|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Ståle Veteran
|
Posted: 28.02.2022 11:24 Post subject: |
|
|
| Kan ikke skjønne noe annet enn av AK må være en solid oppgradering fra Brunstad Fet? Og han er jo milevis bedre en broren som jo har fått en del spilletid i det siste. Brukt riktig, og satt inn i Knutsen sitt system, tror jeg han vil levere godt som en rollespiller i BG. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 28.02.2022 11:32 Post subject: |
|
|
Jeg tviler veldig på at Anders tåler treningene i Bodø. Han har jo slitt voldsomt med å holde seg i gang i Trondheim, og nå har han flere år på rad med ganske begrenset treningsdeltakelse - det tror jeg i klartekst betyr at grunnlaget er for dårlig nå.
Jeg regner med at de har gjort en vurdering på det siden de velger å tilby kontrakt, men nå er det engang sånn at det ikke er så lett for noen å sette ned foten. Kanskje skal innsatsen 'tilpasses', men hva gjør det med fellesskapsfølelsen? Vil andre også få sånne løsninger, slik at prinsippene rundt trenbarhet forvitrer?
Er han 100% fysisk så regner jeg med de finner noe nytte for ham, men i mine øyne er han heller ikke noen åpenbar match med Glimt sin spillestil i 2022. For svak nærteknikk, medtak/mottak og pasningskvalitet har alltid vært en hemsko for ham i en klubb som Rosenborg - med et lite unntak for Hornelands mye mer 'over midtbaneleddet'-type fotball - og Glimt er ikke noe mindre ballbesittende i stilen enn det Rosenborg noen gang har vært. Impact sub? Kanskje. Men det er på en måte ikke sånn Glimt spiller heller, de er jo mer på Eggens 'hvorfor spille annerledes siste 10 hvis vi tror på måten vi prøver å score mål på?'
Fornuften sier at vi ikke vil høre så mye mer om dette, at det blir litt som Tetteys siste år i Rosenborg. Men så følger ikke alltid hendelsene rasjonell sannsynlighet. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
ODN Veteran
|
Posted: 28.02.2022 12:43 Post subject: |
|
|
| Forskjellen på oss og overgangslogistikken til Bodø, er jo at de faktisk handler rollespillere til systemet de ønsker å spille. Skal du først argumentere for hvorfor han er en oppgradering, så må det mere til enn at «han er bedre» og «han ville blitt en god rollespiller». Det er litt mer komplisert enn som så. |
|
| Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 28.02.2022 14:53 Post subject: |
|
|
Føles veldig ut som at Knutsen går på akkord med seg selv og eget system med denne signeringa. Bodøværing eller ei. _________________ No al calcio moderno |
|
| Back to top |
|
 |
Carl Veteran
|
Posted: 28.02.2022 17:01 Post subject: |
|
|
| Blir ikke overrasket om at Konradsen slår til i Glimt. God rollespiller, som en del sier. Unner ham suksess, helt ok det, men orker ikke flere saker i media med vinkling på fiasko i rbk, suksess i (sett inn klubb). Nå tror jeg heller ikke Konradsen er typen til å dra fram gammelt grums. |
|
| Back to top |
|
 |
skien88 Veteran
|
Posted: 28.02.2022 17:18 Post subject: |
|
|
| Enig, blir ikke overrasket om Anders plutselig blomstrer i år. |
|
| Back to top |
|
 |
Nordlys Veteran
|
Posted: 01.03.2022 17:11 Post subject: |
|
|
Glimt tilpasser treningsmengden til alle spillerne som har behov for det. Espejord, Vetti og Wembangomo matches alle forsiktig til å begynne med. Det gjøres såpass enkelt som at de spiller redusert tid og tas av før treningene er over. Det blir sikkert også gjort med Konradsen om han skulle ha skavanker han trenger å bli kvitt/treningene må trappes opp gradvis.
Jeg er spent på hvordan Glimts 'hands on'-filosofi vil slå ut for Anders. Det morsomme med ham er jo at han har driv, fysikk og målteft som holder mål på høyere nivåer enn Eliteserien, men han sliter med tekniske detaljer. Alt dette kan ikke endres, men noen deler av teknikken kan endres mye på med rett oppfølging. Og der er Glimt best i klassen. Tror det kan bli veldig bra. Glimt har jo spilt med en ganske slarken tekniker på midten i to år nå med Brunstad Fet så ikke en umulighet at han får spille en god del. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 02.03.2022 09:34 Post subject: |
|
|
Jeg tror det har rent for mye vann under broen for Konradsen, skademessig, til at det bare er å 'matche ham forsiktig' og trappe opp treningen. Det kan og gjør jo alle, her var han jo på total gjenoppbygging et halvt år før han slapp til, likevel var det masse smårusk da han etter sigende skulle være 100%. Det poenget gjelder for så vidt de andre rullestolbrukerne der, men forskjellen er at de ikke er 31 år gamle. Mulig Glimt har selvtillit på å trene opp sånne spillere, men de er ikke magiske.
Spør bare oss, vi trodde jo Schwabe hadde varme hender etter at han gjorde skadevraket Kris Stadsgaard til en skadefri bauta, kanskje den beste stopperen i norsk liga noensinne. Den magien holdt ikke over tid, gitt, uansett hvor mange oppussingsprosjekter vi handlet inn.
Derfor tror jeg aldri han vil ha fysikken til å dekke Sondre Fet sin rolle i Glimt - det er jo fysikken som gjør at han har fått spille så mye - selv om jeg er enig i at Bodøs forhenværende wunderkind Konradsen ville vært en oppgradert variant som skadefri 24-åring. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 02.03.2022 12:00 Post subject: |
|
|
Trenbare spillere er jo et uttrykk Rekdal har brukt, og der ligger jo selve grunnmuren i å lykkes. Man må ha kontinuitet i laget over tid, og da nytter det ikke at halve stallen går småskadet hele håret. Det er der Knutsen baserer mye av sin suksess, på samme måten som Eggen gjorde i sin tid. Få bytter fra kamp til kamp, og følgelig sterke kollektive relasjoner.
Sammenlikner man antall bytter RBK og Glimt har hatt fra kamp til kamp de siste 2-3 sesongene så er det jo som natt og dag. Hareide dreiv jo og bytta 5-6 spillere fra en kamp til den neste på det groveste.
Man trenger spillere som tåler 2 kamper i uka, og ikke minst, som tåler det på harde kunstgressbaner. |
|
| Back to top |
|
 |
BGFE_1916 Proff
|
Posted: 10.03.2022 08:53 Post subject: |
|
|
| Henning wrote: | | Klarer fortsatt ikke helt å bry meg om Glimts suksess, det er fortsatt litt søtt på en måte. Og jeg er bare glad for at det ikke er Molde som vinner. Det hadde aldri i livet vært sånn om det hadde vært feks VIF, Brann, LSK som hadde herjet sånn, men på et tidspunkt må vel suksessen deres bli litt irriterende. |
Kanskje irritasjonene kan komme de neste årene? Mange mener jo dette bare er et blaff, og at Glimt "finner sin vante plass" et stykke nede på tabellen etterhvert.
Glimt har også presentert tallene for 2021 før årsmøtet. Resultatene er blant annet: 184 mill i omsetning, noe som er soleklar rekord, og for første gang(?) mer enn det RBK omsatte for. 40 mill i overskudd og egenkapital på 80 mill. Budsjettet for i år er 132 mill. Salgene av Berg (40 mill) og Botheim (60 mill), samt en av fjorårets innspilte E-cup-penger går på årets budsjett, så inntektene er sannsynligvis snart der allerede.
Selv om denne tida ikke varer evig, så har Glimt ihvertfall rigga seg sånn at klubben også på sikt bør kunne bli noe mer enn en klubb med gode enkeltsesonger og tidvis heis-kjøring mellom ES og Obos. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 10.03.2022 10:07 Post subject: |
|
|
Problemet - og jeg sier dette uten å tenke noe nedsettende - er at klubben ikke kan flytte fra Bodø, der realistiske forventninger til publikumsoppmøte over tid ligger på 3500-5000 tilskuere. Hvis man fortsetter å ha tjuvflaks med å selge spillere man selv har stjålet for latterlig mye penger til oligarker i diktaturer som må ha fått aneurisme i gjerningsøyeblikket, så er det klart økonomien går rundt, men det er vel neppe noen forretningsmodell over tid.
Sønner i Berg-slekta vokser heller ikke på trær.
Jeg er enig i at det er omtrent maksimalt bærekraftig i sportslig avdeling akkurat nå, men man trenger ikke mer enn en treneravgang, en litt på tverke-sesong før man begynner å tære på midlene. Og grunninntektene til Glimt uten e-cup og ekstraordinære spillersalg er jo ikke helt der. Jeg ser ikke bort fra at klubben kan holde seg i toppen* av norsk fotball en god stund med god forvaltning, men dette er jo i aller høyeste grad unntaket, ikke normen.
edit: jeg mener med dette 'medaljesjiktet i Eliteserien', ikke 'i Eliteserien'. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Nordens Lokomotiv Veteran
|
Posted: 10.03.2022 10:53 Post subject: |
|
|
Vi trengte 10-15 år med en årlig E-cup og en fotball som som sammen ga oss varemerket som gjorde oss økonomisk overlegne i Eliteserien. Tipper det samme gjelder for Glimt. Gitt at de greier det, får bygget opp en moderne arena de eier og kan forvalte på en måte som gir klubben ekstra inntekter og blir et sterkt sponsorobjekt i nord vil de sikkert kunne bygge opp et fast inntektsgrunnlag på 150 mill. uten å være avhengig av spillersalg og E-cup, men dit er det langt. _________________ Nordens eneste fotballdiktatur |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 10.03.2022 11:20 Post subject: |
|
|
| Jeg tror det de har bygd opp i løpet av disse årene gjør at de blir å regne med en stund fremover. Hvis Knutsen blir værende så ser jeg ingen grunn til at de ikke kan få 4-5 seriegull på rad. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 10.03.2022 11:29 Post subject: |
|
|
Jeg tror ikke det overhodet er mulig å være et sterkt nok sponsorobjekt i nord med det befolkningsgrunnlaget. De vil eventuelt måtte støtte seg på lokale pengemenn (som Eidissen) på samme måte som Molde, som har det samme problemet med å generere nok inntekter som ikke er prestasjonsavhengige, ellers er det vinn eller forsvinn både på økonomi og tiltrekningskraft. Og jeg er fortsatt spent på hvordan den rapporterte monsterlønna til Knutsen og den nyvunne budsjettstørrelsen påvirker lønnsforventningene til Glimts nyervervelser over tid.
Så lenge Knutsen blir værende og spesielt vi fortsetter å surre rundt i gjørma kan selvsagt Glimt vinne serien igjen (og igjen). Men det er kanskje verdt å minne om at den poengsummen Glimt vant med i fjor overhodet ikke er noen autowin - de må heve seg i seriespillet hvis det skal være noen antagelse at de vinner, ellers er de sårbare både for f. eks. Molde eller Rosenborg med en over snittet god sesong, eller en ordentlig stang inn-sesong, et blaff, fra en utfordrer som Viking, Lillestrøm eller Våler.. nei haha ikke de. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Sulliken Junior
|
Posted: 11.03.2022 12:07 Post subject: |
|
|
Jeg vil påpeke at Bodø er en mye større by enn Molde. Og Molde har Ålesund og Kristiansund som konkurrenter i sitt "nærområde". Men de har likevel etablert seg som et av Norges beste lag.
Så logikken at det ikk er grunnlag for at Glimt skal kunne etablere seg i toppen over tid pga befolkning og derfor dårlig sponsorobjekt kjøper jeg ikke. Ikke et eneste sekund.
For å være litt stygg, så høres det mer ut som ønsketenkning fra Trondheim mer enn noe annet
Når det gjelder publikum på stadion vil det bli mye mer attraktivt når ny stadion, delvis nedgravd og lukket rundt alle sidene kommer på plass. For det er været som er problemet. Å stå på den ene kortsiden med sørvesten midt i fleisen er IKKE arti.
Stadionplanene er i full sving, og Glimt tok nylig ut 25 mill i EK til dette arbeidet. (Da er det fremdeles 55 mill på bok).
.
Anyway.
Rævva kamp i går, rævva dommer. Begge veier.
Men vi tar ned nok en hjemmeseier i Europa. Nå begynner det å bli en del klubber som har reist fra Myra med halen mellom bena.
Dæven de e deilig de hær. _________________ Dæven det e deilig det her....
Ta dæ en dram, kjære Runar Berg.
https://glimtforum.net
Last edited by Sulliken on 11.03.2022 12:16; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
RBKdesi Proff
|
Posted: 11.03.2022 12:13 Post subject: |
|
|
| Uten Røkke, så hadde Molde fortsatt ha vært en fergekai i 2.divisjon |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 11.03.2022 13:41 Post subject: |
|
|
| Sulliken wrote: | Jeg vil påpeke at Bodø er en mye større by enn Molde. Og Molde har Ålesund og Kristiansund som konkurrenter i sitt "nærområde". Men de har likevel etablert seg som et av Norges beste lag.
Så logikken at det ikk er grunnlag for at Glimt skal kunne etablere seg i toppen over tid pga befolkning og derfor dårlig sponsorobjekt kjøper jeg ikke. Ikke et eneste sekund. |
Så du mener at fordi Bodø er større enn Molde, så trenger du ikke forholde deg til resten av det jeg skrev, men du tydeligvis ikke leste?
Jeg ser ikke noe større problem med at Glimt etablerer seg som et av de beste lagene i Norge - og det vil de være, de neste årene i alle fall - men uten en form for kunstig åndedrett i form av e-cupinntekter eller rike onkler er det ikke publikums- eller sponsorgrunnlag i regionen til å etablere en omsetning på nivå med Rosenborg. Det må altså leveres på dagens nivå sportslig for å holde oppe omsetningen, eller så må Eidissen & co inn og plastifisere klubben ytterligere, eller så må Glimt fortsette å drive såpass godt på spillerlogistikk som de gjør i dag for å hevde seg på samme nivå sportslig som publikumsmagneten Rosenborg eller pengedopede Molde til tross for lavere budsjett.
Altså sier jeg på ingen måte at ikke Glimt kan bli en varig maktfaktor i norsk fotball. Det kan de absolutt, enten gjennom å drive godt og få resultater, eller ved å selge sjela til kapitalen og bli en kunstig plastklubb. Strengt tatt er norsk fotball (beviselig) vid åpen for dominans dersom det finnes en klubb som driver sånn noenlunde strategisk godt og samtidig har litt flyt med noen nøkkelansettelser.
Men noen selvgenerert økonomisk dominans uavhengig av resultater på kort sikt, det tror jeg er umulig med de geografiske forutsetningene til Bodø/Glimt. Byen er for liten, og omlandet alt for tynt befolket. Og akkurat det tror jeg var den eneste grunnen til at treneren deres engang vurderte å skifte beite sørover. Grunnomsetningen er dobbelt så stor, og det økonomiske potensialet mangedoblet. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 11.03.2022 14:29 Post subject: |
|
|
| Sulliken wrote: | | Glimt tok nylig ut 25 mill i EK til dette arbeidet. (Da er det fremdeles 55 mill på bok) |
Jeg stusset litt på denne. Jeg kan ca null om storskala bedriftsøkonomi og -drift, så jeg lurer utifra genuin interesse av å forstå.
Det var altså 80 mill på bok før en solid seddelbunke ble puttet inn i stadionplanene. Har ikke Glimt solgt spillere for flere hundre millioner de siste årene? Og det må jo være i hvert fall et tresifret antall millioner spilt inn i "premiepenger" i samme tidsrom? Er posten egenkapital skilt ut fra den totale kassabeholdningen? Det høres jo lite (relativt sett, selvfølgelig) ut å sitte igjen med "bare" 80 mill når man må ha tjent minst et par hundre millioner utover sponsorer, billettinntekter, tv-penger og så videre de siste tre(?), når det etter sigende drives svært edruelig. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Rallepus Veteran

|
Posted: 11.03.2022 14:41 Post subject: |
|
|
| TomH wrote: | | Har noen norske lag noen gang skåret et mer "perfekt" mål mot et godt internasjonalt lag, enn B/Gs første mål i denne kampen? |
Iversens første mot Valencia borte er ok. _________________ Dette er livet, og du kan ikke gi slipp på det, du klynger deg til et håp om at et mirakel skal skje, og hver kveld skjer det noe helt motsatt. |
|
| Back to top |
|
 |
Sulliken Junior
|
Posted: 11.03.2022 14:48 Post subject: |
|
|
Jeg kan heller ikke så mye om BedØk. Men det er investorer i det som kalles "Nordlandsglimt" som skal ha sin andel av spillersalg. Så har de en ganske solid kassebeholdning som ikke er knyttet opp til EK. Så er det blitt gjort synlige og usynlige dyre oppgraderinger på Aspmyra i 2021. Noe som fortsetter i 2022. Der skal opp noen to nye tribuner nedenfor den gamle slitte tribuna i på nordsiden.
Slikt koster. Dyre treningsleire. Osv, osv. _________________ Dæven det e deilig det her....
Ta dæ en dram, kjære Runar Berg.
https://glimtforum.net |
|
| Back to top |
|
 |
Aspmyra Proff

|
Posted: 11.03.2022 15:53 Post subject: |
|
|
| _S_aphod81 wrote: | | Sulliken wrote: | Jeg vil påpeke at Bodø er en mye større by enn Molde. Og Molde har Ålesund og Kristiansund som konkurrenter i sitt "nærområde". Men de har likevel etablert seg som et av Norges beste lag.
Så logikken at det ikk er grunnlag for at Glimt skal kunne etablere seg i toppen over tid pga befolkning og derfor dårlig sponsorobjekt kjøper jeg ikke. Ikke et eneste sekund. |
Så du mener at fordi Bodø er større enn Molde, så trenger du ikke forholde deg til resten av det jeg skrev, men du tydeligvis ikke leste?
Jeg ser ikke noe større problem med at Glimt etablerer seg som et av de beste lagene i Norge - og det vil de være, de neste årene i alle fall - men uten en form for kunstig åndedrett i form av e-cupinntekter eller rike onkler er det ikke publikums- eller sponsorgrunnlag i regionen til å etablere en omsetning på nivå med Rosenborg. Det må altså leveres på dagens nivå sportslig for å holde oppe omsetningen, eller så må Eidissen & co inn og plastifisere klubben ytterligere, eller så må Glimt fortsette å drive såpass godt på spillerlogistikk som de gjør i dag for å hevde seg på samme nivå sportslig som publikumsmagneten Rosenborg eller pengedopede Molde til tross for lavere budsjett.
Altså sier jeg på ingen måte at ikke Glimt kan bli en varig maktfaktor i norsk fotball. Det kan de absolutt, enten gjennom å drive godt og få resultater, eller ved å selge sjela til kapitalen og bli en kunstig plastklubb. Strengt tatt er norsk fotball (beviselig) vid åpen for dominans dersom det finnes en klubb som driver sånn noenlunde strategisk godt og samtidig har litt flyt med noen nøkkelansettelser.
Men noen selvgenerert økonomisk dominans uavhengig av resultater på kort sikt, det tror jeg er umulig med de geografiske forutsetningene til Bodø/Glimt. Byen er for liten, og omlandet alt for tynt befolket. Og akkurat det tror jeg var den eneste grunnen til at treneren deres engang vurderte å skifte beite sørover. Grunnomsetningen er dobbelt så stor, og det økonomiske potensialet mangedoblet. |
Jeg har egentlig ikke forutsetningene for å konkludere med noe som helst, men jeg følger absolutt poengene dine. Det er naturligvis en god del forbehold for at en klubb skal lykkes over veldig lang tid, og Rosenborg var mektig god over en veldig lang periode, noe som har gjort at sannsynligvis ingen lag noen gang vil ta de igjen på medaljetabellen.
Men for å sammenligne litt i andre ligaer med langt skjevere maktfordeling økonomisk og inbyggertallmessig, så vil jeg si at Villarreal, som kommer fra en by i nærheten av Valencia, og derfor en betydelig konkurranse, har gjort sakene sine greit de siste 10 årene (sett bort fra da de rykket ned i 2012). Regner du snittplasseringene der du bare følger etter mtp. divisjon så har de altså en snittplassering på 9. plass i La Liga, 7. plass om du regner de siste fem årene. Valencia har en snittplassering på 7. plass siste ti år, og 8. plass siste fem år. De er mao. ganske like. Få har klart å hamle opp med Barcelona og Real Madrid i denne perioden. Fordelingen er langt skjevere i Spania, der Villarreal har rundt 50 000 innbyggere, og Valencia har rundt 800 000.
Villarreal vant nylig Europa League, og har vist seg å være blant de aller beste i La Liga. Det vil jeg påstå er en ganske stor bragd, selv om de naturligvis er langt mer pengesterk enn Bodø/Glimt. Mulig det ikke er den beste sammenligningen, men uansett, så viser det at dette som går på innbyggertall langt fra er det viktigste i fotball. Og i Norge vet vi jo, som du også nevnte, at det er langt enklere å ta over tronen, enn den er i f.eks. Spania.
Klarer Glimt å bli kapitalsterk gjennom deltakelse i Europacuper, samt få gode penger gjennom spillersalg og medaljer over en periode som er lang nok, så tåler man en dårlig plassering et par ganger ila. en periode på ti år. Bodø/Glimts gode periode har kun vart tre år, så det er fortsatt en lang vei å gå, utvilsomt. Vi tåler ikke to-tre sesonger nå med bunnplasseringer, det gjør vi ikke.
Så nei, vi er egentlig enige, Bodø/Glimt har ikke grunnlaget som Rosenborg, Viking, Brann og VIF har, helt klart. Så vi er, som du sier, fullstendig avhengig av gode sportslige resultater over en lang periode. Derfor tror jeg også det godt kan unnes mindre klubber litt bedre økonomiske rammer gjennom gode sponsoravtaler, da resten av grunnlaget aldri vil kunne kompenseres. Spennende å følge med videre i alle fall. _________________ Bodø/Glimt førr evig! |
|
| Back to top |
|
 |
BGFE_1916 Proff
|
Posted: 11.03.2022 18:42 Post subject: |
|
|
| Zorac wrote: |
Det var altså 80 mill på bok før en solid seddelbunke ble puttet inn i stadionplanene. Har ikke Glimt solgt spillere for flere hundre millioner de siste årene? Og det må jo være i hvert fall et tresifret antall millioner spilt inn i "premiepenger" i samme tidsrom? Er posten egenkapital skilt ut fra den totale kassabeholdningen? Det høres jo lite (relativt sett, selvfølgelig) ut å sitte igjen med "bare" 80 mill når man må ha tjent minst et par hundre millioner utover sponsorer, billettinntekter, tv-penger og så videre de siste tre(?), når det etter sigende drives svært edruelig. |
En betydelig del av spillersalgene havner i investorgruppen NordlandsGlimt, som ble dannet da klubben holdt på å gå konkurs sånn rundt 2009. Jeg tror(!) har vært sånn at 40% av alle spillersalg tilfaller NordlandsGlimt som også betaler 40% av spillerkjøpene. Mao har mange titalls millioner endt opp i Nordlandsglimt de siste årene. Så når folk murrer fordi "lokale investorer" bidrar til Knutsens lønn, så er det ikke Røkkepenger, men penger som Glimt har tjent inn via spillersalg. Hvorfor dette samarbeidet består er jeg usikker på. Jeg tror ikke investorene har tatt ut mer enn de gikk inn med da samarbeidet startet. Men det har vel noe med å legge noe av risikoen utenfor klubbens regnskap.
_S_aphod81 peker på en del som taler mot at Glimt skal kunne være et topplag. Nå har vel "matchday revenue" aldri vært en mindre del av kaka, men Glimt bør jo absolutt jobbe med langvarige sponsor-inntekter. Der tror jeg fortsatt det kan hentes mye. |
|
| Back to top |
|
 |
Nordlys Veteran
|
Posted: 11.03.2022 19:02 Post subject: |
|
|
| Glimt skal nok streve med å generere inntekter på tilskuere og sponsorer som samsvarer med de største norske klubbene, men så lenge europacupinntektene er så latterlig store satt i forhold til det som det ellers omsettes for i norsk fotball så er det ganske gode muligheter for å holde på posisjonen Glimt har kommet i nå. Skulle de f. eks klare det helt store og klare CL i år (noe som ikke er utenkelig med stallen og spillet de leverer nå). Så er det en økonomisk innsprøytning som varer i mange år. Og det holder med en slik deltakelse hvert 5. år for å kunne opprettholde et solid økonomisk overtak. Så urettferdig er økonomien i internasjonal fotball. |
|
| Back to top |
|
 |
Novi Junior
|
Posted: 11.03.2022 20:08 Post subject: |
|
|
Nordlys oppsummerer det 100%. Europa-inntektene er per d.d. enorme - selv i Conference Leage - sett ifht normal norsk klubbøkonomi. Og så må det selvsagt jobbes vannvittig godt på flere nivå for og opprettholde det, ettersom den gitte norske fotballøkonomien "forhindrer" klubber som Glimt i og erstatte med spillere fra høyere nivå. Virker utopisk at Glimt skal kunne opererere som 2020 og 2021 i flere år på rad (selge sine beste, erstatte med "gratisspillere" som samtidig løfter laget videre). Men som Nordlys sier, med dagens økonomi vil jo CL-gruppespill dra inn nok til og holde det gående i flere år. Europa-cupen er nok mer oppnåelig for Glimt, men selv der snakker vi jo langt over totalt årsbudsjett i merinntekt. _________________ Bodø/Glimt førr evig!! |
|
| Back to top |
|
 |
VIFOSLO Senior
|
Posted: 11.03.2022 21:00 Post subject: |
|
|
| _S_aphod81 wrote: | | Molde eller Rosenborg med en over snittet god sesong, eller en ordentlig stang inn-sesong, et blaff, fra en utfordrer som Viking, Lillestrøm eller Våler.. nei haha ikke de. |
Synes det er noe skjønt med innleggene dine, fanboy. Altså, det er ingenting som tilsier at Rosenborg blir noe bedre enn Vålerenga 2022. En Engasupporter som trener som er, tja, begrenset i sitt virke. En dyr spillerstall i det minste. Kvaliteten kan diskuteres. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
| SITATET |