgjøret på Lerkendal kampen før. Hjemlig serie? Dortmund toppet Bundesliga med 19 poeng (6-1-1) i den uka man tapte 0-3 for Rosenborg. Spillere som fikk landskamper for Tyskland det året og som spilte kampen? Fem stk. Dortmunds største hjemmetap i Europa på 34 år. Dortmund ble nr 3 og gikk til UEFA-cupen der man ble slått ut av Galatasaray som endte opp med å vinne hele turneringen. Michael Skibbe fikk sparken i februar - drøye fire måneder etter RBK-tapet. Lett å se seg blind på Dortmunds sluttplassering i Bundesliga som nr. 10 det året.
AC Milan på tidlig 90-tall trenger vel ingen nærmere introduksjon. Altså, ja Milan hadde en trå sesong etter at de mistet Capello på sommeren og bommet på trener- og spillersigneringer. Men Milan var fortsatt Milan (noe de beviste til gangs på Lerkendal den høsten) på San Siro i desember og hadde alt å spille for. Vi slo jo faktisk ut Milan av hele turneringa på eget gress. En helt utenkelig skalp for RBK fram til den kvelden.
Greit å faktsjekke før man begynner å nedsnakke RBK sine prestasjoner i Champions League (bare der skiller man seg fra Conference League). AC Milan skrapte med seg en fattig seier og ble sist i årets Champions League-gruppespill. Deres første deltakelse på seks år. Utopisk å tro at noe sånt skulle skje med Milan på 90-tallet. Syns det blir tullete å snakke om at dagens Milan og Roma er nærmere Europa-toppen enn det Milan og Dortmund var i hhv 96 og 99.
Sagt det før og sier det igjen: det som nesten er mest imponerende med Glimt er at de makter å slå ut Celtic og AZ off season. _________________ No al calcio moderno |
|
Back to top |
|
 |
|